Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 521 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116486426
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Jak interpretuji Svaté texty Bible II.
Vloženo Úterý, 05. září 2006 @ 19:54:01 CEST Vložil: Bolek

O Bibli poslal Karels



Jak interpretuji Svaté texty Bible a jak ovlivňuje
jejich pochopení můj křesťanský život


Když interpretuji, vysvětluji Boží slovo, někdy to je možná originální výklad, originální vysvětlení. Ale domnívám se, že originální vysvětlení si člověk snáze zapamatuje. Na počátku nějakého pochopení biblického textu je nějaká idea, nápad, myšlenka. Nápad, myšlenka nemusí být jenom moje vlastní. Tak například vznikl článek Zlaté pravidlo a křesťanská morálka Na jednom křesťanském setkání jsem potkal jednoho svého blízkého bratra. Bratr mi sdělil, že napsal nějakou práci na téma „Zlaté pravidlo“ a Ježíšovo přikázání a že je v tom nějaký rozdíl. Zbytek jsem už domyslel sám. Další zajímavou myšlenku, kterou jsem už někde slyšel, nebo četl, je hned v prvním verši biblické knihy Přísloví.

V tomto prvním verši se říká přesně tady to: „Přísloví Šalomouna, syna Davidova, krále Izraele.“ (Přísloví 1:1) Český překlad nás „jenom“ informuje, že toto jsou přísloví krále Šalamouna. Samozřejmě v hebrejštině se toho „skrývá“ daleko víc. Hebrejsky je jsou první dvě slova takto – משׁלי שׁלמה [mišlé Šelomo]. Překládá se jako mišlé – přísloví, Šelomo – Šalamouna. Co jsem někde četl, nebo slyšel, je upozornění na to, že משׁלי שׁלמה [mišlé Šelomo] je vlastně v hebrejštině slovní hříčka. Hebrejský slovní kořen slova mišlé – mšl a jméno krále Šalamouna – odvozeno od hebrejského slovního kořene šlm, je hebrejská slovní hříčka. Je to přehození hebrejských písmen – mšl a šlm. Navíc jméno krále Šalamouna znamená pokoj, nebo přesněji pokojný. Mišlé, to v hebrejštině neznamená pouze přísloví, ale také podobenství. Dalo by se to rovněž přeložit, myslím tím první větu v knize Přísloví jako: „Podobenství Šalamouna…“ To všechno můžeme vzít v potaz při pochopení této části biblického textu. Král Šalamoun prosil o moudrost a byla mu darována, darována od Hospodina. Pokud je kniha Přísloví knihou krále Šalamouna, tak v čem se ta moudrost projevovala? [1] Jak charakterizovat Šalamounovu modrost? Při bližším pohledu na biblickou knihu Přísloví, při zaměření se na četbu této biblické knihy nalezneme odpověď. Kromě několika pasáží o moudrosti, která byla s Bohem při stvoření světa, je biblická kniha Přísloví knihou o umění jednat s lidmi, o umění vycházet s lidmi, jako i s Pánem Bohem. Biblická kniha Přísloví je o tom, jak se máme chovat k druhým lidem, jako i k našemu Bohu. Ne jinak je charakterizována modrost v epištole Jakubově. Moudrost shůry je především čistá, dále mírumilovná, ohleduplná, ochotná dát se přesvědčit, plná slitování a dobrého ovoce, bez předsudků a bez přetvářky. Ale vždyť to je schopnost jednání s druhými lidmi, je to naše křesťanská morálka v Duchu svatém, jak vycházet s bratry a sestrami v církvi, stejně jako i s nevěřícími. Mimo jiné se za hebrejským slovním kořenem mšl skrývá hebrejské slovo משׁל [mošel], což se překládá českým slovem vládce. Možná by se prostřednictvím pochopení této části Božího slova dalo stanovit pravidlo vlády, respektive charakter vládce. Vládcem je člověk, který má být modrým v jednání s druhými lidmi. [2] Vládcem podle biblických „měřítek“ je člověk, který se vyzná, umí orientovat v problémech svých poddaných. Ostatně tuto tezi, tuto myšlenku potvrdil Šalamounův soud. [3] Takže úplně volný výklad (nikoliv překlad) prvního verše biblické knihy Přísloví by mohl znít takto: „Pravidla a příklady v jednání s druhými lidmi a s Bohem, které si může osvojit nejenom vládce, ale každý, který je ochotný naslouchat. Dodržování těchto pravidel chování následně povedou člověka k pokoji jak s druhými lidmi, tak i s Pánem Bohem.