Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 511 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116495160
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Křesťanství a účast ve válkách
Vloženo Sobota, 02. září 2006 @ 23:37:04 CEST Vložil: Bolek

Etika poslal Nepřihlášený

Tak jsem si přečetla Řím. 13 kap. a začala bych asi touto myšlenkou: "Vládcové jsou v Boží službě, když se drží svých úkolů" 6. verš-EP( viz  třeba i RP a NBK) Skutečně jsou vlády a autority na naši ochranu, pokud se  věnují službě, ke které byli určené  a pokud  my  jednáme dobře, to znamená pokud se řídíme platnými zákony státu, a dáváme každému, co jsme povinni: daň tomu, kdo vyžaduje daň, clo , komu clo, úctu, komu úctu, čest, komu čest... ale pokud nechceme tuto kapitolu vytrhávat z kontextu nebo z Písma , nutně musíme vidět, že v souvislosti s ní mají velký význam Ježišova slova : "Co je Císařovo, dávejte císaři , a co je Boží,  Bohu"  a slova apoštolů : " Je třeba více poslouchat Boha , než lidi..." Sk.4:19, 5:29 , (Dan.3:12, 6:10)    Takže Autority a vlády mají slovo v našem živote, pokud jsou jejich požadavky  a  zákony v souladu  s Boží vůli. Pokud jsou v rozporu, Bůh je naší nejvyyší autoritou.

