Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 435 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116472567
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Chce Bůh, aby všichni byli spaseni?
Vloženo Úterý, 07. červen 2011 @ 12:50:14 CEST Vložil: Olda

Kritika bludů poslal pastýř

Co říkali první reformátoři o vyvolení a o tom, zda Bůh chce, aby všichni došli spásy?

O večnom Božom predzvedení a vyvolení. O tomto článku nieto zjavného rozporu medzi teológmi augsburského vierovyznania. Avšak preto vysvetľujeme v tomto spise aj tento článok, lebo je v ňom mnoho potešenia, keď sa ním správne narába, ako aj preto, aby sa predišlo v budúcnosti pohoršujúcim debatám. Affirmativa. Čisté, pravé učenie o tomto článku.


1. Ponajprv treba usilovne dbať na to, že je rozdiel medzi praescientia et praedestinatione, to je medzi predzvedením a večným Božím vyvolením.

2. Lebo predzvedenie Božie znamená, že Boh o všetkom vie prv, než sa stane; ako je napísané: "Ale je Boh na nebi, ktorý vyjavuje tajomstvá; On dal vedieť kráľovi Nebukadneccarovi, čo bude v posledných dňoch" (Dan. 2,28).

3. Toto predzvedenie sa vzťahuje aj na zbožných, aj na zlých. Avšak ono nie je príčinou zla, ani hriechu, ani páchaných neprávostí (čo pochádza pôvodne od diabla a zo zlej, prevrátenej ľudskej vôle), ani ich zatratenia, za čo sú si sami vinní, ale ho iba riadi a určuje mu hranicu trvania. A všetko, bez ohľadu na to, že je niečo zlé ako také, má poslúžiť k spáse Jeho vyvoleným.

4. Avšak praedestinatio, čiže večné Božie vyvolenie, sa týka len pobožných a milých dietok Božích, je príčinou ich spásy, ktorú aj pripravuje a zariaďuje všetko, čo k nej prináleží. Na tomto je naša spása tak mocne založená, že ju "pekelné brány nepremôžu".

5. Toto sa nedá vyskúmať v tajnom Božom rozhodnutí, ale ho možno nájsť v slove, v ktorom je vyjavené.

6. Slovo Božie nás však vedie ku Kristu, ktorý je "Knihou života". V nej sú všetci zapísaní a vyvolení, ktorí majú byť naveky spasení, ako je napísané: "Veď ešte pred stvorením sveta vyvolil si nás v Ňom (Kristu)" (Efez. l,4).

7. Kristus volá k sebe všetkých hriešnikov a sľubuje im občerstvenie. A naozaj chce, aby všetci ľudia prišli k Nemu a dali si pomôcť. Ponúka sa im v slove a chce, aby Ho počuli a nezapchávali si uši ani nepotupovali slovo. K tomu sľubuje moc a účinkovanie Ducha Svätého, Božiu pomoc vytrvať a dosiahnuť večné spasenie.

8. Preto o tomto našom vyvolení k večnému životu nemáme súdiť ani podľa rozumu, ani podľa zákona Božieho, čo by nás mohlo zviesť buď do divého, bezuzdného, epikurejského života, alebo do zúfalstva, a vzbudiť v ľudských srdciach škodlivé myšlienky; totiž aby si mysleli, a takým myšlienkam by sa nemohli ubrániť, kým by poslúchali svoj rozum: ak ma vyvolil Boh k blaženosti, tak nemôžem byť zatratený, nech robím čokoľvek; a naopak: ak nie som vyvolený k večnému životu, tak mi nič nepomôže, i keby som dobre robil. Všetko je nadarmo.

9. Ale o tom sa treba poučiť zo svätého evanjelia Kristovho, v ktorom (Rím. 11,32) je jasne potvrdené, že "zavrel Boh všetkých pod neposlušnosť, aby sa nad všetkými zmiloval"; a že "nechce, aby niekto zahynul, ale aby sa každý kajal a veril v Ježiša Krista" (Ezech.18,23; 33; 11; 2.Petra 3,9; 1.Jána 2,2).

