Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jiří.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 180, komentářů celkem: 429681, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 266 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116554377
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Křesťanské pojetí spravedlnosti (právně-filozofická analýza), I. část.
Vloženo Pátek, 06. červen 2003 @ 23:13:09 CEST Vložil: Stepan

Studijní materiály poslal Krestan

  Křesťanské pojetí spravedlnosti (právně-filozofická analýza), I. část.

Kde se však ony „svody“ k hříchu berou? Starý zákon přinesl myšlenku stvoření člověka, jeho pobytu v ráji a vyhnání z ráje jako důsledek podlehnutí nástrahám zla, které je nediskutovanou skutečností. Samozřejmě se předpokládá, že kde je dobro, musí být jeho protiklad – zlo. Vychází to z lidské empirie – velmi zjednodušeně řečeno, všechny vjemy kolem i uvnitř člověka se dají rozdělit do protikladů. Světlo – tma, teplo – zima, hlad – nasycení…


Vztah Starého a Nového zákona je obdivuhodnou kombinací zdánlivě protichůdných myšlenek. Nový zákon vychází z předpovědí učiněných Starým zákonem. Nejlépe demonstruje status quo Matoušovo evangelium, kapitola „Dovršení Zákona a Proroků“, kde se píše: „Nedomnívejte se, že jsem přišel zrušit Zákon nebo Proroky; nepřišel jsem zrušit, nýbrž naplnit. Amen, pravím vám: Dokud nepomine nebe a země, nepomine jediné písmenko ani jediná čárka ze Zákona, dokud se všechno nestane… Neboť vám pravím: Nebude-li vaše spravedlnost o mnoho převyšovat spravedlnost zákoníků a farizeů, jistě nevejdete do království nebeského“[1]. Je zachováno Desatero, které bylo stanoveno již ve Starém zákoně, avšak je za jednak vykládáno, ale také precizováno. Matouš ve svém evangeliu hovoří o spravedlnosti a cituje tak Ježíše. Následují kapitoly „O zabití, o cizoložství, o rozluce, o přísaze“ a mnoho dalších, což prakticky odpovídá koncepci Desatera (nezabiješ, nesesmilníš, nepromluvíš křivého svědectví proti bližnímu svému atd.). V křesťanství je postavení Ježíše zcela výjimečné a nesrovnatelné s jinými sociokulturními celky. Ježíš, jakožto Syn Boží, po své smrti a vzkříšení vystoupil na nebesa – zde se však nestává pasivní figurou, nýbrž bedlivě sledujícím a potenciálně aktivním soudcem, jak je patrno například z Apoštolského vyznání víry. Citujme: „…vstoupil na nebesa, sedí po pravici Boha, Otce všemohoucího; odtud přijde soudit živé i mrtvé…“[2] Je zde víra ve dvojí soud – první nadchází ihned po smrti, jakoby však nebyl soudem konečným. Čeká se na Poslední soud, Soudný den, kdy bude Ježíš aktivně soudit dle Boží spravedlnosti všechny lidské bytosti, ať živé, či již mrtvé. Na rozdíl od židovství se Ježíš mnohem více potýká se zlými duchy, démony a samotným Satanem – tedy s prvky, které jsou opakem světla, opakem jednání dle Božích přikázání, opakem jednání proti Božímu právu, neboť Božím právem je řád světa, proti němuž nemá nikdo právo se bouřit. Personifikuje se tak zlo, bezpráví, které má ještě ve Starém zákoně výrazně abstraktní povahu a vyjma Evina pokušení v ráji a prvotního hříchu zlo prakticky ve Starém zákoně s člověkem přímo nekomunikuje. Ježíš však bojuje za spravedlnost, bojuje tedy proti opaku spravedlnosti – to bylo potřeba jasně vyjádřit i písmem. Je-li tedy Nový zákon postaven na podobenstvích, je nezbytně nutné vytvořit i podobenství opaku spravedlnosti. Tím jsou zlí duchové. A nejen ti… Judaistická představa odsouzení k věčnému zapomnění jako důsledku nespravedlivého jednání v pozemském životě je pro květnatou mluvu Nového zákona málo. Namísto zapomnění se tedy dostavuje peklo, které má již za pozemského života vzbuzovat hrůzu (preventivní funkce zákonů, stejně jako dnes podobně psychologicky preventivně působí představa vězení nebo podobného trestu). Peklo se tak poprvé zaplňuje ohněm, nikoliv jen tichou nicotou a odloučením od Milosti Boží.[3] Ježíš učí o odpuštění, které je synonymem, či lépe řečeno implicitním důsledkem ospravedlnění. Není způsob, jakým by se mohl člověk stát spravedlivým (rozuměj: být ospravedlněn) před Bohem – tedy ospravedlněn někým jiným než Bohem samotným. Je možné stát se „spravedlivým“ pouze Božím zásahem: milostí! To je jádrem učení o „ospravedlnění“. „Toho, který nepoznal hřích, kvůli nám ztotožnil s hříchem, abychom v něm dosáhli Boží milosti“.