poslal Nepřihlášený
"Od úsilí některých církví získat svůj bývalý majetek (či kompenzaci za něj) se jako církev striktně distancujeme
a bude-li to možné, nechceme mít na těchto pokusech podíl."
Rudolf Bubik, biskup Apoštolské církve
rok 2005
Postoj Apoštolské církve k současným jednáním církve - stát o tzv. „restituční tečce
Od
úsilí některých církví získat svůj bývalý majetek (či kompenzaci za
něj) se jako církev striktně distancujeme a bude-li to možné, nechceme
mít na těchto pokusech podíl. Považujeme tuto snahu za zcela
privátní záležitost té které církve potažmo státu jako partnera
v případných jednáních. Jsme ovšem kdykoliv ochotni v takových jednáních
dle svých možností pomoci.
Současný stav financování
církví ze strany státu považujeme za stabilní, transparentní a
oboustranně užitečný. Přijímáme jej jako dar z Boží ruky i ze strany
státu, za který jsme vděční a nehodláme si jej jakkoliv nárokovat dnes
ani v budoucnu.
Tentýž postoj máme k současné právní úpravě vztahů církví a státu.
Jakékoliv
snahy stávající situaci „vylepšovat” považujeme za nešťastné pro obě
strany – církve i stát. Takovéto úsilí v uplynulých letech přineslo
církvím řadu zcela zbytečných problémů a státu výdaje při jejich řešení.
Návrh
tzv. „restituční tečky” byl někdy spojován s otázkou prosazení
konkordátu či individuálních smluv jednotlivých církví s naším státem.
Obě možnosti vidíme jako jasné či potenciální porušení právní rovnosti
církví před státem a na rozdíl od otázky restitucí není náš postoj
nezúčastněný, ale budeme vždy aktivně proti těmto či podobným snahám.
biskup Apoštolské církve Rudolf Bubik
22. 03. 2005
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Vyjádření AC k majetkovému narovnání
APOŠTOLSKÁ CÍRKEV BISKUPSKÁ KANCELÁŘ : V ZÍDKÁCH 402, 280 02 KOLÍN RADA CÍRKVE : POD ČERVENKAMI 504, 735 43 ALBRECHTICE
Kolín, 24.3.2005
Vážený pan
Pavel Dostál
Ministr kultury
Maltézské náměstí l
118 11 Praha l – Malá Strana
Vážený pane ministře, reagujeme tímto na Váš dopis ze dne 17. 3. 2005 č.j. 4 510/2005. K majetkovému
narovnání metodou tzv. „restituční tečky" jsme se stavěli od počátku
skepticky a tento náš postoj zůstává nezměněn. Aktuálně především ze
dvou důvodů: Za prvé by se tímto způsobem staly
financované církve fakticky či minimálně morálně závislé na
Římskokatolické církvi. Toto by byl zjevný krok zpět ve stávající
rovnosti církví před státem. Za druhé vyplácení cca l mld.
Kč ročně církvím po dobu cca 50 let se jeví ve světle dosavadní historie
našeho státu jako zcela iluzorní. Navzdory svému negativnímu stanovisku
jsme stejně jako v minulosti připraveni se i nadále podílet na řešení
vztahů církví a státu i ve věci Vámi předkládaného návrhu.
S úctou
Rudolf Bubik
biskup Apoštolské církve
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Vztah církví a státuŽivot v Kristu 2001/1
V posledních
dnech – článek píši v půli prosince – se v tisku objevily zprávy na
výše uvedené téma, ve kterých figurovalo jméno naší církve. Masmédia
vždycky přinášela pravdu, polopravdu i lež, leckdy dokonale promíšené.
Ani v tomto případě tomu není jinak, takže mne bratr biskup požádal
o zpřehlednění současné situace pro vás, čtenáře. Krátce po sametové
revoluci naše země získala církevní zákon, který nám může závidět
většina Evropy, ne-li Evropa celá. Církve registrované státem jsou dle
státních zákonů rovnoprávné a všechny (pokud neodmítly) jsou podporovány
ze strany státu především finančními příspěvky na platy duchovních.
Tato dotace činí zhruba 0,6 miliardy Kč ročně, což je nepatrný zlomek
celkového státního rozpočtu. Většina těchto financí je určena
římskokatolické církvi. Zákon dále zaručuje svobodné působení církví na
veřejnosti ulicemi počínaje a věznicemi konče.
