Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 421 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116471346
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Nechali byste v církvi zloděje? aneb „O desátcích“
Vloženo Pondělí, 07. květen 2007 @ 09:49:14 CEST Vložil: stepan

Zamyšlení poslal eman

A šálemský král Malkísedek přinesl chléb a víno; byl totiž knězem Boha Nejvyššího. Požehnal mu: "Požehnán buď Abram Bohu Nejvyššímu, jemuž patří nebesa i země. Požehnán buď sám Bůh Nejvyšší, jenž ti vydal do rukou tvé protivníky." Tehdy mu dal Abram desátek ze všeho. (Gn 14:18-20)
Smí člověk okrádat Boha? Vy mě okrádáte. Ptáte se: »Jak tě okrádáme?« Na desátcích a na obětech pozdvihování. (Mal 3:8)

Měli jsme vám to nedávno tuhou diskusi na mládeži. Desátky ano či ne? A jestli ano, tak máme i my, chudí študenti, dávati ze svého kapesného? Jiný bratr zase po domluvě (nikoli naši, nikoli na mládeži) činil pokání z toho, že dává desátky jen z čisté, a ne z hrubé mzdy. Z máty, z kopru, a z pažitky ze zahrádky zatím nedává.
Jak to ale s desátky je? Tak máme je platit, nebo ne? Podívali bychom se tedy společně na dva desátky ve starém zákoně – Abrahamův a Jákobův, a něco si o nich povíme.

Abrahamův desátek

A šálemský král Malkísedek přinesl chléb a víno; byl totiž knězem Boha Nejvyššího. Požehnal mu: "Požehnán buď Abram Bohu Nejvyššímu, jemuž patří nebesa i země. Požehnán buď sám Bůh Nejvyšší, jenž ti vydal do rukou tvé protivníky." Tehdy mu dal Abram desátek ze všeho. (Gn 14:18-20)
Abraham se vracel z bitvy, ve které mu Bůh vydal do rukou jeho nepřátele, a nejen to, ale táhl si s sebou také nezanedbatelnou kořist. Když už se blížil k domovu, vyšel k němu jakýsi Malkísedek, s sebou nenesl kořist, ale chléb s vínem. Podívali bychom se trošku blíže na toto jejich setkání.
Malkísedek byl kněz i král. To je první zvláštní věc, neboť žádný izraelský kněz nebyl zároveň králem a naopak. To je věc vyhrazená až v Nové Smlouvě Kristu Ježíši.
Malkísedek s sebou také něco donesl, nešel s prázdnou. Ze svého přinesl Abrahamovi (nikoli Bohu) chléb a víno. Chléb a víno nebyly znakem smlouvy Staré, ale každý křesťan o nich moc dobře ví jako o znaku smlouvy Nové, vždyť „tento chléb je mé tělo, které se za vás láme,“ a „tento kalich je ta nová smlouva v mé krvi, která se za vás prolévá“.
