 |
Právě je 197 návštěvník(ů) a 4 uživatel(ů) online: JirkaB rosmano Willy Laura67
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 126215676 přístupů od 17. 10. 2001
|
|  |
Nebezpečná učení: David Kohout: Modlitby 24-7
Vloženo Středa, 05. červen 2013 @ 19:01:51 CEST Vložil: Olda |
poslal Nepřihlášený Prosíte, a nebéřete, protože zle prosíte… (Jakubův 4:3)
Tato myšlenka vznikla v r. 1999 a rozšířila se tak, že se již jedná o
celosvětovou masivní ekumenickou snahu, která spojuje množství věřících z
různých denominací za účelem budování modlitebních buněk. Tyto buňky
pak fungují tak, že se ve městě zřídí modlitební místnost, ve které se
pak střídají lidé v modlitbách za účelem vytvořit nepřerušovaný
modlitební řetězec.
Je to zajisté snaha evangelikální, živá a fungující. Nicméně jsou s ní
spojeny takové problémy, kterým se budeme věnovat níže, že je nutno celé
toto hnutí odmítnout a prohlásit za pro budování Božího království zde v
České republice neužitečné.
Nyní se dostáváme k hlavním problémům:
I. Charismatismus
II. Moderní bohoslužba
III. Římskokatolické praktiky
IV. Postmodernismus
V. Nebiblické učení o modlitbě
Charismatismus
Jak je tato organizace inspirovaná charismatickým hnutím, je velmi dobře
vidět na jejich největší společné bohoslužbě, která se děje 24h denně v
Mezinárodním domě modliteb
(International House of Prayer), který je jakýmsi jejich hlavním
stanem. Zvedání rukou, neřád při bohoslužbě, důraz na pocitové prožitky,
uvolněnost a jiné věci, které tak jasně pochází z charismatického hnutí
jsou tam na denním pořádku. (Tato „služba“ navíc stojí neuvěřitelných
120.000 dolarů za měsíc, kteroužto částku vedoucí Mike Bickle láká na
zmatených věřících.) Také je tu „báseň Vize„,
která je hnacím mottem celého hnutí. Už samotný název „Vize“ nám
ukazuje na jistou návaznost na „proroctví a vidění“, která pochází z
charismatismu. V ní nacházíme typické nadšení pro mladou generaci („vidím armádu mladých lidí„), světská přirovnání („znají smysl Matrixu„), duchaření („démoni v nákupních centrech„). To vše svědčí o charismatickém pozadí tohoto hnutí.
Moderní bohoslužba
Již jsme zmínili Mezinárodní dům modliteb a bohoslužbu, která se tam
děje. Těžko to však nazývati bohoslužbou, jelikož tato popírá veškeré
biblické principy o bohoslužbě. Celý program provází neskutečný chaos,
na kazatelnu odsunutou na stranu (spíše jakýsi pultík) může přijít
kdokoli a kdykoli, vše je doprovázené zcela moderní pop-rockovou hudbou s
počtem opakování refrénu až 120x (vskutku bez přehánění). Kdokoli si
také kdykoli může odejít nebo přijít jak se mu zlíbí. Při bohoslužbě tak
není dáván zvláštní důraz na Den Páně, ale můžeme si na ni přijít podle
libosti a ne v ustanovený čas. Nejmenší problém celé této společnosti
je, že je extrémně dispenzacionalistická. Kdyby to však byl jediný její
problém, byla by to výhra nad výhry.
Římskokatolické praktiky
Vliv římskokatolického myšlení
vyplývá už ze samotného novoevangelikálního charakteru celé organizace a
hnutí. Nejvíce je však toto spojení a inspirace vidět na vyzdobení
modlitební místnosti, v které mají být podle pořadatelů přítomné hudební
nástroje (kytara), polštáře, obrázky, mapy, tužky, papíry, a jiné
pomůcky pro „tvořivé chvály“. Jediná chvála je však podle Písma
vyjadřována slovy a hlasem, a příliš kreativity se od ní neočekává.
Naopak, ti největší „kreativci“ jsou v Písmu přísně káráni (např.
