Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 508 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116486276
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Měla E.G.Whiteová falešnou vizi? Nejen pro adventisty.
Vloženo Čtvrtek, 10. listopad 2011 @ 14:26:19 CET Vložil: Olda

Dotazy čtenářů poslal ssns

Časté debaty s adventisty na GS mě přivedly k poněkud hlubšímu zájmu o jejich učení a současně o spisy paní Whiteové. Narazil jsem na jednu zajímavou pasáž, kde mám silný pocit hraničící s jistotou, že EGW předkládá falešnou vizi, která je v rozporu s Písmem. Článek jsem zařadil mezi Dotazy čtenářů, čímž chci naznačit, že připouštím možnost nějakého rozumného vysvětlení.

Chrám ve Svatém městě?

Vize/vidění EGW

Při své snaze pochopit, jak je to vlastně s tou nebeskou svatyní u adventistů, jsem našel velmi zajímavý citát od paní EGW. Jedná se mi o pasáž z Early Writings (EW 32,2+3). V poznámkách uvádím originální text v angličtině. 

EGW píše, že jí Pán dal v roce 1847 vidění. Během modliteb byli zastíněni Duchem svatým a ona byla následně zahalena vizí Boží slávy. "Viděla jsem anděla, který ke mně rychle letěl. Přenesl mě obratem ze Země do Svatého města. V tom městě jsem viděla chrám a vešla jsem do něj." Měla projít chrámem až do nejsvětější svatyně, kde viděla archu. Spolu s dalšími věcmi tam spatřila i dvě desky s Desaterem. "Na jedné desce byla čtyři přikázání, na druhé jich pak bylo šest. Ta čtyři na první desce zářila jasněji než ostatních šest." Zřejmě nepřekvapí, že nejjasněji zářilo přikázání čtvrté, o jehož veledůležitosti, významu a stálé platnosti se píše do konce pasáže. Poslední věta pak zní:"Ale papež ho (čtvrté přikázání - pozn. ssns) změnil tím, že nahradil sedmý den dnem prvním..."

Kde se stala chyba?

Předpokládám, že nejsem sám, koho výše uvedená pasáž poněkud zarazila. Ponechme stranou otázku, jak se to má v případě křesťanů se Sobotou. S jistou dávkou sebezapření přimhouřím oko (promiň Stando:-) ) i nad zjevně nesmyslným a s historií neslučitelným tvrzením, že nějaký papež nahradil sobotu nedělí. To, co mě na té pasáži nejvíce zaráží, je fakt, že EGW měla být vzata do chrámu, který podle Bible vůbec neexistuje. Svého času totiž byl do Svatého města vzat někdo jiný, totiž apoštol Jan. A ten nám, máme-li věřit Bibli, říká:"A viděl jsem od Boha z nebe sestupovat svaté město, nový Jeruzalém, krásný jako nevěsta ozdobená pro svého ženicha. ... Ve vytržení ducha mě vyvedl na velikou a vysokou horu a ukázal mi svaté město Jeruzalém, jak sestupuje z nebe od Boha, zářící Boží slávou; jeho jas jako nejdražší drahokam a jako průzračný křišťál. ... Avšak chrám jsem v něm nespatřil: Jeho chrámem je Pán Bůh všemohoucí a Beránek." (Zjevení, 21. kapitola).

Ve Zjevení se opakovaně píše o chrámu, ale ten není ve Svatém městě. Slova apoštola Jana nelze interpretovat tak, že při své návštěvě shodou okolností návštěvu chrámu vynechal - řecký text totiž zcela jasně uvádí důvod, proč ho nespatřil:"A chrám jsem v něm (tj. ve Svatém městě, v originále je "v ní" vlivem odlišného rodu) nespatřil, protože Pán Bůh všemocný je jeho chrámem a Beránek." (Zj 21,22 - z větné stavby plyne, že chrámem je Pán Bůh a Beránek).

Podle mě tu stojíme před volbou. Buď budeme věřit Janovi nebo paní Whiteové. 

Má pravdu Ježíš nebo paní Whiteová?