Malkísedek také žehná nejenom Abrahamovi, ale i Bohu. Jen považ! Žehnat Bohu? Co to znamená? Požehnání je jakési souborné slovo pro to, když někomu prokáži službu v jeho prospěch. Když někomu dám najíst, požehnal jsem mu, neboť už nemá hlad, když někomu pomohu se stěhováním, i to je požehnání, a když se za někoho přimluvím u starosty města Brna (mám-li k tomu postavení), nebo jednám v jeho prospěch, i to je požehnání.
Malkísedek tedy stojí jako prostředník mezi Abrahamem a Bohem, jedná s oběma stranami pro jejich prospěch. Ano, i o Ježíši se píše jako o prostředníku mezi Bohem a lidmi. Kdo však je takový prostředník? Malkísedek zde žehná Bohu, a žehná i Abrahamovi, přináší prospěch Bohu, a přináší jej i Abrahamovi, postavil se mezi ně dva, aby přinesl prospěch jim oběma, nehledá prospěch svůj.
Co je zvláštní, nemá přitom prázdné ruce, ale navíc přináší ještě něco svého, chléb a víno. Stejně tak Ježíš vstoupil mezi nás a Boha jako prostředník, ne pro prospěch svůj, ale pro prospěch náš i Boží, a stejně tak i on kvůli tomu, aby mohl prospět oběma stranám, přinesl něco svého, svou krev a své tělo.
Malkísedek tedy jedná naprosto nezištně, nehledá svůj vlastní prospěch, naopak, pro prospěch, požehnání dvou jiných stran neváhá ani obětovat cosi z vlastního majetku, který mu přeci nikdo nebral.
Tomuto Malkísedekovi dává Abraham desátek. Je psáno „dal“, nikoli „obětoval“, což značí, že Abraham dal desátek z vlastní svobodné vůle, jako dar, a že po něm nebyl vyžadován.
Jak si máme tento desátek přiblížit? Asi tak jako když já přijdu do domu svého přítele mu pomoci spravit počítač. Nedělám to pro svůj prospěch, ale pro jeho, nechci za to nic, mou touhou je, aby měl počítač spravený. Nechci nic, však přesto mnohdy neodcházím s prázdnou, neboť přítel sám mi vnutí třeba oblíbenou bonboniéru.
Abrahamův desátek tedy byl desátkem ze srdce, nevynuceným, něčím, co dal Malkísedekovi rád a ze své vůle kvůli službám, které mu prokázal. Kdyby Abraham Malkísedekovi desátek nedal, mohl by být považován za nezdvořáka, ale těžko za hříšníka, vždyť Malkísedek nic nechtěl, nic nevyžadoval, naopak dával.
Byl Malkísedek sám Ježíš Kristus, který se s Abrahamem po bitvě setkal? Ze všech věcí, které se o něm píší se zdá, že ano, pokud to totiž nebyl on sám, musela zde existovat ještě nějaká další osoba, která stejně jako on byla jak knězem Boha Nejvyššího, tak králem, prostředníkem mezi Bohem a člověkem, který žehná jak Bohu, tak i člověku. S naprostou jistotou se to však říci neodvážím, to až v nebi, kde se buďto potkáme s Malkísedekem a Ježíšem, nebo jenom s Ježíšem.

