Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 226, komentářů celkem: 429673, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 271 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116537392
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Duch Svatý
Vloženo Sobota, 09. únor 2013 @ 12:35:33 CET Vložil: Olda

Dotazy čtenářů poslal hirali

Duch Svatý

Položím tady otázku je Duch Svatý jenom Duch nebo stejně jako Ježíš fyzickou osobou??

Dokáže to někdo na základě bible jenom Bible (žádné tradice) obhájit??? I takové otázky si kladu.  


"Duch Svatý" | Přihlásit/Vytvořit účet | 88 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Duch Svatý (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Sobota, 09. únor 2013 @ 12:47:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Ano, Duch Svatý je "jenom" Duch, tzn. že není fyzickou osobou. Důkazem budiž právě to, že z Písma nelze dokázat, že by tomu bylo jinak. To naopak Pán Ježíš Kristus se stal ve vzkříšení Duchem oživujícím (1K 15:45b), aby mohl žít ve svých svatých  v jejich duchu jako jejich život.  



Re: Duch Svatý (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Sobota, 09. únor 2013 @ 12:51:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Lukáš 24:39  Pozrite na moje ruky a nohy, že som to ja. Dotknite sa ma a presvedčte sa, že duch nemá kosti a mäso, ako vidíte, že ja mám.

ivanp



Re: Duch Svatý (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Sobota, 09. únor 2013 @ 16:23:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co přesně myslíš tím slovem "fyzická" ve spojení "fyzická osoba"?

To, že je Duch svatý osoba podle mě plyne přímo z Písma. Za osobu lze označit entitu, která a) je obdařena myslí (má schopnost myslet a jednat), b) má vlastní identitu (vůli), c) vědomě reaguje (má emoce).

Příklady z Písma: Ř 8,26-27; Ř 15,30 1Kor 12,11; Sk 8,29. Už i křestní formule (např. Mt 28,19) podle mě mluví ve prospěch osobnosti Ducha svatého. 



Re: Duch Svatý (Skóre: 1)
Vložil: unshaken v Sobota, 09. únor 2013 @ 17:42:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Když hirali usneš, tvé tělo odpočívá. Ale duch, kterého v sobě máš, neodpočívá. Proto se ti zdají sny, to je právě ta práce ducha. Co myslíš, jsi přesto fyzickou osobou?

Otče náš svatý, zůstaň s námi, zůstaň v nás i v našich snech. Amen.



Re: Duch Svatý (Skóre: 1)
Vložil: Krispus (ryba@iol.cz) v Sobota, 09. únor 2013 @ 19:43:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Duch sv. je Bůh stejně jako je jím Otec a Syn. Jen Syn měl tělo . Dál to neřeš, nikam to nepovede. Není vlastně co řešit.  Bůh je "jednota v mnosti" a "mnohost v jednotě"



Re: Duch Svatý (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Neděle, 10. únor 2013 @ 11:08:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
                                                        
Na tento problém jestvujú dva pohľady: ten prvý hovorí,že Otec ,Syn a Duch Boží  sú osoby.Druhý pohľad je ten,že Otec a Syn sú osoby a Duch Boží je účinná moc Boha otca a Pána Ježiša Krista.Ani jedna ani druhá strana nespochybňujú ,že Otec a Syn sú osoby ani sa to spochybniť nedá pretože opis P.J.Krista v nebeskej podobe je v Zj.1,13  „ a v prostredku medzi siedmimi svietnikmi som videl podobného Synovi človeka, oblečeného v dlhom rúchu až po nohy a prepásaného na prsiach zlatým pásom.“
Podobný opis je v Mat.17,2 ...   „a premenil sa pred nimi, a jeho tvár sa skvela jako slnce, a jeho rúcho stalo sa bielym ako svetlo.“
Opis Otca v nebeskej podobe je v Zj.Jana  4, 2-3  „A hneď som bol v duchu. A hľa, trón stál na nebi, a na tróne ktosi sediaci.3  A ten, ktorý to sedel na tróne, bol na pohľad podobný kameňu jaspisu a sardisu, a dúha bola vôkol trónu, na pohľad podobná smaragdu.“
Opis Ducha Svätého v nebeskej podobe som nenašiel.
 