Jarobeám). „A obětujíce oběti chvály, ať vypravují skutky jeho s prozpěvováním.“
(Žalmy 107:22) Dále jsou mnohé místnosti vyzdobeny kříži, svíčkami a
dokonce jakýmisi oltáři s fotkami. Dokonce se můžeme dočíst o
trojrozměrných modlitebních stimulech! Písmo proto něco takového má také
název – modla. Kdyby něco z toho viděli naši předci ve víře
reformátoři, jmenovitě Kalvín, jistě by podobně jako Nehemiáš ničeho
nedbali, přišli, všechno vyházeli a hromovým hlasem všechny volali k
pokání. Naši bratři v (staré) Jednotě bratrské dokonce dbali na to, aby v
Domě Božím nebylo nic jiného než lavice, kazatelna a harmonium. Tyto
atrapy, které tam lidé v rámci „modliteb 24-7″ nosí nejsou nic jiného
než projev římského katolicismu a kainovské oběti.
Postmodernismus
Myšlenka o neustálé modlitbě nepochází z Písma, i když v něm můžeme nalézt takové výzvy jako: „bez přestání se modlte.“ (1. Tesalonickým 5:17). Mnozí komentátoři začínají vysvětlování tohoto verše právě výkladem o tom, že tento verš neznamená
takovou modlitbu bez přestání, jelikož by to bylo na úkor ostatních
bohoslužebných úkonů, či našich denních povinností a potřeb. Spíše zde
jde o výzvu ke každodennímu stálému volání na Hospodina s vytrvalostí a
očekáváním. O kněžích často čteme v Písmu, že stále vcházeli a
vykonávali službu v chrámu. Neznamená to však, že nedělali nic jiného.
Písmo nám chce říci, že pilně plnili svou denní povinnost (Žd 9:6). Boží
lid se má setkávat zvláště v Den Páně a pak, jak dovolí čas, ke studiu
Božího slova a modlitbám. V tom všem má ale být řád a systém. Myšlenka
neustálých bohoslužeb, na které si může kdokoli přijít a odejít kdy chce
je nejen nebiblická, ale také naprosto odpovídá dnešnímu postmodernímu
myšlení, kterému se nemáme připodobňovat (Řím. 12:2).
Nebiblické vyučování o modlitbě
Za účelem budování modlitebního života příznivců modliteb 24-7 tato
organizace vytvořila sérii videí, která mají vyučovat základní principy
modlitby. Tato videa je možné nalézt na YouTube. (Pray with Abandon, Pray with Intensity,…)
Jejich provedení je tak neuvěřitelně světské (mladík v jednom videu
hraje na bicí soupravu a má pearcing v obočí) a mnohdy až absurdní, že
to naprosto znevažuje modlitbu jako takovou. (myšlenka jakéhosi
odevzdávacího poskakování je neuvěřitelné rouhání a naprosto nemá
podporu v Písmu).
__________________
Celé hnutí tak, jak jsme jej stručně prozkoumali, je naprosto
novoevangelikální, charismatické a založená více na živlech tohoto světa
než na neomylném Slovu Božím. Je to světskostí prolezlá proekumenická
snaha, která kolem sebe shromažďuje duchovní trosky a citově vyždímané
duše, které zde nachází jakýsi obklad na jejich bolavá srdce. Všechny
akce, které pak toto hnutí pořádá, jsou vzorem neřádu, chaosu a
libovůle, které dělají ostudu biblickému řádu a pořádku, kterým má
církev žít.
Varujeme proto všechny křesťany, ať už se na něčem takovém podílejí
organizačně nebo „jen“ tyto modlitební místnosti navštěvují, aby s tímto
hnutím neměli pro dobro své i pro neuvádění bratří v pohoršení nic
společného. „Od všeliké zlé tvárnosti se varujte.“(1. Tes. 5:21)
Tím nechceme takové lidi zrazovat od modliteb jako takových. V tomto
případě je vskutku na místě se držet slov Pána Ježíše: „Ty když bys
se modliti chtěl, vejdi do pokojíka svého, a zavra dveře své, modliž se
Otci svému, jenž jest v skrytě, a Otec tvůj, kterýž vidí v skrytě,
odplatí tobě zjevně.“ (Mt. 6:6) Ano, své místo dozajista má i
veřejná a společná modlitba, ale ne v tomto provedení. Podíl na takovém
nebiblickou praxí prolezlém hnutí a navštěvování takových místností
nejenže modlitbě neprospěje, ale velmi uškodí, a to bez ohledu na to,
jaké tělesné emocionální zážitky si z toho může člověk odnést.
