Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 631 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116494089
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Přijetí evoluce jako brána k formální víře...
Vloženo Úterý, 24. květen 2011 @ 23:42:47 CEST Vložil: Stepan

O Bibli poslal demagog

Doslova mne vyděsil jeden článek s názvem "Vzkříšení", který o velikonocích vyšel na GranoSalisu. Napsal jej evangelický farář Emauel Vejnar. Tento faráž zde nazval Kristovo vzkříšení "nesmazatelný otisk ve vesmíru"  Něco jako Nebeské turínské plátno. Jak k tomuto závěru došel?


Dejme slovo tomuto farářovi. Ten píše: "Odmalička jsem vyrůstal v teologicky střízlivé evangelické církvi. ... Jako gymnazista jsem však přece jen na jeden problém narazil. Bylo jím vzkříšení. To prostě do systému přírodních věd zakomponovat nešlo. Ještě na teologické fakultě jsem si lámal hlavu, jak oddělit Velikonoční neděli od Velkého pátku a zbavit se tak toho, co jsem nechápal. Někteří moji spolustudenti a pozdější faráři to štěstí neměli. Prostě Velikonoční neděli od Velkého pátku odřízli. Uchovali si tak punc kritických intelektuálů. Řešením není začít z pudu sebezáchovy horečně vykřikovat věty, kterým nevěříme. Zavádějící by bylo rovněž pokoušet se přehlušit, čemu jsme se naučili v hodinách přírodopisu, opakováním velikonočních liturgických manter. Prostě se musíme snažit vyjádřit zvěst o vzkříšení jinak..."

