Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 238, komentářů celkem: 429554, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 441 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116478855
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Půst a jaký je vlastně jeho smysl.
Vloženo Pátek, 08. březen 2019 @ 23:42:12 CET Vložil: Tomas

Modlitební život poslal oko

(Našel jsem na "netu" pár myšlenek na toto téma a prožíváme zrovna postní dobu.)



Půst a jiné druhy odříkání spojujeme mj. s kajícností. Kajícnost souvisí s obrácením, se zřeknutím se hříchu, s napravováním jeho následků. Tím se dostáváme k prvním dvěma bodům.



1. V důsledku hříchu došlo k nabourání harmonie nejen mezi lidstvem a Bohem (lze-li to takto vyjadřovat); nejen mezi lidmi mezi sebou, ale také v člověku samotném. Mluví se pak o nezřízené žádostivosti.

Při půstu naopak se člověk snaží o to, aby měl své chutě pod kontrolou, aby tělesná žádost nezmítala duchem, ale aby člověk byl bytostí uspořádanou, kdy to nižší je podřízeno a v dobrém smyslu pod kontrolou toho vyššího a člověk jako takový podřízen Bohu. "Kdo je věrný v maličkosti, bude věrný i ve velké věci."

2. Druhým bodem je to, kdy půst chápeme jako součást pokání.
O pokání se už téměř nemluví a téměř se vytratilo z života dnešních křesťanů. Zmiňuje se pouze jeden jediný projev pokání, a sice ony zprofanované "tři zdrávasy" po sv. zpovědi.
Ale pokání je pojmem mnohem širším, výzvy k němu patří k hlavním tématům Ježíšova učení a připomínky např. z Lurd opět ukazují jeho důležitost a potřebnost.
Jsem hříšný, a i když je mi hřích odpuštěn, dělám různé skutky dobrovolného pokání. A též se zřetelem na hříchy jiných lidí. Projevy mohou být rozmanité: Dobré skutky (např. tzv. skutky tělesného či duchovního milosrdenství) s úmyslem "na pokání", trpělivé snášení těžkostí, které přicházejí, nebo i dobrovolný sebezápor. A sem patří také půst.

3. Dalším bodem je podpoření modlitby.
Jako když děti o něco prosí, vysloví větu. Když prosí intenzivněji, svou přací větu posílí určitými gesty. Má-li být prosba ještě intenzivnější, připojí další věci. Podobně modlitbu zintenzivňujeme tělesným postojem a mnoha dalšími věcmi, včetně sebezáporu, např. půstu.

4. Další bod souvisí s prvními dvěma. Člověk by v životě neměl jenom brát a čerpat výhody, ale také dávat.
V důsledku křtu jsme připojeni k Božímu Synovi, máme z toho mnoho výhod, mj. že jsme Božími dětmi.
Ale máme také účast na jeho trojím poslání.
Půstem může křesťan zvláštním způsobem uskutečňovat svou účast na Kristově kněžském poslání: "Přinášejte sami sebe v oběť, to ať je vaše duchovní bohopocta."
Sami sebe - všechno, co jsme, co jsme vykonali a přetrpěli - včetně dobrovolného sebezáporu, třeba půstu. Pamatujme na to, sami si ukládejme dobrovolný (tj. víc, než je předepsáno) sebezápor, který - jsme-li ve stavu milosti posvěcující - nabídneme my, údy Kristova tajemného těla, jemu, aby to přijal za své a učinil součástí své jediné oběti (srov. list Galaťanům).

5. Odtud přecházíme k dalšímu: O Velikonocích (Pascha) myslíme nejen na zmrtvýchvstání, ale také na předchozí smrt Pána Ježíše.
Pascha doslova znamená "přejítí". Skrze svou smrt a zmrtvýchvstání (završené nanebevstoupením) "přešel Pán z tohoto světa k Otci." Velikonoční události jsou Pánovo přejítí, viz výrok z Exodu "(bude to) Hospodinova (Pánova) pascha". Připravujeme nejen na velikonoční ráno, ale i na velkopáteční události, na znovuprožití jeho smrti. Patříme k němu, proto když zakouší něco dost nepříjemného, nepředstavitelně nepříjemného a náročného,
i my, kteří jsme k němu přivtěleni, si něco příjemného odřekneme, konáme sebezápor. Srov. též: "Přijdou však dny, kdy od nich bude Ženich (Ježíš Kristus) vzat. Potom, v těch dnech, se budou postit."

Daly by se vyjmenovat ještě další body, mj. růst v pokoře a tudíž i opravdové lásce.
Zatím ale promýšlejme tyto a s jejich vědomím pak praktikujme to, co jednak po staletí ukazuje církevní praxe, jednak to, co si člověk navíc určí sám.



