|
Právě je 522 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116488050 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Život víry: Účast na Památce večeře Páně - kázání v církvi
Vloženo Čtvrtek, 23. říjen 2014 @ 18:29:47 CEST Vložil: Tomas |
poslal karels „Slovo Boží je živé, mocné a ostřejší než jakýkoli dvousečný meč;
proniká až na rozhraní duše a ducha, kostí a morku, a rozsuzuje touhy i
myšlenky srdce.“ Židům 4,12
Tímto biblickým textem bych započal dnešní slovo ve
sboru. Dneska se tohle Boží slovo naplní v mém kázání. Chtěl bych
hovořit o osobní zodpovědnosti každého z nás za chod sboru, ale nejvíc o
zodpovědnosti starších za chod svého místního sboru.
Dobře víte, co se stalo, když se náš bratr x dopustil hříchu. Určitě
bylo správné, že ho starší sboru zbavili všech jeho služeb. Protože
pokud by přišel někdo do našeho sboru, kdo by znal tuhle situaci a viděl
by, že jsme nepodnikli nějaké kroky k nápravě, tak by to nepřidalo
k dobrému svědectví církve ve světě. Jsem smutný z tohoto případu, a tak
jsem hledal v písmech odpověď a chci se s výsledkem svého studia ze
Svatých písem Bible nyní podělit.
Ze zápisu z porady bratří, který jsem obdržel emailem:
„Starší sboru podali bratrům informaci o řešení problému br. x, který
neodpovědným jednáním dostal sebe i rodinu do vážné finanční situace.
Po řadě společných jednání s ním i manželi x je br. x pozastavena účast
na Památce Pána Ježíše a dočasně je odvoláno pověření ke službě (... a v
...). Podle Řádu sboru: článku č. 6, odst. 4) se tento stupeň sborové
kázně oznamuje písemně a informuje se o něm shromáždění sboru. x slíbil,
že to ve sboru oznámí.“
Jak jsem již zmínil, rozumím, že odvolání ze služby ve sboru je
pochopitelný krok. Ale s další myšlenkou viz: „Po řadě společných
jednání s ním i manželi x je br. x pozastavena účast na Památce Pána Ježíše.“ vůbec nesouhlasím a tohle rozhodnutí starších sboru odmítám.
Jsem totiž přesvědčen a studium biblických textů na dané téma mě
v tomto utvrdilo, že zákaz účasti na Památce Pána Ježíše nenachází své
opodstatnění a svou oporu v biblických textech. Srozumitelně řečeno,
nikdo nemá právo, pravomoc druhému bratrovi zakazovat účast na Památce
večeře Páně, byť i v „dobrém“ úmyslu jako součást tzv. sborové kázně.
Jak jeden ze stěžejních biblických textů pro svou argumentaci uvedu:
„Když jedli, vzal Ježíš chléb, požehnal, lámal a dával učedníkům
se slovy: Vezměte, jezte, toto jest mé tělo. Pak vzal i kalich, vzdal
díky a podal jim ho se slovy: Pijte z něho všichni. Neboť toto jest má
krev, která zpečeťuje smlouvu a prolévá se za mnohé na odpuštění hříchů.“ Evangelium podle Matouše 26,26-28
„… pak vzal i kalich, vzdal díky a podal jim ho se slovy: Pijte z něho všichni…“
Pán Ježíš zde zve k pití všechny křesťany bez rozdílu. Z tohoto
neexistuje výjimka! Nemůžeme stanovit, že někomu účast na pití z kalicha
povolujeme a jinému zakazujeme. Byť by to bylo míněno s dobrými úmysly
v rámci tzv. sborové kázně.
V této chvíli uvedu ilustrativní příklad, který právě řečené ještě více objasní:
Víme všichni dobře, že na mnohých křižovatkách je semafor a na
červenou se stojí a na zelenou se jede. Teď si jenom představte, že
byste přiběhli ke křižovatce a začali z nějakého důvodu ostatní
přesvědčovat, vykřikovat, aby na červenou jeli a na zelenou stáli.
Sklidili byste jenom posměch. Možná by vás i zavezli k policejnímu
výslechu, případně byste mohli skončit v ústavu pro choromyslné. O
pravidlech silničního provozu a jejich změnách může rozhodovat jedině
vydavatel tohoto zákona – a to je stát.
