|
Zaznamenali jsme 121076199 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Vánoční narození Ježíše
Vloženo Středa, 19. prosinec 2018 @ 10:52:34 CET Vložil: Tomas |
poslal zeryk Vlastníci rodných listů, předtím listů křtěnců, a předtím knihy narození a předtím ?
Matriky jsou u nás uzákoněny až r.1781 ale vedou se nějak od r.1605 (Na Moravě 1591) (zdroj genea.cz)
Ježíšovo narození nás vede do doby předmatrikové. V té době nebyla ani uzákoněna příjmení. Lidé se identifikovali osobním jménem,a když bylo zapotřebí jménem Otce (Ježíš Josefův), nebo jménem vesnice,městečka bydlení (Ježíš Nazaretský.Galilejský)
Ježíš bylo (naše počeštěné,jinak Ješua,Jehošua) jméno na svou dobu velmi běžné, (podle vykopávek z Izraele).
Luk.2:1-2 což je rok 6 n.l (Quirinius na wiki)
Luk. 3:1-2 Jan tedy začal roku 29 n.l (Tiberius na wiki)
Luk. 3:23 jsme tedy v roce 36 n.l
Luk. 9:9
Luk.23:1 Pilát byl deset let římským prefektem provincie Judea (Pilát na wiki. starožitnosti 18/4.1-2) jsme v roku 36 n.l
Ježíš podle Lukáše ovšem slavil pesach třikrát,jen Marek zná pesach jeden,a Lukáš jej svými daty potvrzuje.
Kolik Ježíšů mohlo v té době pobíhat po inkriminovaných místech ? A z kolika se skládá ten jeden evangelijní ?Lze najít historické jádro mezi námi dochovanými synoptiky a Janem, nebo jen již křesťanskou ideu Ježíše ?
zeryk
|
Re: Vánoční narození Ježíše (Skóre: 1) Vložil: Lu-Tze v Čtvrtek, 27. prosinec 2018 @ 20:38:27 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Moc tomu nerozumím,vystačíme si z vírou v Boží slovo. Ale podle toho ,že ti zde nikdo nereaguje nejsem jediný "paf". |
Re: Re: Vánoční narození Ježíše (Skóre: 1) Vložil: zeryk v Čtvrtek, 27. prosinec 2018 @ 20:59:33 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Tomu rozumím, tato věřivost v Boží slovo je silné pouto... proto je zde malilinko trhlineček :) To je dáno tím, že jen úzká cesta vede cestou, tam žádné davy nejsou :)) |
]
|
|
Re: Vánoční narození Ježíše (Skóre: 1) Vložil: martino v Pátek, 28. prosinec 2018 @ 18:02:18 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Ježíš se narodil 25. prosince Josef Koláček
Díky dokumentům z Kumrámu bylo možno přesně určit, kdy
se Ježíš narodil
Ferragosto je v Itálii pojem. Už od dob Římanů se slaví Feriae Augusti -
prázdniny císaře Augusta, kdy každý, kdo jen může, vyrazí z měst ad aquas – k
moři, k řekám a jezerům, do hor. I Vittorio Messori jednou navrhl, aby se
vánoce přenesly na 15. srpna, a tím by se lidé zbavili kýčového vánočního
osvětlení, předvánočního shonu, nákupní horečky, saní tažených soby, vezoucích
Santa Klause, dokonce i psaní obligátních přání a dávání dárků. Vycházel totiž
z rozšířeného přesvědčení, že datum Narození Páně 25. prosince bylo stanoveno
bez historického podkladu, aby se vytlačil vliv pohanského slavení zimního
slunovratu. Nyní se veřejně kaje. Nutí ho k tomu poslední vědecké objevy....
Díky dokumentům z Kumrámu bylo možno přesně určit, že se Ježíš narodil 25.
prosince. Je to mimořádný objev, který nemůže být zpochybňován jako
apologetický, protože jej udělal žid, docent Jeruzalémské univerzity Shemarjahu
Talmon.
Narodil-li se Ježíš 25. prosince, pak k panenskému početí došlo devět měsíců
předtím. A křesťanské kalendáře slaví 25. března Zvěstování Páně. Ale z
Lukášova evangelia víme, že archanděl Gabriel Marii oznámil jako znamení:
"I tvoje příbuzná Alžběta počala ve svém stáří a je už v šestém měsíci
..." Starobylé východní církve slaví mezi 23.-25. září početí Jana
Křtitele. Pořadí dat, zakládajících se na tradici, jež se nedala ověřit. Tak
jsme si mysleli až donedávna.
Musíme vycházet právě od početí Jana Křtitele. Lukášovo evangelium začíná
historií starých manželů Zachariáše a Alžběty, která se už smířila se svou
neplodností, jedno z nejhorších neštěstí v Izraeli. Zachariáš byl knězem z
Abiášovy kněžské třídy. "A když jednou byla na řadě jeho třída a on
vykonával před Bohem službu," zjevil se mu archanděl Gabriel a oznámil mu,
že navzdory vysokému věku budou mít s Alžbětou syna: "A dáš mu jméno
Jan... Bude veliký před Pánem."