10. Kto sa teda zaoberá zjavnou Božou vôľou a sleduje postup svätého Pavla v liste Rímskym, ktorý vedie ľudí najprv ku pokániu, poznaniu hriechov, k viere v Krista, k Božej poslušnosti a až potom hovorí o tajomstve večného Božieho vyvolenia, tomu je toto učenie užitočné a ho potešuje.

11. To, že je "mnoho povolaných a málo vyvolených" netreba chápať tak, akoby Boh nechcel každého spasiť. Príčina je v tom, že alebo nechcú vôbec počúvať slovo Božie, alebo ním drzo opovrhujú, zatvrdzujú si uši a srdcia a tak zatarasujú Duchu Svätému jeho cestu, takže nemôže v nich konať svoje dielo. Alebo i keď ho počuli, znova ho vypustia z mysle a nedbajú naň. Na tom však nemá vinu Boh ani Jeho vyvolenie, ale ich zloba.

12. Kresťan má prijať článok o večnom Božom vyvolení tak, ako je zjavený v Božom slove, ktoré nám predstavuje Krista ako "Knihu života", ktorú nám otvára a vyjavuje kázňou svätého evanjelia, ako je napísané: "Ktorých predurčil, tých aj povolal" (Rím. 8,30). V Ňom máme hľadať večné vyvolenie Otcovo, ktoré ustanovil vo svojom večnom Božom rozhodnutí, že nikoho nespasí okrem tých, ktorí poznajú Krista, Jeho Syna, a opravdivo veria v Neho. Treba sa vzdať iných myšlienok, ktoré nepochádzajú od Boha, ale z vnuknutia zlého nepriateľa. Takými myšlienkami sa opovážil tento nepriateľ človeka oslabiť nám potešenie alebo celkom vziať skvelú útechu, ktorú máme v spasiteľnom učení, keď vieme, že sme vyvolení k večnému životu jedine z milosti, v Kristu, bez akýchkoľvek našich zásluh, a že nás nik nemôže vytrhnúť z Jeho ruky. Toto milostivé vyvolenie nám nezasľubuje len púhymi slovami, ale potvrdzuje prísahou a spečaťuje sviatosťami. Na ne sa môžeme rozpamätať vo svojich najväčších pokušeniach a nimi sa potešovať a tým uhasiť ohnivé strely diablove.

13. Popri tom máme sa všemožne usilovať žiť podľa Božej vôle a upevňovať svoje "povolanie", ako napomína svätý Peter (2.Petra 1,10), a najmä vytrvať pri zjavenom slove, ktoré nás nemôže klamať a ani neklame.

14. Toto krátke vysvetlenie večného Božieho vyvolenia vzdalo Bohu úplne Jeho česť, že iba On nás spasí z púheho milosrdenstva, bez akýchkoľvek našich zásluh, "rozhodnutím svojej vôle". A tu nik nemá príčinu k malomyseľnosti ani k divému a neviazanému životu. Antithesis alebo negativa.

Falošné učenie o tomto článku.


Preto veríme a tvrdíme, že keď sa učenie o milostivom vyvolení Božom k večnému životu káže tak, že sa ním znepokojení kresťania nemôžu potešiť, ale zmalomyseľnejú alebo si zúfajú, alebo posilňuje nekajúcich v ich svojvôli, také učenie sa nepodáva v súhlase s Božím slovom a Božou vôľou, ale podľa ľudského rozumu a vnuknutím zlomyseľného satana. Pretože všetko, čo je napísané (ako svedčí apoštol), je napísané na naše poučenie, aby sme mali nádej v trpezlivosti a v úteche Písma.