Uznávám, že je tento příklad hodně „přitažený za uši“, ale jasně
ilustruje, jak se chováme při tzv. kázni v našich sborech. Na základě
studia biblických textů konstatuji, že není na zemi žádného člověka,
žádného staršího sboru, který by mi mohl zakázat účast na večeři Páně.
Dokonce ani taková autorita církve jakou byl náš milý bratr apoštol
Pavel, účast na ní nezakazuje. Ale přečtěme si ten biblický text
společně: „Kdo by tedy jedl tento chléb a pil kalich Páně nehodně,
proviní se proti tělu a krvi Páně. Nechť každý sám sebe zkoumá, než
tento chléb jí a z tohoto kalicha pije.“ (1. Korintským 11,27–28 )
Nejdřív jedno pravidlo, které z mého příkladu o semaforu vyplývá. O
změnách z nařízení – tj. semafor – červená – auta stojí, zelená auta
jedou, rozhoduje ten, kdo nařízení vydává. V našem případě je to stát!
Vůbec nemůže o změně nebo úpravě pravidla o chodu silničního provozu
rozhodovat občan dokonce ani policista.
V případě jasného nařízení „… pak vzal Ježíš i kalich, vzdal díky a podal jim ho se slovy: Pijte z něho všichni…“
nemůžete upravovat a zakazovat někomu účast, jak činíte při vašem
zákazu v tzv. kázni, protože o zákazu na účasti při Památce rozhoduje
jenom ten, kdo večeři Páně přijímá – což je dotyčný křesťan a Pán Ježíš –
v tomto případě zákonodárce. V okamžiku, kdy zakazujete účast na
Památce večeře Páně, jste podobni člověku, který chce, aby se na
červenou jelo a na zelenou stálo – protože účast na kalichu smlouvy mají
všichni křesťané bez rozdílu!
A opět připomenu slova apoštola Pavla, který dodává: „Kdo by tedy
jedl tento chléb a pil kalich Páně nehodně, proviní se proti tělu a
krvi Páně. Nechť každý sám sebe zkoumá, než tento chléb jí a z tohoto
kalicha pije.“ (1. Korintským 11,27–28 )
Pokud by tady existovala možnost, že bude někdo jiný zkoumat a
rozhodovat o účasti na Památce večeře Páně, nezmínil by to někde ve
svých listech náš milý bratr apoštol Pavel? Žádný podobný text v Bibli
ale nenajdete. A vzhledem k tomu, že apoštol Pavel vybízí ke
sebezpytování, aby každý zkoumal sám sebe, se zákazem ze strany sboru
nebo starších sboru určitě nepočítá!
Zákaz účasti na Památce večeře Páně není snaha jak
udržet čistotu sboru, tahle myšlenka se možná pěkně „tváří“. Aby to
nebyl nakonec hřích svévole, neboť podle Božího
rozhodnutí mají na památce účast všichni křesťané bez výjimky!
V okamžiku, kdy někomu zakážete účast na Památce, se totiž postavíte na
roveň s tím, kdo Památku ustanovil, a tím je Ježíš Kristus!
Na zemi není nikdo, kdo by měl dostatečnou pravomoc a zmocnění, aby
mohl svému bratrovi účast na Památce večeře Páně zakázat. To může udělat
jedině Pán Ježíš Kristus. Proto apoštol Pavel píše v souvislosti
s přijetím večeře Páně: „Kdybychom soudili sami sebe, nebyli bychom
souzeni. Když nás však soudí Pán, je to k naší nápravě, abychom nebyli
odsouzeni spolu se světem.“ Soudíme tak sami sebe my samotní, nebo Pán Ježíš, ale nikoliv třetí strana! (v případě Památky večeře Páně)
Vždyť i Pán Ježíš podal skývu chleba Jidášovi, nevynechal ho. I když
se ještě jednalo hod beránka a Pán Ježíš teprve Památku večeře Páně
ustanovoval.
„Slovo Boží je živé, mocné a ostřejší než jakýkoli dvousečný meč;
proniká až na rozhraní duše a ducha, kostí a morku, a rozsuzuje touhy i
myšlenky srdce.“ Židům 4,12 Jak vidíte, slova z počátku mého
kázání se naplnila. Boží slovo je nám ukazatelem cest, jak zpíváme i
v jedné chvále.
Závěr kázání:
Máme být správci Božích tajemství nikoliv soudci.