Ve 13. kap. Řím. , verše 1-7 , když hledáme odpověď na otázku zda je křesťanský pacifizmus biblický, se vůbec o podřízenosti křesťana vládám v této věci nemluví. A co 4. verš? :" Vždyť je Božím služebníkem k tvému dobru. Jednáš li však špatně,máš proč se bát, neboť nenese meč nadarmo, je Božím služebníkem, vykonavatelem trestu nad tím, kdo činí zlo." Z kontextu i z citovaného textu vidím , že se jedná o vnitřní řád státu. (...jednáš li špatně, máš proč se bát...)Rozsudky, třeba i fyzické potrestání nebo dokonce trest smrti , jsou vyneseny soudem, po zvážení toho, jeli obžalovaný člověk vinen ,nebo nevinen. (...i když ani soud nezajišťuje , že je rozsudek skutečně spravedlivý) Ale můžeme říct, která válka v dějinách lidstva byla spravedlivá? Která skutečně trestala jenom zlo? Byli všichni ti lidé , kteří byli postřílení nebo jinak zabiti , odsouzeni na základě spravedlivého soudu, který je shledal vinnými až na smrt? A co ženy a děti, které museli zemřít nevinné? Žádná válka vyvolaná lidmi, není spravedlivá. Násilí plodí násilí - hřích plodí hřích. Pokud ten verš chceme vztahovat i na vnější obranu státu, tak tam hlavne nevidím to, že by se měl těchto záležitostí účastnit křesťan. Války jsou věcí tohoto světa. Ježíš řekl, že není částí tohto světa. Kdyby lidé následovali Krista, války by neexistovali.Ale svět leží v moci toho zlého , a války jsou . Když byli pronásledování a zabíjeni první křesťané , nijak je to nepodněcovalo k tomu, aby se shlukovali a vytvářeli nějaké obranné skupiny. Neznám jediný biblický případ křesťana, který by někoho zabil nebo uhodil za jakýchkoli okolností. Pokud pro mne nejsou měřítkem v této věci Ježíšova slova a skutky a jednání prvních křesťanů, tak co má být tím měřítkem? Snad tento svět? Má jít křesťan zabíjet, protože taková je hold realita, že války jsou a jsou tady i křesťané, takže by se neměli někde schovávat, ale pěkně se podílet na obraně krajiny ve které žijí spolu s ostatními?Copak nechtějí taky chránit své rodiny , svou vlastní kůži a svou vlast? -To jsou snad ty důvody pro které je hodno zabíjet? Takže pro Ježíše umřít je čest, ale kvůli rodině a státu je čest zabíjet? Spoléháme se snad na prostředky a spůsoby tohoto světa, nebo je náš Pán Ježíš ? Je naší záchranou Boží Království , nebo se spoléháme na řešení lidských panovníků? Světlem světa můžeme být pouze jako vojáci Ježíše Krista, oblečeni v duchovní výzbroji. Svět nebude lepší díky tomu, že se jeho spůsobů budou účastnit i křesťané. Tím totiž křesťané přestávají být křesťany. Stávají se částí světa... Když srovnáme v této věci postoj Starého a nového zákona, uvidíme ohromný rozdíl. Nejenom ,že války proti nepříteli vedl a vyvolával samotný Bůh, ale dokonce uvnitř v Izraeli platil zákon -oko za oko, zub za zub.To však nepopíralo platnost zákona z desatera "nezabiješ". Život je v Božích očích drahý.On nám jej dal, a jen on může rozhodnout někomu ho vzít. Zákony , které ustanovil Bůh v Izraeli , byli Boží zákony, a jen ty mohli člověka na základě něčeho odsoudit na smrt. Stejně tak Bůh určoval s kým měli Izraelité bojovat a dával jim svoje požehnání . To bylo období pod zákonem. Ježíš naplnil zákon a přinesl světlo, milosrdenství, lásku, odpuštění... Ježíš pronesl ve svém kázání na hoře pro křesťany velmi důležitá mravní měřítka .A týká se to i otázky jakéhokoli zabíjení lidí. Mat 5: 9 "Blaze těm, kdo působí pokoj, neboť oni budou nazváni syny Božími" Mat.5:16 "Tak ať svítí vaše světlo před lidmi, aby viděli vaše dobré skutky a vzdali slávu vašemu Otci v nebesích." Mat.5:20" Nebude li vaše spravedlnot o mnoho přesahovat spravedlnost zákoníků a farizeů, jistě nevejdete do království nebeského." Mat 5:21... "Slyšeli jste, že bylo řečeno otcům: Nezabiješ!Kdo by zabil, bude vydán soudu. Já však vám pravím, že již ten kdo se hněvá na svého bratra, bude vydán soudu..." Mat.5:38..."slyšeli jste, že bylo řečeno: Oko za oko, zub za zub.Já však vám pravím: abyste se zlým nejednali jako on s vámi, ale kdo tě uhodí na pravé tváře, nastav mu i druhou..." Mat. 5:43..."slyšeli jste,že bylo řečeno : Milovati budeš bližního svého a nenávidět nepřítele svého.Já však vám pravím - Milujte své nepřátele a modlete se za ty, kdo vás pronásledují, aby ste byli syny nebeského Otce...Budeteli milovat ty kdo milují vás, jaká vás čeká odměna? Což i celníci nečiní totéž? Když křesťan přijme tyto mravní měřítka a touží tak jednat, není možné aby na pokyn jakékoliv lidské autority vzal zbraň a šel zabíjet. Tady jsou požadavky lidské autority v tvrdém rozporu s Ježíšovým učením. Když Ježíš mluvil se svými učedníky na Olivové hoře, mluvil také o proroctvu zapsaném v Danielovi, o "znesvěcující ohavnosti". Mluvil o napadení Jeruzaléma Římany (což bylo zjevné , když se proroctví naplnilo) a taky mluvil o tom, jak se mají jeho učedníci zachovat. Nechtěl po nich, aby s ostatními vzali do rukou zbraně a bránili svojí zem . Mohlo by se zdát, že by to bylo správné - bránit Svaté město, které patřilo Židům, kde byl Boží chrám .Bránit své rodiny, svou svobodu. Ale Ježíš řekl: "...tehdy ti, kdo jsou v Judsku, ať uprchnou do hor, kdo je na střeše, ať nesestupuje, aby si něco vzal z domu a kdo je na poli ať se nevrací, aby si vzal plášť.Běda těhotným a kojícím v oněch dnech! Modlete se , abyste se nemuseli dát na útěk v zimě , nebo v sobotu..." -Křesťané měli opustit své domovy ,opustit Jeruzalém a utéct, schovat se...nebylo jejich věcí, řešit a zapojovat se do spůsobů řešení problémů světa. Další Ježíšova