Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 242, komentářů celkem: 429558, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 609 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116481338
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Jehova můj pastýř
Vloženo Čtvrtek, 23. říjen 2014 @ 18:22:04 CEST Vložil: Tomas

Kritika bludů poslal Nepřihlášený


Jedna z nejznámějších teorií, které kolem výslovnosti Božího jména panují, říká, že výslovnost "Jehova" je "patvar", který vznikl tak, že k hebrejskému tetragramatonu JHWH (יהוה) byly přidány samohlásky ze slova panovník - ADONAJ (אדני). Ale pokud by to tak bylo, musel by být přepis Božího jména JAHOVA. Ale tento přepis výslovnosti nenajdete nikde. Proč? Protože když Masoreti doplnili k hebrejskému textu punktaci (samohlásky), neudělali žádný patvar Božího jména, ale prostě skutečný přepis výslovnosti (יְהוָה) - Jehova.





Občas dostávám dotazy týkající se správné výslovnosti Božího jména. Vím, že tato otázka je citlivou záležitostí nejen na laických diskusních fórech, ale i mezi odborníky na hebrejštinu - a to již velmi dlouhou dobu. Nečekám, že se všichni hledající po přečtení tohoto článku chytnou za hlavu a řeknou: "Jak jsme to jen mohli nevidět?", ale věřím, že tento malý článek může někomu pomoci v jeho hledání pravdy.


Obvyklým výrokem, který dnes můžete slyšet z kazatelen, článků a knih je, že správná výslovnost Božího jména je dnes již zapomenutá. Kromě toho koluje kolem výslovnosti Božího jména mnoho lží a často i zjevných nesmyslů. O některých jsem se zmiňoval již v článku "Neznámé Boží jméno?". Současný stav vypadá tak, že Boží jméno mizí jak ze srdcí lidí, tak z našich biblí. Jedním z trendů 20. století bylo vytváření aktualizovaných verzí starých překladů biblí. Když se podívám na provedené změny např. u mnoha anglických a německých překladů, došlo k nahrazení některých archaismů současným jazykem. Ale tou největší změnou, ke které obvykle došlo, bylo vyhození Božího jména a jeho nahrazení výrazem "Bůh" nebo "Pán". To není pokrok, ale krok zpátky! V českých biblích se kromě několika katolických překladů na místě Božího jména usídlila přezdívka "Hospodin" - znamenající ve staročeštině "pán".


Protože běžná známost Božího jména skutečně prakticky vymizela, řeší tuto otázku někteří tak, že si nějakou variantu vyberou. Svědkové Jehovovi si (jak již z názvu vyplývá) vybrali výslovnost Jehova (opravdu si ji pouze zvolili), Římsko-katolická církev si vybrala výslovnost Jahve. Většina církví však používá náhražky jako "Hospodin", "Bůh", "Pán", "GOD", "HERR", "GOTT" atd.


Zpět k Božímu jménu. Jedna z nejznámějších teorií, které kolem výslovnosti Božího jména panují, říká, že výslovnost "Jehova" je "patvar", který vznikl tak, že k hebrejskému tetragramatonu JHWH (יהוה) byly přidány samohlásky ze slova panovník - ADONAJ (אדני). Ale pokud by to tak bylo, musel by být přepis Božího jména JAHOVA. Ale tento přepis výslovnosti nenajdete nikde. Proč? Protože když Masoreti doplnili k hebrejskému textu punktaci (samohlásky), neudělali žádný patvar Božího jména, ale prostě skutečný přepis výslovnosti (יְהוָה) - Jehova.


Dalším zajímavým materiálem týkajícím se výslovnosti Božího jména je práce, jejímž autorem je židovský karaita Nehemia Gordon, odborník na hebrejštinu, archeologii a studium svitků od Mrtvého moře:

 

"Jehova můj pastýř" | Přihlásit/Vytvořit účet | 47 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jehova můj pastýř (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Čtvrtek, 23. říjen 2014 @ 21:52:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Přečetl jsem si ten článek a zajímalo by mě, jaká je přesně souvislost mezi výslovností nějakého slova v cca 12. století před Kristem a jeho vokalizací v dokumentu z 11. století našeho letopočtu (Leningradský kodex) a z 10. století našeho letopočtu (Aleppský kodex). I kdybychom věděli, jak to vyslovovali v 5. století před Kristem, bylo by nám to k ničemu. 

