Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 437 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116463372
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Ježíš a pacifismus
Vloženo Úterý, 20. prosinec 2022 @ 16:12:35 CET Vložil: Tomas

Zamyšlení poslal LD

Nějak mi nefungují kdoví proč soukromé zprávy, tak jsem z plánované odpovědi jednomu nejemenovanému diskutérovi vyrobil článek, který bude pojednávat o vztahu biblického Ježíše k násilí a zbraním.


Z toho, co jsem si doposud nastudoval a co my vychází i logicky, se domnívám, že Ježíš je skutečná historická postava - nesdílím tedy názor mnoha nevěřících, že Ježíš je toliko mýtem, třeba jako Jára Cimrman. Domnívám se, že Nový Zákon obsahuje jak skutečné repliky Ježíšových slov, tak upravené citace Ježíšových výroků a stejně tak i zcela smyšlené věci, které historický Ježíš nikdy neřekl. Není možné spolehlivě zjistit, co skutečný historický Ježíš osobně prohlásil a co ne - z toho pohledu bych na otázku, zda Ježíš byl přesvědčením pacifista asi jen pokrčil rameny.

Pokud bychom ale měli hodnotit biblického Ježíše - t.j. když bychom vycházeli z hypotetického předpokladu, že všechny činy a výroky biblického Ježíše jsou autentické, tak už je k dispozici slušný materiál, ze kterého se dá něco odvozovat. Bohužel - jak tomu už tak u Bible je, celkový obraz té či nové věci - v tomto případě pacifismu - není zcela jednoznačný. Vezměme si třeba notoricky známého Izajáše 53 pro demonstraci toho, co myslím tím nejdenoznačným obrazem a rovnou bychom pak navázali na onen pacifismus. Křesťané tvrdí, že Iz53 je přesným obrazem/proroctvím, popisujícím Ježíše Krista. Židé tvrdí, že Iz53 pojednává nikoliv o člověku, ale básnicky se zde hovoří o Jisraeli, stejně tak jako v některých předchozích kapitolách Izajáše. Ponechme stranou, co tvrdí židé a pohleďme na to, jako by se mělo jednat o člověka. Pak lze opravdu řící, že celý ten text "pasuje" právě na Novozákoního Ježíše. Jenže ne úplně. Ono proroctví kazí to, že se zde uvádí, že onen dotyčný bude mít potomstvo a prodlouží své dny. Tohle prostě nesedí. V kriminalistice by tohle stačilo na to, abychom Ježíše mohli z proroctví vyloučit. Nikoliv však v teologii - zde přichází ke slovu žonglování se slovíčky, kreativní překladatelská činnost, posouvání významu slov a podobně. A tak se řekne, že tím potomstvem je myšleno potomstvo v duchovním významu (byť v hebrejštině je tím myšleno biologické potomstvo) a ony prodloužené dny - to třeba může být to, jak Ježíš vstal z mrtvých. Nebo to může být klidně nanebevzetí - na tohle se dá přilepit vícero věcí...


Další věc, která nesedí, je konec verše "ale byl s bohatým ve své smrti, protože se nedopustil násilí a v jeho ústech nebylo lsti." Tohle ale dost nesedí a tím už se dostáváme k onomu pacifismu. Ježíš sám osobně se dopustil násilného chování minimálně při vyhánění lidí z chrámu: vyrobil si zbraň (bič) použil jej na lidi i zvířata a poškozoval zde majetek obchodníků. Tohle se pacifismem nazvat nedá ani při hodně velké fantazii.

Dále Ježíš v jedné etapě svého života požaduje, aby jeho přátelé prodali svoje věci osobní potřeby a nakoupili si za to zbraně, konkrétně meče. Jak se nakonec později ukázalo, byly určeny spíše na obranu, ale kde jsou holt zbraně obecně, tam pacifismu pšenka nekvete. Navíc si zde Ježíš protiřeči - když učí, že zlu se nemá odporovat a má se nastavovat druhá tvář a zde nařídí místo nastavování druhé tváře nakoupit zásobu chladnách zbrání. Tohle je poněkud nekonzistetní přístup k věci.

Krom toho se Ježíš nechává slyšet, aby si lidé nemysleli, že on přišel uvést na zem pokoj, že on přinese meč. A také, že to bude on, kdo bude rozvracet rodiny a stavět příbuzné proti sobě ... no, dalo by se zde možná mluvit o jakési symbolice těch slov, ale lze s úspěchem pochybovat, že by to byla symbolika či narativ něčeho pacifistického.

Další věc - Ježíš promlouvá se setníky, ale nikdy jim ani slůvkem nevyčte to, že jsou součástí armády. Nenabáda je k tomu, aby se armádu opustili, protože je něco špatného na tom být vojákem.