Vyznavači  prvého pohľadu vychádzajú z následovných části Písma:
 
1,   Mat.28,19 „A tak iďte, čiňte učeníkmi všetky národy krstiac ich vo meno Otca i Syna i Svätého Ducha.“
2,    1Jan 5,7  „Pretože traja sú, ktorí svedčia na nebi: Otec, Slovo a Svätý Duch. A tí traja sú jedno.“
 
Vyznavači  druhého pohľadu vychádzajú z týchto výrokov:
 
1, Zjavenie 22:3  „A nebude viacej ničoho zlorečeného, a trón Boží a Baránkov bude v ňom, a jeho sluhovia mu budú svätoslúžiť.“
Argumentujú tým,že v novom Jeruzaleme sú len dva tróny Boží a Baránkov.Trón pre Ducha Božieho tam chýba. Ak je Duch Boží osoba musel by tam byť i tretí trón.
2, Ďalej dôvodia tým:že ap.Pavol trinásť epištol začína pozdravom: „milosť vám a pokoj od Boha, nášho Otca, a od Pána Ježiša Krista!“ Ani v jednom prípade nie je spomenutý Duch Boží.Vychádzajú z toho,že ak by Duch Boží bol osoba nutne by tam musel byť pozdrav aj od Ducha Božieho.
3, Ďalším argumentom je fakt,že v Slove Božom  sú výroky: Duch Boží alebo Duch Kristov.Ani v jednom prípade nie je výaz Duch od Ducha Božieho. Ak by Duch Boží bol osoba potom by v SB takýto výraz musel byť.
 
Ktorý z týchto dvoch názorov je lepšie dotvrdený Písmom ???



Lenivost nebo zoufalec? (Skóre: 1)
Vložil: martino v Pondělí, 11. únor 2013 @ 09:09:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
poslal hirali
Duch Svatý

Položím tady otázku je Duch Svatý jenom Duch nebo stejně jako Ježíš fyzickou osobou??

Dokáže to někdo na základě bible jenom Bible (žádné tradice) obhájit??? I takové otázky si kladu.
Martino
Největším nepřítelem křesťanů, je jejich nevědomost. Hirali je ukázka rezignace na zdravý rozum.



Re: Duch Svatý (Skóre: 1)
Vložil: Jan21 v Úterý, 12. únor 2013 @ 13:53:49 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Všem zastáncům unitarianismu (i těch, kdo se tu vymezují vůči katolicismu), kladu otázky:

Mohl Bůh, když je jednojediný zemřít na kříži? Co kdyby Bůh zemřel třeba na jenom půl vteřiny? 
Proč volal Ježíš na kříži "Bože můj, Bože můj, proč jsi mne opustil?

Kdyby byl Bůh jednojediný, pak to potvrzuje názor Islámu, že Ježíš byl jenom člověk, jenom boží posel. Pak taky padá Ježíšovo tvrzení "Já a Otec jedno jsme", nebo "Dříve než Abraham byl, já jsem"  a museli bychom ho prohlásit za lháře a podvodníka, celý NZ za humbuk a celý koncept bible o konečné Kristově oběti za hříchy za omyl, tak jak se o to už mnozí liberálové (včetně některých špiček v KC) snaží. Přijmutí takovéto myšlenky nahrává zjevení se Antikrista a tím možnosti sjednocení všech náboženství včetně islámu v jedno, čemuž zde už předchozí papežové položili teoretické i praktické základy. Takže s touto myšlenkou nemůže žádný křesťan koketovat. 

Koncept trojjedinosti a nedělitelnosti možno vidět v jiných oblastech: vesmír-(hmota, prostor,čas), prostor-(délka, šířka, výška), čas-(minulost,přítomnost,budoucnost), člověk-(duch, duše, tělo), duše-(rozum, cit, vůle) nebo v matematice: 1.1.1=1,  1+1+1=3




Re: Duch Svatý (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Úterý, 12. únor 2013 @ 15:02:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Takto to vyjadril Ježiš cez V.R.:
"jsem Jeden, Já, Bůh, jsem Jeden. Mé děti byly stvořeny Mou Rukou. Proč jsou rozptýleny? Chci jednotu. Chci, aby se Mé děti sjednotily. Jsem Jediný Bůh. Musí pochopit, že Nejsvětější Trojice je úplně zajedno! Duch Svatý, Nebeský Otec a Ježíš Kristus, Syn, všechny tři božské osoby jsou Jedno "/http://www.tlig.cz/msg/vass65.html/

