 |
Právě je 379 návštěvník(ů) a 3 uživatel(ů) online: rosmano cizinec Willy
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 125372744 přístupů od 17. 10. 2001
|
|  |
Partnerství: Změna textu katolického Kodexu kanonického práva o manželství
Vloženo Neděle, 16. květen 2010 @ 23:46:11 CEST Vložil: Olda |
poslal Nepřihlášený 15.12.2009 bylo zveřejněno motu
proprio papeže Benedikta XVI. nazvané
Omnium in mentem, které zavádí úpravy ve znění několika
kánonů Kodexu kanonického práva latinského obřadu římskokatolické
církve. Úpravy jsou výsledkem
dlouhodobého zkoumání na půdě Papežské rady pro výklad právních textů
(od roku 1997) a týkají se dvou témat: svátosti jáhenského svěcení a
svátosti manželství.
V otázce svátosti manželství jde o pasáže,
jež hovoří o věřících, kteří „odpadli formálním úkonem
od víry“. Změna je reakcí na situaci vzniklou zejména v Evropě, kde
dochází k tzv. vypsání se z křestní matriky, což je jeden z formálních
úkonů odpadu od víry. Úpravu vysvětluje sekretář zmíněné Papežské rady
mons.
Juan Ignacio Arrieta:
„Modifikace textu spočívá v odstranění věty o »odpadnutí od víry
formálním úkonem«, která znemožňovala závazek církevního sňatku těm
pokřtěným katolíkům, kteří opustili církev, když např. odpadli k nějaké
sektě. Zprvu se mělo za to, že je třeba tam vsunout zmíněnou větu, aby
se předešlo tomu, že by jejich manželství po jejich návratu do církve,
bylo pokládáno za neplatné z důvodu nedodržení kanonické formy.
Zkušenosti však ukázaly, že tato věta nefungovala ani pastoračně a
komplikovala věci ve chvíli, kdy se dotyčné osoby chtěly vrátit do
církve. Ocitly se totiž v dalším problému, protože církev v
důsledku oné
věty považovala onen sňatek, který byl uzavřen mimo církev, za platný,
ačkoli byl vlastně pochybný.“
Jaké jsou tedy praktické důsledky
této změny?
„Dotyčné osoby jsou v tomto případě jako dva katolíci, kteří
namísto
církevního sňatku měli jen sňatek civilní, a církev toto
manželství
nepokládá za platné.“
Pak tedy ti pokřtění, kteří odpadli od církve formálním úkonem, a kteří
se chtějí stát znovu katolíky, mohou svá manželství snadněji uvést do
kanonického pořádku…
„Je snadnější uspořádat tyto sňatky a je snadnější dotyčné osoby
přijmout do církve.“
Zdroj: www.radiovaticana.cz
Kdo
je katolíkem, je navždy katolíkem
Jan Pavel II. v Kodexu kanonického práva v roce 1983 zavedl právní
institut "Odpadnutí od církve formálním úkonem", který byl spjat s
katolickým způsobem uzavírání manželství v případě, pokud alespoň jeden
ze snoubenců byl katolíkem (srov. kán. 1117, kán. 1086 a kán. 1124 ). V
praxi to znamenalo, že pokud katolík odpadl od katolické církve
formálním úkonem, nebyl více vázán uzavírat manželství kanonickou formou
a církev uznávala platnost jeho manželství s výjimkou případu, že by
manželství uzavíral s katolíkem, který - na rozdíl od něj - neodpadne od
katolické církve.
Současný papež Benedikt XVI.. apoštolským
listem Motu proprio Omnium ad mentem z 26.10.2009 právní institut
odpadnutí od církve formálním úkonem zrušil a vrátil se k praxi, že
každý katolík - ať chce nebo nechce - pokud byl v katolické církvi
pokřtěn nebo do ní přijat, musí manželství uzavřít katolickým církevním
způsobem. Jistě, pokud chce, aby jeho či její manželství Katolická
církev považovala za platné.
Uplatnil zásadu: Semel
catholicus semper catholicus (Kdo je katolíkem, je navždy katolíkem).
Roma locuta, causa finita.