Jákobův (Izraelův) desátek

Tomu místu dal jméno Bét-el (to je Dům Boží). Původně se to město jmenovalo Lúz. Jákob se tu zavázal slibem: "Bude-li Bůh se mnou, bude-li mě střežit na cestě, na niž jsem se vydal, dá-li mi chléb k jídlu a šat k odívání a navrátím-li se v pokoji do domu svého otce, bude mi Hospodin Bohem. Tento kámen, který jsem postavil jako posvátný sloup, stane se domem Božím. A ze všeho, co mi dáš, odvedu ti poctivě desátky." (Gn 28:19-22)
Jákob usnul. Na tom by nebylo nic až tak moc divného, byla totiž noc. Pod hlavou měl kámen, nejspíše ne proto, že by se mu na něm dobře leželo, ale asi nebylo nic měkčího.
V noci měl sen. Viděl žebřík, který vedl až do nebe, a anděly sestupující nahoru a dolů. Zkrátka pořádnou podívanou. Není tedy divu, že když se vzbudil, byl pěkně vyděšený. „Tady je dům Boží,“ třásl se, „a já jsem to nevěděl.“
Jákob byl toho času na útěku od svého bratra ke svému vykutálenému strýci Lábanovi. Neměl v tu chvíli žádné veliké vyhlídky, že se vrátí zpět, a už vůbec ne na nějaké vysoké postavení či veliké bohatství. Přesto se toho dne zavázal Bohu slibem.
Bůh ten slib přijal, a vzal jej jako smlouvu mezi sebou a Jákobem. Všimni si, že je tady Jákobova podmínka, něco, co má Bůh udělat, ale je tu i něco, co má dělat Jákob. A jedna z Jákobových částí je „odvedu ti poctivě desátky“.
„Odvedu“ už je trochu jiné slovo, než „dal“. Znamená totiž, že desetina z Jákobových příjmů už nepatřila jemu samotnému, ale byla Boží. Ano, Jákob to vypěstoval, jemu se ta zvířata narodila, ale nebyla jeho. Patřila Bohu. K tomu se Jákob zavázal svým slovem.
Tento oddílek může mít samozřejmě ještě druhý výklad, a to, že si Jákob konečně uvědomil, že má Bohu platit desátek, a teď mu to jako napravený hříšník konečně slibuje.
Osobně se spíše přikláním k výkladu, který se zdá zapadat lépe, a to, že Jákob desátek v té době dávat nemusel, ale svým slovem se zavázal, že ho dávat bude. Od té doby byl samozřejmě zavázán slovem, a už musel. Pro tuto verzi hovoří jednak to, že tu není žádná známka Jákobova „pokání“, v dřívějších záznamech Písma je o desátku zmínka jen u Abrahama, jehož desátek jsme rozebrali výše. Proto si myslím, že Jákob v tu dobu nebyl nijak vázán Bohu desátek odvádět, ale od této doby už ano.
Není tedy divu, že pak Bůh u Mojžíše hovoří o desátku jako o čemsi, co je jeho, na co má plné a svrchované právo. Ve skutečnosti je desátek Staré Smlouvy (tj. Mojžíšova Zákona) docela obyčejná daň. Daň, se kterou Panovník Hospodin zachází zcela jak chce. Ukládá její vybírání (Dt 14:22), nařizuje jak se má odvádět (Lv 27:30), a se svými prostředky pak nakládá jak se jemu zlíbí, konkrétně je dává svým kněžím (Nu 18:21).
Desátky v Zákoně tedy byly zcela obyčejnou daní, vymáhanou na základě Jákobova (Izraelova) slibu. Celý Izrael tedy platil daň Bohu.
Není tedy potom divu, že Malachiáš kárá Izrael z krádeže.
Smí člověk okrádat Boha? Vy mě okrádáte. Ptáte se: »Jak tě okrádáme?« Na desátcích a na obětech pozdvihování. (Mal 3:8)
Jestliže byly desátky daní, pak zcela zřejmě patřily Bohu, byly po právu jeho, a jejich odepření bylo docela obyčejnou krádeží. Ano, asi tak, jako kdybyste nezaplatili daň v našem státě, také je to docela obyčejná krádež, protože i když jsem ty peníze vydělal já svou prací, přesto podle zákona patří státu, a já nemám právo je zadržet, pokud je stát chce.

Zloději v církvi?