[4] Kristus vzal na sebe trest, takže my můžeme být osvobozeni. Starozákonní Bůh se tak proměňuje, jakoby sám přehodnocoval svá stanoviska, nyní hledí na křesťana „skrze Krista“ – jako na nového člověka osvobozeného pro Ježíšovu poslušnost, jeho nekonečnou spravedlnost. Křesťan je proto učiněn „spravedlivým – ospravedlněn“ milostí na základě Ježíšovy smrti. Osvobození křesťana přichází skrze víru v Krista, tedy v jednání dle jeho přikázání, dle toho, co Kristus podal jako exegezi Starého zákona. Kruhem se tak dostáváme k naplnění Božích přikázání, jelikož nanejvýš spravedlivým je Kristus, Syn Boží (a současně Syn Člověka), kdo následuje jeho kroky, jedná spravedlivě. Vidíme zde jasnou paralelu s judaistickým pojetím spravedlnosti jako „halakhah“ a „din“ (halakhah je Bož právo, din je právo, d nějž již zasahuje člověk – viz jiné články téhož autora). Ježíš „polidštil“ přísné halakhah, avšak tak, že je nedal do roviny „din“, nýbrž jakoby mezi tyto dva pojmy. Jeho jednání je jednáním člověka dle nejlepšího vědomí a svědomí (din, musar), ale není totožné se slepým následováním někdy krutých příkazů, které obsahuje pravá, tvrdá starozákonní halakhah. To je pravý význam „Syna Božího – Syna Člověka“, jak je Ježíš Kristus mimo jiné v Bibli nazýván. Jak jsme výše uvedli, Ježíš varuje před svody, které chystá zlo a aktivně proti němu bojuje za svého života i po smrti (zde zvláště soudem každého člověka – nikdo se dle Bible nemůže vyhnout Božímu soudu a tedy ani Poslednímu soudu, kde je nejvyšším soudcem dle křesťanů Ježíš Kristus). Kde se však ony „svody“ k hříchu berou? Starý zákon přinesl myšlenku stvoření člověka, jeho pobytu v ráji a vyhnání z ráje jako důsledek podlehnutí nástrahám zla, které je nediskutovanou skutečností. Samozřejmě se předpokládá, že kde je dobro, musí být jeho protiklad – zlo. Vychází to z lidské empirie – velmi zjednodušeně řečeno, všechny vjemy kolem i uvnitř člověka se dají rozdělit do protikladů. Světlo – tma, teplo – zima, hlad – nasycení… A priori tedy proti Bohu, který stanovil řád světa, stojí moc, která se snaží tento řád narušit. Takovým principem je podle Bible „Satan“. Satan je hebrejské slovo ďábel (diabolos) řecké, ovšem obě označují bytost, která zosobňuje vše, co je zlé a staví se proti Bohu. Ovšem Boha zde musíme pojmout tak, jak byl skutečně viděn – nikoliv „starce hledícího z obláčku“, nýbrž normotvůrce a stvořitele lidí, jakož i všeho viditelného i neviditelného, živého i neživého, včetně řádu, který je rámcem lidského bytí i nebytí. Mimořádně zajímavý je skutečný význam slov „satan“ a „diabolos“ – obě jména pocházejí od „žalobce“, tedy satan je ten, který se snaží pokoušet lidi k činění zla, aby je mohl před Bohem obvinit![5] Jsme tedy přímo uprostřed „právní bitvy“. V boji mezi dobrem a zlem nejsou síly vyrovnány. Biblicky je totiž Satanovo dílo vždy omezeno Bohem a Satan může získat jen moc tam, kde není Bůh. Pakliže Boha ztotožníme s řádem, pak Satan je chaosem, což zcela koresponduje běžnému smýšlení o uspořádání našeho světa i dnes. Kde není právo, je bezpráví, kde není řád, je chaos. Satan spíše než mocí podkopává lstí a vychytralostí. Ježíš přišel, aby zmařil činy ďáblovy a skrze jeho vítězství nad zlem v jeho smrti a vzkříšení byl satan poražen. Ačkoliv je ve světě stále činný, jeho porážka na konci věků bude úplná.[6] Protože Bůh je vládcem vesmíru, tvoří jeho zákony, je současně i jeho soudcem – i když ne tak docela... Ti, kdo nikdy nepoznali psané Boží zákony (tedy skrze Starý a Nový zákon), budou souzeni podle toho, co poznali o Bohu ze stvoření a co jim říká jejich vlastní svědomí o správném a špatném. Ježíš zdůrazňuje, že Bůh není krutý, ale je „otcem milujícím své děti“, dokáže odpouštět. Jakoby nejbližším božím dítětem je Ježíš, proto kdo miluje Krista, toho má i Bůh v oblibě – je zde zdůrazněna poslušnost nejen Bohu, ale právě Kristu, který je jeho „vyslancem“. Podle křesťanů je tak jedinou cestou k milosti boží právě víra v Krista. Evangelium podle Jana praví: „Kdo věří v Syna, má věčný život… kdo nevěří, je již odsouzen“.[7] Bůh je tedy jediná a konečná spravedlnost, neboť On je stvořitelem řádu, zákonodárcem pro celý svět. Člověk se oddělil od Boha právě tím, že zhřešil, tedy oddělil se od ryzí spravedlnosti. Církev učí, že naši prapředkové byli stvořeni ve stavu „svatosti a původní spravedlnosti“. Milost původní svatosti byla účastí na božském životě. Všechny rozměry života byly posíleny vyzařováním této milosti. Pokud by byl člověk zůstal „v důvěrném přátelství s Bohem“, neměl ani zemřít, ani trpět. Vnitřní harmonie lidské osoby, soulad mezi mužem a ženou, a konečně harmonie mezi prvním párem a celým stvořením vytvářely stav nazývaný „prvotní spravedlnost“[8]. Chybné pojetí je to, že Bůh je jediným a posledním soudcem. Jak je mnohokrát uvedeno v Bibli – Bůh přijde soudit, ovšem skrze Ježíše Krista. Pojetí „skrze Krista“ je neméně problematické jako vize trojjedinosti Boha (Bůh otec, Syn i Duch Svatý). Je zde nepochybně možné hovořit o „polidštění Boha“ skrze pozemskou podstatu a zážitky Ježíše Krista. Například Satan nepokouší Boha, ale jeho Syna Ježíše Krista. Ježíš tak ví, co je to dobro a co zlo, zná rozměr nejen života božího, ale i lidského. A právě z této pozice přijde soudit – ne jako necitelný Bůh, ale jako „nadčlověk“, který zná všechnu Boží vůli, ale umí ji přizpůsobit lidskému chápání světa a jeho pokušením. Tomáš M.R. Tyl