Ano, je nám dobře známa ta historie, ale že by onen Lukášův údaj "z
Abiášovy kněžské třídy" mohl být tak rozhodující, to si nemysleli ani
velcí exegeté po dlouhá staletí.
Ve starém Izraeli byli kněží rozděleni do 24 tříd a střídali se podle neměnného
pořádku při chrámových obětech dvakrát do roka. Věděli jsme, že Zachariášova
kněžská třída, totiž Abiášova, byla osmá. Ale nikdo nevěděl, na kdy připadal
její turnus. Až profesorovi Shermajahu Talmonovi se podařilo za pomoci jiných
odborníků a zvláště rozborem svitků kumránské knihovny upřesnit chronologické
pořadí, v němž se střídalo 24 kněžských tříd při obětech v Jeruzalémském
chrámu. Byla tady pravděpodobná tradice východních křesťanů, která klade
oznámení Zachariášovi, že se mu narodí syn, mezi 23. a 25. září. Avšak tato
pravděpodobnost se přiblížila jistotě, protože další badatelé podníceni objevem
profesora Talmona rekonstruovali "přádelnický stroj" oné tradice a
dospěli k závěru, že ta tradice pochází přímo z prvotní židovsko-křesťanské
obce v Jeruzalémě. Velmi starobylá a také náramně houževnatá tradice Východních
církvi, jak to bylo ostatně potvrzeno už mnoha jiných případech.
A tedy, co se zdálo jako nějaký zbožný mýtus, nabývá náhle úžasné, nové
pravděpodobnosti: řetěz události, který se táhne v rozsahu 15 měsíců. V září
anděl Páně, Gabriel, oznámil Zachariášovi narození syna. Evangelista Lukáš
upřesňuje: "Když skončily dny jeho služby, vrátil se domů. Po těch dnech
jeho žena Alžběta počala" (Lk 1,21). V březnu po šesti měsících zvěstování
Marii a její fiat. Po třech měsících narození Jana; katolická církev je slaví 24.
června. Po šesti měsících narození Ježíše. A touto poslední událostí dospíváme
do 25. prosince. Ten den tedy nebyl stanoven čirou náhodou.
A tedy na ferragosto se vánoce nedají přesunout. Vittorio Messori se za svůj
unáhlený návrh veřejně omlouval. Ještě bude dlouho trvat, než přiznají svoje
omyly horliví "bořitelé mýtů" a zastánci tzv. vědeckého výkladu bible
z okruhu Religionsgeschichte, kteří odkazovali vánoce do říše legend a mýtů.
Vědcům jako je profesor Shemarjahu Talmon stačil Lukášův údaj, že Zachariáš byl
z Abiášovy kněžské třídy a kumránské papyry, aby potvrdil tradici prvotní
jeruzalémské obce i datum Ježíšova narození – 25. prosince.
A co je Kumrán? V některých jeskyních Kumránu nedaleko Mrtvého moře jeden
pastýř v roce 1947 našel celou řadu papyrů, čitelných rukopisných svitků. Do
roku 1956 se objevovaly a prodávaly další. Jde o 750 textů v hebrejštině,
aramejštině (tak mluvil sám Ježíš) a řečtině. Jdou od 3. století před Kristem
až do 1. století po Kristu. Biblista P. Gallagher S.J. na jednom papyru určil
text z Markova evangelia, který potvrzuje, že Markovo evangelium bylo napsáno
před zničením esénů, židovské sekty, která měla v Kumránu své sídlo, to je do
let krátce po Ježíšově smrti v letech 40.- 50. po Kristu. Jedna část papyrů byl
až do roku 1991 uchovávána v Izraeli. Zveřejnění všech textů 38 svazků
materiálu z Kumránu bylo dokončeno v Oxfordu teprve minulý rok. |
Re: Re: Vánoční narození Ježíše (Skóre: 1) Vložil: zeryk v Pátek, 28. prosinec 2018 @ 18:10:44 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | děkuji, četl jsem to už na radiovaticana. Pokud se narodil 25.12,proč se jeho smrt posunuje?
|
]
Re: Re: Re: Vánoční narození Ježíše (Skóre: 1) Vložil: martino v Pátek, 28. prosinec 2018 @ 20:48:06 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | zeryk
děkuji, četl jsem to už na radiovaticana. Pokud se narodil 25.12,proč se jeho smrt posunuje?
martino
A co řešíš? Vánoce nebo Velikonoce? |
]
Re: Re: Re: Re: Vánoční narození Ježíše (Skóre: 1) Vložil: zeryk v Středa, 02. leden 2019 @ 16:14:08 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | nechtěl jsem nic vypočítat, jen jsem se zamyslel...
ten článek je spíše o třech verzích "historických dat", a z toho vyplývající skutečnost,že pisatelé se pramálo starali o historická data. |
]
|
|
|
|