"Půst a jaký je vlastně jeho smysl." | Přihlásit/Vytvořit účet | 40 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Půst a jaký je vlastně jeho smysl. (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Neděle, 10. březen 2019 @ 11:56:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Každý jistě zná:

Lukáš 18:10-14
 
“Dva muži vstoupili do chrámu, aby se modlili; jeden byl farizeus, druhý celník. Farizeus se postavil a takto se sám u sebe modlil: ‚Bože, děkuji ti, že nejsem jako ostatní lidé, vyděrači, nepoctivci, cizoložníci, nebo i jako tento celník.  Postím se dvakrát za týden a dávám desátky ze všeho, co získám.‘ 

Avšak celník stál docela vzadu a neodvážil se ani oči k nebi pozdvihnout; bil se do prsou a říkal: ‚Bože, slituj se nade mnou hříšným.‘ 

Pravím vám, že ten celník se vrátil ospravedlněn do svého domu, a ne farizeus. Neboť každý, kdo se povyšuje, bude ponížen(k), a kdo se ponižuje(l), bude povýšen.“

********

Není církví vyžadovaný půst cestou k odlišení křesťanů - proti čemuž nelze nic namítat - ale především snahou ukázat ostatním, že křesťané jsou ti lepší z lidí? A proto o svých půstech tak žvaní!

Matouš 6:17,18
 
Když ty se postíš, potři svou hlavu olejem a tvář svou umyj, abys neukazoval lidem, že se postíš, ale svému Otci, který zůstává skryt; a tvůj Otec, který vidí, co je skryto, ti odplatí.





Re: Půst a jaký je vlastně jeho smysl. (Skóre: 1)
Vložil: Willy (stanislav.velicky@seznam.cz) v Sobota, 09. březen 2019 @ 12:45:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Půst a jeho smysl? - viz Iz 58:6-14:
Toto je půst, který si přeji: Rozvázat pouta ničemnosti, uvolnit řemeny jha a propustit utlačované na svobodu, zpřetrhat každé jho. Když budeš lámat hladovému svůj chléb a chudé bezdomovce přivedeš do domu, když uvidíš nahého, zakryješ ho a vůči vlastnímu tělu a krvi nebudeš lhostejný, tehdy tvé světlo vytryskne jako rozbřesk a rychle vzejde tvé uzdravení; před tebou půjde tvá spravedlnost a za tebou půjde Hospodinova sláva. Tehdy zavoláš a Hospodin odpoví, budeš křičet o pomoc a řekne: Zde jsem; jestliže odstraníš ze svého středu jho, ukazování prstem a mluvení zla. Poskytneš-li ze svého hladovému a strádajícího nasytíš, v temnotě vyjde tvé světlo a tvůj soumrak bude jako poledne. A Hospodin tě povede ustavičně, nasytí tvou duši i na vyprahlých místech a dodá svěžesti tvým kostem. Budeš jako zavlažovaná zahrada a jako vodní zdroj, jehož voda nebude vysychat. Ti, kteří z tebe vyjdou, vybudují odvěké trosky, upevníš základy, které trvaly z generace na generaci. A nazvou tě tím, kdo zazdívá trhliny a obnovuje stezky k obydlím. Jestliže odvrátíš svou nohu od pošlapávání soboty, od konání svých zálib v můj svatý den, a nazveš sobotu rozkošnou a svatý den Hospodinův ctihodným a budeš ho ctít tak, že nebudeš konat své cesty, nebudeš hledat své záliby a mluvit planá slova, potom budeš mít rozkoš v Hospodinu a nechám tě jezdit na návrších země a budu tě krmit dědictvím tvého otce Jákoba, neboť ústa Hospodinova promluvila.

Stojí za povšimnutí, že Izaiáš, potažmo Bůh nemluví primárně o jídle a o zdržování se jídla a Pán Ježíš to doplnil v Kázání na hoře takto:

„Ale ty, když se postíš, potři svou hlavu olejem a svou tvář umyj, abys neukázal lidem, že se postíš, ale svému Otci, který je v skrytu. A tvůj Otec, který vidí v skrytu, ti odplatí.“ 
Tož tak.




Re: Půst a jaký je vlastně jeho smysl. (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Sobota, 09. březen 2019 @ 09:49:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oko: Půst a jiné druhy odříkání spojujeme mj. s kajícností.


Myslivec: Půst je duchovní odříkání, které se opakuje každý den. V pokání se jednorázově zlého konání ZŘEKNEME jednou provždy.

Oko: Jsem hříšný, a i když je mi hřích odpuštěn, dělám různé skutky dobrovolného pokání.