Dále - stejně tak lze s úspěchem pochybovat o tom, že Ježíš je někdo, kdo se v životě nedopustil lstivosti. Když po něm šli židé, procházel městem jakoby tajně, aby byl nepoznán. Je to zajisté vzhledem k situaci moudrý pojstoj, ale svým způsobem se jedná o lest na protivníky. Ježíš také lstivé chování vyučoval - to je to nešťastné podobenství o nepoctivém správci, se kterým si dneska nikdo neví rady :)

No a pak třešnička na dortu. Až přijde soudný den - Ježíš přijede na koni jako voják a rozpoutá strašlivý masakr, jaký nebude mít v dějinách planety obdoby. A až bude po všem, bude sedět na trůnu a poslouchat nářek mučených a čichat dým jejich nekonečných muk - no, tohle mám dojem lze jen stěží považovat za nenásilné a pacifistické chování, bereme-li v potaz, že tohle bude stejně tak vrahům, tak i bezúhoným lidem, kteří jen rozumovými prostředky omítli víru v náboženských systém, který Ježíš lidem vnucuje jakožto nutnou podmínku k záchraně vlastní duše.

Pak je tu ještě jeden dosti zvláštní aspekt - Boží trojjedinost, kdy je psáno, že Ježíš byl dávno před Abrahámem a že Ježíš je ten samý co Bůh Otec a Duch svatý. No - ono, zde se výklady jednotlivých denominací liší, ale většinový názor je ten, že Bůh je zkrátka jen jeden a Ježíš je Bůh. To má ovšem docela zajímavé implikace. Když JHWH nařizoval židům, války, vyhlazovaní, loupení, zabíjení dětí a starců a žen, braní lidí do otroctví, braní žen do svazku manželského proti jejich vůli, atd. pak jestliže v té době již byl Ježíš přítomen a Ježíš byl ten samý, co JHWH, pak nezbývá než si přiznat, že toto vlastně nařizoval také i Ježíš. Pokud by tomu tak nebylo, tak je otázka, zda Ježíše nepovažovat za jiného boha, než JHWH, což by docela odporovalo principu monoteismu...

V neposlední řadě je pak třeba zmínit problém predestinace ve vztahu k násilí a pacifismu. Pakliže je chod dějin předurčen a člověk nemá sílu na to, aby mohl sám o sobě měnit Boží vůli a Boží plán,
pak nastává podivný paradox. Bůh, potažmo Ježíš je tak skutečným autorem veškerého nasilí, válek  a stojí zároveň za vynálezy všech zbraní - od dřevěného kyje po vodíkovou bombu. Jsem přesvědčen, že kalvinisté vykládájí Písmo správněni než armianisté, byť se to na první pohled může ve svých důsledcích zdát docela šílené. Ale jestliže je opravdu chod tohoto světa predestinován, lidé sami jsou předem určené nádoby ku slávě a ku zkáze, není zde tak vlastně vůbec prostor pro nenásilnou společnost - jedině že by to Bůh sám predestinoval (což se zjevně neděje).


No a v kontrastu s výše zmíněným najdeme v Novém zákoně mnoho pasáží, kde se Ježíš profiluje jako krystalický pacifista! Na diskuzním serveru Zpovednice.cz je jeden fanatický křesťan, který hlásá, že v souladu s Ježíšovým učením, když tě někdo napadne nebo když ty uvídíš, jak někdo někoho napadne, máš se jen modlit a v klidu promluvit s útočníkem a Bůh ti dopomůže k vítězství. Zdá se, že dotyčný křesťan tomu opravdu věří - tedy nejen tomu, že správný křesťan má být absolutním pacifistou a vždy po první facce nastavovat útočníkovi druhou tvář, ale zároveň věří i tomu, že kdo toto bude praktikovat - tomu Bůh nakonec pomůže a zachrání ho od újmy na zdraví, případně smrti.

Já se velmi obávám, že i v tomto případě, stejně jako i u jiných témat (alkoholismus, rozvody, homosexualita, atp.) si člověk odvodí z Písma to, co je nejbližší jeho naturelu a s úspěchem najde pro svůj postoj dostatek vhodných veršů s tím, že nad jinými verši prostě tak nějak mávne rukou nebo si nějak kreativně pomůže např. posunem významu těchto vešů ku prospěchů svého přesvědčení. Viz. třeba Oko vs výroba a pití vína. Nemá s tím vůbec žádný problém a pak zase znám křesťana, který se po uvěření stal výhradním abstinentem - ani rumovou pralinku si nedá. Obé je prý ve shodě s písmem, ale navzájem si to protiřečí - pokud je dovoleno popíjet víno k obveselení srdce nebo na dobré zažívání, pak nemůže platit to, že biblicky správně je být výhradním abstinentem (myšleno, že jedinou správnou cestou věřícího je striktní abstinence). No a v USA máme příkladem třeba zase křesťanskou rodinu, která má doma v trezoru 10 útočných poloamutomatických pušek na obranu pozemku před zloději a prý je to plně v souladu s Ježíšovým učením :)