[1] Převzato z oddílu Evangelium podle Matouše z Bible - ekumenický překlad, 7. vyd., Praha, 1996, str. 14, označení v Bibli: Mt 5, 17-20.
[2] Modlitební kniha, 1. vyd., Kostelní Vydří, 2001, str. 12. – V průběhu mše svaté se odříkává podobné Vyznání víry, které je v současné době kodifikováno do slov: „…Vstoupil do nebe, sedí po pravici Otce. A znovu přijde ve slávě soudit živé i mrtvé a jeho království bude bez konce…“ neboli v latinské verzi: „…et ascendit in caelum, sedet ad dexteram Patris. Et iterum venturus est cum gloria iudicare vivos et mortuos, cuius regni non erit finis“. Modlitební kniha, 1. vyd., Kostelní Vydří, 2001, str. 42-44. Je zřejmé, že mezi českým překladem a latinským originálem jsou drobné rozdíly, například „cum gloria“ by bylo vhodnější překládat jako „se slávou“ nikoliv „ve slávě“. Pakliže bychom „slávu“ pojali skutečně v biblickém slova smyslu, je možné myslet „slávou“ Milost – Slávu Boží, tedy v judaismu námi zdůrazňovanou „šechinu“, která je jakousi všudypřítomnou supraexistencí Boha. Tak se lze též domnívat, že pravý význam výše uvedeného je blíže tomu, že Ježíš přijde soudit živé i mrtvé spolu s Milostí Boží, se Slávou Boha, s Jeho Přítomností.
[3] Blíže k tomu Evangelium podle Marka, kapitola 9,42 a následující o „Varování před svody“, Bible - ekumenický překlad, 7. vyd., Praha, 1996, 50.
[4] Encyklopedie Bible, 1. vyd., Praha, 1997, str. 148.
[5] Tuto myšlenku blíže rozvádí Encyklopedie Bible, 1. vyd., Praha, 1997, str. 151.
[6] Plně viz Encyklopedie Bible, 1. vyd., Praha, 1997, str. 151-152.
[7] „Vždyť Bůh neposlal svého Syna na svět, aby svět soudil, ale aby skrze něj byl svět spasen. Kdo v něho věří, není souzen. Kdo nevěří, je již odsouzen, neboť neuvěřil ve jméno jednorozeného Syna Božího. Soud pak je v tom, že světlo přišlo na svět, ale lidé si víc zamilovali tmu než světlo, protože jejich skutky byly zlé. Neboť každý, kdo dělá něco špatného, nenávidí světlo a nepřichází k světlu, aby jeho skutky nevyšly najevo. Kdo však činí pravdu, přichází k světlu, aby se ukázalo, že jeho skutky jsou vykonány v Bohu“ – Evangelium podle Jana kapitola 3 a následující, Bible - ekumenický překlad, 7. vyd., Praha, 1996, str. 93-94.
[8] Podle Katechismus katolické církve, 2. vyd., Kostelní Vydří, 2001, str. 105.

