|
Právě je 424 návštěvník(ů) a 1 uživatel(ů) online: Dzehenuti
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116476074 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Václav s Podivínem, i jinými
Vloženo Středa, 24. únor 2010 @ 08:28:19 CET Vložil: Stepan |
poslal poutnick
- Ale zle se odplatila pobožnému synu bezbožná matka. Nebo chtějíc Boleslavovi, svých pověr a obyčejů následovníku, celou zemi českou v poddanost uvésti, všudy o Václavovi zle mluviti a v ošklivost ho uvoditi se snažila, jako by nebyl spůsobný k vykonávání knížecích povinností, kteréž prý ne náboženstvím a ceremoniemi, než vojskem a zbraněmi řízeny býti mají. Ale když ho s tím se vším i v knížetství i pověsti dobré utvrzeného viděla, teprv o tom, jak by zahlazen býti mohl, nejen přemyšlovati ale i bratru jeho bezbožné rady dodávati začala.
- Naskytla se jí pak k tomu vinšovaná příhodnost, že se Boleslavovi syn narodil. Protož Václava, aby do Boleslavě přijel a jeho biřmování přítomen byl, velice žádala; a když přijel, i bratr i matka lahodným objímáním, líbáním, i vzácným pangétem, kterýž dlouho na noc trval, ctili. Václav všecko v podezření maje, obrátil se ne na odpočinutí ale do kostela, tam na modlitbách a v úpění k Bohu tu noc ztráviti míně.
- V tom když on tak na modlitbách trval, hned od nespící matky k nešlechetnému skutku probuzený Boleslav bratr na něj s mečem napadl a první sic ranou, čeho chtěl, nedovedl, když mu mimo naději strnutému meč z rukou vypadl. Ale hned zase když se mu mysl a prchlivost vrátila a maje při sobě toho skutku pomocníky, ránu obnovil a tak snadně neozbrojeného a nebránícího se bratra zamordoval. Stalo se tak léta 929., dne 28. září, kteréhož dne posavad svátek jeho v Čechách se slavívá.
- Tak smělou a nešlechetnou opovážlivostí v knížetství se uvázav Boleslav, ihned křesťanům všechněm, obzvláště kněžím, kteříž by sami dobrovolně z Čech neustoupili, vězením i smrtí hrozil. A máteř přidala, aby zbití nebyli pohřebováni, ale psům a ptactvu k sežrání necháváni. Kterýmž ortelem mnozí přestrašeni byvše, utíkali, mnozí pak zjímáni a rozličnými smrtmi zahlazeni byli. Mezi nimiž i Podivín, někdy Václavův nejmilejší a nejtajnější komorník, oběšen.
- Avšak když déle na tak mnohá svých věrných soužení, smrti a vyhánění dívati se nemohlo spravedlivé Boží oko, ukázalo na Drahomíře strašný hněvu svého příklad. Nebo na tom místě, kdež nepohřbené ještě kněžské kosti ležely, země sama od sebe se otevřevši, Drahomíru za živa s vozem i s těmi, kteří s ní jeli, pozřela. Kteréž místo za pražským zámkem až posavad ukazováno bývá.
- Trestal Pán Bůh i ty, kteří mordu toho pomocníci byli a meče své dobývali. Nebo někteří z nich s smyslem se pominuli a jako vzteklí s vysoka dolů skákali. Někteří na ty meče, kteréž proti nevinným obnažili, naléhali. K tomu zeď v kostele, kdež Václav byl zabit, jako ustavičný bezbožnosti té svědek, od té krve, kterouž pokropena byla, žádnou lidskou prací otřína neb obmyta býti nemohla. Kteřížto tak rozliční divové Boleslava tak přestrašili, že potom lépe s křesťany nakládal.
- Nad to císař Otto pro pomstění bratrské vraždy a tyranství toho s vojskem přitáhl a Boleslava oblehna, k tomu přivedl, že musil slíbiti i vyhnané křesťany zase povolati a všeliké křivdy všelijak nahraditi i své vlastní syny křesťanům na cvičení odvésti. A když potom Boleslav, syn pobožný, na jeho místo nastoupil, tu křesťanské náboženství plněji rostlo, pohanstvo pak pomalu mizelo, ačkoli do konce ještě nezmizelo.
To je další svědectví Jana Amose Komenského které odpovídá ostatním pojednáním o svatém Václavu. Zajímavé je že dává za pravdu císaři Svaté říše římské a neupírá mu právo potrestat Boleslava Ukrutného. Jeho otec Jindřich Ptáčník jednou přikázal svému dveřníkovi aby na potupu ignoroval svatého Václava až se vrátí z kostela kde se zdržel na modlitbách a celý dvůr čekal s jídlem. Začali jíst a když vešel náš kníže tak dveřník rozkaz splnil ale sám císař vyletěl jak zajíc div že neupadnul, ohlásil ho a doprovodil až na místo. Později tvrdil že viděl svatého Václava jak jde mezi dvěma anděly. Jeho syn vtáhnul do Čech a Boleslav se mu poddal bez boje. Za trest za bratrovraždu ho nechal na potupu držet kotel nad ohništěm, sebral mu přemyslovskou orlici a dal do znaku ten kotel. Orlici vrátil jiný císař až Břetislavovi když se smířili po únosu Jitky a polepšil o plamínky. Málokdo se dočkal takového požehnání na dětech jako Boleslav Ukrutný, člověk který chtěl vyhubit křesťany. Jeho syn Boleslav Pobožný o kterém se tu zmiňuje pan Komenský postavil desítky prvních románských kostelů, rozšířil víru po celé zemi a spolu se svou ženou kněžnou Emmou se věnoval charitě. Jeho dcera blahoslavená Milada zařídila zřízení pražského biskupství a založila první klášter v Čechách s benediktinskou řeholí. Druhá dcera Dobravka měla zásadní podíl na pokřtění Polska a syn Strachkvas se stal mnichem. Hostina děsu se jmenoval na památku zavraždění strýce na jeho křtinách.