slova: Mat. 10:16... : "Hle, posílám vás jako ovce mezi vlky, proto buďte chytří jako hadi, a bezelstní jako holubice....a všichni vás budou kvůli mému jménu nenávidět, ale kdo vytrvá až do konce , ten bude spasen.Kdyby vás tedy v tom městě pronásledovali, utečte do jiného...." Jsem si jista, že tato slova platí i pro nás. Ježíš předpověděl znamení svého druhého příchodu, mezi jinými také :" Budete slyšet válečný ryk,a zvěsti o válkách, hleďte abyste se nelekali.Musí to být, ale to ještě nebude konec .Povstane národ proti národu a království proti království..." To , že jsou války , je předpovězené. Jsou to Boží proroctví, kterým nezabráníme - naplní se , tak jako všechna proroctví ohledně Ježíše Krista .Nebo si myslíme, že je nějak zvrátíme? Je naše vůle lepší než Boží? I Petr měl někdy pocit, že musí zabránit těm utrpením, kterými měl projít Ježíš. - viz Matouš 16 :21-23 ,17:4. Taky situace v Getsemanské zahradě říká mnoho.Petr bránil Pána Ježíše. Zdálo se to být nanejvýš spravedlivé. Ale Ježíš věděl, že to tak musí být. Když Petr použil meč , Ježíš řekl - "všichni , kdo se chápou meče, mečem zajdou". Je možné tyto Ježišova slova brát jinak, než jak je vyslovil? ( Možná proto nařídil koupit dva meče, aby k této situaci došlo a on mohl svým učedníkům ukázat , jakou cestou nejít...nejít cestou násilí) Jestliže se nechceme podílet na plnění proroctví o tom ,jaký bude svět v posledních časech, buďme jako Ježíšovi učedníci. Nešli s davem.Nebyli jeho částí. Ježíš řekl : "nejste částí světa, jako já nejsem" Jestliže se budeme jakýmkoli spůsobem zúčastňovat válek a násilí ,jakkoliv se nám budou zdát spravedlivé, pak budeme jednat jako svět , budeme jeho součástí a budeme účastni také rozsudku, který bude vynesen nad ním. V Žalmech můžeme číst : "Člověk vládne člověku na jeho škodu", - jako lidstvo jsme se vzdali Boží autority, Boží vlády a chtěli jsme být nezávislí, sami rozhodovat o tom , co je správné. Války jsou důkazem toho, že to člověk nezvládá. Kdybychom jako křesťané uposlechli své autority ve věci branné povinnosti, nebyla by náhoda, kdyby se ocitli proti sobě se sbraní v ruce dva křesťané.Jeden by hájil zájmy svého státu a národu a ten druhý by bránil svou vlast. A co teď? Co se týká příběhů v novém zákoně, ve kterých jsou zůčastněni také nejací vojáci , - v Izraeli fungovali v té době spíš jako policie.To můžeme jasně vidět z jednotlivých příběhů. Izrael byl v té době okupován římany, A vojska, které byli vlastne profesionální armádou (nebyla žádná všeobecná vojenská mobilizace v Izraeli), byli na udržení pořádku, na potlačení jakékoliv vzpoury.To se týká ale právě římského vojska. Je zajímavé, že vlastně z Tvého pohledu by bylo spravedlivé pustit se do římanů a vyhnat je z Izraele, ale Ježíš se ničeho takového neujal a ani o tom nemluvil, naopak, odmítal jakoukoliv účast v politickém dění tohoto světa. A ještě k tomu řekl "co je cézarovo ,dávejte cézarovi..."jako by uznal autoritu cézara, vládce protivníka Izraele. Poukazoval si mi na případ, kdy Jan Křtitel na otázku vojáků "co teda mají dělat"(- Luk. 3:14), odpověděl : "...buďte spokojeni se svým žoldem". Myslím , že důležité je si uvědomit, že jim to řekl Jan Křtitel, který připravoval Pánovu cestu.Pro všechny ty, které Jan pokřtil a se kterými mluvil - zástupy, celníci i vojáci - bylo životně důležité poznat evangelium, které potom přinesl Ježíš. Bez pochopení evangelia a poznání spasitele by všichni tito lidé byli pouze poctiví ve své profesi , nebo v životě... V očích Boha by byli mrtví. Pro každého z nás je životne důležité všechno , co Ježíš vyučoval své učedníky.Všechno co řekl má svůj smysl a nelze jedno oddělit od druhého. Takže i pro setníka, který měl tak ohromnou víru pro uzdravení svého služebníka platí všechno, o čem Ježíš mluvil. Pokud ten člověk uvěřil, že Ježíš uzdraví jeho zřejmě milovaného služebníka, Ježíš jej skutečně uzdravil. Ale pro spasení toho člověka bylo důležité, co bylo dál. Žasnul nad tím zázrakem a pak pomalu zapoměl? Nebo přijal Ježíše jako spasitele a následoval jej? To bychom si taky mohli Ježišova slova - "říkám vám, že celníci a nevěstky vás předcházejí do Božího Království..." špatně vyložit tak, že nevěstka může zůstat nevěstkou ... A jak bych regovala na útoky 11.září v New Yorku, kdybych byla prezident Busch? Pan Busch o sobě říká, že je křesťan.To jsou právě situace, které mě utvrzují v tom, že křesťan v politice je vlastně křesťan víceméně ve světě.Nemyslím si že je to pravidlo. Ovšem, je ale otázkou krátkého času, kdy bude křesťan v politice nucen činit určité kompromisy , aby se udržel na politické scéně. Nevylučuji to, že je možné si zachovávat čisté svědomí před Bohem v každém rozhodnutí. Ale chtěla bych znát takového politika. Čím vyšší post, tím víc politik může být nástrojem Satana.