S výše
uvedeným stavem je nespokojeno několik jednotlivců spolu s církví, která
byla po staletí zvyklá na mocenský monopol ve státě. Proto již od
okamžiku přijetí zákona je veden vytrvalý boj za jeho zrušení případně
změnu. Od roku 1996 jsme jako církev členy Ekumenické rady církví, která
sdružuje jedenáct členských církví jak protestantských tak
reformovaných. I na její půdě bratr biskup vytrvale usiloval o zachování současné právní úpravy,
nicméně dlouho zůstával osamocen. Postupně si však i další církve
začaly uvědomovat pravou podstatu tlaku směřujícího ke změně církevního
zákona. Před více než rokem jsem bratra biskupa na tomto fóru vystřídal a
jako zástupce naší církve jsem v ním započaté cestě pokračoval.
Opakovaně jsem upozorňoval, že současné úsilí o změnu církevního zákona přinese protestantským církvím nejen újmu finanční ale především okleštění rozvoje a svobodného působení ve společnosti.
Letos se k našemu úsilí veřejně přidaly další tři církve – Církev
československá husitská, Pravoslavná církev v českých zemích a
Starokatolická církev v ČR. Vícekrát jsem se zamýšlel, proč právě tyto
tři. Mám osobní pracovní vysvětlení – všechny vyšly z římskokatolické
církve, a tedy ji znají nejlépe.
Jsem rád, že jsme mohli
společně zformulovat stanovisko, ve kterém se jasně stavíme proti úsilí
o změnu stávající právní úpravy a zároveň se odmítáme spolupodílet na snaze římskokatolické církve vydobýt si zpět svůj ztracený majetek. Stanovisko
bylo zasláno příslušným představitelům. I nadále se chceme podílet na
společné práci Ekumenické rady církví, jakkoliv nám její demokratické
principy zatím přinášejí jen přehlasování ze strany ostatních členských
církví.
Tato demokracie je v poslední době zdrojem neuvěřitelných situací: V případě, že se protestanté
vzdají současné právní úpravy, nabízí jim římskokatolická církev
nezávazně! podíl na výnosu z majetkových restitucí, které jí tyto církve
pomohou vydobýt, římskokatolická církev, která ve svém nedávno vyšlém
dokumentu „Vyhlášení Dominus lesus" o sobě jasně prohlašuje, že je
jedinou spasitelnou církví a většinu ostatních církví ani církvemi nelze
nazvat. V současné době jsme jako čtyři církve tiskem
obviňováni, že zápasíme o peníze a snažíme se prosadit zachování
stávajícího způsobu financování církví státem, zatímco ostatní církve
usilují o zrušení současné finanční závislosti církví na státu. Tento
úhel pohledu se mi osobně jeví poněkud pokřivený.
Za prvé jsem vícekrát v Ekumenické radě církví opakoval, že jako církev jsme ekonomicky soběstační a
pokud dostáváme finanční dotaci od státu, vracíme ji společnosti pouze
jinou formou, především prostřednictvím sociální práce.
Za druhé se nepokoušíme cokoliv prosazovat, protože současný církevní zákon je vyhovující a funkční, stačí tedy za ním pouze stát. Prosazována je jeho změna, což se čtyř výše jmenovaných církví včetně naší netýká.
Za
třetí údajné úsilí o zrušení finanční závislosti církví na státu je
prázdným reklamním sloganem dobrým pouze pro klamání nezasvěcené
veřejnosti. Ve skutečnosti je vyvíjena snaha, aby po zrušení
současného způsobu finanční podpory církví ze strany státu tato dále
pokračovala, ovšem formálně pod jinou hlavičkou. V podstatě jde jen o změnu rozdělování této podpory mezi stávající církve poté, co bude vybojována realizace římskokatolických restitučních nároků.
Za
čtvrté bojujeme za zachování stávajícího způsobu financování církví jen
proto, že je těsně provázán s ostatní legislativou zajišťující všem
státem registrovaným církvím svobodné působení včetně veřejného kázání
evangelia. Pokud by byla prosazena zrněna v oblasti financí,je velmi
reálné, že ztratíme jako církev i svobodu působení ve společnosti. A to
je hlavní důvod našeho konzervativního postoje.
Proč tento
můj článek stejně jako mnohé předchozí některé věci jen naznačuje? Po
více než ročním úsilí, prostudování stohů materiálů a účasti na řadě
jednání se mi podařilo alespoň zčásti proniknout do výše uvedeného dění.
A i to jen díky bratru biskupovi a bratru M. Slabihoudovi, kteří mi
v tomto směru prošlapali cestu a jsou mi i nadále neocenitelnou pomocí.
Bez nich a bez modliteb církve bych nemohl stát tam, kde stojím, a dělat
to, co dělám. Proto mi odpusťte stručnost.
Pán vám žehnej
AN