„Proto ať nás všichni pokládají za služebníky Kristovy a správce
Božích tajemství. Od správců se nežádá nic jiného, než aby byl každý
shledán věrným.“ 1. Korintským 4,1-2
Nanejvýš můžeme v rámci kázně vzít bratrovi služby ve sboru, do
kterých jsme bratra delegovali my sami, to je v pořádku. Ale tam, kde
ustanovil Památku Pán Ježíš, nemůžeme, ba ani nesmíme zakazovat
komukoliv účast na Svaté hostině, tam se může rozhodnout jedině bratr
sám. A samozřejmě musíme křesťany varovat před každým přijímání Památky
slovy apoštola Pavla: „Nechť každý sám sebe zkoumá, než tento chléb jí a z tohoto kalicha pije.“
Rozhodnutí účasti na tomto aktu víry bychom měli však nechat
na každém věřícím zvlášť. Obávám se, aby zákaz účasti na Památce večeře
Páně v rámci tzv. sborové kázně nebyl nakonec shledán jako hřích.
Poznámka pro čtenáře, že se
nejedná o maličkost dosvědčuje to, že podobně řeší kázeň (tj. zákazem
účasti na Památce večeře Páně) v dalších protestanských sborech - určitě
v Církvi bratrské a v Apoštolské církvi. (pokud je mi známo)
|
Re: Účast na Památce večeře Páně - kázání v církvi (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 23. říjen 2014 @ 22:01:29 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Kázání jsem měl ve sboru, spíš to bylo na biblické hodině a udělal jsem tam tímto rozruch. Bratři se dušovali, že nic bratru x. nezakázali. Takže tímto se omlouvám bratřím za špatné pochopení kázně. (nedostatečně jsem si prošetřil podrobnosti)
Ale vzhledem k tomu, jak se o tomhlo tématu málo ví, je tenhle článek podmětem a mým stanoviskem k tomu, zda může někdo zakazovat druhému účast na Památce Pána Ježíše. V diskuzi s bratřími jsme nakonec došli k tomu, že zde hraje určitě prim úcta ke starším... Můj komentář: to by všek nemělo být zaměňováno za následování starších sboru v jejich možném bludu....
S touhle otázkou souvisí i vylučování ze sboru....
|
|
|
Re: Účast na Památce večeře Páně - kázání v církvi (Skóre: 1) Vložil: Myslivec v Pátek, 24. říjen 2014 @ 12:41:00 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Karels, tolik slov okolo toho, že jsi přišel na to, že duchovní boj se nevede skrze příkazy ani zákazy.
Pokud chceš svému bratru duchovně pomoci, sniž se k němu, buď jako on, poznej v pravdě boží ducha zla který ho ovládl, pak usiluj o to, aby ho rozpoznal i tvůj bratr. Rozpoznání ducha zla, ducha závisloti je zároveň i vítězstvím nad ním. Bůh dává s duchovním poznáním pravdy i sílu. A přečti všem v tom vašem sboru, že: Nevedeme boj s lidmi, boj vedeme s duchy zla, který tento svět ovládají.
Vzhledem k povaze tvého článku, toho o duchovním boji ještě moc nevíš. Na oranžovou moc váháš.. , |
|
|
Re: Účast na Památce večeře Páně - kázání v církvi (Skóre: 1) Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Sobota, 25. říjen 2014 @ 21:23:09 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Připadá mi, že si kazatelé či starší sboru dělají alibi a mnohé bezdůvodně straší (což je hřích), když své ovečky upozorňují Pavlovými slovy „Nechť každý sám sebe zkoumá, než tento chléb jí a z tohoto kalicha pije.“ Není to jen z mé hlavy, ale když si člověk opravdu pozorně přečte kontext a souvislosti Pavlových textů o nehodnosti při večeři Páně, tak musí dojít k závěru, že Pavel neměl na mysli nějaké odsouzení pro ty jakkoliv hříšné, poskvrněné, nebo neschopné svou myslí soustředěně rozpoznat tělo a krev Páně. Ale že měl na mysli, toto že je nehodné:
1 Korintským 11:21 každý se dá hned do své večeře, a jeden má hlad, druhý se opije.
Stačí tedy, když si člověk přijímající chléb a víno uvědomí, že to přijímá jako tělo a krev Páně, nikoliv jako pokrm k nasycení nebo nápoj k zapití.