“ [4] Po zjištění charakteru Boží moudrosti jsem přemýšlel, jak se chápe moudrost v 21. století. Dnes se moudrost možná chápe jako počet titulů před a za jménem. A když někdo ovládá několik světových jazyků, tak se mu často říká: „ty jsi ale chytrý.“ Jednoduše srovnám poznání z úseku Božího slova s realitou, kde shledávám vzájemnou odlišnost mezi biblickým pochopením moudrosti a moudrostí, která je chápána v tomto světě. Ale občas i nějaké světské vysvětlení určitého tématu nemusí být omyl, chyba. Kupříkladu o starých lidech se hovoří jako o moudrých lidech. Proto si položme otázku, v čem spočívá jejich moudrost? Já myslím v tom, že toho hodně zažili, hodně viděli. A zkušenost, kterou zažili na „vlastní kůži“ je učinila moudrými. A co Náš Pán Ježíš, byl Pán Ježíš shledán moudrým? Bezpochyby ano! Naplňuje Pán Ježíš charakter moudrosti, ke které jsme společně dospěli? Já myslím, že ano. Pán Ježíš uměl jednat s lidmi, uměl vycházet s druhými lidmi. Taková je moudrost Boží v tomto světě. Pán Ježíš s námi má soucítění a pochopení, protože sám prošel smrtí jako každý smrtelník. [5] Proč Pán Ježíš vysvětluje Boží vůli, Boží jednání s člověkem prostřednictvím podobenství? Protože Ježíš hovoří i k prostým lidem a prostřednictvím podobenství tak Pán Ježíš více přibližuje tajemství Božího jednání s lidmi. Při prosbě o Boží modrost podle epištoly k Jakubovi můžeme obdržet i Boží odpověď, kterou nečekáme. [6] Pokud je Boží moudrost umění vycházet s druhými lidmi, potom nás Pán Bůh může postavit do situace, kde se to naučíme. Můžeme být vystaveni okolnostem, kdy například ztratíme práci, kdy možná těžce onemocníme, abychom následně mohli lépe chápat druhé, a tak jim mohli umět i pomoci, nebo poradit. [7] Boží odpověď, Boží jednání může být různorodé. Při vyslyšení prosby o moudrost, dle mého poznání biblických textů, Pán Bůh možná dá kazatelům větší porozumění problémů těch, ke kterým kazatel káže. Biblickým učitelům zase Pán Bůh může darovat schopnost, aby hluboké teologické pravdy uměli vysvětlit tak jednoduchým způsobem, že tomu porozumí i školák ze základní školy. Jednoduše řečeno ten úkol, tu hřivnu, kterou rozmnožujeme na božím díle, konáme díky Boží moudrosti pro druhé lidi s mnohem větším užitkem. Nemyslím si, že jenom já mám to jediné a pravé pochopení Božího slova. Chápu to osobně tak, že moje porozumění biblickým textům je pouze jedním z mnoha možných porozumění Svatých textů Bible. Karels
1. Jsou mi známy teologické studie o různém autorství biblické knihy Přísloví, já se držím fundamentálního pohledu na původ této biblické knihy. 2. Jak velký je rozdíl v kralování vládce Šalamouna od vládců v dnešním světě… 3. Šalamoun dovedl rozsoudit i případ sporu o dítě dvou žen nevěstek. (1. Královská 3:16-28) 4. Důkaz je například v 1. Královské 5:26. 5. Židům 2:14-18 6. „Má-li kdo z vás nedostatek moudrosti, ať prosí Boha, který dává všem bez výhrad a bez výčitek, a bude mu dána.“ (Jakubovi 1:5) 7. Když jsem měl já, nebo jeden můj bratr vážné duchovní problémy, bylo nám dána „rada“, abychom se více modlili a ještě více četli Bibli. Takové „rady“ si dotyční mohli „strčit za klobouk“, to vím i bez nich, pro mě to nebyly rady, ale kecy…


"Jak interpretuji Svaté texty Bible II." | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.15 sekundy