Život víry: Charakteristické rysy sekty
Vloženo Neděle, 21. říjen 2001 @ 17:49:38 CEST Vložil: Stepan |
Charakteristické rysy
Badatelé, kteří se
dnes na celém světě zabývají studiem sekt, nemají právě
lehkou práci. Sekt přibývá. Není snadné a snad ani možné
je podrobně seznamenat a postihnout vždy přesně jejich
specifika. Ale je možné najít společné rysy, které mají.
Sotva se nám budou zamlouvat. Nicméně některé z nich nejsou
typické jen pro sekty. Možná, že vyjadřují vlastnosti,
které se skrývají v nás všech a mohou být nebezpečné pro
mezilidské vztahy.
Ani křesťanská
církev si nikdy nemůže být zcela jista, že její podobu
nezhyzdí právě ony rysy, které tak zřetelně vystupují u
sekt. Úcta k přesvědčení druhého, svoboda v lásce,
skromnost a tolerance spolu se "širokým srdcem",
otevřeným každému, touha nikoliv vládnout, ale sloužit - to
vše se může vytratit i v tom nejlepším společenství.
Práce Ivana Holého
"Současné náboženské sektářství" (1988)
působí dnes už poněkud archaicky, přesto však zde najdeme
zajímavý soubor charakteristických rysů sekty:
- fanatismus
- nesnášenlivost
- odříkání
- hledání klidu a
prostoty
- slučování
neslučitelných myšlenek a tezí
- sveřepost
- exaltovanost
(vzrušenost a opojenost)
- víra ve své
zvláštní spasitelské poslání
-
tajnůstkářství
- ochota obětovat
svět
- snaha orientovat
se bez námahy poznání
- obchod se
strachem
- módnost
- konzumní
orientace
- manažérství
Fanatismus (od
něj je odvozeno "fanouškovství") má svůj slovní
základ v latině. "Fanatici" bylo označení kněží
divokých kultů, na příklad fryžské bohyně Kybely. Podle
jejich nepříčetných a šílených projevů dostal fanatismus
svůj obsah: je v něm skryta zběsilost, blouznivost a
posedlost. Od fanatika nelze čekat, že přistoupí na rozumové
argumenty. Nesnese odlišný názor, tím méně odpor. Zdá se,
že fanatismus je už za pomezím duševní normality. Má
značnou sjednocovací schopnost, zvlášť když je spojen s
nenávistí proti "nepřátelům".
Sekty skutečně žijí
vírou ve své spasitelské poslání. To lze označit jako mesianismus.
Jen jejich prostřednictvím je možné dostat se k pravdě, dát
životu smysl a napravit svět. Mají "recept" na
řešení všech lidských problémů a klíč k otevření
říše dobra a štěstí.
Tyto dva poznávací
znaky bychom si měli zapamatovat. Domnívám se, že jsou - na
rozdíl od ostatních - všem sektám společné. Fanatismus
a mesianimus jsou pravým opakem tolerance a skromnosti,
těch vlastností, jež umožňují vnitřní růst a
vyzrávání.
Čtyři další charakteristické
rysy sekty najdeme ve studii Odilo Štampacha "Sekty a
nová náboženská hnutí" (Praha, 1995):
- uzavřenost,
pramenící z pocitu, že svět je nebezpečný. Proto
styk s ním je třeba omezit na nejnutnější .
- fundamentalismus,
jednoduchý, trochu primitivní přístup k pramenům,
například k Bibli, bez přihlédnutí k dobovému
určení.
- autoritářský
způsob řízení, například publikační činnosti.
- utajování
organizační struktury i vlastní nauky při misijním
působení.
Sociolog Ronald Enroth
ve své práci o sektách (česky pod názvem "Za novými
světy", Praha 1994) shrnul určující rysy sekt do
devíti bodů. Upozorňuje, že ne všechny sekty musí mít
nutně všechny tyto poznávací znaky. Třebaže Štampachovo
hodnocení tři z nich konstatuje, je užitečné seznámit se s
charakteristickými rysy sekt v podání amerického badatele:
Vůdce, který
autoritativně vyžaduje naprostou oddanost
Vyznání a
hodnoty jsou v protikladu k vyznání a hodnotám
převládající kultury
Pocit
výlučnosti skupiny, jež disponuje "pravdou"
Zákonictví s
množstvím pravidel a omezení
Důraz na pocity
a emoce
Pocit
pronásledování
Strach ze
sankcí a trestů za neposlušnost
Tajnůstkářství
Odpor proti
duchovním církví
U mladých lidí,
zvláště pak u těch, kteří jsou sociálně deprivováni,
může být velmi přitažlivý prvek opozice (bod 2).
Popření obvyklého mravního kodexu, který se v naší
kultuře, utvářené křesťanstvím, opírá o Desatero, je
patrné na příklad v satanismu. Toto popření stávajícího
systému hodnot dává členu sekty klamný pocit svobody.
"Dělám si, co chci, ne to, co mi někdo určí" -
tuto sebevědomou větu jsem slyšel z úst mladistvých,
ovlivněných Satanskou biblí Szándory La Veye mnohokrát.
Pro ty, kdo trpí
pocitem méněcennosti z nejrůznějších příčin (neschopnost
se zařadit, problémy ve škole či zaměstnání, vztahové
"mindráky"), znamená účast ve výlučném
společenství sekty "zvýznamění" vlastní osobnosti
(bod 3). Prvek elitářství, vědomí, že právě já
patřím k těm, kteří jediní znají "pravdu",
dodává pocit důležitosti a nadřazenosti nad ostatními,
kteří jsou "vně". Pocity a emoce (bod 5)
hrají v životě mladého člověka významnou roli. Chce mít
pocit štěstí a je ochoten jej získat i užíváním drog.
Jedna z nich, nedávno v obrovském množství zajištěná
policií, dostala příznačný název "Extáze".
Působí pocit štěstí a lásky ke každému. Háček je v tom,
že po čase nastávají poruchy duševního života, které
mohou ohrozit celou osobnost. "Krásné pocity", jež
nabízejí některé sekty (Misie božského světla, skupiny New
Age a další) jsou podobně přitažlivé a podobně
nebezpečné. Tento subjektivismus ("mé osobní
prožitky") vytlačuje střízlivé rozumové uvažování.
http://www.adam.cz/ascii/styl/sekty
©1997 Centrum ADAM & NICEM -
Jakékoli komerční využití informací uložených na tomto
serveru je možné pouze s písemným souhlasem Centra ADAM
|