-"celý svět leží v moci toho zlého". Viz Hitler, Fidel Castro, Ceaucesco... Pan Busch je křesťan, to znamená že Ježíš je jeho Pán.Jak úžasné svědectví pro Ježíše by to bylo, kdyby Busch jednal jako On? Kdyby se třeba Busch dokázal veřejně úpřimně modlit za své nepřátelé, za skutečné odpuštění jejich hříchu? Kdyby vyzval celý národ , nebo celý křesťanský svět k modlitbám , aby jednal Bůh? (...a vůbec, kdyby ten hrůzný čin vedl Američany k pokání? Vždyť jejich "kultura", kterou se snaží šířit do světa je slušně prohnilá...) Nebo si řekneme, že kdyby zaujali Američané postoj odpuštění a tzv. nastavení druhé tváře, nepřítel by toho využil na úplné vyhlazení? Kde je potom ale Boží moc?Vezmeme spravedlnost do svých rukou, nebo věříme a doufáme v spravedlnost Boží? Bůh je přece živý . (zajímavé jsou články na www.blisty.cz, na téma " Teroristický útok na USA a válka v Afghánistánu") Mohandás Gándhí byl vůdčí postavou hnutí za Indickou nezávislost.Ukázal revoluční princip, který řeší paradox svobody.Nazval to "satjagraha" -duchovní, ryzí síla.V důsledku to znamená " Nebudu tě nutit.Ani kdybys nutil Ty mne. Jestliže se chováš nespravedlivě, nebudu ti odporovat telesnou silou, ale silou pravdy- integrity svých doměnek. Moje integrita je jasná z mé ochoty trpět, ohrozit sebe samého, jít do vězení , dokonce i umřít, je.li to nutné. Ale nebudu spolupracovat s nespravedlností.Když vidíš můj úmysl, cítíš můj soucit a otevřenost k tvým potřebám, budeš reagovat takovým spůsobem, jakého bych nikdy nedosáh hrozbou, smlouváním, prosbou nebo fyzickou silou. Problém je náš protivník, ne my jeden druhému."Gándhí vždy říkával, že"... je to mocná zbraň, protože vyžaduje hrdinské sebeovládání a odvahu odpouštět.Takovýmto konáním otevíráme srdce našich protivníků a hýbeme svědomím lhostejných." Nebyla to pouhá teorie. Gándhí dosáhl uplatňováním těchto zásad osvobození Indie od Britské nadvlády. Pak ovšem nastalo rozdělení uvnitř Indie , které se řešilo násilím a to zase plodilo násilí... "království, které je rozděleno uvnitř , neobstojí". Taktéž černošský vůdce Martin Luther King , nositel nobelovy ceny míru byl pevným zastáncem nenásilí a nenásilného boje bez použití fyzické síly... .A výsledky , kterých dosáhl, mluví o účinnosti a reálnosti tohoto spůsobu boje se zlem. Toto je cesta i pro křesťany. Ne proto, že teorie nenásilí se zastával King nebo Gándhí, a další...ale proto, že nás k tomu vede Ježíš Kristus. Když Ježíš přišel na Zem, nebyl tu proto, aby soudil svět, ale aby ho spasil...Nepamatuji se na žádnou situaci, kdy by se jakýmkoliv spůsobem vyjadřoval k politice. Kdy by nějak reagoval na konkrétní politickou situaci. Naopak, mluvil o Božím královstí , chtěl, abychom i my nebyli částí světa, abychom nepatřili světu.Svět má rád, co je jeho. Ale Ježíš říkal, že budeme nenávidění pro jeho jméno.Nechce po nás abychom brali spravedlnost do svých rukou. On dokonce řekl, že budeme pronásledováni a zabíjeni, ale my se nemáme bát těch co mohou zabít tělo - ale řekl to snad proto, že se máme fyzicky bránit?Že máme svého nepřítele zabít dříve, než on zabije nás? Ne, říká : "nebojte se těch , kdo mohou zabít tělo, ale duši zabít nemohou..." To je ta krev, o které mluví Jan ve svém zjevení, - "krev nevinných svatých, která volá ze země." Ráda bych ještě uvedla pár textů : Řím. 8:35 : " Kdo nás odloučí od lásky Kristovy? Snad soužení nebo úzkost, pronásledováni nebo hlad, , bída , nebezpečí nebo meč? Jak je psáno: "Denně jsme pro Tebe vydáváni na smrt, jsme jako ovce určené na porážku." ... Ef. 6. kap. : "...nevedeme svůj boj proti lidským nepřátelům, ale proti mocnostem, silám a všemu, co ovládá tento věk tmy, proti nadzemským duchům zla.....Stůjte tedy...obuti k pohotové službě evangeliu pokoje............." 2.Kor. 6:14 "Nedejte se zapřáhnout do cizího jha spolu s nevěřícími! Co má společného spravedlnost s nepravostí? A jaké spolužití světla s temnotou? Jaký souzvuk Krista s Beliálem? Jaký podíl věřícího s nevěřícím? ..." 1.Petra 2:23 : "Když mu spílali, neodplácel spíláním, když trpěl, nehrozil , ale vkládal vše do rukou toho, jenž soudí spravedlivě." Jak.1:20 : "...vždyť lidským hněvem spravedlnost Boží neprosadíš." Ráda bych ještě odcitovala pár pasáží z knihy A.W. Tozer : Podmaňen Bohem : (týká se to oddělenosti od světa, jsem si jistá že se to týká krom jiných věcí i politické angažovanosti a taky otázky vojenské obrany) "Křesťanská víra, založená na Novém Zákoně, rozumí protikladu Církve a světa...Není pouhou frází, řekneme li, že naše současné problémy pramení ze snah přemostit propast mezi dvěma protiklady, mezi světem a církví. Tato snaha je lidskou potřebou : vytvořit nezákonný svazek tam, kde k tomu schází jakákoli biblická podpora. Když se Církev snaží sloučit se světem , přestává být pravou Církví a stává se jen ubohou napodobeninou, která je světu k smíchu a Bohu k pohoršení. ...Křesťanství je dnes tak provázáno se světem, že mnozí ani netuší, jak dalece se vzdálili novozákonnímu vzoru. Celý Nový zákon jasně ukazuje, že mezi Církví a světem je nekompromisní hranice.Neexistuje neutrální půda. Propast mezi světem a křesťanem by měla být veliká jako propast , která odděluje boháče od Lazara. Jako křesťané své doby nemáme těžkosti s porozuměním Bibli, ale s nezkroceným srdcem, které se nám nedaří přesvědčit, aby přijalo jasné biblické učení. Synové světa byli pokřtěni v ducha světa. Synové Boha byli pokřtěni v Ducha, který přebývá v srdcích dvakrát zrozeného člověka. A jako nebe je vzdáleno od pekla, tak je i duch světa vzdálen od Ducha Božího. Je to nejen naprostý protiklad, ale vládne mezi nimi i silné nepřátelství. ...protože kázání na hoře nám předkládá stručnou a zhuštěnou charakteristiku Království znovuzrozených .Požehnaní chudí, kteří pláčí nad svými hříchy....než aby násilím bránili své pozemské statky, raději se jich s lehkostí myslí vzdávají. Svůj poklad uložili v nebesích." je to jen zlomek jedné kapitoly, doporučuji přečíst celou, je to kapitola "Proč to svět nemůže přijmout". Zj. 19:11 : " A viděl jsem nebesa otevřená, a hle , bílý kůň , a na něm seděl ten, který má jméno Věrný a Pravý, neboť soudí a bojuje spravedlivě."