|
Re: Re: Účast na Památce večeře Páně - kázání v církvi (Skóre: 1) Vložil: Krispus (ryba@iol.cz) v Neděle, 26. říjen 2014 @ 07:03:53 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Tohle byl problém prvních sborů ( křesťanů). Oni spolu normálně večeřeli a ti bohatší si přinesli dobré jídlo a pití. Chudí toho moc nepřinesli. Byl v tom zmatek a o tomhle mluví ap. Pavel. Nedomnívám se, že " nechť každý sám sebe zkoumá " se týká tohoto problému. Pokud chci mít účast na Památce Páně, pak bych měl mít účast s Kristem v běžném životě. Jinými slovy : Žít tak, abych se líbil Pánu ! Pokud se vyskytne v mém životě neřešený problém, pak bych se měl Památky zdržet. To " zkoumání " má svou roli v životě místní církve a jde zejména o vztahové hříchy. Ježíši šlo o jednotu Těla jehož je Hlavou. A ta by se měla demonstrovat i společně sdílenou radostí z účasti na životě Kristově. |
]
Re: Re: Re: Účast na Památce večeře Páně - kázání v církvi (Skóre: 1) Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Neděle, 26. říjen 2014 @ 16:40:14 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Pokud chceme vyložit jakýkoliv biblický verš, musíme také zvážit, zda myšlenka pisatele zapsaná ve verších je shodná s tím, co si myslíme, že chtěl pisatel napsat. Upozornil jsem, že podle kontextu Pavlových veršů lze usoudit, že Pavel nikoho nedistancuje od účasti na Večeři, ale měl v úmyslu zvrátit tu praxi s jídlem a pitím k sycení. Nic víc, nic míň. To ostatní, co teď představení některých sborů činí, je nad rámec Pavlových slov. Je to jejich výklad, který je dokonce v rozporu s údělem hříšníka. Dokonce tím vyhrožují, že kvůli nehodnosti při Večeři přijdou o spasení. Večeři tak staví nad celý záměr Boží vykupitelské moci.
Jsem sám toho svědkem. Jako hříšník jsem přijímal chléb a víno aniž bych si v duši uvědomoval, že jde o tělo a krev Páně. Činil jsem to na Jeho památku, spíše však, že to bylo Jeho přání. A nezažil jsem ani nějakou transsubstanciaci. Jsem snad zatracen pro peklo? Mohu ubezpečit, že Kristus mne svým Duchem v nejmenším neobviňuje. |
]
|
|
Re: Účast na Památce večeře Páně - kázání v církvi (Skóre: 1) Vložil: Krispus (ryba@iol.cz) v Neděle, 26. říjen 2014 @ 06:53:32 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Četl jsem tvoji promluvu. Taky
jsem se tím tématem dříve zabýval a domnívám se, že zakazovat účast na Památce
Páně je špatně. Mělo by to být rozhodnutí toho, kdo vidí ve svém životě „
nehodnost “ mít na Památce účast. K tomu má Ducha svatého, který působí na
jeho svědomí a přivádí k rozhodnutí zdržet se účasti. Jakmile několikrát
po sobě nemá účast, starší by se měl zeptat na důvod s nabídkou pomoci a
řešení příčin, které mu v tom brání. Třeba se i postavit do duchovního
boje za něj a jeho problém.
Druhou rovinou je tradice.
Tradice církve je něco jiného. A KřSb jí mají v Památce Páně. Ta provází
sbory od počátku neboť bratři správně pochopili Památku Páně a přijali její
slavení pro každou neděli. Na rozdíl od všech ostatních evangelikálních církví.
V některých sborech se za ty desítky let přijala myšlenka spojit účast se "
svatostí " či " hodnosti účasti " toho či onoho člena. Zákaz účasti se stal nástrojem napomenutí a doba
zákazu měla umožnit postiženému nápravu. Často se to dělalo bez bratrské lásky
a možná někdy se to i zneužilo. Ale která církev je bez chyb ! Nicméně i tahle
zkušenost v KřSb je. Na pokorném přijetí toho, komu byla účast zakázána
staršími se testovala míra jeho pokory a poslušnosti vůči těm kdo, zodpovídají
za stav sboru resp. vůči celému sboru. Byla to často atmosféra strachu než opravdová vnitřní pokora. Tuhle praxi je
potřeba opustit, pokud ještě někde je praktikována. |
Re: Re: Účast na Památce večeře Páně - kázání v církvi (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Neděle, 26. říjen 2014 @ 14:02:59 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Zdravím Tě, Krispe, konečně mi to někdo vysvětlil... díky.