V čem je často problém v církvi? Inu, nemůžeme se dohodnout, jestli je náš desátek ten Abrahamův, nebo ten Izraelův. A tak se často praktikuje jakási směsice mezi těmi dvěma.
Jak to vypadá?
„Víš, Bůh chce, abys desátky platil, on pak lidem, kteří jej neplatí, nežehná, a i ve starém zákoně se to platilo, ale že bych mohl říct, že když je neplatíš, tak okrádáš Boha, to asi ne.“
Aha. Takže Bůh chce, abych platil desátky (a ty přirozeně patří do církve, jeho kněžím), ale nepatří tak zcela úplně jemu, protože kdyby ano, mohl bych říct, že jejich neplacením okrádám Boha. Na druhou stranu ale Bůh jaksi penalizuje lidi za to, že je neplatí, a tak by sis měl, milý křesťane, raději pospíšit s placením do kasičky.
Církev má totiž často sklony vybírat Izraelův desátek, jako by se bála, že když bude vybírat jen ten Abrahamův, zchudne, ale zase se bojí Izraelův desátek dovést až do všech jeho důsledků.
Jaké jsou důsledky placení Izraelova desátku v církvi? Pojď se podívat. Izraelův desátek je tedy obyčejná daň, daň, která patří Bohu. Peníze tedy, milý křesťane, vyděláš ty, ale patří Bohu, a ty nemáš právo mu je odpírat. Pak tedy každý, kdo je Bohu odpírá, je docela obyčejný zloděj. No a zloději, ti přeci do Božího království nevejdou.
Platí-li v církvi Izraelův desátek, pak každý, kdo jej neplatí, a v tomto hříchu, tj. krádeži, i přes upomínání setrvá, pak nevejde do Božího království, vždyť zloději zůstanou vně.
O tom se ale většinou nemluví.
„Takže podle tebe jako nemáme dávat?“ křičí zastánci pokřiveného Izraelova desátku.
Ale kdeže. Do nebeského království totiž kromě zlodějů nevejdou také lakomci, a kromě toho „ochotného dárce miluje Bůh“. Jsi-li lakomec, pak pro tebe bude břemenem i ten Abrahamův desátek, ba i myšlenka na něj, vždyť pak budeš mít pocit „že bys měl něco dát“, a to je, ach, takové utrpení jen na něco takového pomyslet.
Navíc já nemluvím proti placení desátků obecně, vždyť Abraham desátek dal! Ale dal jej prostředníku mezi sebou a Bohem, knězi a králi Malkísedekovi, dal jej ze svobodné vůle tomu, který nepřišel, aby po něm něco chtěl, nevybíral od něj žádnou daň, naopak, přišel, aby dal něco svého.
Dal, i když nemusel.
A mám za to, že mým otcem se stal Abraham, jak je psáno, že „se stal otcem všech neobřezaných, kteří věří a jimž je spravedlnost připočtena“ (Ř 4:11), ne na základě Zákona, ale na základě víry.
Proti Izraelovu desátku v církvi mluví jasně ještě jedna věc. Desátek v Izraeli byl daň. Bylo určeno kde se má odvádět (na místě, které ti určím, a i když se místo přesouvalo, všichni věděli, kde to je), jak často se má odvádět (každé tři roky), z čeho se má odvádět (z obilí země, ovoce stromů, z bravu a skotu), jak se má vybírat (skot projde pod holí a každý desátý bude odveden, nebude se prohlížet, jaký je to kus), komu bude patřit (kněžím), i jak se má odvádět (v naturáliích, pokud má člověk dlouhou cestu, pak ve stříbře).
Čili přesný popis toho, jak se bude tato daň odvádět, což je bezesporu u daně nutnost. Že tato nařízení dnes neplatí je nabíledni. Nosíte každé tři roky každou desátou krávu do Jeruzaléma? Já ne.
Ale jestliže tato pravidla už neplatí, a daň přesto trvá, měl by Panovník Hospodin stanovit jasná pravidla, kam a jak se má daň odvádět! Pokud by to neudělal, je jeho požadavek na platbu daně poněkud zvláštní.
Ale jasná pravidla nejsou. Ano, někteří lidé říkají: „Je přeci jasné, že...“ (doplň si sám – patří to do církve, pastorům, služebníkům, těm, kteří by se sami neuživili, atakdále, atakdále). Ale je to jasné? Odkud? Kdo to kde ustanovil? Bůh to totiž zcela určitě nebyl.
Z těchto důvodů mám za to, že v církvi má být desátek Abrahamův, ten nevynucený, dobrovolný, z vděčného srdce a radostné mysli, u kterého pak ovšem není hříchem, pokud se neplatí, a není-li hřích, pak samozřejmě není ani odplata za něj.
Ale jestli chcete platit Izraelův, pak prosím, ale se všemi jeho důsledky, žádný Abraelův ani Izrahamův desátek jsem v Písmu nenašel.

Lukáš Makovička, AC Brno, http://www.studnice.org


Podobná témata

Zamyšlení

"Nechali byste v církvi zloděje? aneb „O desátcích“" | Přihlásit/Vytvořit účet | 18 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Desátek? anebo je to jinak? (Skóre: 1)
Vložil: daggie (http://dagg.blog.cz) v Pondělí, 07. květen 2007 @ 11:34:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Zajímavé je k této tématice slovo samotného Krista, jak je zapsal evangelista Matouš v 17. kapitole, 24. - 27. verši:

Když přišli do Kafarnaum, přistoupili k Petrovi výběrčí chrámové daně a řekli: "Váš Mistr neplatí chrámovou daň?"
On řekl: "Platí!" Když přišel domů, ještě než promluvil, řekl mu Ježíš: "Co myslíš, Šimone, od koho vybírají pozemští králové poplatky a daně? Od svých synů nebo od cizích lidí?"
Když odpověděl: "Od cizích", pravil mu Ježíš: "Synové jsou tedy svobodni.
Ale abychom je nepohoršili
, jdi k moři a hoď udici; vytáhni rybu, která se první chytí, otevři jí ústa a najdeš peníz; ten vezmi a dej jim za mne i za sebe."

...i tak se dá v křesťanství dnes uvažovat. Podle slov samotného Ježíše Krista Nazaretského... :-)))



Re: Nechali byste v církvi zloděje? aneb „O desátcích“ (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Pondělí, 07. květen 2007 @ 11:56:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Napsal sem kdysi článešek Proč neplatím desátky

Taky se k problematice vyjadřuje xvejvodam



Re: Nechali byste v církvi zloděje? aneb „O desátcích“ (Skóre: 1)
Vložil: joker v Pondělí, 07. květen 2007 @ 11:57:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Desátky jsou zejména v letničně-charismatických sborech častým tématem, zvlášť je-li kázáno na téma: kdo nedá desátek, okrádá Boha. Jeden pastor to dokonce upřesnil tak, že desátek se dává samozřejmě z hrubé mzdy.
Biblický desátek je starozákonní daň. My ale nežijeme pod SZ, většina z nás dokonce ani není židy. Pak je lepší nehovořit o desátcích, zapomenout na citové a duchovní vydírání a jasně říct, že z něčeho přece musí pastor splácet hypotéku a leasing na novou mazdu. Nazvěme to tedy příspěvkem.
Kdysi jsem dokonce v jednom sboru navrhoval zavést vstupné 10,- Kč na bohoslužby, protože častým argumentem bylo, že není na nájem. Inu - když není, tak není. Je to v první řadě Bůh, kdo otevírá lidská srdce ke štědrosti.

PS: setkal jsem se i s desátkem ve formě "odpustku", kdy zejména podnikatelé na konci roku přispívali velmi tučnými částkami. Za to je nikdo nekáral, že se ve svém podnikání nechovají vždy čestně...



Re: Považuji desátky za věc Bohu libou. (Skóre: 1)
Vložil: Seraphim v Pondělí, 07. květen 2007 @ 20:15:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416
Považuji desátky za věc Bohu libou.
Když vidím, jak v Evropě zanikají kdysi početné staré církve (katolické, evangelické, pravoslavné) mimo jiné skrze to, že od 19.století zrušily desátky věřících a staly se otrokyněmi vládnoucích úředníků státu (většinou zednářů), kteří jim určují státní plat, tak si uvědomuji, že desátky do novozákonní církve patří. Kde je v Bibli, že je Kristus zrušil? Nikde. Mají být duchovní církví finančně závislí na světské vládní moci? Jistě ne.
Libor Halík, duchovní Pravoslavné církve



Re: Nechali byste v církvi zloděje? aneb „O desátcích“ (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Pondělí, 07. květen 2007 @ 22:24:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Všechno, co obsahuje Starý zákon, Evangelia a Skutky, musíme zkoumat ve světle Epištol a podle nich se máme zařídit. V Novém zákoně není ani zmínky o tom, že máme dávat desátky. Je to starozákonní ustanovení, a tak v JUDAISTICKY orientovaných křesťanských konfesích se desátky razantně prosazují. V Novém zákoně však pro dávání máme pouze pokyn, že každý má dávat tak, jak se dobrovolně ustavil ve svém srdci a také má dávat tak, aby dával z přebytku a nikoli z nedostatku. Dávat desátky a pak si v důsledku toho muset nechat vypnout plyn a elektriku, nebo nemít co jíst - to Bůh po nikom nechce ( 2Kor 8,11-13 // 2Kor 9,7 ).