"Křesťanství a účast ve válkách" | Přihlásit/Vytvořit účet | 24 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Křesťanství a účast ve válkách (Skóre: 1)
Vložil: Parochus v Neděle, 03. září 2006 @ 19:41:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky za ten článek, dala sis opravdu záležet. Já mám k válkám a násilí podobný postoj, ale neumím si představit situaci, když by nastala. Třeba, něco, co se děje v "osvobozeném" Iráku dnes a denně: moje manželka a dvě děti se ocitnou tváří v tvář mudžáhedínům a já budu mít teoreticky možnost nějakou zbraní zasáhnout, aby je nezastřelili. Ale protože jsem křesťan, o nic se nepokusím, jen se budu modlit, aby to dobře dopadlo. Oni je zastřelí a já si řeknu s Jóbem: Hospodin dal, Hospodin vzal. Jméno Hospodinovo budiž požehnáno. (nebo Alláhovo?? není to ten samý?)
Možná, že s tím postojem nebudeš souhlasit, ale tahle věc se dotýká samotných základů osobnosti člověka, to je ta nekompromisní hranice. Možná bych měl tu odvahu nechat se zabít sám, ale dívat se na tohle a nic neudělat? Těžký.



Re: Křesťanství a účast ve válkách (Skóre: 1)
Vložil: michelina v Čtvrtek, 07. září 2006 @ 08:39:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky "Parochusi", mas pravdu, takto napsane to zni idealne, ale skutecnost je moc skutecna a ziva, a kdyz se octneme v situaci, kdyz jde o zivot, nebo se pacha nasili na nekom nam blizkem, zareagujeme tak, jak nam zrovna veli nase srdce a sila sebezachovy v nas. Ale i tak jsem uvazovala, a myslim, ze to je prave to uplne vydani Bohu, kdyz se clovek celym srdcem vyda Jemu, ...tak jako Abraham sel, a i kdyz s velkou bolesti....kterou si asi neumim ani predstavit....chtel poslusne obetovat sveho syna....vlastnorucne.
Nedavno jsem cetla v Novem Prostoru clanek o Sudanu a nasili v nem, a o cloveku- Brianovi-ktery to vse dokumentoval a fotil. Tak.... to co popisoval, hlavne nasili na malinkych nemluvnatech, se mne hluboce dotklo, bylo to jak s nejhorsiho hororu a ja nemohla prestat kvuli nim plakat...a kdybych tam byla a videla to, asi bych byla schopna ty muze v ten moment postrilet. Byl to chvilkovy ale jasny pocit, hnev, nenavist k tem muzum. Bylo to poprve v mem zivote, takovy pocit jsem predtim nikdy nezazila....Ale pak jsem premyslela a snazila se uvedomit si Bozi pohled , vyjasnit si....o co jde....
Tento svet lezi v moci toho zleho....a i kdybychom vyhrali jednu valku, on se postara o to, aby prisla dalsi, jeste horsi. Kdyz bych zabila muze, ktere bych zrovna videla zabijet malinke deti, udelala bych to same , co oni....v konecnem dusledku....zabijela. A na svete by nebylo o nic min zla. Je to hmotne ale i duchovni zlo.
Je to boj na zivot a na smrt -a v te duchovni rovine, a tam uz jde o vecny zivot.
Ted jsem psala o postoji jednotlivce....