Pokusme se přiblížit několika řádky
27. roční existenci právního institutu "odpadnutí od církve formálním
úkonem".
Vývoj právního institutu
Nevím, zda existovaly nějaké potíže se zařazením
"odpadnutí od církve formálním úkonem" nějaké potíže, ale vím, že v
praxi výklad toho, co je, resp. není "formálním úkonem", dělalo nemalé
problémy. Někteří to vykládali velmi zeširoka, jiní naopak čili velmi
úzce. Když se polemika mezi církevními právníky uklidnila a dospěla k
některým jednotným prvkům výkladu a praxe nařízena jednotlivými
diecézními biskupy se jakž tak ustálila, zasáhla Papežská rada
legislativních textů svojí závaznou interpretací z 13.2.2006.
Těžiště
tohoto výkladu spočívalo v tom, že úmysl odpadnutí formálním úkonem
"odpadlíka" podléhal kontrole osob a ověření církevní autority zejména
faráře. V praxi to znamenalo, že farář se potřeboval s "odpadlíkem"
setkat například aby si s ním pohovořil a přesvědčil se o jeho skutečném
úmyslu.
Benedikt XVI.. to svým Motu proprio Omnium ad mentem z
26.10.2009 posunul ještě dále a tento právní institut zrušil.
Proč a jaké byly na to důvody?
Papež uvádí několik důvody svého rozhodnutí přímo v apoštolském listě.
Na prvním místě uvádí, že je povinností nejvyššího zákonodárce církve
sladit teologické aspekty s právními. A je pravda, že pokud někdo jednou
přijal křest, neexistuje žádný způsob, aby se člověk mohl křtu zbavit.
Tento teologický fakt, má zohledňovat i církevní legislativa.
Na
druhé straně Benedikt XVI.. konstatuje, že úmyslem Jana Pavla II. bylo
tímto právním institutem umožnit odpadnutým katolíkům mít platné
manželství i před církví, ale to se v praxi neosvědčilo a způsobovalo to
velké problémy. Proto poté, co se poradil s Kongregací pro nauku víry, s
Papežském radou pro legislativní texty a některými biskupy, rozhodl se
vrátit k církevní legislativě platné před rokem 1983.
Závěr
Určitě Benedikt XVI.. svým rozhodnutím svůj postoj ke
katolíkům a jejich manželstvích "přitvrdil". Je to však on, který jako
nástupce apoštola Petra, "kormidluje" církev úskalími lidských dějin a
odpovídá před Bohem za to, aby církev (= pokřtěni) byla věrná svým
katolickým zásadám. Má na to plné právo, ba je to jeho úkol, jeho
povinnost. Pokřtěným katolíkem totiž i touto formou připomněl, že křest
není jen výsada, která z nás dělá dědiců nebeského království, ale je i
závazkem, který nelze jen tak svévolně odhodit zda pošlapá bez
jakýchkoli následků před Bohem a církví.
prof. Ján DUDA, PhD. předseda Slovenské
společnosti kánonického práva profesor kánonického práva Katolíckej
univerzity
http://duda.kapitula.sk
Římskokatolické instrukce k otázce "zplatnění" sňatku a
obecněji platnosti či neplatnosti sňatkuZplatnění
manželství (konvalidace, sanace)
Týká se
těch, kdo uzavřeli pouze civilní sňatek a jeden ze snoubenců přitom byl
platně pokřtěným katolíkem. Takové manželství je neplatné pro
absenci
kanonické formy.
Existují dvě řešení, jak manželství zplatnit (dát si je před církví
do
pořádku), a to formou sanace nebo konvalidace.
Sanace (sanatio in radice) se řeší formou žádosti místnímu
biskupovi
prostřednictvím svého faráře. Manželství je zplatněno zpětně k datu
uzavření civilního sňatku. Tato forma se používá zvláště v případech,
kdy druhá strana není ochotná (jakoby znovu) uzavřít sňatek kanonickou
formou v kostele.
Konvalidace je v podstatě zplatnění civilního sňatku formou
nového
uzavření sňatku v kostele před příslušnou církevní autoritou, čili jedná
se o nový manželský slib. Manželství se pak církevně právně „počítá“ od
tohoto sňatku.