Když bych se na to měl podívat já sám osobně (byť jak jsem zmínil - považuji biblického Ježíše za mýtus vystavěný okolo skutečné historické postavy potulného židovského kazatele), vnímal bych to tak, že tento biblický Ježíš byl primárně spíše pacifista. Že vyučoval oplácení zlého dobrem a jeho doktrína byla vícemeně založena na praktikování nenásilí. Dle všeho byl ale ochoten čas od času z těchto mantinelů z nějakých důvodů vybočit a jistou míru násilí buď sám aplikovat nebo alespoň schvalovat. Kapitolu Zjevení pak při tomto hodnocení úmyslně vynechávám a hodnotím jen Ježíšův pozemský život. Vynechávám tak i Ježíšovo časté varováním před peklem, kterým častoval své současníky, byť paradoxně zde Ježíš varoval sám před sebou, neboť nakonec to bude ve výsledku právě on, kdo bude strůjcem hrůzné bezprecedentní násilné ohnivé pomsty na nevyvolených.


L.D.


"Ježíš a pacifismus" | Přihlásit/Vytvořit účet | 115 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Ježíš a pacifismus (Skóre: 1)
Vložil: Syntezator v Úterý, 20. prosinec 2022 @ 18:17:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ježíš byl hlavně apokalyptický prorok. Ale já na konec světa nevěřím a štve mě, že mi inflace ničí úspory. Napadlo mě. Co kdybych zašel do banky, vybral si peníze v hotovosti v nějaké měně, kde mají nízkou inflaci, třebas čínský juan, který ročně ztratí jen 1,6% nebo japonský jen s inflací 3,6% a přečkal bych třebas rok, dva s penězi doma a až by inflace v Česku přestala tak řádit (momentálně 16,2%), tak bych zase zašel do banky a dostal za to více korun? Nechci být trestaný za neschopnost této vlády mouly Petra Fialy. 



Re: Ježíš a pacifismus (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Úterý, 20. prosinec 2022 @ 18:29:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

:-))

Díky za dost podrobnou analýzu :-)

V mnohém bych s tebou souhlasil. Ovšem ne úplně ve všem.


Např.:

/Pak je tu ještě jeden dosti zvláštní aspekt - Boží trojjedinost, kdy je psáno, že Ježíš byl dávno před Abrahámem a že Ježíš je ten samý co Bůh Otec a Duch svatý. No - ono, zde se výklady jednotlivých denominací liší, ale většinový názor je ten, že Bůh je zkrátka jen jeden a Ježíš je Bůh./


Myslím si, že není. Mně to tak z Písma nevychází (týká se obou podtržených textů)
To, co píšeš, je názor, který vznikl až ve 4. století, i když jsem si vědom, že je "většinový" (protože ty poněkud jiné názory násilím vymýtili). Ale to neznamená, že je správný.

A pak tudíž odpadají i ty údajně zajímavé implikace, které zde uvádíš. Žádné takové totiž nejsou.



/je otázka, zda Ježíše nepovažovat za jiného boha, než JHWH, což by docela odporovalo principu monoteismu.../


Ježíše považovat, tak jak On to o sobě hlásal, jak to o Něm Bůh zjevil apoštolům, i jak to o něm apoštolové hlásali, totiž za Mesiáše, Bohem Pomazaného Syna člověka, Syna Božího. 
A odpadá tak problém "jiného boha než JHWH", a odpadá také problém "odporování principu monoteismu"



/Jsem přesvědčen, že kalvinisté vykládájí Písmo správněni než armianisté, byť se to na první pohled může ve svých důsledcích zdát docela šílené./


Já si to nemyslím, myslím si opačně, že správněji vykládají Písmo arminiané. 
A pak také nejsou "ty důsledky tak docela šílené".



Ještě snad k těm úvahám, jestli Ježíš pacifista či nikoliv.

Odpírat pomoc (i třeba ozbrojenou) lidem, kteří jsou napadeni, vražděni, argumentací údajným Ježíšovým pacifismem, je politováníhodný úlet, až lidská zrůdnost. Spíš nelidská.


Ježíš dost jasně řekl, že

 J 15:13: Nikdo nemá větší lásku než tu, že položí svou duši za své přátele.


Ano, pomůžu svým přátelům, blízkým, slabším, napadeným, bližním i s nasazením a třeba i útratou svého života.

