Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 234, komentářů celkem: 429550, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 427 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Willy
ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116468921
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Přerušení akrostichu v žalmech 9 a 10
Vloženo Neděle, 14. září 2008 @ 21:40:22 CEST Vložil: Olda

O Bibli poslal karels

Při čtení Bible, ekumenického překladu Bible, jsem při čtení knihy žalmů narazil na podivná písmena v závorkách u některých žalmů. Až při svém pozdějším studiu hebrejštiny jsem se dozvěděl, že je to hebrejská abeceda, a že ona písmena jsou součástí akrostichické struktury, která je například zjevná u žalmu 119.

Vysvětleme si nejprve, co přesně onen akrostich je. Podle definice ze slovníku cizích slov je akrostich – báseň, v níž počáteční nebo koncové hlásky, slabiky nebo slova veršů tvoří další informaci. V biblické knize žalmů má tento akrostich alfabetickou strukturu, což znamená, že začíná prvním písmenem hebrejské abecedy a končí posledním písmenem abecedy.

Příklad možného akrostichu:

Prvních pět písmen řeckých slov, první písmena následujících slov nám dají ιχθύς (řecky znamená ryba),:

Iησούς – Ježíš

Χριστός – Kristus

Θεού – Boží

Υιός – Syn

Σωτήρ – Spasitel

V našem případě (žalm 9 a 10) je ale akrostichická struktura abecední, navíc s tím, že některá písmena v tomto alfabetickém uspořádání chybí. Důvodem, proč tomu tak je, byl předmětem mnoha vášnivých diskuzí mezi vykladači Bible a to ať už v dobách starověku, nebo v moderní době – obvykle se diskuze „stočila“ k otázce hodnověrnosti biblického textu. Většina vykladačů Bible věřila, že akrostichické žalmy byly kdysi kompletní v své původní podobě a tehdy obsahovaly i kompletní abecedu. To trvalo pouze do té doby, než byly těžce poškozeny například při jejich přepisování v průběhu historie.

Doufám, že potud je to srozumitelné, prostě akrostich v námi uvažovaném žalmu 9 a 10 je přerušen, názor Ronalda Benuna je takový, že přerušení má svůj smysl, že je pro nás určitou informací, určitým poselstvím, které nám chtěli autoři zmíněných žalmů zanechat. A tudíž ta přerušení byla udělána záměrně.

Žalm 9 a 10 je zvláštní tím, že akrostich se zde půlí – totiž začíná prvním písmenem hebrejské abecedy v žalmu 9 a končí v žalmu 10 posledním písmenem hebrejské abecedy. Akrostich je přerušený na určitém místě. Obecně se žalm 9 a 10 pohybuje mezi tématem – chválou k Bohu za ospravedlnění a žádost o Boží akci, tj. zničení hříšníků a pomoc pokorným a sklíčeným.(9:14-15, 20-21, 10:1, 12-15) Situace je následující – někdo je u moci, někdo, kdo je hříšný, zkažený. Žalmista si je jistý, že Bůh pomáhá svým ctitelům a setrvává věrný vůči své smlouvě, a tak žalmista vznáší naléhavou prosbu o Boží akci.

Rozjímání nad „zdeformovanou“ logikou hříšníka (10:2-11) se vyskytuje úplně přesně na místě, kde v tomto žalmu chybí šest za sebou jdoucích písmen hebrejské abecedy! Toto zjištění nás přivádí k závěru, že struktura žalmu odráží, reflektuje své vlastní poselství! Kompletní alfabetický akrostich (od prvního písmene hebrejské abecedy k poslednímu písmenu hebrejské abecedy) reprezentující správné pořadí – způsob světa, který by měl existovat, pokud je Pán Bůh přítomen. Zmínka a diskuze o hříšníkovi, který je reprezentantem selhání v božském uspořádání světa, přichází právě v ten okamžik, kdy obdobně „selhalo“ i alfabetické uspořádání správného sledu hebrejských písmen! V těchto deseti verších, kde se pátrá po skrytých myšlenkách hříšníka, se akrostich zcela „zhroutil“ a šest písmen z hebrejské abecedy zcela chybí.

Srozumitelně řečeno, přerušení alfabetické struktury žalmů 9 a 10 je zde díky hříšníkovi, který toto „vzorné“ abecední uspořádání porušuje. To je zásadní a důležité sdělení – ukazuje, že hřích a hříšníci narušují zcela nejenom vztahy v našem obydleném světě, a to naprosto a neoddiskutovatelně, ale dokonce porušují pravidelnost a krásu literární struktury, což je v našem uvažovaném případu alfabetická struktura žalmu 9 a 10. Pokud by vše bylo v pořádku, potom by literární struktura tj. alfabetická struktura byla pravidelná od prvního písmene hebrejské abecedy až po poslední písmeno hebrejské abecedy. To pouze hříšník se svým chováním, myšlením, charakterem narušuje onu pravidelnost a krásu literární struktury.

Verše 6 a 7 námi uvažovaného žalmu 9 nás informují, že jméno hříšníka je zahlazené. První fráze nám popisuje zahlazení hříšníka a následující fráze nám uvádí, že památka na ně zašla.

6 Okřikl jsi pronárody, do záhuby svrhl svévolníka, jejich jméno zahladil jsi navěky a navždy.

7 Po nepříteli zůstaly provždy jen trosky. Vyvrátil jsi jejich města, i památka na ně zašla.

Na konci verše šestého měl být jiný verš, který měl zřejmě vypovědět, kdo byl oním hříšníkem. Nejenom informace o zahlazení hříšníka, jenž je v těchto textech zaznamenaná, ale i literární struktura akrostichu dokazuje, že se vůbec neví, kdo oním hříšníkem byl. Prostě verš, který by v tomto textu měl být přítomný je „vymazaný“! (verš vložený mezi verše 6 a 7) Jak hrozné varování zaznívá z biblického textu pro nás, kteří text žalmu 9 a 10 čteme a rozumíme tomuto Božímu poselství! Jakoby se hrůza ze zahlazení hříšníka a jeho památky ještě více umocňovala nepřítomností verše vloženého mezi verše 6 a 7, který by snad vysvětloval, kdo byl oním dotyčným zahlazeným hříšníkem....

<')))< karels

"Přerušení akrostichu v žalmech 9 a 10" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.13 sekundy