Jak jsem tak četl Early Writings dále, objevil jsem další zajímavou pasáž. Jedná se o EW 65,1 (anglický text opět v poznámkách). EGW nám zde tvrdí, že největší přikázání Desatera (the greatest commandment in the Decalogue) je přikázání čtvrté, což ostatně plyne i z výše diskutované pasáže. I zde však nalézáme v Písmu odpověď odlišnou, kterou tentokrát poskytl Pán Ježíš:

"Mistře, které přikázání v zákoně je největší?" On mu řekl: "`Miluj Hospodina, Boha svého, celým svým srdcem, celou svou duší a celou svou myslí.´To je největší a první přikázání. Druhé je mu podobné: `Miluj svého bližního jako sám sebe.´ Na těch dvou přikázáních spočívá celý Zákon i Proroci." (Mt 22, 36-40).

Desatero je samozřejmě součástí zákona. Poněkud mě "překvapuje", že Ježíš se ve své odpovědi o Sobotě nezmínil. Mám tomu rozumět tak, že "milovat Boha svého celým svým srdcem ..." vlastně znamená "Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý.  Šest dní budeš pracovat a dělat všechnu svou práci. Ale sedmý den je den odpočinutí Hospodina, tvého Boha. Nebudeš dělat žádnou práci ani ty ani tvůj syn a tvá dcera ani tvůj otrok a tvá otrokyně ani tvé dobytče ani tvůj host, který žije v tvých branách. V šesti dnech učinil Hospodin nebe i zemi, moře a všechno, co je v nich, a sedmého dne odpočinul. Proto požehnal Hospodin den odpočinku a oddělil jej jako svatý."?

Závěr

Pokud je mi známo, EGW nikdy netvrdila, že je neomylná. Otázka nejsvětějsí svatyně a Soboty je však pro celou stavbe adventismu klíčová. Existuje tedy nějaká vysvětlení výše uvedených rozporů? A pokud ne, není EGW silně nevěrohodnou osobou, když prezentuje falešnou vizi?

Poznámky

Ellen Goud White, Early Writings, 32,1 až 3

The Lord gave me the following view in 1847, while the brethren were assembled on the Sabbath, at Topsham, Maine. {EW 32.1}
We felt an unusual spirit of prayer. And as we prayed the Holy Ghost fell upon us. We were very happy. Soon I was lost to earthly things and was wrapped in a vision of God’s glory. I saw an angel flying swiftly to me. He quickly carried me from the earth to the Holy City. In the city I saw a temple, which I entered. I passed through a door before I came to the first veil. This veil was raised, and I passed into the holy place. Here I saw the altar of incense, the candlestick with seven lamps, and the table on which was the shewbread. After viewing the glory of the holy, Jesus raised the second veil and I passed into the holy of holies. {EW 32.2}
In the holiest I saw an ark; on the top and sides of it was purest gold. On each end of the ark was a lovely cherub, with its wings spread out over it. Their faces were turned toward each other, and they looked downward. Between the angels was a golden censer. Above the ark, where the angels stood, was an exceeding bright glory, that appeared like a throne where God dwelt. Jesus stood by the ark, and as the saints’ prayers came up to Him, the incense in the censer would smoke, and He would offer up their prayers with the smoke of the incense to His Father. In the ark was the golden pot of manna, Aaron’s rod that budded, and the tables of stone which folded together like a book. Jesus opened them, and I saw the ten commandments written on them with the finger of God. On one table were four, and on the other six. The four on the first table shone brighter than the other six. But the fourth, the Sabbath commandment, shone above them all; for the Sabbath was set apart to be kept in honor of God’s holy name. The holy Sabbath looked glorious—a halo of glory was all around it. I saw that the Sabbath commandment was not nailed to the cross. If it was, the other nine commandments were; and we are at liberty to break them all, as well as to break the fourth. I saw that God had not changed the Sabbath, for He never changes. But the pope had changed it from the seventh to the first day of the week; for he was to change times and laws. {EW 32.3}

Ellen Goud White, Early Writings, 65,1

The pope has changed the day of rest from the seventh to the first day. He has thought to change the very commandment that was given to cause man to remember his Creator. He has thought to change the greatest commandment in the Decalogue and thus make himself equal with God, or even exalt himself above God. The Lord is unchangeable, therefore His law is immutable; but the pope has exalted himself above God, in seeking to change His immutable precepts of holiness, justice, and goodness. He has trampled underfoot God’s sanctified day, and, on his own authority, put in its place one of the six laboring days. The whole nation has followed after the beast, and every week they rob God of His holy time. The pope has made a breach in the holy law of God, but I saw that the time had fully come for this breach to be made up by the people of God and the waste places built up. {EW 65.1}

"Měla E.G.Whiteová falešnou vizi? Nejen pro adventisty." | Přihlásit/Vytvořit účet | 137 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Měla E.G.Whiteová falešnou vizi? Nejen pro adventisty. (Skóre: 1)
Vložil: kabrtdaniel v Pátek, 11. listopad 2011 @ 12:59:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Hmm.. Tak to je skutečně závažný problém, to máš pravdu. A popravdě nevím, co na to říct. Ale nenechám to jen tak, neboj... Poptám se zítra na semináři.