Preto zavrhujeme tieto bludy:


1. Učenie, že Boh nechce, aby všetci ľudia činili pokánie a verili evanjeliu.

2. Tiež, že keď nás Boh k sebe volá, nechce naozaj, aby všetci ľudia prišli k Nemu.

3. Tiež, že Boh nechce, aby bol každý spasený, ale že niektorých bez ohľadu na ich hriechy, len podľa svojej rady, predsavzatia a vôle určuje na zatratenie, aby nemohli byť spasení.


4. Tiež, že príčina Božieho vyvolenia nie je len Božie milosrdenstvo a najsvätejšie zásluhy Kristove, ale že aj v nás samých je príčina, pre ktorú nás Boh vyvolil k večnému životu. Toto všetko sú rúhavé, pohoršlivé, falošné učenia, čo pripravujú kresťanov o všetku útechu, ktorú majú v svätom evanjeliu a v prijímaní sviatostí; preto sa nemajú trpieť v Božích cirkvách. Toto je krátke a jednoduché vysvetlenie sporných článkov, o ktorých sa za istý čas teológovia augsburského vierovyznania hádali a o nich protichodne učili. Z tohoto každý jednuduchý kresťan môže pochopiť podľa slova Božieho a podľa svojho prostého Katechizmu, čo je správne a čo nie. Tu sa nielen čisté učenie predkladá, ale sa aj odmieta a zatracuje falošné učenie, ktoré odporuje čistému učeniu. Tým sa od základu odstraňujú vzniklé pohoršujúce rozpory. Všemohúci Boh a Otec Pána nášho Ježiša Krista nech nám udelí milosť svojho Ducha Svätého, aby sme v Ňom boli všetci jednotní a v takejto kresťanskej a Jemu milej jednote pevní a vytrvalí. Amen.


"Chce Bůh, aby všichni byli spaseni?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 188 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Chce Bůh, aby všichni byli spaseni? (Skóre: 1)
Vložil: lydia7 v Úterý, 07. červen 2011 @ 18:40:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
KONEČNE vyvážené = nehyperkalvinistické, nearminianistické.
BOHU BUĎ VĎAKA! Amen.



Re: Chce Bůh, aby všichni byli spaseni? (Skóre: 1)
Vložil: Fera v Úterý, 07. červen 2011 @ 19:07:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
9  Slovo zaslíbení zní takto: ‚V určený čas přijdu, a Sára bude mít syna.‘
10  A nejen to: také Rebeka měla obě děti z téhož muže, z našeho praotce Izáka;
11  ještě se jí nenarodily a nemohly učinit nic dobrého ani zlého. Aby však zůstalo v platnosti Boží vyvolení, o kterém bylo předem rozhodnuto
12  a které nezávisí na skutcích, nýbrž na tom, kdo povolává,
bylo jí hned řečeno, že starší bude sloužit mladšímu.
13  Neboť je psáno: ‚Jákoba jsem si zamiloval, ale Ezaua jsem odmítl.‘


14  Co tedy řekneme? Je Bůh nespravedlivý? Naprosto ne!
15  Mojžíšovi řekl: ‚Smiluji se, nad kým se smiluji, a slituji se, nad kým se slituji.

Proč Pavel Boha obhajuje, když k tomu není podle tebe důvod?



Re: Chce Bůh, aby všichni byli spaseni? (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Středa, 08. červen 2011 @ 09:49:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nedávno jsem byl se synem v D3 kinu, kde promítali film o zvířatech. Když jsem si sundal D3 brýle, všechno jsem viděl dvakrát. Když jsem si je nasadil, viděl jsem vše plasticky, jen jednou. Podobné je to, když se bez Ducha svatého díváme na Boží vyvolení. Máme dva pohledy:

   1. Jeden pohled: Spaseni budou jen vyvolení  a nikdo nemůže přijít ke Kristu, komu to není před založením světa dáno Otcem.

   2.  Druhý pohled: Bůh chce, aby všichni byli spaseni a Ježíš zemřel za hříchy celého světa.

Oba pohledy jsou v Bibli a v Duchu svatém si neprotiřečí. Pro člověka, který dá jen na svůj lidský rozum, je živen jen selektivními časopisy a doktrínami, je to nepochopitelné a vždy bude citovat jen ty verše, které mu budou hrát do karet. Avšak obojí je pravda.



