Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 234, komentářů celkem: 429550, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 437 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

ivanp

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116469667
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Chtění a činění způsobené Bohem.
Vloženo Úterý, 28. červen 2011 @ 17:56:04 CEST Vložil: Olda

Zamyšlení poslal Nepřihlášený

    Chtěl bych chodit do "placu" myšlenku k posouzení, jak Bůh v nás způsobuje chtění, o kterém je řeč v Fp 2,13.


Bezpochyby to chtění je naše. A bezpochyby to chtění v nás způsobuje Bůh. Zdánlivý protimluv. Pokud bychom tvrdili, že Bůh v nás to chtění způsobuje aktivně, dostali bychom se do podivných paradoxu. V posledku bychom museli přijmout představu o tom, že jsme roboti. Což je ovšem, vzhledem k odpovědnosti ke které je člověk volán, nesmysl.

Řekl bych, že Bůh to chtění v nás způsobuje jiným způsobem. Člověk se s Bohem setkává, poznává Jej a toto setkání člověka a Boha ve výslednicí vytváří chtění a následně činění člověka. Někdo je Bohem přitahován, někdo je Bohem odpuzován. Myslím, že to řeší i problém učení o naprosté zkaženosti člověka, kdy člověk je neschopen kladně reagovat na Boží volání, pokud mu to Bůh neumožní.

Věřím, že Bůh svým způsobem každému člověku umožní, aby mohl kladně reagovat na Jeho výzvy. Ne každý však takto učiní, nebude však mít možnost výmluvy typu - ty jsi mne takto učinil. Opět, jeden je Bohem přitahován, jiný odpuzován. Každý dostane to co sám chce.

"Chtění a činění způsobené Bohem." | Přihlásit/Vytvořit účet | 25 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Chtění a činění způsobené Bohem. (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne (kotozor@seznam.cz) v Úterý, 28. červen 2011 @ 19:50:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
    Článek jsem napsal já a byl jsem přihlášen, asi se něco porouchalo :-)



Re: Chtění a činění způsobené Bohem. (Skóre: 1)
Vložil: vlastik v Úterý, 28. červen 2011 @ 23:22:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj nematemne,díky za článek.
Myslím, že  každý kdo činí vůli Boží je můj bratr ,sestra i matka.A tak nejmilovanějším "robotem  - pro jiné loutkou " je a zůstane Pán Ježíš Kristus. 


Tak ,každý dostane to co sám chce. Buď se nechá ovládat z vrchu (což vede k životu) ,pokud ne, stává  se  vlastně "maňáskem" ovládaným ze spodu.(což vede ke smrti)

Tolik vyjádřený názor.
                                       




Re: Chtění a činění způsobené Bohem. (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Úterý, 28. červen 2011 @ 23:35:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravíčko, Karle. V tom verši Fp 2,13 nemůže být podle mě z řeckého textu pochyb o tom, že tu máme co do činění s aktivním působením Boha. Dalo by se tam mluvit doslova o Boží práci.

Jistě se ti dostane echt duchovních výkladů, ale já to zase vezmu polopaticky. Napřed bych si dovolil rozdělit ten verš na dvě části, a to sice na tu, kde se mluví o chtění, a tu, kde se mluví o konání. Důvodem jsou jednak slova apoštola Pavla (Ř 7,18nn) a jednak moje vlastní zkušenost, která je totožná s jeho, totiž že konat dobro chci, ale často konám zlo, tedy to, co nechci.

Bible opakovaně svědčí o tom, že Bůh aktivně ovlivňuje to, co chceme. Podívej se třeba na faraona, kterého "utvrdil v jeho záměru neustoupit Mojžíšovi", což je smysl toho zatvrzení srdce. Faraon se považoval za boha, který ovlivňoval třeba záplavy Nilu a koloběh Slunce. A když k němu (bohu) přijde nějaký člověk s tím, že jako jakýsi bůh otroků po něm důsledně něco vyžaduje, určitě se mu to od přirozenosti nelíbilo. V té době se velikost a moc bohů posuzovala podle efektu na zemi. Pokud národ oddaný bohu A porazil národ oddaný bohu B, plynulo z toho mimo jiné i to, že bůh A byl mocnější. Máme-li tedy chápat otázku odchodu do pouště v historickém kontextu, nejde tu o spor zpupného člověka a boha - jde o spor mezi Hospodinem a bohy Egypta. Ona věta o zatvrzení srdce tehdejšímu čtenáři předem prozrazovala, jak to celé dopadne. Hospodin je tu prezentován jako ten mocnější, protože ovlivňuje to druhé božstvo. S podobným ovlivněním, i když tam už šlo o něco jiného, se setkáme i u Davidova sčítání. I zde Bůh utvrdil Davida v jeho špatném rozhodnutí. Najdeme samozřejmě i pozitivní případy, kdy On nás potvrzuje v našem hledání a klepání, které slibuje korunovat nalezením Pravdy. 