Pan Vojnar se jednoho dne dostal na rozcestí. Na jedné straně nevěřil na vzkřášení, které nelze zakomponovat do přírodovědných věd, na druhé straně nechtěl jít cestou svých spolužáků, kteří o vzkříšení Krista nekázali vůbec. A tak zapojil svoji rozumnost a snažil se dát biblickou zprávu jaksi do souladu s vědou. Výsledkem se stal jakýsi "nesmazatelný otisk ve vesmíru," něco jako turínské plátno.
Avšak: turínské plátno není živé. Samo o sobě nemá vůbec žádnou hodnotu, jedná se jen o mrtvou směs elektronů, protonů, atomů, látky, možná potu či (v leoším případě) nějaké fotografické emulze, která vykreslila obraz muže na plátno, ale nežije. Je to jedno velké mrtvé nic. Stejně tak i nějaký "věčný" obtisk ve vesmíru, něco jako nesmazatelná památka, i ta je mrtvá. Po faraonech zbyly obrovské pyramidy a velkolepé sochy, ale tyto památky jim život neochránili. Dneska jejich zamumijpvaná těla jsou stejně bezduchá jako těla otroků zahynulých při prácech na jejich giganománických stavbách.
V mysli mi blikají následující Pavlova Slova: Když se tedy zvěstuje o Kristu, že byl vzkříšen, jak mohou někteří mezi vámi říkat, že není zmrtvýchvstání? Není-li zmrtvýchvstání, pak nebyl vzkříšen ani Kristus. A jestliže Kristus nebyl vzkříšen, pak je naše zvěst klamná, a klamná je i vaše víra, a my jsme odhaleni jako lživí svědkové o Bohu: dosvědčili jsme, že Bůh vzkřísil Krista, ale on jej nevzkřísil, není-li vzkříšení z mrtvých. Neboť není-li vzkříšení z mrtvých, nebyl vzkříšen ani Kristus. Nebyl-li však Kristus vzkříšen, je vaše víra marná, ještě jste ve svých hříších, a jsou ztraceni i ti, kteří zesnuli v Kristu. 1Kor15,12nn
Když Pavel hovořil o vzkříšení a zmrtvýchstání, neměl na mysli nějakou "věčně platný vesmírný otisk," ale tělesné vzkříšení mrtvých zemřelých mrtvol k životu. To, co "nelze zakompenzovat" do přírodovědných věd. Víru, která odmítá takovéto "nevědecké" vzkříšení z mrtvých nazývá Pavel vírou marnou. Protože jestliže nebyl Kristus takto tělesně vzkříšen z mrtvých, pak jsme stále ve svých hříších. Pak i svědectví apoštolů, tedy celá Bible, je falešná: Oni svědčí o nevědeckém vzkříšení z mrtvých, to však nenastalo. Výsledkem komponování bible do přírodovědy se tedy stává formální, marná, víra falešných svědků.
Kde však je toho počátek? Pan Vejnar píše o "teologicky střízlivé" církvi.
Máme před sebou dvě volby: Buď se budeme na Bibli dívat očima vědy, anebo na vědu očima Bible. Kompromis není možný, jedná se o základní princip, pro který se musíme rozhodnout. Bud se na Bibli budeme dívat očima vědy, anebo na vědu očima Bible. Nemůžeme chvíli tak a chvíli onak, protože takovýto postup zenvěrohodňuje obé: jak Bibli, tak vědu.
Jestliže se na Bibli budeme dívat očima vědy, pak samozřejmě budeme muset komponovat, podřizovat Bibli vědeckým poznatkům. Věda říká, že takovéto tělesné vzkříšení je nesmyslem. A ano, má pravdu, mrtvá mrtvola prostě zůstane mrtvou věcí, samo o sobě neobživne a ani člověk nemá tu moc. Avšak ani Bible neříká, že ti mrtvolní mrtví, či přímo suché kosti, obživnou samovolně, nebo že je zresistuuje člověk. Ale že je obživí Bůh. Stejně tak je nesmyslem, že by život na zenmi vznikl samovolně během šesti dnů, ale ani zde Bible neříká, že by děje Genesis byli čistě přírodní a samovolné, ale zcela zřetelně za tím vidí Bibli.
Musíme si vybrat. Jsme v podobné pozici jako prorok Ezechiel, kterého Bůh postavil před údolí suchých kostí a zeptal se jej, zda-li mohou ožít. I my máme dvě možnosti - buď odpovědět z vlastního rozumu, anebo se otázat přímo Boha.
Jestliže přijmeme Darwinovu teorií jako způsob, jakým Bůh stvořil zem, jestliže se na zprávu Genesis budeme dívat očima neodarwnistické evoluční teorie a  prohlásíme, že rozpory mezi biblí a touto vědeckou teorií jsou způsobeny jenom vědeckým nedorozumem tehdejších lidí, pak se vydáme na cestu, na jejimž konci je formální, marná víra falešných svědků. Protože jestliže se jednou začneme takhle "teologicky - střízlivě" na bibli dívat, pak se takto dívat nepřestaneme ani u dalších biblických výpovědí, které jsou v rozporu se současným stavem vědeckého poznání.
Zdroj: http://bohu-a.svetu.cz/22625-prijeti-evoluce-jako-brana-k-formalni-vire.html