Co se toho druhého postřehu týče, tam už žádný problém nevidím. Přikázání v zákoně je kterékoli přikázání v Tóře, nejen Desatero. A hlavní přikázání "to remember the Creator" je sobota bezpochyby. Tak je čtvrté přikázání formulováno.

5. moj 10,12

12  Nyní tedy, Izraeli, co od tebe požaduje Hospodin, tvůj Bůh? Jen aby ses bál Hospodina, svého Boha, chodil po všech jeho cestách, miloval ho a sloužil Hospodinu, svému Bohu, celým svým srdcem a celou svou duší,
13  abys dbal na Hospodinova přikázání a nařízení, která ti dnes udílím, aby s tebou bylo dobře.

Ježíš toto přikázání Tóry považoval za nejdůležitější. Whiteová mluví o nejdůležitějším přikázání ve vztahu k Bohu Stvořiteli, tedy o něčem jném. A i kdyby věta o nejdůležitějším přikázání z Desatera nenavazovala na větu předchozí, ale skutečně měla vyjádřit, že pamatovat na sobotu je nejdůležitějším přikázáním z Desatera, pořád nevidím rozpor mezi tím, co ona řekla a tím, co řekl Ježíš. Pamatovat na svého Stvořitele je předpokladem k plnění všech ostatních přikázání.



Re: Měla E.G.Whiteová falešnou vizi? Nejen pro adventisty. (Skóre: 1)
Vložil: Grace v Pátek, 11. listopad 2011 @ 21:42:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Moc zajímavý objev, ssns.  To by chtělo poslat nějaké té společnosti pro výzkum kultů a sekt.



Re: Měla E.G.Whiteová falešnou vizi? Nejen pro adventisty. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Sobota, 12. listopad 2011 @ 14:21:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
EGW nám zde tvrdí, že největší přikázání Desatera (the greatest commandment in the Decalogue) je přikázání čtvrté, což ostatně plyne i z výše diskutované pasáže. I zde však nalézáme v Písmu odpověď odlišnou, kterou tentokrát poskytl Pán Ježíš:

"Mistře, které přikázání v zákoně je největší?" On mu řekl: "`Miluj Hospodina, Boha svého, celým svým srdcem, celou svou duší a celou svou myslí.´To je největší a první přikázání. Druhé je mu podobné: `Miluj svého bližního jako sám sebe.´ Na těch dvou přikázáních spočívá celý Zákon i Proroci." (Mt 22, 36-40).

  Jen poznámku k argumentaci, kterou používáš: Srovnávat přikázání desatera a zákona je poněkud mimo, tvoje úvaha není logická. Ježíš odpovídá na úplně jinou otázku než "jaké je největší přikázání desatera?"

  To jen pro pořádek. Nemyslím si, že největší přikázání desatera je to o sobotě.



Re: Měla E.G.Whiteová falešnou vizi? Nejen pro adventisty. (Skóre: 1)
Vložil: kabrtdaniel v Neděle, 13. listopad 2011 @ 18:02:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Mám odpověď!!!

Zj 11;19

Tu se otevřel Boží chrám v nebesích a bylo v něm vidět schránu jeho smlouvy; rozpoutaly se blesky a rachot hromu, zemětřesení a hrozné krupobití.