A jak to má probíhat v praxi? "V každou neděli jeden každý z vás sám u sebe slož, schovaje PODLE MOŽNOSTI ...." ( 1Kor 16,2 ).

Samozřejmě, že platí - "kdo skoupě rozsívá, skoupě i žíti bude" a "ochotného dárce miluje Bůh".



Serafimovi (Skóre: 1)
Vložil: eman v Středa, 09. květen 2007 @ 08:20:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já také považuji dávání za věc Bohu libou, o tom se přeci vůbec nehádáme. A že Abraham dal desátek a byla to věc Bohu libá a příjemná, o tom není vůbec žádného sporu. Nicméně článek je výsledek mého osobního hledání, abych si ve věci udělal jasno v tom smyslu, jestli stále platí ta starozákonní daň, tj. desátky, které se musely odevzdávat, a musely se dávat na určité místo určitým lidem. Pokud jsem někde neudělal chybu v uvažování, pak již neplatí. Pokud jsem ji někde udělal, prosím napiš, kde.

Pokud někdo dělá v Těle Kristově užitečnou práci, pak si samozřejmě zaslouží, abych ho podporoval, Pavel píše, že kdo je vyučován, má se dělit s vyučujícím o jídlo a podobně. A že by se církve bez desátků jako daně staly závislými na státu? Ale prosím tě. To znamená, že ty předpokládáš, že ti lidé jsou škrti, a že když by nebyli nuceni dávat, tak nedávají vůbec.

A dokonce ani nehodlám pastory a kazatele držet na nějakém "životním minimu", vždyť Bible mi říká, že kdo slouží slovem dobře (to mimochodem znamená, že já z toho mám nikoli nevýznamný prospěch), ten si zaslouží dvojí čest. Pokud tedy bude služba někoho dobrá a prospěšná, jsem ochoten na ni bezesporu přispívat a dávat, a takovému člověku dávat tolik, aby měl na své nejen základní potřeby, vždyť "dělník je hoden své mzdy".

Lukáš Makovička, AC Brno



DESÁTEK - jako problematický "terminus technicus" (Skóre: 1)
Vložil: daggie (http://dagg.blog.cz) v Středa, 09. květen 2007 @ 10:58:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Přátelé.
V komentáři k problému "Desátky" mi nešlo o zpochybnění principu dávání v Kristově církvi. To se dá vyjádřit výrazy jako
"dary", "almužny", "mzda" apod. Šlo mi především o vyjádření mého postoje k výrazu "desátky" (člili odtud název "DESÁTEK - jako problematický "terminus technicus") a k momentálně velmi hojně rozšířené praxi (zvl. v charismatických a letničních církvích) VYBÍRÁNÍ (NE-LI PŘÍMO VYNUCOVÁNÍ) DESÁTKŮ. Kteréžto nám autoři novozákonních spisů neukládají. Bůh Abrahamův, Izákův a Jákobův, Bůh Izraele, Ten, který jest, Otec našeho Pána Ježíše Krista, Ten, který byl v Něm zjeven - je stále tentýž, je BOHEM EVANGELIA, který se  V EVANGELIU ZJEVUJE. A proto je celý Mojžíšův zákon (i s přikázáním o desátcích) JEDNOU PROVŽDY NAPLNĚN V KRISTU. Jinak každá taková snaha křesťana "vracet se tímto způsobem k Mojžíšovu zákonu" je snaha o SKUTKAŘENÍ V CÍRKVI.
O "desátku" či "desátcích" se v NZ hovoří na několika místech. V Evangeliu dle Lukáše, ale tam jde o Kristovu kritiku farizejského náboženského pokrytectví. Pak v Listu Židům, jenže tam se dle mého vysvětluje princip fungování "desátkového principu" v přechodném období, než tehdejší křesťané ze Židů pochopí, že jsou účastníky vyšší smlouvy než byla ta, ktarou s nimi Hospodin uzavřel prostřednictvím Mojžíše na Sinaji.
Pokud by to někdo chtěl vykládat jinak, tak má tendenci směřövat od Kristovy Milosti zpět po moc Mojžíšova Zákona. A tím se voljky, nevolky stává zbytečně opět synem otrokyně Hagar, místo aby žil ve svobodě Božích dětí jako potomků Abrahamových ve víře ve vzkříšeného Krista Ježíše.
O tomhle psal už předloni XVEJVODAM v tomto článku:
Nebezpečí dispenzacionalismu
Vloženo Úterý, 28. červen 2005 @ 22:36:24 CEST od
xvejvodam
 