"není mnoho těch, kteří porozuměli Svaté nerozdělené Trojici. Jsme jediná Podstata, jedna Síla, jedno Vědění, jediný Bůh... A jsme zcela svobodní, chceme-li se spojit a komunikovat s jakoukoliv duší v jakékoliv době. Otec i Já a Duch Svatý, všichni tři sestupujeme jako tři svědkové, abychom znovu vyřkli Naše Slovo a naučili tě žít, abys žila opravdový život v Nás "/http://www.tlig.cz/msg/vasb1087.html/

Páči sa mi to vyjadrenie, ktoré ktosi takto formuloval:
Jedna božská prirodzenosť /večná, nekonečná, všemohúca, vševediaca, dokonalá atď/, v ktorej sú akoby tri "centrá vedomia" /iné pomenovanie osoby/, teda tri "Ja":
"Ja" Otca, "Ja" Syna, "Ja" Ducha Svätého. Božská podstata je im spoločná, a preto sa hovorí o ich podstastnej jednote.



Re: Duch Svatý (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Středa, 13. únor 2013 @ 09:19:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nejsem zase tak vzdělaný v Písmu, abych mohl oponovat zdejším znalcům. Já to vnímám tak, že je jen jeden Bůh. Ve SZ  ho nazývají Hospodinem nebo  „Jsem, který jsem“ a nikdo ho neviděl. Ani Mojžíš ho neviděl, když se k němu přiblížil. Slyšel, ale viděl jen světlo, hořící keř, který neshořel a dozvěděl se  mimo jiné i jméno“ Jsem, který jsem“

Trojjediného Boha znají jen křesťané.

Až do narození Pána Ježíše znali jen jednoho Boha, Hospodina. Toho, kdo je stvořitel, je spravedlivý a také přísný  a kterého se báli. Proto tvrdě trestali kohokoliv, kdo by se za Boha třeba vydával. S Bohem komunikovali prostřednictvím proroků a vůdců, se kterými Hospodin hovořil, a  i andělů

A pak se stane ta úžasná událost. Bůh pošle svého Syna na Zem. Toho, který je Spasitel. A narodí se z ženy, ale zvláštním způsobem je počat. To je velké tajemství, pro nás nepochopitelné. I Lukáš se tím ze všech evangelistů zabývá nejpodrobněji, protože je lékař. V Synovi vezme Bůh na sebe lidskou hmotnou podobu. Aby lidé na Něm poznali Boží vlastnosti. Proto žije jak jeden z nich, cítí stejně bolesti i radost. A má učinit to, co Bůh slíbil. Porazit Satana a zachránit lidi od věčné smrti.

A tak lidé poznávají Ježíše. Dokonce jsou svědky i jeho moci a zázraků. Slyší nevídané věci  a také pravdu. Ježíš nezapírá svůj božský původ. On ví, čím je.

Ale nikdo, kdo byl vzdělaný v Písmu, ho nechápe. Ale přece se nakonec najde pár lidí, kteří ho plně nepochopili, ale také se mu nesmějí. Například Nikodem. Ale zbožný Simeon či prorokyně Anna pochopili při pohledu na malé dítě, že je to očekávaný Spasitel.

Ježíš Syn Boží se stal hmotně viditelný nejen, aby se naplnilo Písmo, ale lidé poznali kus Boží pravdy, aby si Ježíše zamilovali a stal se jim vzorem. A hlavně na jeho oběti pochopili, že ten trest si zasloužili oni sami.  Bez  hmotné postavy Pána Ježíše, který trpí, bychom nepochopili Boží oběť a nepochopili mnoho z Božích vlastností.
A přece lidé, ačkoliv byl Pán Ježíš s nimi a viděli jeho moc  a zázraky, tak Ho nepochopili. Mnozí nejbližší včetně Petra ho zapřeli. A strachem se několik dní schovávají. A přitom nkteří z učedníků věřili, že je Spasitel. Ale ta víra byla asi slabá a zranitelná, když pak Ježíše opustili. Jediný Jan zůstal u kříže.

Musela přijít další moc Boží, další síla, další osoba, tentokrát duchovní. Teprve o letnicích, když Bůh seslal Ducha Svatého, nastaly v lidech změny. Zmizel strach a najednou oni vše pochopili. Po psychologické stránce se stalo něco jako vhled. Bylo jasno a bylo rozuměno všemu, co se stalo. I Písma najednou ukázala pravdu, kterou dřív nikdo nechápal. A lidí získali i schopnosti dosud nebývalé. Mimo jiné dokázali znát a mluvit v jazyku národů, kterým šli pak kázat evangelium. To byla moc Ducha Svatého. A On může působit i na nás.