Tedy otázka nezní, zda Whiteová nebo Jan, ale zda Jan někde či Jan onde. :-D



Re: Měla E.G.Whiteová falešnou vizi? Nejen pro adventisty. (Skóre: 1)
Vložil: pali v Středa, 16. listopad 2011 @ 23:53:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslim, ze toto je velke nepochopenie ako Janovho videnia, tak aj videnia EGW. V prvom rade, chrám a konkrétnejšie svätyňa svätých predstavujú miesto, kde prebýva Božia prítomnosť. Toto miesto mohol navštíviť iba veľkňaz, aj to iba 1 za rok na sviatok Jom Kippur. Na novej zemi už nebude hriech a Boh bude prebývať s nami, takže chrám (taký, aký ho poznal Ján) už nebude potrebný, pretože celá zem sa stane chrámom a každý bude môcť prísť do Božej prítomnosti.
Videnie EGW nie je o Novom Jeruzaléme, ale týka sa soboty. Adventisti v tom čase ešte svätili nedeľu, ale Joseph Bates po upozorneni od Baptistov 7. dňa a následnom štúdiu Biblie, predložil návrh, že biblické je svätiť sobotu a nie nedeľu. Toto videnie dal Boh Waitovej práve preto aby potvrdil pravdivosť tohoto učenia.
Každé videnie je o niečom inom, vy ste to videnie od EGW vytrhli z kontextu.



Re: Měla E.G.Whiteová falešnou vizi? Nejen pro adventisty. (Skóre: 1)
Vložil: vlastik v Středa, 07. březen 2012 @ 07:45:49 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
-- Měla E.G.Whiteová falešnou vizi?--

   Ano.



Re: Měla E.G.Whiteová falešnou vizi? Nejen pro adventisty. (Skóre: 1)
Vložil: Timir v Úterý, 06. březen 2012 @ 14:44:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jsem laik, takže zde uvádím jen svůj okamžitý čistě logický názor a následující mou osobní představu.

A ten je - 
Ať už se jedná o fiktivní o něčem pojednávající vizi či vidění reálného místa, nemusí se podle mého nutně jednat o rozpor.
Podle textu oba měli vidění Svatého města (čili stejné místo), jenže EGW měla vidění svatého města pro dobu začátku soudu (kdy dle výkladů Ježíš roku 1844 vstupuje do velesvatyně a začíná svou smírčí službu) a Jan měl vidění na Zem sestupujícího Svatého města, čili Svatého města v době tisíc let po druhém příchodu Ježíše na Zem (neboť věříme, že svaté . Čili oba viděli pravděpodobně stejné místo (či fiktivní vizi), ale ve výrazně jinou dobu. Nemůžeme tedy dokázat, že tyto vidění jsou v rozporu.

moje osobní představa -
Je to možné vysvětlit třeba tak, že v době současné ve Svatém městě nějaký Chrám existuje (je to místo kde se nyní, jak věříme, odehrává soud jenž rozhoduje kdo bude spasen a kdo ne - čili takové místo má svůj účel (kde jinde lépe konat soud než tam kde je uložen zákon a pravděpodobně i knihy života), rovněž věříme, že starozákonní svatyně byla vybudována jako obraz svatyně v nebesích. Po skončení jak soudu před druhým příchodem Ježíše, tak i po tisíciletém soudu nad ostatními nespasenými lidmi a padlými anděly už takové místo není třeba a proto už v Novém Jeruzalémě být nemusí a Jan ho proto neviděl. 
- je to čistě osobní spekulace a netvrdím, že je správná, na to jsem problematiku existence svatyně ve Svatém městě studoval příliš málo.

Je dobře, že EGW takto studuješ a srovnáváš, protože bible je jediné měřítko, podle které můžeme poznat které učení je pravdivé a které ne. Pokud by někde měl být s biblí ve sporu, pak pravdu má samozřejmě bible a studovaný/porovnávaný externí zdroj informací/výkladu ztrácí na důvěryhodnosti. Může se ovšem stát, že někde vidíme spor z důvodu nějakého našeho přehlédnutí. Jsem adventista, mrzelo by mne kdyby EGW ztratila na důvěryhodnosti, nicméně hlavním zdrojem mého studia a poznání je bible a ne EGW a můj vztah k Bohu je na osobní úrovni a ne skrze církev. Církev, učitelé, proroci, knihy atd jsou pro mne pouze pomocníci.



Re: Měla E.G.Whiteová falešnou vizi? Nejen pro adventisty. (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Pondělí, 12. březen 2012 @ 03:30:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Sobota je součástí zákonického systému. Jestliže světí sobotu, měli být mít i nějaký systém, který by trestal porušení tohoto pravidla. A podle zákona je to trest smrti. A jestliže ze zákona dodržují jednu jedinou věc, musí dodržet CELÝ ZÁKON. Pokud za porušení soboty tento trest nevykonají, pak znovu porušili zákon.

Apropos: může mi někdo jmenovatženu, která VYUČUJE V církvi (nebo v tom, co se za ní považuje) a která by současně UČILA v souladu s Biblí?



Stránka vygenerována za: 1.10 sekundy