Veškeré Boží jednání s člověkem má jeden cíl - návrat člověka k Bohu. Když jsem byl malý, chtěl jsem kouřit jako dospělák. Když to rodiče zjistili, mluvili se mnou o tom. Viděli, že mi to nerozmluví a tak udělali zvláštní věc - dali mi něco na způsob doutníku. Bylo mi špatně a v pauzách mezi běháním na záchod jsem pochopil, že už kouřit nechci. Myslím, že i Bůh takto někdy jedná. V té pasáži se už mluví o křesťanech, kteří přešli z otroctví hříchu do otroctví Kristu. Naše chtění je velmi ovlivněno tím, kdo je naším pánem. Součástí toho přechodu je i změna pohledu na svět a člověk jako křesťan najednou chce dělat věci, které by ho dříve nenapadli, a ani náhodou neudělá něco, co dřív bral za normální. Uvedu třeba případ bratra, kterému by před rokem přišlo naprosto normální okrást mě, kdyby k tomu měl příležitost, a dnes mu přijde naprosto normální darovat peníze potřebnému. Tato změna ve chtění je způsobena právě Bohem, který nahradil hřích. A On nás na naší cestě podporuje.

U toho jednání to vidím tak, že se nám tu říká o působení Krista v nás, který nám dává sílu prosadit to změněné chtění i přes odpor naší stále pošramocené přirozenosti. Ale ty se spíš věnuješ chtění, takže se nebudu dál vykecávat;-) 



Re: Chtění a činění způsobené Bohem. (Skóre: 1)
Vložil: luteran v Středa, 29. červen 2011 @ 13:25:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Přidám sem jedno krátké zamyšlení nad tímto veršem z pera mého přítele, ex-pastora E.C.Walese.

Neboť je to Bůh, který ve vás působí, že chcete i činíte, co se Mu líbí.

Kdyby nám někdo tvrdil, že je tak nemocný, že ani nechce být zdravý, asi bychom si mysleli, že to není možné. A přesto, pokud jde o zdraví naší duše, můžeme být opravdu tak nemocní, že ani nechceme být zdraví. Třebaže Bůh chce uzdravit naši hříchem nemocnou duši, ona na to může reagovat: Ne Pane, neléč mě. Ještě ne. Chci si ten hřích ještě užít. Aspoň jednou. Ještě trochu.

Odhalení této skutečnosti by nás nemělo překvapit ani v nás vyvolat nesouhlas. Vždyť sám Bůh pozoroval, jak „každý výtvor (lidské) mysli i srdce je v každé chvíli jen zlý“. David pasivně vzdoroval tomuto výsledku Božího zkoumání a naučil se s ním souhlasit tou horší cestou – cestou vlastní zkušenosti. Poté, co byly jeho sebe- střednost, chtíč, cizoložství, tajné úklady, lest, zrada, vražda a zastírací manévry odhaleny prorokem Náthanem, byl David inspirován Duchem svatým k vyznání, které stojí v žalmu 51: „A tak se ukážeš spravedlivý v tom, co vyřkneš, ryzí ve svém soudu. Ano, zrodil jsem se v nepravosti, v hříchu mě počala matka.“

David poznal, jaké to je být tak nemocný, že člověk ani nechce být zdravý. Ten, který se tak obdivuhodně modlil a chválil Boha, že dokonce i Boží Syn ho později cituje, na vlastní kůži poznal, jaké to je milovat hřích víc než Boha a toužit víc po nemoci než po zdraví.

V takové chvíli je potřeba, abychom správně zhodnotili a vyjádřili svůj žalostný stav. Potřebujeme, aby nás ovanul Boží dech[1], abychom mohli vpravdě vyznat: Otče, potřebuji Tě tak moc, že Tě ani nechci. Jakmile se takto pomodlíte, zastavte na chvilku a nechte ta slova znít každou chodbičkou a zákoutím svého vnitřního já. Otče, potřebuji Tě tak moc, že bez Tebe Tě ani nedokážu chtít.