Před civilními úřady však nadále zůstává v platnosti
datum uzavření civilního sňatku. Používá se v případech, kdy si oba
chtějí (anebo musejí) obnovit de facto svůj slib a nevadí jim druhá
svatba během jednoho manželství.
Oba případy se vztahují zejména na ty, kteří se nechávají křtít a
biřmovat v dospělosti a zjišťují ex post, že jejich stávající manželství
je církevně právně neplatné.
Rozvedení
Na počátku je třeba předeslat, že problematika kanonického
manželského práva je opravdu široká a nedá se postihnout několika
větami. Proto pouze stručně:
Je dobré vědět, že cosi jako církevní rozvod vlastně neexistuje.
Platně
uzavřené a dokonané svátostné manželství (tedy mezi dvěma platně
pokřtěnými) nelze žádným způsobem rozloučit. (Existuje možnost
zneplatnění manželství anebo rozloučení nesvátostného manželství –
privilegium Paulinum či zrušení manželství in favorem fidei (Petrinum).
Po pořádku:
Každý platně pokřtěný katolík (ať věřící či nevěřící), pokud od církve
neodpadl formálním úkonem nebo nežádal biskupa o dispens od kanonické
formy uzavření sňatku, má z titulu svého křtu povinnost uzavřít sňatek
před církevní autoritou. Pokud tak neučiní (z nejrůznějších důvodů),
jeho sňatek je neplatný pro absenci kanonické formy. Proto další
sňatek
po rozvodu předchozího je možný, ovšem jen s podmínkou
formálního
prohlášení neplatnosti předchozího (žádá se místně příslušný
biskup).
Formálním úkonem (např. písemným prohlášením) odpadlí katolíci nejsou
vázáni kanonickou formou, nýbrž formou civilní.
Dva nepokřtění uzavírají přirozeně platné a nerozlučitelné manželství,
tudíž rozvedení z takového manželství nemohou platně uzavřít nový sňatek
v kostele (existují výjimky).
Zneplatnění manželství
Takové manželství vlastně ani nevzniklo, což konstatuje církevní
soud po přezkoumání všech skutečností a zneplatňujících překážek.
Takovým příkladem může být případ, kdy jeden ze snoubenců např. zatajil
nějakou důležitou skutečnost, která by byla v přímém rozporu s pojetím
křesťanského manželství, anebo by nějaký jeho podstatný prvek vylučoval
(k takovým prvkům patří svobodné rozhodnutí, nerozlučnost, věrnost,
otevřenost k potomstvu). Zde je třeba odkázat spíše na odborné publikace
či Kánon církevního práva.
Privilegium Paulinum
Uplatňuje se v případě, kdy dva nepokřtění uzavřou sňatek civilní
formou, poté se jeden z manželů dá pokřtít a druhý se s ním zpravidla
kvůli jeho víře dá rozvést. Pokud pokřtěná strana chce později uzavřít
sňatek nový (církevní), žádá se místní ordinář (biskup) o toto
privilegium, čili o rozloučení předchozího nesvátostného manželství.
Vychází se přitom z doporučení sv.Pavla apoštola, aby ti křesťané, s
nimiž v důsledku jejich křtu nechtějí nepokřtěné polovičky nadále
setrvat v pokojném soužití bez urážky Stvořitele, nebránili v jejich
odchodu. (srv. 1Kor 7,15n)
Současná praxe církve však striktně netrvá na tom, aby důvod rozvodu byl
dán odporem k víře, ovšem je třeba dodržet podmínku, aby rozvod
nezpůsobila strana pokřtěná, a překážkou udělení privilegia je, když se i
druhá strana nechá po rozvodu pokřtít. (Tím by se platně
uzavřené
přirozené manželství stalo de facto pro oba svátostným, byť jsou již
civilně rozvedeni).