|
]
Re: Re: Re: Účast na Památce večeře Páně - kázání v církvi (Skóre: 1) Vložil: Myslivec v Neděle, 26. říjen 2014 @ 14:37:06 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Potřebuješ k vedení starší, nebo nebo Ducha?
|
]
|
|
Re: Účast na Památce večeře Páně - kázání v církvi (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pondělí, 27. říjen 2014 @ 06:50:34 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Účast na večeři Páně nedokážu posoudit ale obecně věřím že je třeba k bratru a bližnímu přistupovat s maximální láskou, trpělivostí a pochopením. Pomáhat mu nést jeho břemeno. Modlit se za něj a postit. Takové tendence se občas objevují i mezi námi. Vyštípat celníky a nevěstky. nebo dokonce osočovat otce z toho že nevyženou marnotratné syny. Často se za tím skrývá skrytá závist a touha po hříchu. |
Re: Re: Účast na Památce večeře Páně - kázání v církvi (Skóre: 1) Vložil: Myslivec v Pondělí, 27. říjen 2014 @ 13:18:45 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Nedokážeš posoudit a přitom věříš vlkům v rouše beránčím, kteří si na večeří Páně uzurpují výhradní patent, a hájíš jejich soudy a stanoviska. Jednou otázkou tě smetu. Souhlasíš s tím, aby žena která šla dobrovolně na potrat se nesměla účastnit večeře Páně? V otázce nejde o tu ženu, nejde o to, že zabila své nenarozené dítě, jde o tvůj souhlas či nesouhlas s tvými nadřízenými, kteří takové ženě zakazují účast. Souhlasíš s nimi, nebo ne? |
]
Re: Re: Re: Účast na Památce večeře Páně - kázání v církvi (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pondělí, 27. říjen 2014 @ 14:06:36 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Vždycky jde především o to dítě, o tu ženu a o každého kdo s tím má něco společného. Jaká mají naši bratři a sestry pravidla pro účast na večeři Páně opravdu nevím. My o nich nerozhodujeme. Ani naši církevní otcové. |
]
Re: Re: Re: Re: Účast na Památce večeře Páně - kázání v církvi (Skóre: 1) Vložil: Myslivec v Pondělí, 27. říjen 2014 @ 14:41:21 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ptal jsem se tě na tvůj souhlas s tvými vůdci. Souhlasíš s nimi nebo ne? |
]
|
|
Re: Účast na Památce večeře Páně - kázání v církvi (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Sobota, 01. listopad 2014 @ 11:31:32 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Tak jsem se dozvěděl zrovna včera, že v Apoštolské církvi sbor Olomouc zakázali přístup k Památce večeře Páně z důvodu kázně sestře z. (tuhle sestru znám dokonce osobně a vím i za co to bylo)
Naprosto postupují stejně špatně, jako v jiným protestantských sborech a můj článek má smysl. Tohle bludné účení o zakazování přístupu k Památce večeře Páně je rozšířené napříč všemi protestantskými církvemi.
Protestanti, sola scriptura vám nic neříká? Zavádíte si vlastní tradice, které s Biblí nemají nic společného. Tady na GS si otvíréte ústa na katolíky kvůli jejich tradici, ale sami si svoje vlastní tradice zavádíte?
|
Re: Re: Účast na Památce večeře Páně - kázání v církvi (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Úterý, 04. listopad 2014 @ 09:47:57 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Řekl bych že i protestanti mají své tradice a to od samého začátku. Ti kteří je nevytvořili a nebo se jich vzdali už většinou dávno žádné společenství ani víru nemají. Buď je jim to jedno, stali se z nich ateisti a nebo se snaží víru a společenství druhých potlačovat. Tradice je v podstatě kontinuální způsob celého života. Nejenom po stránce náboženské. To jak prožíváme své společenství a vztah s Bohem a bližním, jak se v nás odráží to co si přečteme v Bibli, jakou máme kulturu a společenské zvyklosti. To všechno je součástí tradice. Ani si to přitom nemusíme uvědomovat. |
]
|
|
|
|