"Křesťanské pojetí spravedlnosti (právně-filozofická analýza), I. část." | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

NE-Křesťanské pojetí spravedlnosti (právně-filozofická analýza), I. část. (Skóre: 1)
Vložil: luteran v Úterý, 10. červen 2003 @ 11:25:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Přečetl jsem si zatím pouze první část této série článků, ale musím říci, že v některých tvrzeních autora se odráží jeho "skosené" pochopení biblické spravedlnosti, pokud ne biblické zvěsti vůbec.
Několik příkladů:

Je zachováno Desatero, které bylo stanoveno již ve Starém zákoně, avšak je za jednak vykládáno, ale také precizováno.
I v období SZ vyžadovalo Desatero tolik, kolik vyžaduje nyní, v období NZ - totiž absolutní dokonalost v myšlenkách, slovech i skutcích. Byl to chybný výklad farizeů (že stačí dodržovat přikázáními vnějšími skutky), který Ježíš kritizoval. Proto jim a všem kolem znovu připomínal, že Boží zákon vyžaduje mnohem víc. Říkal to ne proto, aby je přiměl dodržovat Desatero a tím si zasloužit věčný život, ale aby jim ukázal jejich hříšnost, nedokonalost a potřebu Spasitele. Boží zákon ukazuje, že jsme hříšní a že potřebujeme Boží odpuštění.

Je zde víra ve dvojí soud - první nadchází ihned po smrti, jakoby však nebyl soudem konečným.
Nevím o tom, že by Bible mluvila o dvojím soudu...!?

Starozákonní Bůh se tak proměňuje, jakoby sám přehodnocoval svá stanoviska, nyní hledí na křesťana „skrze Krista“ - jako na nového člověka osvobozeného pro Ježíšovu poslušnost, jeho nekonečnou spravedlnost.
Bůh se nemění, je tentýž včera, dnes i na věky. I v SZ době hleděl Bůh na Izrael "skrze Krista/Mesiáše" - tj. jednal s Izraelci v milosti ne pro jejich skutky, ale pro "budoucí" dokonalé Mesiášovy zásluhy.
Izraelci věřili (často bohužel nevěřili), že přijde Mesiáš, který je spasí od hříchu. My věříme (často bohužel nevěříme), že tento Mesiáš už přišel. To je základní rozdíl mezi SZ a NZ věřícími.

Osvobození křesťana přichází skrze víru v Krista, tedy v jednání dle jeho přikázání, dle toho, co Kristus podal jako exegezi Starého zákona.
Osvobození od trestu za hříchy (neboli ospravedlnění) přichází skrze víru v Krista, víru v JEHO dokonalé dodržení Božího zákona za nás. Naše víra a naše jednání/skutky jsou ve vztahu ke spasení dvě odlišné věci! Dokonce bych řekl protikladné věci.
O exegezi SZ Kristem viz výše (stručně: Ježíš nepodal nové vysvětlení Desatera, jen připomínal hloubku těchto Božích požadavků, aby si nikdo nemyslel, že se skrze jejich dodržování spasí).