David Kohout
Zdroj: www.izachar
autor je bývalým členem jabloneckého baptistického sboru, kde působil jako vedoucí mládeže, aktuálně působí v Czech Free Presbyterian Mission
|
Re: David Kohout: Modlitby 24-7 (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Čtvrtek, 06. červen 2013 @ 10:15:39 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Co by asi říkali reformátoři kdyby jim někdo tvrdil že kříž je modla ? Nebo že hudební nástroje jsou špatné, což se vztahuje nebo nevztahuje také na harmonium ?
|
Re: Re: David Kohout: Modlitby 24-7 (Skóre: 1) Vložil: Bylina v Čtvrtek, 06. červen 2013 @ 11:12:00 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Davide, jestli je Vaším vzorem Kalvín, měli byste začít heretiky popravovat. Trochu to tu pročistit ne?
Opakem uvolněnosti strnulost, svázanost. Vy jste při Vašich bohoslužbách strnulí a svázaní?
I bible, kazatelna uprostřed a holé stěny v modlitebně mohou být při určitých postojích modlou.
Zavanul na mě z toho zatuchlý zákonický duch.
Davide slyšel jsi někdy židovské zbožné písně a viděl jejich tance k oslavě Boha? To je teprv mazec. Kam se na ně hrabou charizmatici. Neslyšel jsi nikdy o Davidovi jak poskakoval radostí před truhlou smlouvy? To všechno je špatně? |
]
Re: Re: Re: David Kohout: Modlitby 24-7 (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Čtvrtek, 06. červen 2013 @ 13:27:03 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Modlitby 24-7 jsou podle mne opravdu děsným úletem a je dobré, že na to někdo poukazuje. Smutné je, že to smetou ze stolu stylem: podívejte, to kritizuje někdo, kdo si vyškrtal z Bible duchovní dary.
Na druhou stranu strnulost není znakem kalvinismu. V kořenech kalvinismu je možné najít i "charismatiky". Například mezi puritány. Ale i například takový Edwards nebo metodista Whitfield rozhodně nebyli prknem, stojícím v pozoru za vzorně vycentrovanou kazatelnou mezi obílenými zdmi. Taktéž Spurgeon se tu a tam osmělil vynést do svého posluchačstva adresné proroctví (označil například zloděje i s ukradeným předmětem) v auditoriu. Edwards vlažné křesťany strašil peklem. Tomu by se zřejmě dnešní kalvinista, který spasení již nemůže ztratit, vysmál. A Dr. Lloyd, výkladní skříň kalvinismu, dokonce věřil ve "druhou zkušenost" s Duchem svatým.
Stejně jako agresivní charismatismus je americký import, i agresivní anticharismatismus je americký import. Pozná se to i z dikce článků, protože je překládají lidé dost křečovitě. Běžně nenapíšou oddělenost ale použijí slova "separace". Nenapíšou odpadnutí, ale "apostáze" nebo namísto učení napíšou "doktrína". Přesně tohle jsem dříve dělal při překladu různých článků z USA. Pokud je někde věta typu. Současná apostáte je důsledkem ignorace doktríny separace... pak je mi jasné, že někdo čte mnoho amerických článků a hlásá učení, které vstřebal. (Netrvdím, že ta věta není pravdivá) Pak už ale i vím, jak mi přesně dotyčný odpoví a jak je naprogramován :-) |
]
Re: Re: Re: Re: David Kohout: Modlitby 24-7 (Skóre: 1) Vložil: Bylina v Čtvrtek, 06. červen 2013 @ 13:43:54 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | S těma modlitbama 24-7 to vidím stejně, ale ten článek zastává druhý extrém. Místo duchovního poznání zase jen převzaté učení a další -izmus. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: David Kohout: Modlitby 24-7 (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Čtvrtek, 06. červen 2013 @ 13:49:23 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Nejúčinnější je kritika z vlastních řas. Nicméně charismatický kritik nemá dlouhou životnost :-) |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: David Kohout: Modlitby 24-7 (Skóre: 1) Vložil: rive v Čtvrtek, 06. červen 2013 @ 20:45:46 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | :)) i v česku životnost krátká, tak se zkouší všechno možné i slovensko
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: David Kohout: Modlitby 24-7 (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Čtvrtek, 06. červen 2013 @ 21:53:49 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | :-D O KAMu se tvrdilo, že nejsou charismatici. Anebo že by to bylo přece jen tak, jak uvádíš? |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: David Kohout: Modlitby 24-7 (Skóre: 1) Vložil: rive v Čtvrtek, 06. červen 2013 @ 22:05:09 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | V některých kruzích se rozlišuje charismatický "kritik" a kritik "charismatismu".