Ježíš také řekl:

    
  Mt 25:44:  Tu mu odpovědí i oni: ‚Pane, kdy jsme tě spatřili hladového, žíznivého, jako cizince, nahého, nemocného nebo ve vězení, a neposloužili jsme ti?‘ (a já si dovolím dodat a rozšířit - "kdy jsme tě viděli znásilňovaného, vražděného, volajícího o pomoc, a neposloužili jsme ti ?").
 45 Pak jim odpoví: ‚Amen, pravím vám, cokoliv jste neučinili jednomu z těchto nejmenších, ani mně jste neučinili.‘




Soukromé zprávy (Skóre: 1)
Vložil: LD (lubd@post.cz) v Úterý, 20. prosinec 2022 @ 19:24:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No - já jsem nakonec zjistil, že ta soukromá zpráva se doručila. Jen to chtělo nějaký čas počkat - je zajímavé, že ty soukromé zprávy nefungují nějak instantně. Takže příště už holt budu teda vědět, že to chde trpělivost.
Z toho tedy plyne důležité ponaučení - zasíláte-li něco na GS soukromě, buďte trpěliví, stejně tak, jako byl trpělivý JHWH, než se rozhodl, že už čekal dost dlouho a utopil všechny lidi a všechna zvířata, kromě vyvolených, které si vybral pro restart svého Božského plánu, který si sám předpověděl/predestinoval...








Nová kniha: Evangelium osvíceného mistra Ježíše (Skóre: 1)
Vložil: LD (lubd@post.cz) v Úterý, 20. prosinec 2022 @ 19:42:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Diskutéři, co jsou v důchodu nebo na pracáku, nebo jsou případně bohatí znudění továrníci (propadlí Peklu samozřejmě - ach ano myslím tím samozřejmě kapitalistu Cizince), mohou zkouknout následující:




Pokud byste v něčem s Viktorem souhlasili (je mi jasné, že primárně budete hlavně nesouhlasit), nebojte se to napsat a já to Viktorovi (se kteráým se znám osobně) rád předám, aby měl námět na přemýšlení. Ale klidně piště i to s čím nesouhlasíte, ty nejlepší argumenty mu taky pošlu, aby se nad sebou krypto-holomek trochu taky zamyslel...

L.D.




Re: Ježíš a pacifismus (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 21. prosinec 2022 @ 05:07:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Ono proroctví kazí to, že se zde uvádí, že onen dotyčný bude mít potomstvo a prodlouží své dny. Tohle prostě nesedí."...


Ale sedí.
V Izraeli nebylo žádného rozdílu mezi potomkem biologickým a mezi potomkem adoptovaným.
Oba měli stejná práva "dědice".

Když budeš číst písmo pozorněji, ony Mesiášovy dědice tam vskutku najdeš. Každý člověk, který ve křtu "oblékl Krista" (Gal 3,27) se stal Bohem přijatým (adoptovaným) dítětem, dědicem věčného života.


(Iz 8,18)
Hle, já a děti, které mi dal Hospodin, jsme v Izraeli za znamení a divy od Hospodina zástupů, který přebývá na hoře Sijón.


(Žd 2,10...)
Slušelo se totiž na toho, pro něhož je všechno a skrze něhož je všechno, když mnoho synů přivedl do slávy, aby skrze utrpení učinil dokonalým původce jejich záchrany.  Neboť ten, který posvěcuje, i ti, kdo jsou posvěcováni, jsou všichni z jednoho. Z toho důvodu se nestydí nazývat je bratry, když říká: ‚ Budu zvěstovat tvé jméno svým bratřím, uprostřed shromáždění tě budu opěvovat.‘ 

A opět: ‚Já mu budu důvěřovat;‘ a opět: ‚Hle, já a děti, které mi dal Bůh.‘ 
Protože děti mají účast na krvi a těle, podobně i on se jich stal účastným, aby skrze smrt zahladil toho, kdo má vládu nad smrtí, totiž Ďábla, a osvobodil ty, kteří byli strachem ze smrti drženi po celý život v otroctví. Je přece jasné, že se neujímá andělů, ale ujímá se semene Abrahamova





Re: Ježíš a pacifismus (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 21. prosinec 2022 @ 05:16:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."nebo si nějak kreativně pomůže např. posunem významu těchto vešů ku prospěchů svého přesvědčení. Viz. třeba Oko vs výroba a pití vína."...


Já se tu vyjadřuji zcela kontinuálně , ale ty nemáš o této problematice ani zdání a podle toho tvá argumentace pak také vypadá. Jen samé domyšlenky "mimo mísu."



Stránka vygenerována za: 0.65 sekundy