Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 492 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116491952
přístupů od 17. 10. 2001

Povzbuzení: Úžasná lehkost disidentství
Vloženo Sobota, 07. únor 2004 @ 11:41:34 CET Vložil: Bolek

Kázání poslal tk

Úžasná lehkost disidentství Čtení: Izaiáš 29,13-21 Text: Matouš 11,25-30 Disidenti byli starozákonní proroci, disidentská byla první církev, disidenti byli reformátoři a všelijací opraváři církve, disidenti jsou v každé době, v každém náboženství a každém systému. A nezajímá mě ani tolik, kdo první to slovo použil a jaké vyvolává konotace tomu, či onomu. Disident není pro mne jen člověk z dob normalizace, ale kacíř kdykoliv a kdekoliv, ochotný se ale postavit proti moci. Pro mne je disidentství prostě schopnost stát proti většině, proti establishmentu.

Náš kantor na teologii Amedeo Molnár nás v sedmdesátých letech učil, že biblická zvěst je na disidentství, na kacířství postavená. A já jsem skutečně hluboce přesvědčen, že tomu tak je. Posledně jsme se snažili pochopit, co všechno Ježíš mínil výrazem „chudí duchem“. Dnešní perikopa míří podobným směrem. Ježíš svými slovy chválí a povzbuzuje všechny, kteří jakýmkoliv způsobem a z jakéhokoliv důvodu nepatří mezi úspěšné lidi, mezi správnou, etablovanou a zajištěnou společnost, kteří jsou chudí duchem, kteří jsou „maličcí“. Ježíš stojí na straně odpadlíků od jakéhokoliv establishmentu, na straně disidentů všech dob a všech společností. Na straně všech chudých duchem, všech pokorných, všech maličkých, nezajištěných, všech, kteří se nemohou spolehnout na svou moc, na svůj vliv, na své peníze. Je na straně těch, kterým nejen že nezbývá než spoléhat na nic jiného, než na Boha a na jeho pravdu, kteří však také na nic jiného spoléhat nechtějí, kteří vědí, že: „Více sluší poslouchat Boha, než lidi“ (Sk 4,19; 5,28n). Ježíš říká svá slova v situaci vlastního neúspěchu v městech Betsaida a Chorazim ( Matouš 11,20-24). V obou městech lidé pohrdli Ježíšovým evangeliem, přestože byli svědky mocných znamení. Ježíš však nepropadá zatrpklosti, zoufalství – naopak děkuje Bohu, velebí Boha za tento neúspěch. Rozpoznává v něm Boží vůli. Podle Ježíše je touto Boží vůlí, že vznešení a vzdělaní, mocní a arogantní neparticipují na Božích věcech. A je Boží vůlí, že na jeho věcech mají účast právě jen ti maličcí, doslova nemluvňátka (pokorní, chudí duchem, ti na okraji společnosti…). Naopak všem úspěšným, mocným, rozumným, sebevědomým, učeným, moudrým, arogantním atd. jsou Boží věci skryty. Snad proto, aby tito lidé, objevivše ony Boží věci je neznásilnili, nezprznili a nepřevrátili v pravý opak, jak je tomuto typu lidí vlastní. Kolikrát už v dějinách zneužili mocní tohoto světa krásné věci, nádherná slova, úžasné myšlenky jen k tomu, aby jim posloužily k jejich cestě za mocí? A právě ty nejnádhernější věci, tj. Boží věci, bývají zneužívány tím nejstrašlivějším způsobem v každém fundamentalismu každého náboženství. Kolik jen hrůz napáchalo fundamentalisticky zprzněné křesťanství, kolik zprzněný islám! Jakmile se jakákoliv idea, byť sebevznešenější stane prostitutkou moci, promění se v odpornou, vražednou ideologii. „Velebím tě, Otče, Pane nebes i země, že jsi tyto věci skryl před moudrými a rozumnými, a zjevil jsi je maličkým. Ano, Otče, tak se ti zalíbilo.“ (Lukáš 10,21). Člověk Ježíš, většinou svých bližních nepochopený a pohrdaný není - s Masarykem řečeno - sub specie aeternitatis člověkem poraženým. Naopak je vítězem, je mu vše dáno. To však může odhalit jen ten, kdo se to dozví tak říkajíc odjinud, tj. od Boha. A kdo se na to ovšem také sám ptá a nespokojí se s většinovým pohledem. Jak to říká apoštol Pavel ?: „A nepřizpůsobujte se tomuto věku, nýbrž proměňujte se obnovou své mysli, abyste mohli rozpoznat, co je vůle Boží, co je dobré, Bohu milé a dokonalé.“ (Římanům 12,2). To je klíčová věc! Právě na zmíněném Masarykovi můžeme dobře pochopit oč jde: Když TGM odmítl Rukopisy, stal se vyvrhelem celého národa. Když hájil Žida Hilsnera, nemohl dlouho vůbec přednášet na univerzitě – studenti jej prostě vypískali pokaždé, když vstoupil do učebny. A přeci se nakonec stal prezidentem. Lidé by si ušetřili mnoho ponížení, hanby a utrpení, kdyby se alespoň pokoušeli rozpoznat, co je ve světě a v životě dobré, co je od nebeského Otce a kdo je to vlastně Syn a co od nás vlastně – často napříč obecným představám církevních i jiných papalášů tento Syn chce. „Všechno je mi dáno od mého Otce; a nikdo neví, kdo je Syn, než Otec, ani kdo je Otec, než Syn a ten, komu by to Syn chtěl zjevit.“ (Lukáš 10,22) . Většinou lidí sdílená představa je taková, že každý, kdo přestane respektovat právě panující moc, je nejen blázen, ale přivolává na sebe ten nejhorší osud. Přesně to se moc také snaží všem namluvit, varuje před blíže nespecifikovanými „nedozírnými následky“, straší a nahání strach. Sytými, poněkud thrillerovými výrazy to geniálně popisuje biblická kniha Apokalypsa, když líčí moc jako šelmu, která nutí každého, aby měl na sobě její cejch a každému, kdo tento cejch nemá hrozí hrozným a definitivním vyloučením z normálního života. Apokalypsa povzbuzuje každého, kdo nepoklekl před touto šelmou a neklaní se jí, nepřijal tento její cejch a nepoddal se strachu, ale naopak přijal znamení „Beránkovo“. Všem těmto statečným dodává naději, že konečné vítězství je na jejich straně. Platí skutečně přesný opak toho, co se moc snaží všem namluvit. Svoboda je při vší své nebezpečnosti, náročnosti a odpovědnosti snazší a lehčí, než otroctví strachu. Nikdy nezapomenu na slova faráře Šimsy, která řekl po návratu z vězení. Bylo to zlé, říkal, ale mnohem lepší, než žít celý život v přikrčeném strachu z moci. Svoboda není lehká, je to také jho, ale je to jho úžasně lehké, jho, které netlačí a břemeno, které netíží. Platilo to pro Ježíše a jeho svobodu vůči establishmentu jeho doby, tj. nejen vůči farizeům a zákoníkům, jejichž náboženskou ideologii ve svých slovech nazývá oním jhem, ale i vůči Římanům, té šelmě z Janovy Apokalypsy, platilo to vždy a platí to i dnes. Jho nedělení se o kořist s lumpy, břemeno nevytí s vlky, břemeno pokory, neúspěšnosti a tichosti, jho pevné a statečné rezistence vůči hrozbám i svodům moci je vždy lehčí, než břemeno stále ohnuté páteře, pucování klik, podlézání, hrůzy z nepřízně mocných či nadřízených. Je dokonce o mnoho lehčí, než břemeno samotného podílení se na moci, vždy ohroženého, vždy podezíravého, za fízly se schovávajícího, vždy vyděšeného, o sebe se k smrti bojícího. „Pojďte ke mně všichni, kdo se namáháte a jste obtíženi břemeny, a já vám dám odpočinout. Vezměte na sebe mé jho a učte se ode mne, neboť jsem tichý a pokorného srdce; a naleznete odpočinutí svým duším. Vždyť mé jho netlačí a břemeno netíží“ (Matouš 11,28-30). Amen Zdeněk Bárta Autor kázání je jedním z prvních signatářů Charty 77, zakládal OF v Litoměřicích, pak byl poslancem ČNR, spoluzakladatelem jednoho ze středisek Diakonie ČCE, dnes je senátorem Parlamentu České republiky a zároveň farářem církve evangelické. Britské listy