|
]
|
|
Re: David Kohout: Modlitby 24-7 (Skóre: 1) Vložil: ivanp v Pátek, 07. červen 2013 @ 15:14:01 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | ...u nás v zbore mávame modlitebné stretnutia ktoré niekto nazval ,,modlitby 24,,..nikto z nás nerieši pôvod týchto modl. stret. ...u nás je to jednoducho modlitebná klasická stráž, kde si rozdelíme 24 hodín medzi 24 ľudí, ktorí sa modlia v zborovej miestnosti...na začiatku si povieme potreby a námety modlitieb a na konci je záverečné spoločenstvo...radíme sa medzi klasickú lutheránsku cirkev s pietistickým dôrazom, bez akýchkoľvek charizmatických ,,úletov,,... vyzerá to tak, že ,,modlitby 24,, niekde vo svete znamenajú niečo iné ako ,,modlitby 24,, u nás v fundamentalistickom lutheránskom zbore... P.S. ochranovský bratia mali modlitebnú stráž 100 rokov...aký je rozdiel medzi ich ,,modlitbami 100,, a súčasnými ,,modlitbami 24,, ???
ivanp |
Re: Re: David Kohout: Modlitby 24-7 (Skóre: 1) Vložil: rive v Pátek, 07. červen 2013 @ 20:53:41 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | autor článku napsal: navštěvování takových místností nejenže modlitbě neprospěje, ale velmi uškodí
pro přečtení článku jsem si říkala,"odvážná slova", autor se určitě mýlí, vůbec neřeší "proč" se lidé scházejí k modlitbě, a ty jsi to napsal přesně, modlíte se za konkrétní věci, nějak jste si zorganizovali - vyhradili oddělený čas (duchovní disciplína) jednou jsem slyšela vyprávět nějakého Korejce, když byl u nás, tak říkal, že u nich než se jde do práce, tak ve sboru vstávají "dřív" a staví se do "modlitební místnosti - kostela - sboru" jak se ten prostor jmenoval si už nepamatuji, ale povzbudivé bylo to, že si přivstali a chvátali do prostoru celodenních modliteb- sbor prožíval Boží požehnání - růst ve víře
vím, že jsem jednu dobu chodila do práce kolem katolického kostela, měla v srdci tu touhu po ranním ztišení - modlitbách za město, kde jsem pracovala,měla jsem i časový prostor, potkávala jsem osoby, které brzy ráno šly na modlitbu a ztišení do katolického kostela, jenže já bych do toho prostoru nemohla vstoupit, a tak trochu chápu, autora článku, že má blok na modlitební místnosti z hlediska jeho tradice , protože je tam třeba kříž či svíčka, ale zakazovat modlitbu ke Kristu? že uškodí? ach ta móda všechno zpochybňovat !!
- na vlastní oči mám možnost vidět Boží požehnání, které přinášejí v duchovním růstu mladých křesťanů takováto ztišení, dnes bych mohla před práci navštěvovat neutrální prostor - modlitební místnost 24-7, ale pracuji již v jiném městě, a tak se modlím v autobuse a po cestě parkem než dojdu do práce - to je pro mě prostor, kdy mě Duch svatý pudí k modlitbám a přemítání o lidech "ve světě"- "práci" - o těch, které denně potkávám ..
rive
|
]
|
|
|
|