Podobná témata

O Bibli

"Přijetí evoluce jako brána k formální víře..." | Přihlásit/Vytvořit účet | 12 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Přijetí evoluce jako brána k formální víře... (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 25. květen 2011 @ 10:34:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Přiznám se že jsem tak úplně nepochopil jak to vlastně pan farář myslel a doufám že dobře. Že po pochybnostech z mládí věří v Kristovo vzkříšení z mrtvých pevně a doslova. V tom případě použil Turínské plátno jako symbol něčeho zřejmého na co si můžeme sáhnout, pokud hledáme důkazy jako apoštol Tomáš. Který to přes své pochybnosti dotáhnul hodně daleko. To plátno už jsme tu před časem probírali a můj názor je ten že měl náš Pán dobrý důvod proč nám ho zanechal, pečlivě složené jak je psáno. (Kdopak ho asi složil ? Ženy do hrobu nevešly a římskou stráž bych z toho nepodezíral. Je to i jeden z nepřímých důkazů proti krádeži Těla. Kdyby ho někdo chtěl odnést tak by ho pravděpodobně předtím nerozbaloval.)
Pokud někdo vědecky popírá zmrtvýchvstání tak tím mluví proti své vlastní vědě a logice. Podobně jako kdyby se s odpuštěním snažil dokazovat že neexistuje Bůh. To že něco neexistuje prostě dokázat nejde. Dokazovat lze jenom to že něco existuje. Na Bibli se můžeme dívat i jako na vědeckou knihu která má oproti ostatním tu výhodu že má absolutní certifikát.
Sám jsem sice kreacionista ale na konfrontaci s těmi kdo věří že Bůh své tvory později do určité míry měnil nebo dopustil aby se měnili vlivem okolních podmínek netrvám. Občas si vzpomenu na vtip o americkém profesorovi a studentovi černé pleti. Student seděl na lavičce před universitou, četl si v knize a nadšeně volal alelujah, alelujah. Romrzelý profesor se zeptal co čte a on mu ochotně řekl že o tom jak Bůh rozdělil moře před Izraelem. Profesor mu udělal krátkou přednášku o tom že podle vědeckých poznatků tam bylo vody jen po kotníky a chtěl spokojeně odejít. Vzápětí zase uslyšel alelujah, alelujah, Hospodin je veliký. Tak se zeptal znova, tentokrát zuřivě a student mu řekl že zrovna čte jak Hospodin utopil ve vodě po kotníky celou egyptskou armádu.



Re: Přijetí evoluce jako brána k formální víře... (Skóre: 1)
Vložil: betma (dagmara123@zoznam.sk) v Středa, 25. květen 2011 @ 14:38:37 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Priatelia, nezabudajte, ze Bohu je vsetko mozne a to doslovne. To je nepopieratelny fakt. To, ze je Bohu vsetko mozne dokazal nas Pan aj tym, ze Jezis vstal z mrtvych, ze premohol smrt.Nechapem preto, preco by to malo vylucovat evoluciu Ved ak je Bohu vsetko mozne, je aj nad prirodnymi zakonmi, ktore si moze upravovat ako chce. Cize evolucia eplatna, ale Boh,kedze mu je vsetko mozne, ju moze obist, kedy chce a ako chce. Ak tomuto clovek neveri, ze aj toto je Bohu mozne, ma slabu vieru.



Re: Přijetí evoluce jako brána k formální víře... (Skóre: 1)
Vložil: informator v Sobota, 28. květen 2011 @ 01:28:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Cituji z článku Emanuela Vejnara:

Řešením není začít z pudu sebezáchovy horečně vykřikovat věty, kterým nevěříme. Zavádějící by bylo rovněž pokoušet se přehlušit, čemu jsme se naučili v hodinách přírodopisu, opakováním velikonočních liturgických manter. Prostě se musíme snažit vyjádřit zvěst o vzkříšení jinak. Nezbavit ji jejího fascinujícího obsahu, ale interpretovat jej způsobem dnešnímu člověku přijatelným. Znamená to uvědomit si, v čem spočívá nejhlubší smysl toho, co se onoho prvního dne po sobotě odehrálo, co chtěli evangelisté naznačit prázdným hrobem a co Ježíš sděloval všem, s nimiž se před ním podle nich setkal.

    Dnes už je mně to naprosto jasné. Vzkříšení vyjadřuje, že Ježíšův život měl smysl. Jeho ukřižování bylo tragédií. Nikoli však absurdní. Evangelisté nás svým líčením velikonočních událostí nezavlékají do nějakých fantasmagorií. Přivádějí nás naopak k té nejhlubší studnici moudrosti. K odhalení, že život, jako je Ježíšův, má absolutní hodnotu. I když fyzicky končí, ve vesmíru po sobě zanechává nesmazatelný otisk. Kaifáš, Herodes ani Pontský Pilát v něm po sobě nezanechali nic. Zvěst o vzkříšení je ve své iracionalitě vlastně nesmírně racionální. Je tím nejmocnějším impulzem pro morální život.

http://www.granosalis.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=11489

nečtu tam nic o turínském plátně

ale rád bych se dozvěděl něco více o tom, co si představit pod "nesmazatelným otiskem ve vesmíru"



Stránka vygenerována za: 0.22 sekundy