Předkládám vám tento text, který jsem napsal před několika měsíci, na základě jedné diskuse na jiných stránkách. Teď pod dojmem článku "Dezinformace palestinské církve" se k němu znovu vracím.



Slíbil jsem, že se tak trochu zamyslím nad nebezpečími dispenzacionalismu. Dispenzacionalismus je ovšem celý teologický systém, který se promítá do všech oblastí chápání biblické teologie a jako takový je třeba jej především chápat. Já si však v této krátké stati kladu za cíl zamyslet se nad jeho nebezpečím zejména ve vztahu k eschatologii. Pokud tedy budu v následujících řádcích mluvit o dispenzacionalismu, mám téměř vždy na mysli tzv. moderní premilenialismus, tak jak ho chápe většina probuzeneckých, evangelikálních a letničních (potažmo charismatických) křesťanů a společenství.
Nebezpečí dispenzacionalismu, která vidím, lze shrnout do několika následujících bodů (ovšem nevylučuji, že jsem některé přehlédl):

1.Nekritický přístup k tělesnému Izraeli, resp. Státu Izrael
2.Přehnané zdůraznění tělesného Izraeli jako eschatologického znamení
3.Nevyjasněný vztah k Mojžíšovu zákonu coby důsledek chápání Církve jako vsuvky v Božím plánu s Izraelem.
4.Možnost zlehčení Kristovy oběti
5.Možnost přehlédnutí antikrista

Pokusím se na tyto body podívat poněkud podrobněji:

1.Nekritický přístup k tělesnému Izraeli, resp. Státu Izrael
-dispenzacionalismus chápe církev jako vsuvku mezi Boží plán s Izraelem a nevidí v ní plnost naplnění starozákonních zaslíbení. Tudíž nekriticky vzhlíží k národnímu Izraeli jako ke skutečnému (rozuměj lepšímu než církev) Božímu lidu. Tento pohled s sebou nese naddržování tělesnému Izraeli (resp. Státu Izrael) v různých konfliktech, kdy jsou zvěrstva na jeho straně omlouvány s tím, že je to Boží vyvolený lid. Tento pohled vede k určité nespravedlnosti a zaujatosti vůči ostatním zúčastněným (včetně místních křesťanů).

2.Přehnané zdůraznění tělesného Izraele jako eschatologického znamení
Souvisí s předchozím bodem. Dochází vlastně k upnutí se k dění v oblasti Palestiny a chápání těchto událostí jako jasných eschatologických znamení. Někteří křesťané tak upínají svou víru více k tělesnému Izraeli nežli ke Kristu. Dochází k situacím, kdy někteří křesťané spojují svou víru s těmito znameními a kdyby dejme tomu došlo k zániku státu Izrael, mnohým by se zhroutila celá jejich víra.