Re: Křesťanství a účast ve válkách (Skóre: 1)
Vložil: Seraphim v Sobota, 09. září 2006 @ 17:37:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416
Křesťanství není pacifismus. Kristus a před ním Jan Křtitel neříkali kajícím vojákům, že od této chvíle mají opustit armádu a být pacifisty.
Vojáci a policisté budou až do 2.příchodu Krista nezbytnou a potřebnou složkou nesvaté společnosti. Bez policie a vojska by na současné Zemi byl daleko větší teror, než teď je. Ti nejhorší kriminálníci by se rychle za pomoci vyvražďování uchopili státní moci a všude by se vraždilo, vraždilo a vraždilo.
Poslední ruští carové měli silný příklon k pacifismu a idealismu, co se týče odpouštění. Proto z přehnaného milosrdenství přestávali trestat smrtí a propouštěli z přehnaného milosrdenství ty nejhorší revoluční kriminálníky z vězení. Ti se jim za to odvděčili komunistickým pučem a hromadnými popravami slušnějších lidí.

Mgr. Libor Halík PhD., duchovní Pravoslavné církve



Re: Křesťanství a účast ve válkách (Skóre: 1)
Vložil: michelina v Sobota, 09. září 2006 @ 20:18:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ale i vojaci, stejne jako nevestky a celnici...kteri sli za Jezisem, poslouchali jeho slova, vyucovani, a kazde slovo, kazda veta platila stejne tak pro ne jako i pro ostatni. Nebo jich se netykala slova...VSICHNI kdo se chapou mecem, mecem taky zhynou?, nebo.....
slyšeli jste, že bylo řečeno: Oko za oko, zub za zub.Já však vám pravím: abyste se zlým nejednali jako on s vámi, ale kdo tě uhodí na pravé tváře, nastav mu i druhou..."
atd....
ja bych Vas nazor potrebovala nejak oprit o BIbli....ale zatim to tam opravdu nevidim....
krestane nemaji byt casti sveta, a myslim ani politickych systemu.....a pokud by se vsichni krestani opravdu odmitali ucastnit valek, zabijeni (i vzajemneho) , pak by se mezi sebou museli prat ty, kdo jsou svet, a bylo by mene mozna valek, mozna mrtvych a taky mozna velke svedectvi pro neverici a bojujici cast lidstva.....
ale necham se klidne vyvest z miry podklady z Bible pro to, ze krestani muzou vzit zbran a jit zabijet.....



Re: Křesťanství a účast ve válkách (Skóre: 1)
Vložil: Marek2 v Neděle, 10. září 2006 @ 11:26:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
V mnohém souhlasím s autorkou článku, ale na některé věci se dívám trochu jinak. Žijeme v tomto světě a máme právo bránit sebe, své děti, svou vlast před nepřáteli. Myslím, že není důvod, aby se této obrany neúčastnili také křesťané, pokud chtějí, nebo pokud by to bylo třeba.
Co se týká prvních křesťanů, ti očekávali BRZKÝ příchod Pána Ježíše. Jejich odvažný postoj pramenil také z tohoto očekávání. A zdaleka ne všichni první křesťané byli tak odvážní. Gándhí nebo Martin Luther zase mohli účinně použít takový pokojný způsob, protože nečelili aktuálnímu nebezpečí, kdy by šlo o životy mnoha lidí. Ovšem třeba Bush (ačkoli se mi zahraniční politika USA nelíbí) jako představitel státu si nemůže dovolit "nastavit druhou tvář". To by bylo vnímáno jako slabost. Modlit se veřejně za nepřátele mohou představitelé církví v Americe, ale prezident asi ne.
Ježíšovo učení se jistě týká každodenního života jeho učedníka, je to učení duchovní. Není ovšem nějakou příručkou pro vrcholné politiky. Dobrým příkladem takového křesťanského představitele státu může být třeba sv. Václav, aspoň tak, jak nám ho vykreslují legendy.
Války mají různé příčiny. Domnívám se, že NĚKTERÉ války vznikají z nějaké důležité potřeby. Jiné jsou jen honbou třeba za přírodním bohatstvím. I tady na GS vedeme občas takové žabomyší války o ideje. Jsme potomi těch, kdo bojovali a - zvítězili. Máme to tedy tak trochu v genech, a podle mě je to dobře. Nežijeme v ráji nebo v nebi, ale v reálném světě.
Je čas boje a čas míru. Tak nějak to vidím.



Re: Křesťanství a účast ve válkách (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Čtvrtek, 14. září 2006 @ 00:37:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)


Přátelé,

zde máme typický příklad toho, když se sestra
chopí vyučování. Zmatek nad zmatek a omyl za omylem.

Jen krátce bych chtěl říci, že válka je Božím soudem nad bezbožností lidí. Válku dopouští Bůh. Bez Božího svolení by k žádné válce nedošlo.
Kdo vzbuzuje panovníky, kteří vyvolávají války?
Písmo říká, že Bůh. Bůh vzbudil Nabuchodonozora, římské císaře, Hitlera, Lenina, Stalina - byly to Boží soudy.

Válka je již tím nejdrastičtějším Božím soudem na zemi.
Méně drastickým soudem jsou bouře, vichřice, hurikány, tornáda, zemětřesení, sucho a hlad,
mor, epidemie a jiné pohromy, hmyz a škodná zvěř, národní zchátrání, ztráta občanských svobod, všeobecná demoralizace, nedostatek, chudoba. Až pak je válka.

Teď k tomu pacifismu, který tu hlásala výše uvedená sestra.

Jako věřící samozřejmě nemůžeme používat ŽÁDNÉ násilí, ani zabíjet. Myslím, jako civilisté.

Pokud však jsme věřící, kteří jsou součástí ozbrojených složek: armády, policie apod.
pak se na nás vztahuje slovo, že ne NADARMO
neseme meč.( Ř 13,4) Bůh sám považuje armádní a policejní složky za Boží služebníky.
A samozřejmě, že je logické, že tento meč
také můžeme použít a někdy jím i zabít člověka.
Například policista ze zásahového komanda může zcela legálně na rozkaz nadřízeného zneškodnit nebezpečného pachatele.
A nemusí mít žádné výčitky svědomí.

Tak zajisté i věřící voják ve válečném stavu je povinen poslouchat rozkazy a používat zbraň,
pokud je zařazen u bojové jednotky.
On zbraň nepoužívá jako křesťan, ale jako OBČAN státu, který byl povolán bránit vlast.