"Úžasná lehkost disidentství" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Úžasná lehkost disidentství (Skóre: 1)
Vložil: open_mind v Sobota, 07. únor 2004 @ 14:18:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
http://lidovky.centrum.cz/clanek.phtml?id=235486
"Žít za těch 127 korun na den, to nejde," shrnul lakonicky senátor Zdeněk Bárta experiment, kdy se spolu s dalšími třemi politiky snažil žít za minimální mzdu.

PRAHA - Včerejším dnem skončil půst čtyř zákonodárců, kteří se rozhodli celý minulý měsíc žít za minimální mzdu. Ta činí v současné době necelých sedm tisíc korun. Tři poslanci a jeden senátor se tak museli uskromnit o téměř čtyřicet tisíc korun. Základní plat poslance je totiž bez příplatků a náhrad 46 500 korun, zatímco minimální mzda jen 6700 korun.
Na měsíc se tak museli poslanci Petr Bratský (ODS), Stanislav Křeček (ČSSD), Michaela Šojdrová (KDU-ČSL) a senátor za KDU-ČSL Zdeněk Bárta dobrovolně uskromnit. I přesto někteří z nich tento limit přesáhli.

Místo cigaret tabák do dýmky

"Dvakrát jsem jel do Prahy autem a telefonoval jsem, to byly největší položky," vysvětluje Bárta, proč s penězi nevyšel a utratil zhruba o tisíc korun více. Na druhou stranu přiznává, že to pro něj, jako pro předsedu představenstva Diakonie Českobratrské církve evangelické, byla cenná zkušenost. "Třeba jenom měsíc, kdy obracíte opravdu každou korunu a musíte si říct: Chlapče, tohle ne, tohle si nemůžeš dovolit, stačil," dodal.
Místo cigaret začal kouřit levnější dýmkový tabák, neobědval, jen doma snídal vločky nebo cornflakes a kávu a pak až doma večeřel. Ve dvou případech odmítl i pozvání na raut. Teď se podle svých slov už těší, jak zajde do hospody.

Bohumil Dolezal: Akoby isiel na karneval za zobraka




Stránka vygenerována za: 0.16 sekundy