Ježíš „polidštil“ přísné halakhah, avšak tak, že je nedal do roviny „din“, nýbrž jakoby mezi tyto dva pojmy.
Nevím o rozdělování Božích příkazů na přísné a méně přísné. A jestli "polidštění" znamená, že Bůh je benevolentnější, pak je si prosím vzpomeňme na Ježíšova slova: Dokud nepomine nebe a země, nepomine jediné písmenko ani jediná čárka ze Zákona, dokud se všechno nestane.

Samozřejmě se předpokládá, že kde je dobro, musí být jeho protiklad - zlo.
Tohle patří spíše do roviny filozofické, ale když už to bylo zmíněno:
Existuje častý názor, že dobro nemůže existovat bez zla. Opak je pravdou. Dobro může existovat beze zla, jen se pak samozřejmě nenazývá dobro. Ono to zlo vlastně vzniká z dobra. Zlo je vlastně překroucené či nějak zneužité dobro. Dobro musí existovat a priory, aby se mohlo objevit zlo. Samotné zlo bez dobra nemůže existovat, neboť by se samo zničilo (vždyť už sama existence je ve své podstatě dobrá).

Ti, kdo nikdy nepoznali psané Boží zákony (tedy skrze Starý a Nový zákon), budou souzeni podle toho, co poznali o Bohu ze stvoření a co jim říká jejich vlastní svědomí o správném a špatném. Ježíš zdůrazňuje, že Bůh není krutý, ale je „otcem milujícím své děti“, dokáže odpouštět.
Ze stvoření a svědomí člověk poznává požadavky Božího zákona, neboť ty máme každý zapsané ve svém srdci (více či méne mlhavě - proto je Bůh nechal zapsat). A jak již bylo řečeno, Boží zákon slouží k usvědčení ze hříchu. Čili ti, kdo nikdy nepoznali psané Boží zákony, budou souzeni (a příp. odouzeni) podle Božích zákonů uložených v jejich srdci.
Spasení však přichází jedině skrze víru v Boha-Spasitele. A tuhle dobrou zprávu o odpuštění nemáme v srdci, ale musíme ji lidem zvěstovat ("Jděte do celého světa a kažte evangelium všemu stvoření. Kdo uvěří a přijme křest, bude spasen; kdo neuvěří, bude odsouzen.")
Bůh není krutý, je spravedlivý. Z lidí však "nikdo není spravedlivý, není ani jeden". A protože "mzdou hříchu je smrt", každý si za své hříchy zasluhujeme smrt. Ale Bůh je také milující, a proto "darem Boží milosti je život věčný v Kristu Ježíši, našem Pánu."

Chybné pojetí je to, že Bůh je jediným a posledním soudcem. Jak je mnohokrát uvedeno v Bibli – Bůh přijde soudit, ovšem skrze Ježíše Krista. ... Je zde nepochybně možné hovořit o „polidštění Boha“ skrze pozemskou podstatu a zážitky Ježíše Krista. ... A právě z této pozice přijde soudit - ne jako necitelný Bůh, ale jako „nadčlověk“, který zná všechnu Boží vůli, ale umí ji přizpůsobit lidskému chápání světa a jeho pokušením.
Ježíš Kristus je Bůh i člověk. On bude soudit svět, bude ho tedy soudit Bůh. Bůh je jeden a je jediným a posledním soudcem. A polidštění Boha neznamená Jeho benevolenci vůči hříchu. Kristus nepřimhouří oko nad byť jen sebenepatrnějším hříchem - i takový hřích člověka zatracuje. Bůh není necitelný, je spravedlivý. Kdo neuvěří, že Kristus jej zbavil hříchů, bude za své hříchy pykat věčnou smrtí...

Závěrem - Základní dvě poselství Bible:
ZÁKON: Jste hříšní! Nedosahujete svatosti Boha! Váš spravedlivě vyměřený trest je smrt!
EVANGELIUM: Jste pozváni na nebeskou hostinu! Vstupné: krev Krista-Beránka! Bůh vám pro Jeho zásluhy odpustil všechny hříchy! Máte věčný život! Věřte a chvalte Boha svým životem!



Stránka vygenerována za: 0.22 sekundy