  Myslivec: Dělat skutky dobrovolného pokání PO odpuštění je nesmysl. Napřed se hříšník kaje, v pokání svůj hřích a potřebu boží milosti vyzná a až pak následuje odpuštění. Viz žena omývajíci svymi slzami a vlasy nohy Krista. Odpuštění je produktem pokání. V katolicismu je to naruby. "pokání je zde produktem odpuštění". Tato lež je hlavní příčinou proč se katolíci zpovídají stale ze stejných hříchů, a nedokáží se jich jednou provždy zbavit. V obráceném pořadí je to nepravé odpuštění i nepravé pokání. Produktem je příjemný kratkodobý prchavý pocit v proštředí kostela a poslèze rychlý nástup projevů " odpuštěného" hříchu který zůstává.

Oko: O pokání se už téměř nemluví a téměř se vytratilo z života dnešních křesťanů. Zmiňuje se pouze jeden jediný projev pokání, a sice ony zprofanované "tři zdrávasy" po sv. zpovědi.

Myslivec: O pokání se mezi kristovci mluví, my víme co to je. Pokání se vytratilo ze života uměle vyrobenych " kresťanů" vodou pocákanych mimin, uměle vyrobenych kusů k zaplnění početních členskych tabulek.

Oko, ty přiznáváš, že po zpovědi jsou tři zdrávasy zprofanované. Po tolika letech to je konečně pokrok. Zkus pokročit ještě dál. "Pokaní" po odpuštění podmíněné odhrkáním čehokoliv, je zprofanované již jako celek.

Oko, tebe katolicismus naučil tělesnému odboji proti hříchu. To se pak projevuje i ve tvých názorecvh na půst. Jako typický katolík se o půstu bavíš hlavně ve smyslu "odtrhávání si potravy od úst" v sebemrskáčském duchu.
Podívej se na svá vlastní slova.

Oko: Při půstu naopak se člověk snaží o to, aby měl své chutě pod kontrolou, aby tělesná žádost nezmítala duchem..

Myslivec: Je to přesně naopak Oko. Jde o to aby nežádoucī duchovní vlivy nezmítaly tělem. Hřīch do nás pronikne naší vlastní duchovní branou, a teprve až pak se projevuje tělesně.
Nemůžeš mít pod kontrolou nezřízené tělesné chutě, když nemáš pod kontrolou duchovní bránu, kudy negace proudí.
V půstu totiž jde o to naučit se rozlišovat vjemy na ùrovni duchovní. To dobré od Boha do duchovního nitra vpustit a zlé odmítnout. Odmítnutí pokušení v duchovním stadiu, třeba pokušení kouřit, je až velmi snadné, a vysledkem je to, že tělesná chuť na cigaretu nenastane. To je produkt správně pojatého postu- nezadat příčinu tělesné žadostivosti!
Podstatou postu je duchovní rozlišení a následné přijetí či nepřijetí již v oblasti duchovní. Tím chraníme naši tělesnou schranku před nežádoucími duchovními vlivy, před vytvářením pout, závislostí atd.
 Ale pozor, tím samým způsobem od Boha přijímame všechno to dobré co nám prospívá!

Hlavnīm cílem postu je naučit se přijímat to, co přichází od Boha!

Půst je snaha o rozlišování duchů v pravdě Ducha, a naučení se ZAVČASU pokušení odmítnout když se ještě nachazí v prozatím neškodné duchovní formě. Půst vyžaduje samotu, rozjímání a lásku k pravdě.



 



Re: Půst a jaký je vlastně jeho smysl. (Skóre: 1)
Vložil: Karels v Sobota, 09. březen 2019 @ 05:52:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky ti oko, za článek.

Můžete se podívat na stránky:


ač nejsou křesťanské, tak tam najdete zajímavé rady. (a taky důkaz, že se člověk může postit déle, než jeden den)

Varuji, ale pokud nemáte vyzkoušené jednodenní půsty, dvoudenní a třídenní - případně vicedenní, abyste se pouštěli do dlouhých půstu právě bez přípravy. 

Myslím, že člověk se může postit od masa, nebo od laskomin (čokoláda, bonbony atd.) Nemusí to být půst od veškerého jídla.



Re: Půst a jaký je vlastně jeho smysl. (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Sobota, 09. březen 2019 @ 07:10:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Šalom Stando (oko).
Přiznám se, že smysl (křesťanského) půstu ze slov tvého článku nechápu.
(Rozumím, že píšeš o prozatímním promýšlení).
Jaký smysl, význam má u křesťanů držení postních dnů? (Příčina, smysl, cíl).
Tedy aby se půst sám o sobě nestal příčinou, smyslem a cílem půstu.



Co si počít s postní dobou (Skóre: 1)
Vložil: Willy (stanislav.velicky@seznam.cz) v Pátek, 15. březen 2019 @ 12:30:59 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Co si počít s postní dobou



Stránka vygenerována za: 0.41 sekundy