Přikázání NEZABIJEŠ zní ve skutečnosti NEZAVRAŽDÍŠ. Nejde zde o zabití ve válce.
To není vražda.

Pokud s tím má nějaký věřící problém, tak samozřejmě může z těchto složek vystoupit.
Ale není to jeho povinnost. V Lk 3,14 se Pána tázali i ŽOLDNÉŘI, co mají dělat.
A Pán jim neřekl, "musíte vystoupit z armády,
protože já jsem pacifista".
Řekl jim: "Nad žádným se nepotřásejte, aniž podvodně čiňte, a dosti mějte na svých žoldích."
To znamená, že se měli vyvarovat
( v řečtině ) "zlého zacházení"s lidmi, zejména s civilním obyvatelstvem a se zajatci, a neměli nikoho "šikanovat" a "utlačovat". A měli být spokojeni se svými žoldy a tudíž neměli násilně loupit civilní obyvatelstvo.

Příkladem takového správného vojáka byl např. německý generál Rommel. Bojoval na frontě až do roztrhání těla, ale popravovat Židy a nevinné civilní obyvatelstvo kategoricky odmítl i samotnému Hitlerovi!

Tak asi tak.



Re: Křesťanství a účast ve válkách (Skóre: 1)
Vložil: michelina v Čtvrtek, 14. září 2006 @ 17:25:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No jasne ze souhlasite Pane Haliku......ze.....
Panove, ...
nesnazila jsem se tim clankem nikoho vyucovat, byt mate ten dojem, ale rozepsala jsem svuj pohled na danou vec a podeprela biblickym ucenim. Pouzivala jsem myslim zasadne texty noveho zakona, hlavne slova Pana Jezise.
Zmatky....no zmatek je v tomto svete, a jsem si jista ze i v nasich dusich....protoze takovych protichudnych nazoru, co se na granosalis sejde....se vidi asi malokde....a pritom jde o viru....nejdulezitejsi soucast zivota, jestli ne zivot sam.
Pismo rika, ze svet lezi v moci zleho, a ja neverim, ze valky jsou Bozi soudy. Jsou nastrojem toho Zleho.....to co vykonal rukou Hitlera a jinych jemu podobnych MUŽů .....je hmatatelne zlo.
....a pokud vim, soudit bude Pan Jezis...a to na konci....v urceny cas...a
Zapomeli jste na Bozi milosrdenstvi? Kde je Bozi milosrdenstvi, pokud nas za nase hrichy tresta tak strasne uz tady.....
Verim, ze za tim stoji Satan a taky jsou to casto prirozene nasledky lidskeho hloupeho, nespravneho jednani.
Ale hlavne ze vy v tom mate jasno, panove....
Spokojene si broukejte smoulici, ale pozor na Bozi soud...ten opravdovy.




Re: Křesťanství a účast ve válkách (Skóre: 1)
Vložil: michelina v Čtvrtek, 14. září 2006 @ 21:28:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Na to Ti Gregoriosi odpovim, ale ne dnes, uz je pozde...
No rada bych se zeptala, ktere texty jsem "vytrhla z kontextu"? Konkretne? Diky Míša



Re: Křesťanství a účast ve válkách (Skóre: 1)
Vložil: michelina v Pátek, 15. září 2006 @ 16:37:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mam 3 deti, tak mne omluv, nemam toho casu moc…..
Když se Ti nezdaji me nazory, ještě k tomu jsem zena……jak jsi naznacil….nazory a myslenky zen –sester jsou často zcestne- tak jsi skus precist toho Tozera, ktereho jsem uvedla nakonci meho clanku.
Ale to snad jen na okraj

Buh samozrejme vladne nad celym „svetem“, ale nyní je cas, kdy tu vladne ten Zly, a Buh to pripousti. Satan byl svrzen na Zem nebo (do okoli Země) –

Zjevení Janovo 12:9 A veliký drak, ten dávný had, zvaný ďábel a satan, který sváděl celý svět, byl svržen na zem a s ním i jeho andělé.
Zjevení Janovo 12:10 A slyšel jsem mocný hlas v nebi: "Nyní přišlo spasení, moc a království našeho Boha i vláda jeho Mesiáše; neboť byl svržen žalobce našich bratří, který je před Bohem osočoval dnem i nocí.
Zjevení Janovo 12:13 Když drak viděl, že je svržen na zem, začal pronásledovat ženu, která porodila syna.

…byl svrzen z nebes, uz nemá pristup k Nejvyssimu, jako to bylo za Joba. Tehdy se ucastnil spolecenstvi v nebesich….a „mluvil“ do toho. Dostal na zacatku jisté pravomoci, a on jich zneuzil, touzil po ještě vetsi moci a svedl člověka (pokud pocitas i Evu za člověka-ja ano)
Ale pravomoci mu zustali…on je vladcem nad Zemi….proto mohl i Jezisi nabidnout vsechna kralovstvi světa, když se mu pokloni-

„Pak ho ďábel vyvedl vzhůru, v jediném okamžiku mu ukázal všechna království země
a řekl: "Tobě dám všechnu moc i slávu těch království, poněvadž mně je dána, a komu chci, tomu ji dám:
Budeš-li se mi klanět, bude to všechno tvé."