Nechte toto biblické vyznání, aby se vrylo do vaší duše. Tak budete připraveni nechat Boha, aby prosadil svou vůli, až vás nepřítel uchopí za vaši přirozenou touhu ve vás, aby vás přivedl ke hříchu a tím prokázal pravdivost Jakubových slov: „Každý, kdo je v pokušení, je sváděn a váben svou vlastní žádostivostí.“

Připravte se na takové chvíle a unikněte jim tím, že se naučíte modlit se:
Pane, potřebuji Tě tak moc, že bez Tebe Tě ani nedokážu chtít. Pomoz mi, Bože! Potřebuji Tě ke všemu!

[1]   Slova 'dech' a 'duch' jsou v hebrejštině (ruach) i řečtině (pneuma) tatáž slova. – poznámka překladatele



Re: Chtění a činění způsobené Bohem. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 30. červen 2011 @ 19:44:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..." Pokud bychom tvrdili, že Bůh v nás to chtění způsobuje aktivně, dostali bychom se do podivných paradoxu. V posledku bychom museli přijmout představu o tom, že jsme roboti. Což je ovšem, vzhledem k odpovědnosti ke které je člověk volán, nesmysl. "...


Já tvrdím, že i to chtění i činění v nás Bůh způsobuje aktivně. Přesto vůbec proto ještě nejsme roboti. Moc dobrý postřeh je o té odpovědnosti, ke které je člověk volán Bohem. To je pádný argument proti všem představám kalvinistů o jejich předurčení.

Teď abych to vysvětlil: Na vyvážení - i touha po hříchu je v nás vzbuzována aktivně. Satanem, vlastním tělem s jeho hříšnou náklonností, vábením světa.

Všechny své touhy jsme sami schopni ovládat a proto ta naše odpovědnost za naše rozhodnutí. Kvůli touze ještě nejsme žádné loutky. Touha nám neporoučí, my poroučíme touze. Alespoň bysme měli - i když mnohdy to s člověkem vypadá spíš opačně. Stal - li se však někdo otrokem svých vášní, musel k tomu někdy na počátku, ještě než tomu propadl, už dávat svůj souhlas.

My sami si volíme mezi svými touhami a vlastní volbou se dáváme jak na cestu k Bohu, tak na cestu hříchu. Jestliže zvolíme cestu k Bohu, můžeme počítat s jeho další pomocí, kdy nás povede nejenom v našem chtění, ale i v našem činění.

Všechno dobré, co mám a dělám, je od Pána, já sám sobě nemohu přičítat nic a nejsem nic.
Některé toto tvrzení svádí k lenosti: "Co bych se namáhal, Pán Bůh sám se postará o všecko." Bůh nás jistě nechce svými dary vést k lenivosti a nejedná s námi, jak my jednáme se zaostalými, či postiženými lidmi.

Jak je to tedy se spoluprací člověka s Bohem?
Člověk vezme do ruky pero a napíše dopis. Komu jej přičíst? Celý napsala ruka a celý napsalo pero. To, co dobrého Bůh sám napíše rukou své božské přirozenosti, se musí přičíst jemu samému. Ale my jsme tu jako pero v jeho ruce, proto je to všecko také dílo naše.



Re: Chtění a činění způsobené Bohem. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 30. červen 2011 @ 19:49:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Když rolník sklízí dobrou úrodu z pole, chválíme ho, že dobře pole zoral, osel a opatroval. Je to jeho zásluha.

Ale současně víme, že by to bylo všechno zbytečné, kdyby nebyla vláha z nebe a pohoda slunečního světla
.

(Makarius, 4. stol.)



Re: Chtění a činění způsobené Bohem. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 03. červenec 2011 @ 09:05:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  No, já tomu rozumím tak, že chtění a činění je způsobené Bohem a my máme svobodu rozhodnutí, jestli přijmeme pravdu a s ní to chtění a činění, nebo odmítneme. To první je dobře, to druhé je problém a je to špatně. Bůh pak lidské rozhodnutí respektuje.

  Často je rozhodnutí k chtění a činění ze slova.

  Klasickým příkladem budiž Římanům 13 kapitola. Dost těžké slovo, o to těžší, když si šlověk uvědomí, za jakých okolností bylo psané: Psal to člověk, který žil ve svém národě okupovaný cizí mocností, která ten národ více či méně terorizovala.

  Na mě je, jestli se rozhodnu, že to slovo apoštola je pravda a budu mu věřit nebo jestli to slovo odmítnu a zavrhnu s tím, že apoštol tomu nerozuměl, neměl takový přehled o dějinách, že dneska je jiná situace a já nevím co ještě.

  Podle mé víry se mi pak stane a Bůh přidá chtění a činění. A nejen mě.



Stránka vygenerována za: 0.57 sekundy