Re: Chce Bůh, aby všichni byli spaseni? (Skóre: 1)
Vložil: bask (biblecz@seznam.cz) v Čtvrtek, 09. červen 2011 @ 13:24:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.castlefieldschurch.org.uk
Můžu se zeptat, kteří byli ti první reformátoři? A kteří z nich jsou pod toto vyznání z r. 1577 podepsáni (příp. kdo je autorem tohoto vyznání)?Díky



Re: Chce Bůh, aby všichni byli spaseni? (Skóre: 1)
Vložil: betma (dagmara123@zoznam.sk) v Pátek, 10. červen 2011 @ 11:24:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Boh si neprotireci.V tejto diskusii vsak vidiet dve viery , dve ucenia ktore si navzajom protirecia.To je naozaj jasny priklad toho, ze protestanti nemaju plnost darov Ducha Svateho, popieraju ucenie Jezisa Krista a svojvolne si ho vykladaju podla svojho ludskeho rozumu.Ved v Biblii sa predsa pise, ze je jedna viera , jedno ucenie.

Preto, hoci sa  kazdy  odvolava na Bibliu a na Jezisa,nema to ziadnu vahu, co vidiet v praxi, kde si  oba tabory Pismo inac vykladaju v tak dolezitej otazke ako je spasa vsetkych ludi.Samozrejme tak to musi byt,vyplyva to zo stavu veci lebo u protestantov  sa nejedna o Jezisovu cirkev. Jezis slubil Ducha Svateho iba katolikom, takze protestanti sa takto budu vzdy mylit az do konca sveta.




Re: Chce Bůh, aby všichni byli spaseni? (Skóre: 1)
Vložil: Doulos v Sobota, 11. červen 2011 @ 11:04:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Drazí,

po létech neplodné a velice frustrující debaty s neo-kalvinisty, se mi konečně rozsvítilo - a zde přikládám praktickou pomůcku pro lepší chápání jejich monotónních monologů:

LIDÉ Z KARSU.
Zkusili jste si někdy představit, jaké by to bylo, kdyby jste se setkali se zelenými mužíky z Marsu? Jak byste s nimi komunikovali? Možná, že by jste zjistili, že se naučili několik řečí pozemšťanů, ale přece jenom ne dokonale. A tak občas zjistíte, že vy mluvíte o koze a oni o voze.
Podobně mi to přijde s některými lidmi, obzvláště s těmi z „Karsu.“ Myslíte si, že když čtou stejnou Bibli a mluví vaší řečí, že si vzájemně rozumíte, ale po chvíli si uvědomíte, že zatímco se všichni usmíváte a souhlasně pokyvujete hlavami, tak ve skutečnosti Vy mluvíte o koze a oni o voze.
Zjistíte, že když říkáte „všichni,“ oni to chápou jako „někteří.“ Mluvíte o celém světě, za který Kristus zemřel, a oni pojem „svět“ chápou jako vyvolené z celého světa. Když oni mluví o „dobrých zprávách“ (evangeliu), tak vlastně mluví o špatných zprávách pro všechny „nevyvolené.“ Čím déle s nimi mluvíte, tím více nabýváte dojmu, že ačkoliv o tom horlivě řeční, nemají schopnost pochopit pojmy jako Boží milost, bezpodmínečná láska a Boží milosrdenství. Místo toho milují svrchovanost a jen svrchovanost. Brzy vám začne připadat, že se tak bojí o svrchovanost svého Boha, že mu s ní vší silou pomáhají.
Možná, že jste se s nimi ještě nesetkali, ale pro případ potřeby nabízím kapesní slovník jejich mluvy, abyste se s lidmi z Karsu mohli lépe dorozumět:
Hříšník neznamená člověk, který nemůže do nebe, protože zhřešil, ale člověk, který hřeší bez přestání, protože je totálně zkažený.
Spravedlnost znamená, že Bůh si může dělat, co chce. (Možná by Vám to pomohlo, pokud byste se ocitli u Karťanistického soudu – porušili jste zákon jenom proto, že jste si po vzoru jejich boha „dělali, co jste chtěli.“)
Člověk stvořený k Boží podobě znamená totálně zkažený robot bez svobodné vůle.
Boží milost znamená vnucení Vám Ježíšovy oběti, ať o to stojíte nebo ne.
Lidská vůle – není svobodná, ale pouze zlá (Podle Karťanistů je člověk totálním otrokem své hříšné nátury, která chce konat pouze zlo).
Modlidba spasení – nevede k Vašemu znovuzrození, pouze odhaluje, že jste byli „vyvoleni.“
„Mnozí“ není obdoba významu „všichni,“ ale znamená „ti vyvolení.“ (I když Ježíš nás informoval, že „vyvolených“ bude málo – Mat 7:14).
„Vyvolení“ znamená nadržování menšině šťastlivců, které si Bůh proti jejich vůli vybral pro nebe, zatímco všechny ostatní nechá padnout do pekla, i když by je mohl také zachránit.  
Evangelium má dva významy:
1. Pro „vyvolené“ – „Musíte do nebe, protože Ježíš zaplatil za vaše hříchy.“
 2. Pro „nevyvolené“ – „Musíte do pekla, protože za vaše hříchy Ježíš nezaplatil.“
Spasení znamená, že si Vás Bůh vyvolil proti Vaší vůli, která chce konat jen zlo. (Není to Vaše duchovní narození plynoucí z vaší víry, kterou jste vyjádřili skrze „pokání k Bohu a víru v Ježíše Krista - Sk 20:21).
Boží předzvědění – to v jejich slovníku nenajdete. Objevíte sice několik definicí, ty ale ve skutečnosti popisují něco jiného, i když není jasné, co.
Svrchovaný Bůh znamená ješitný kosmický despota, tak zaneprázdněný prosazováním své svrchovanosti, že mu je jedno, že miliardy lidí končí v pekle, i když by je mohl zachránit.
Jablka nazývají hruškami.
Hrušky nazývají jablky.
Logika znamená porovnávání hrušek s jablky, přeskakování z jednoho téma na druhé, vytrhávání veršů z kontextu, ignorování argumentů, s kterými si neví rady a útoky ad hominem (na Vaši osobu).
Jeden z místních zvyků:
Přijímání daru (Ef 2:8-9) je zakázané, protože to se považuje za práci, a prací se dary přijímat nesmí... L??!  Je však společensky přijatelné zjistit, co nechtějí a pak jim to jako dar vnutit.


Tak, teď když máte základní kapesní slovník karťanistické Češtiny, nemusíte se obávat, že byste si s Karťanisty nerozuměli. Nebo ano?



Re: Chce Bůh, aby všichni byli spaseni? (Skóre: 1)
Vložil: Doulos v Úterý, 14. červen 2011 @ 14:32:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Heleno,
nazýváš křesťana satanem, chováš se ke druhým křesťanům nadřazeně, a když začneš sklízet, co jsi zasela, tak žadoníš "ODSTUP?"
Ale aby i Ty jsi mohla okusit, co je milost, nebudu do Tebe bít, jako Ty často biješ do druhých (i když Ty si tedy umíš koledovat). Doufám, že začneš zasévat lépe, aby nakonec na Tebe nepřišly Ty věci, kterými tak ráda hrozíš těm, kdo s Tebou nesouhlasí...  
V Kristově lásce, D. 



Re: Chce Bůh, aby všichni byli spaseni? (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne (kotozor@seznam.cz) v Úterý, 14. červen 2011 @ 20:07:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Chce Bůh, aby všichni byli spaseni? ANO.



Stránka vygenerována za: 1.41 sekundy