Jezis neodporoval, nerekl…co to placas….vzdyt ti tu nic nepatri….. a Satan by nic takoveho netvrdil, kdyby to nebyla pravda, vzdyt by to byla lacina lez, Jezis je Bozi Syn a ma prehled těchto „vecech“…..
A taky …kdyby to nemelo smysl, a bylo by jasne, ze Jezis nepodlehne…skousel by to na nej satan? Myslim , ze ne….takze jeho moc bych nepodcenovala….

Jan 12:31 Nyní je soud nad tímto světem, nyní bude vládce tohoto světa vyvržen ven.

Jan 14:30 Již s vámi nebudu mnoho mluvit, neboť přichází vládce tohoto světa. Proti mně nic nezmůže.

Efezským 2:1 I vy jste byli mrtvi pro své viny a hříchy,
2 v nichž jste dříve žili podle běhu tohoto světa, poslušni vládce nadzemských mocí, ducha, působícího dosud v těch, kteří vzdorují Bohu.

1 Petrův 5:8 Buďte střízliví! Buďte bdělí! Váš protivník, ďábel, obchází jako `lev řvoucí´ a hledá, koho by pohltil.
9 Vzepřete se mu, zakotveni ve víře, a pamatujte, že vaši bratří všude ve světě procházejí týmž utrpením jako vy.


….uvedl jsi text, Řím. 11:22
Cetl jsi prosim Te i kontext? Když uz nekoho obvinis, ze vytrhuje z kontextu, tak si sam na to davej pozor.
Rim. 11:22 Považ dobrotu i přísnost Boží: přísnost k těm, kteří odpadli, avšak dobrotu Boží k tobě, budeš-li se jeho dobroty držet. Jinak i ty budeš vyťat,

-tady nemluvi o vseobecne prisnosti, nebo hnevu, ale mluvi o tom, jak Buh reagoval na zatvrzely Izrael, na jeho odpadnuti , ….a projevilo se to tak…ze byli vytati….byli odrezani…..a ponechani napospas…..uz nebyli pod zvlastni Bozi peci, i když Buh splni svůj slib a smlouva , kterou s Izraelem uzavrel je platna…..jak pise dal,…bude zachranen i Izrael….

Když si prectes Rim. 1. a 2. kapitolu…tak tam muzeme videt, ze Buh netresta okamzite…jako ty pises…nemoci, katastrofy…….ale svůj soud vynese nakonec,…

2:5 Svou tvrdostí a nekajícnou myslí si střádáš Boží hněv pro den hněvu, kdy se zjeví spravedlivý Boží soud.
6 On `odplatí každému podle jeho skutků´.
7 Těm, kteří vytrvalostí v dobrém jednání hledají nepomíjející slávu a čest, dá život věčný.
8 Ty však, kteří prosazují sebe, odpírají pravdě a podléhají nepravosti, očekává hněv a trest.
9 Soužení a úzkost padne na každého, kdo působí zlo, předně na Žida, ale i na Řeka;

Ale ….svym zlym jednanim a zadrzovanim pravdy se vymykame jeho ochrane, jsme mimo, a ….On nas vyda napospas…zlu…a je tu vladce tohoto světa…

1:24 Proto je Bůh nechal na pospas nečistým vášním jejich srdcí, takže zneuctívají svá vlastní těla;
25 vyměnili Boží pravdu za lež a klanějí se a slouží tvorstvu místo Stvořiteli - on budiž veleben na věky! Amen.
26 Proto je Bůh vydal v moc hanebných vášní. Jejich ženy zaměnily přirozený styk za nepřirozený

Ale neznamena to, ze BUH pusobi to zlo, ze ON je PRICINA. Znamena to „pouze“, ze my sami se davame k dispozici tomu Zlemu, a Buh to pripousti.

Bud plati, ze platime za každý hrich, a Buh nas za ne tresta…nebo je tu Jezisova obet, která smyva hrichy…..samozrejme tomu, kdo uveri

A spis se mi zda, ze ty veris v nejakeho rozmarneho „dedecka na oblacku“, který když se mu zda, ze je třeba potrestat-vdouva moze a pusobi tsunami, a nekdy se na nas zase mile usmiva….ne…Jezis řekl, ze poselstvim…hlasanim evangelia se lidi deli na psenici a koukol….nechava se rust obili spolu s plevelem…nakonec, az v case zne….se bude oddelovat….a soudit…a trestat.

Hrich Buh netoleruje, a proto poslal svého Syna…….

Buh neprihlizi bezmocne, ….tomu, kdo není casti tohoto světa ,poskytuje vztah s Nim, Otcovskou peci, pozehnani…. a uzasnou budoucnost v Jeho blizkosti. Netresta ho za hrichy, které uz ocistila Jezisova krev. Ani nemoci, ani zemetresenim….

To je moje vira skrze pismo…neverim na karmu, nebo co to prezentujes Ty, verim Bibli.

Ale respektuji, ze muzes mit na věc jiny pohled a proto necham vse na Nem,




Re: Křesťanství a účast ve válkách (Skóre: 1)
Vložil: michelina v Pátek, 15. září 2006 @ 17:38:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
....to na konci mela byt tecka, ne carka.



Stránka vygenerována za: 0.43 sekundy