A tak je logické, že Bůh je i Syn i Duch. Mají jeden cíl a jsou tak jak jedna osoba. Jednají ve vzájemném souladu. Boha nedokážeme v našem těle pochopit rozumem, ale díky Pánu Ježíši dokážeme vnímat Boží vlastnosti a díky Duchu Božímu můžeme být s Bohem ve spojení a vnímat to, co jiní nechápou. Celé to poznáme až v nebi, ale to, co známe nyní, by nám mělo stačit k víře.

Možná pro někoho naivní, ale důležitý je účinek.
   




Re: Duch Svatý (Skóre: 1)
Vložil: chani (chani.somr@email.cz) v Úterý, 19. únor 2013 @ 15:37:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bolo by nerozumné tvrdiť, že keď svätý duch o sebe písal v SZ, tak bol ešte v detskom veku a bol nevyzretý. Ž33,6 – podľa doslovného Roháčka: „Slovom Hospodinovým učinené sú nebesia a duchom jeho úst všetko ich vojsko.“ (Keď duch vychádza z Jahveho úst musí byť aj svätý.) Veľká väčšina prekladov Biblií, asi z teologických dôvdov, na tomto mieste namiesto duch používa dych,(v origináli je duch) nie je to tak zle preložené, ale zakrýva sa širší skutočný význam „božieho ducha“, ktorý vychádza z Jahveho obrazných úst. Takýto obraz, jasne hovorí o duchu ako o moci, ktorej pôvodcom je Boh. Žalm139, celý žalm opisuje Božiu všemohúcnosť v rozličných obrazoch a znázorneniach. 5-7 verš: „Obklopuješ ma spredu i zo zadu a kladieš na mňa svoju ruku. Obdivuhodná je pre mňa tvoja múdrosť; je taká veľká, že ju nemôžem pochopiť. Kam len môžem ujsť pred tvojim duchom a kam utiecť pred tvojou tvárou?“ Svätý duch je len jedným zo synonymov: Božej ruky, dlane, pravice 10v, očí 16v, tváre; a nie je nijak nadradený vymenovaným synonymám. Zaujímavý je aj 2Kor6,4-10: „...čistotou, vedením, trpezlivosťou, dobrotou, svätým duchom, nepredstieranou láskou, slovom pravdy, Božou mocou...“ Je nanajvýš nepravdepodobné, že medzi mnohými charakteristikami kresťanského života je jedna osoba. Porovnanie dvoch paralelných miest Luk11,20-Mat12,28, tiež poukazujú na význam svätého ducha. „Boží prst“ je obrazný nástroj, ktorý používa Boh a dáva ho k dispozícii aj synovi. Ten nástroj je boží svätý duch. Vo voľnom preklade NZ: „Život bez obáv“ je to preložené takto: „v moci Božieho Ducha=Božou mocou“. Je pravda, že svätý duch je často zosobňovaný, ale zosobňovanie je bežné aj u iných vecí v Biblii. Tvrdiť vo filozofickej rovine, že svätý duch je osoba sa dá ľahko, ale keď dôjde k praktickému opisu, tak je to zrazu inak. Aj J.Ratzinger opisuje ducha ako moc, nie ako osobu. "Úvod do kresťanstva" str268, 2007: "Nechajme však tieto všeobecné úvahy a pýtajme sa konkrétne, čo znamená náš text [Verím v Ducha Svätého] v jeho dnešnej podobe. Ako sme už videli, nehovorí o vnútornom Božom živote, ale o „Bohu navonok", hovorí o Duchu Svätom ako o moci, prostredníctvom ktorej zostáva oslávený Pán v dejinách sveta ako princíp nových dejín a nového sveta. Z takejto výpovede spontánne vyplýva ďalší dôsledok. Kedže tu nie je reč o Duchu ako osobe v Božom vnútri, ale ako o Božej moci v dejinách, ktoré sa začali Kristovým zmŕtvychvstaním, vo vedomí modliaceho sa človeka sa viera v „Ducha" prelínala s vierou v Cirkev." 



Stránka vygenerována za: 0.60 sekundy