|
Podobná témata
|
|
Re: Václav s Podivínem, i jinými (Skóre: 1) Vložil: Jaela v Středa, 24. únor 2010 @ 16:59:11 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | poutnick Jak to bylo s blahoslavenou Miladou - Mladou? Byla blahoslavená nebo ctihodná. V té době snad nebyly zápisy o beatifikaci a ona zemřela v pověsti svatosti. Nevíš o tom něco? Takže ona vlastně byla první českou abatyší, že?
|
Re: Re: Václav s Podivínem, i jinými a blah. Milada Mlada (Skóre: 1) Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Středa, 24. únor 2010 @ 20:58:35 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Založen první klášter sester benediktinek (dnes kostel sv. Jiří má galerie), (jiné řehole nebyly, kromě augustiniánské), Mlada byla abatyší. Později bylo projednávané jmenování blahoslavenou. V latině neuměli vyslovit MLADA a vsunuli tam jedno ´´i´´ na Milada. |
]
Re: Re: Václav s Podivínem, i jinými (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Čtvrtek, 25. únor 2010 @ 08:14:06 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | V Řezně se v klášteře, kde byla vychována, seznámila s benediktinskou spiritualitou i druhá dcera Boleslavova Mlada. Odtud pravděpodobně na popud svého otce podnikla pouť do Říma. Kromě zbožné náplně měla tato pouť i poslání diplomatické, neboť Mlada tam jednala s papežem jménem svého otce o zřízení nové diecéze v Praze. Do té doby byla česká církev plně závislá na Německu, patřila totiž do diecéze řezenské. V Římě vstoupila Mlada do benediktinského kláštera a přijala jméno Marie. Papež Jan XIII. ji pověřil založením ženského benediktinského kláštera v Čechách a ustanovil ji abatyší. Klášter byl založen s hmotnou pomocí jejího bratra Boleslava na pražském knížecím hradě a byl zasvěcen sv. Jiří. Mlada již za svého života získala pověst světice a proslula zejména svou štědrostí a péčí o chudé.
V době kdy byla pravděpodobně v Římě se mohla zúčastnit svatby Oty II. s byzantskou princeznou Theofano. Ona i její řeholní sestry byly velice ctěny od samého začátku. Byla to první organizovaná charita po svaté Ludmile a Václavovi v zemi se silnou pohanskou tradicí proslulé surovostí kde velmoži hromadně ožebračovali své poddané a pak je prodávali do otroctví. Byli jsme otrokářská velmoc a ohrožení tohoto obchodu bylo jedním z hlavních důvodů proč se tak zuřivě stavěli proti křesťanství. Svaté panny zaslíbené Bohu které se o ně nezištně a s láskou staraly v čele s knížecí dcerou je uváděly do vytržení. Klášter fungoval 800 let až potkal Josefa II. Je tam její hrob. Za blahoslavenou byla prohlášena později ale nemohu najít kdy a kým. |
]
Re: Re: Re: Václav s Podivínem, i jinými (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Čtvrtek, 25. únor 2010 @ 08:23:52 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Zdá se že jsem dal omylem dohromady otrokáře a chudáky které utlačovali ale doufám že smysl je jasný. |
]
Re: Re: Re: Václav s Podivínem, i jinými (Skóre: 1) Vložil: Jaela v Čtvrtek, 25. únor 2010 @ 09:21:24 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | poutnick Četla jsem, že Mlada je ctihodná, a že se tenkrát nezapisovalo, že byl někdo blahoslaven.. Také jsem nic nenašla, ale je to zajímavé. První česká abatyše. Zemřela v pověsti svatosti.
|
]
Re: Re: Re: Václav s Podivínem, i jinými a obchod s otroky (Skóre: 1) Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Úterý, 02. březen 2010 @ 16:56:24 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Nevím, odkud je to, že je dodnes na Moravě město Otrokovice, ale zdá se mi to silně napovídat té skutečnosti s otroky. |
]
|
|
Re: Václav s Podivínem, i jinými co Palacký? (Skóre: 1) Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Středa, 24. únor 2010 @ 21:01:23 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | malé znalostní nedopatření: ´...že se Boleslavovi syn narodil. Protož Václava, aby do Boleslavě přijel a jeho biřmování přítomen byl, velice žádala...´. To měl být křest. Biřmování (jinak konfirmace) je až dítě dospěje do věku schopného rozeznávat nauku, nejdříve v 11 letech, u protestantů spíše v 15. |
Re: Re: Václav s Podivínem, i jinými co Palacký? (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Čtvrtek, 25. únor 2010 @ 08:18:43 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Také jsem si toho všimnul a nevím proč použil Jan Amos Komenský právě tohle slovo. Možná by to dovedl vysvětlit někdo z jeho církve, jestli mají křest a konfirmaci spojené a jak tomu říkají. Každopádně je to zajímavé svědectví o tom že se u nás narozené děti křtily od samého počátku víry v 10.století a nikomu to nepřišlo divné. |
]
|
|
|
|