Privilegium Petrinum
(zrušení manželství in favorem fidei – ve prospěch víry)
Vychází z papežské moci, delegované Kristem na Petrovy nástupce:
„Cokoliv svážete na zemi………..cokoliv rozvážete na zemi…..“
I tak má papež má moc rozloučit pouze nesvátostné manželství,
tedy
nikoliv mezi dvěma pokřtěnými katolíky, a to ve prospěch víry jednoho z
nich (který se buď chce nechat pokřtít a uzavřít sňatek v kostele nebo
vstoupit do katolické církve a uzavřít církevní sňatek anebo chce pouze
uzavřít sňatek v kostele s katolíkem).
Zdroj:
http://salvator.farnost.cz/index/bohosluzby-a-svatosti/svatost-manzelstvi
|
Re: Změna textu katolického Kodexu kanonického práva o manželství (Skóre: 1) Vložil: Revival v Pondělí, 17. květen 2010 @ 18:21:08 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Pokud by se to někomu zdálo moc komplikovné. Pak zjednosušuji:
Neplatnost tohoto předchozího platného ustanovení se jeví jako neplatná v tom, že retospekce platnosti není uplaťňována v rovině nezpochbnitelnosti zpochybněné pochybnosti o předchozí (ne)platnosti církevně právního úkonu. Retrospektivní petrifikace nezasahuje do právní návaznosti "ex nunc" nýbrž umožňuje budoucí zmocnění oprávněnce "ex tunc." |
Re: Re: Změna textu katolického Kodexu kanonického práva o manželství (Skóre: 1) Vložil: JMK v Pondělí, 17. květen 2010 @ 18:23:52 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | A ještě jednodušeji: Být katolíkem je prostě COOL, doporučují 4 z 5 právníků :-)
|
]
Re: Re: Re: Změna textu katolického Kodexu kanonického práva o manželství (Skóre: 1) Vložil: Revival v Pondělí, 17. květen 2010 @ 18:28:24 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | A 11 z 10 středověkých invizitorů. |
]
Re: Re: Re: Re: Změna textu katolického Kodexu kanonického práva o manželství (Skóre: 1) Vložil: abolla v Úterý, 18. květen 2010 @ 00:24:20 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | A vvo tom to je ... Všichni fundamentalističtí solascripturisti na Granu neustále zápasí se středověkem, a ne s tím, co jsou katolíci tady a teď (ale hláška je to dobrá, Revival). |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Změna textu katolického Kodexu kanonického práva o manželství (Skóre: 1) Vložil: Revival v Úterý, 18. květen 2010 @ 12:24:48 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Takže římskokatolická církev je už jinou církví, než byla ve středověku?
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Změna textu katolického Kodexu kanonického práva o manželství (Skóre: 1) Vložil: abolla v Úterý, 18. květen 2010 @ 15:34:23 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Máte oči a uši? Umíte číst? Vypadáte, že ano ... |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Změna textu katolického Kodexu kanonického práva o manželství (Skóre: 1) Vložil: Alan v Úterý, 18. květen 2010 @ 21:36:09 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Benedikt XVI.. konstatuje, že
úmyslem Jana Pavla II. bylo
tímto právním institutem umožnit odpadnutým katolíkům mít platné
manželství i před církví, ale to se v praxi neosvědčilo a způsobovalo to
velké problémy
středověk jako vyšitej
|
]
Re: Re: Změna textu katolického Kodexu kanonického práva o manželství (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Úterý, 18. květen 2010 @ 10:15:13 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | I tak se to dá říct, napadlo mě něco podobného. Působí to nesrozumitelným dojmem a těžko se dá poznat o co vlastně jde. Tak ale působí na laika většina právních předpisů které musí počítat se všemi eventualitami. Lepší je stavět na Boží lásce a na lásce a úctě mezi bližními než na právu. Vstupovat do církve i do manželství, pokud nedokážeme žít v celibátu jak doporučuje Pán Ježíš i svatý Pavel a obětovat všechen svůj život a čas Bohu. Vystupovat a opouštět je vždycky smutné a zlé. |
]
Re: Re: Re: Změna textu katolického Kodexu kanonického práva o manželství (Skóre: 1) Vložil: brusle7 (brusle7@seznam.cz) v Úterý, 18. květen 2010 @ 10:33:54 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Můžete prosím citovat slova, kde podle Vás doporučuje Pán Ježíš žít v celibátu? Taková slova od Ježíše mi unikla... (Znám jen od Pavla...)
|
]
Re: Re: Re: Re: Změna textu katolického Kodexu kanonického práva o manželství (Skóre: 1) Vložil: oko v Úterý, 18. květen 2010 @ 12:12:40 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jestli nevadí, že reaguji já...