3.Nevyjasněný vztah k Mojžíšovu zákonu jako důsledek chápání Církve jako vsuvky v Božím plánu s Izraelem.
Zase souvisí z Izraelem. Pokud chápeme církev pouze jako vsuvku či jistou odbočku v Božím plánu a tělesný Izrael jako v podstatě „ten pravý“ Boží lid, vyplývá z toho celkem jasně i jistá komplikovanost ve vztahu k zákonu. Je zde zvláštním způsobem promixován Starý zákon s Novým a
dochází zde k jisté schizofrenii, kdy na jedné straně říkáme, že je zákon naplněn v Kristu a na druhé straně propagujeme jeho dodržování, protože si bereme za vzor tělesný Izrael (což je chyba, protože Bůh říká, že tento lid ho ctí ústy). Čili je možné si všimnout mnohem větších sklonů k zákonictví v dispenzacionálních společenstvích, různa tvrzení, že desatero je třeba dodržovat nebo existuje povinnost dávat desátky (protože zákon nebyl zrušen). Některá dispenzační společenství to dokonce dovádějí do důsledků a snaží se dodržovat celý zákon, např. adventisté (ovšem nutno říct, že tento přístup je v kontextu s tímto chápáním Písma mnohem smysluplnější než takovéto letničně – charismatické vybírání si, co je ze zákona naplněno a co ještě ne).
4.Možnost zlehčení Kristovy oběti
Opět je tu určitá nevyjasněnost, jakým způsobem je chápána spása Židů – tělesného Izraele. Je jasné, že v tomto bodě se i sami dispenzacionalisté různí, ale z některých pramenů lze odvodit, že Izrael bude spasen jiným způsobem než církev a možná tedy skrze zákon (???). Proč dispenzacionalisté zdůrazňují, že je dvojí Boží lid Izrael a církev, pokud je tomu tak a Církev stojí na Kristu, na kom stojí izrael (Myslím, že toto je nejslabší bod z tohoto článku a myslím, že budu „utlučen“ argumenty od různých dispenzačních bratrů, že to tak není. Netvrdím, že to tak je, jen chci říci, že i tak je to možné , dle výkladu některých dispenzacionalistů,pochopit).

5.Možnost přehlédnutí antikrista
Většina dispenzacionalistů (resp. Moderních premileniaristů) věří, že k tzv. vytržení církve dojde před obdobím tzv. Velkého soužení (jsou ovšem tací, kteří věří že to bude v polovině či na konci tohoto období, v.t. chiliasmus). Pokud by tomu tak bylo, nebylo by nutné brát přílišný zřetel na různá znamení, která předznamenávají příchod Antikrista, neboť „tady už stejně nebudem“, případně, kdybychom náhodou nebyli vytrženi





FUNDRAISING (Skóre: 1)
Vložil: daggie (http://dagg.blog.cz) v Středa, 09. květen 2007 @ 11:11:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
...abych nebyl zase příliš negativní:
Dostávat peníze od státu nebo z EU, nebo od jiných sponzorů (namísto z teologicky problematických desátků) je možné.
Ale znamenalo by to jeden závazek: VYVÍJET VŠEOBECNĚ PROSPĚŠNOU ČINNOST.
Mnoho církevních komunit si dnes žije samo pro sebe, se svými náboženskými doktrínami, sjezdy, konferencemi, mládežnickými akcemi atd. Na to jim nikdo samozřejmě přispívat nechce a nebude.
Vybudovat například DIAKONII, ktará se bude starat o potřebné v církvi a hlavně ve světě (bezdomovci, staří a nemocní, postižení atd.) vyžaduje ODHODLANOST A HLUBOKÉ PŘESVĚDČENÍ, ŽE VZKŘÍŠENÝ KRISTUS CHCE JEDNAT PRAKTICKY SKRZE CÍRKEV I DNES.  Tohle mě naučil mimojiné příklad amerického pravoslavného kněze Duana Pedersona, který přes 40 let sloužil na ulicích Los Angeles mladým bez domova a vedl ¨Pravoslavnou vězeňskou missi (nebo službu vězňům) v Kalifornii.
Evangelizace je "setí a sklízení" Velké žně. ALE bez řádné přípravy půdy (a tady myslím SVĚTU VIDITELNOU SLUŽBU POTŘEBNÝM) se nám ŽÁDNÉ ZRNO NEUJME.
...prostě...VÍRA BEZ SKUTKŮ Z VÍRY JE MRTVÁ.
Dej Hospodin, a't to všichni už pochopíme.

No...a tady nám (při přípravě kvalitní a efektivní misijní práce) může pomoci kvalitní křesťanský "fundraising". Ale to je na dlouhé vyprávění...
:-)



Stránka vygenerována za: 0.24 sekundy