Jen pro ilustraci - my ani nevíme, jak přesně (správně, jako v 1. století) číst řecký Nový zákon. A to tam prosím máme samohlásky. Současně je třeba vzít v potaz regionální a časové změny ve výslovnosti. 



Re: Jehova můj pastýř (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pátek, 24. říjen 2014 @ 17:09:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud nás zajímají jakékoliv reálie z doby Starého zákona tak bychom se měli v první řadě podívat na současný Vyvolený národ. Jejich tradice je dost kontinuální. Což se projevuje například na tom že starověké biblické texty se shodují do písmene a čárky s těmi dnešními. Pokud udělal písař sebemenší chybu a opravil jí tak to znamenalo že se smí celý svitek používat jenom pro soukromou potřebu. Nezměnila se ani Sederová večeře. Používejme Boží jména s láskou a úctou a neberme je nadarmo.

Naši předkové měli ve zvyku že když vzal někdo před nimi nadarmo Boží jméno a zaklel tak se podle situace nebo nahlas pomodlili krátkou střelnou modlitbu Jméno Páně budiž pochváleno, nyní i na věky. Potichu a nebo nahlas, podle situace. Dělejme to i my  a můžeme se tak pomodlit klidně i třikrát za sebou. Za sebe i za ostatní. Aniž bychom se nad ně cítili povýšení. Můžeme se takto modlit i když někdo bere nadarmo Boží jméno třeba ve filmu.



Re: Jehova můj pastýř (Skóre: 1)
Vložil: Studentbible v Sobota, 25. říjen 2014 @ 00:34:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
JHWH není pastýřem; snad Jeho SYN...



Re: Jehova můj pastýř (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Sobota, 25. říjen 2014 @ 08:14:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vždyť to je dneska už dávno pasé... :-) Jméno, v kterém spása je a vždycky bude, je Ježíš, výslonot tetragramu je naproti tomu nejistá...



Re: Jehova můj pastýř (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Pondělí, 03. listopad 2014 @ 21:43:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Víme že Bůh má své boží Jméno, víme, že Jeho Jméno můžeme vzývat, oslavovat, chválit, uzdravovat s ním, vyhánět démony. Víme, že Bůh má mnoho lidských pojmenování, které jen nastiňují skutečný a ohromný duchovní obsah Jeho svatého Jména. 
Stvořitel, Hospodin zástupů, Jehova, Otec, to všechno jsou lidská pojmenování Boha. Znát a umět vyslovit jméno Boha, je v podstatě velmi nebezpečná záležitost. Vyslovit Jméno Boha znamená přímo oslovit někoho nesmírně mocného a duchovně se Ho dotknout, komunikovat na nejvyšší možné úrovni. Kdybychom znali plně duchovní obsah božího jména, a uměli ho správně foneticky vyslovit, mohl by na Boha pokřikovat kdejaký darebák. Neber jméno boží nadarmo! Trest by asi následoval velmi rychle. Jméno Boha stálo při schráně úmluvy, kdo se jí dotkl, zemřel na místě. Hříšný člověk nemůže předstoupit před Boha, zemřel by. Zrovna tak nemůže hříšný člověk oslovit Boha Jeho jménem. Zemřel by pro urážku Svatého svatých na místě taky. Oslovovat někoho, znamená se ho dotknout, duchovně dotknout.

Přesto všechno nám Kristus natolik věří, že nám duchovním způsobem postupně Jméno Otce zjevuje, což však neznamená, že toto Jméno jsme schopní plně pochopit a vyslovit.

Jan 17:6  Zjevil jsem tvé jméno lidem, které jsi mi ze světa dal. Byli tvoji a mně jsi je dal; a tvoje slovo zachovali.
Jan 17:26  Dal jsem jim poznat tvé jméno a ještě dám poznat, aby v nich byla láska, kterou máš ke mně, a já abych byl v nich."




Stránka vygenerována za: 0.40 sekundy