(Mt 19,10-12) Jeho učedníci mu řekli: "Jestliže má člověk s manželkou
takovou při, není dobré se ženit."
Řekl jim tedy: "Ne všichni přijímají toto slovo, ale jen
ti, kterým je to dáno.
Neboť jsou panicové, kteří se tak narodili z lůna matky, a
jsou panicové, které udělali panici lidé, a jsou panicové,
kteří se sami stali panici pro nebeské království. Kdo to
může přijmout, ať to přijme." I Pavel, i Pán Ježíš stejně vnímají a respektují osobní povolání každého člověka. Sám Pavel byl povolán k panictví pro nebeské království a proto toto ze svého pohledu vidí jako tu nejlepší cestu. Ale také říká, že není určena pro každého. Že je lépe vstoupit v manželství, než se pálit. Ten, koho Bůh povolává do manželství, By udělal chybu, kdyby zvolil panictví.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Změna textu katolického Kodexu kanonického práva o manželství (Skóre: 1) Vložil: brusle7 (brusle7@seznam.cz) v Úterý, 18. květen 2010 @ 12:26:14 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Aha, díky. Nicméně citace "Vstupovat do církve i do manželství, pokud nedokážeme žít v celibátu jak
doporučuje Pán Ježíš" mi přijde jako by manželství bylo něco horšího - když celibát nedokážeme - je tam podmínka - a to mi přijde divné - ta od Ježíše není myslím.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Změna textu katolického Kodexu kanonického práva o manželství (Skóre: 1) Vložil: JMK v Úterý, 18. květen 2010 @ 12:48:48 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Hlavně celibát není věroučná otázka. Proto nechápu, proč by měl být dokládán Písmem, pokud není s Písmem v přímém rozporu, což není. Celibát není vynálezem ŘKC, s různými formami celibátu se setkáváme v různých kulturách a v různých dobách, dokonce i u židů před Kristovým narozením.
Celibát má své praktické výhody. Obzvláště v době pronásledování a strádání se osvědčil, kněz bez rodiny je prakticky nenapadnutelný, mohou ho max. umučit nebo zabít, může jít tam, kam je třeba a tak dále. Je mnohem mobilnější a může se plně věnovat svému poslání. Pokud někdo cítí, že k životu v celibátu není povolán, stále je tu možnost trvalých jáhnů (a teoreticky i jáhenek).
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Změna textu katolického Kodexu kanonického práva o manžel (Skóre: 1) Vložil: brusle7 (brusle7@seznam.cz) v Úterý, 18. květen 2010 @ 12:54:16 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ano - ale pozor na zkreslování Kristových slov o upřednostňování celibátu před normálním pohlavním životem - která myslím nevyřkl...
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Změna textu katolického Kodexu kanonického práva o ma (Skóre: 1) Vložil: JMK v Úterý, 18. květen 2010 @ 13:02:50 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Nemyslím si, že by byl celibát v tomto smyslu v Písmu upřednosťnován, souhlasím.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Změna textu katolického Kodexu kanonického práva (Skóre: 1) Vložil: Revival v Úterý, 18. květen 2010 @ 15:24:40 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Apoštol Pavel napsal, že je lépe zůstat sám. Proč to zpochybňovat? Každý má jiný dar, ale i dar proroctví je vyšší než dar jazyků. Obdarovaní sice mají před Bohem stejnou hodnotu, ale jen proto, že to učí katolíci, přece nemá cenu zpochybňovat, že být sám je lepší?
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Změna textu katolického Kodexu kanonického pr (Skóre: 1) Vložil: brusle7 (brusle7@seznam.cz) v Úterý, 18. květen 2010 @ 15:29:57 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ano, Pavel to napsal, ale Kristus? Mluvili jsme o přímých slovech Krista, která taková neznáme? |
]
|
|
|
|