Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 240, komentářů celkem: 429556, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 515 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116479695
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: ORIGENES - základní fakta o jeho učení
Vloženo Pondělí, 04. září 2006 @ 11:00:29 CEST Vložil: Bolek

Historie poslal daggie

ORIGENES - základní fakta o jeho učení Vzhledem k tomu, že se zde vyskytují jak v mé, tak i v práci Mgr. Halíka kritické narážky na Origenovo učení, dovoluji si zveřejnit několik faktů o jeho učení. Očekávám zajímavou diskuzi ze všech koutů církve, neboť jeho učení negativně ovlivnilo celou církev v průběhu 2000 let. V podstatě jde o indoktrinaci církevního (výrazně pavlovského = židokřesťanského) myšlení platónskou filosofiií. Kdy Platón říká, že mravní principy Božích zákonů jsou nad Boha. Což mohl vyvozovat v řeckém mmyšlenkovém okruhu, avšak židokřesťanské myšlení praví jinak: Sola Scriptura, Sola Gratia, Sola Fidei. To je sice Lutherovo heslo, ale shrnuje ve zkratce to, o co šlo ap. Pavlovi a ostatním apoštolům v 1. století - že inkarnace Ježíše, jeho život, smrt a vzkříšení je naplněním nejen Mojžíšova Zákona a Proroků, ale i naplněním tužeb všech židů, očekávajících příchod Mesiáše. Takto chápeme i čekání na Ježíšův 2. příchod ve slávě a moci jeho a našeho nebeského Otce, očekáváme také vzkříšení mrtvých a poslední soud. A takto také víme, že toto vše je již velmi blízko.

Naproti tomu církve, které mají ve své teologii vědomě či nevědomě učení o APOKATASTAZI = VŠESPASENÍ, toto očekávání relativizují. Místo na službu potřebným a na rozumné zvěstování skutečného evangelia skrze pokání a víru a očekávání 2. příchodu Ježíše, se soustředí na růst církví, tzv. sjednocení, vylití ducha, jakési probuzení atd. Poznámka na závěr: Je zvláštní, že se v současné době domluvímve službě chudým lépe s katolíkem než s evangelikály. Slovo milosti je dnes lépe kázáno evangelíky než charismatiky. O teologii si mohu lépe popovídat s pravoslavným duchovním než s vedoucími skupinek. A svoboda projevu je více ctěna v sekulárním světě než ve vyznavačských církvích. PROČ? Jsou snad charismaticko-evangelikální církve natolik snobské a elitářské, že nedokáží sebereflektovat změnu? Nebo se jejich vedoucí něčeho bojí? Obrodná křesťanská hnutí nejsou chaotická (vedou-li je klasičtí, avšak probuzení reformační teologové), nýbrž dynamická. Problémem pro stávající církevní establishment byly vždy výrazné individuality v těchto hnutích. Bortily totiž zažitou ideu o poslušnosti vedoucím a "matce církvi". Což je jen dobře, protože tak se církev Kristova během 2000 let posouvá o několik kroků dále. Skrze poslušnost slova evangelia. Kdo má uši k slyšení, slyš. :-) A následuje slíbený Origenes :
Zvláštní aspekty Órigenovy telogie
Órigenova teologie je velmi komplexní a Órigenés zasahoval do všech jejích odvětví. Zde zmíníme jen její nejdůležitější aspekty.

Trinitární teologie
V otázce Nejsvětější Trojice bojoval Órigenés proti modalismu, avšak sám byl obviňován ze subordinacionismu. Syn vychází z Otce podobně jako vůle z rozumu, nikoli tedy dělením, ale duchovně. Jeho zrození je od věčnosti, tj. nebyla nikdy doba, kdy by Syn nebyl (proti tomu srv. Areios a arianismus). Syn není synem per adoptionem, sed natura („nikoli přijetím, ale přirozeností“). Syn i Otec tedy mají jedinou podstatu,. Órigenés v této souvislosti jako první použil v pozdějším křesťanství klíčové slovo ομοούσιος homoúsios, „jediné podstaty“, „soupodstatný“, termín použitý v roce 325 na 1. nikajském koncilu.

Logos (tj. Syna, Slovo) nazývá Órigenés „druhým Bohem“ (viz Rozhovor s Heraklidem), zatímco Otec je nazýván „autótheos“ a „haplós agathos“, tedy „prvotní Bůh“ a „jediný dobrý“. Z těchto a z dalších výrazů vyplývá, že Órigenés považoval Syna a Ducha za prostředníky mezi Otcem a stvořením a za Otci podřízené. V tom spočívá Órigenovi vyčítaný subordinacionismus, neboť tím Órigenés předpokládá jistou hierarchii v rámci Trojice.

Christologie
V rámci christologie používá Órigenés poprvé termín θεάνθρωπος theanthrópos „bohočlověk“, kterým vyjadřuje plnost lidství i božství v Kristu. Poprvé se také objevuje termín „Ježíšova duše“, která je pojítkem mezi nekonečným Logem (Synem) a omezeným tělem. Órigenés učí také commucatio idiomatum, tedy skutečnost, že jednota mezi lidstvím a božstvím v Kristu je tak těsná, že je možné na Krista aplikovat termíny jak týkající se jeho božství, tak jeho lidství. Órigenés daroval řecké teologii i následující termíny: physis, hypostasis, úsia.

Eschatologie
Órigenova eschatologie je známa pro jeho učení o apokatastazi. Órigenés se domníval, že na konci časů dojde k navrácení všeho k Bohu a k očistě všech vin. Órigenés nezná věčné tresty pro hříšné; jen tresty časné, tj. očišťující. Avšak nutno dodat, že Órigenés nezná ani konečné završení, neboť pod vlivem platonismu zastává pluralitu po sobě jdoucích světů. Tedy na konci tohoto světa po apokatastasi opět dojde k hříchu - neboť věčné lidské duše mají stále svobodnou volbu - zhřeší, Bůh je obleče do hmoty a celý příběh začíná znovu.

Lidská duše
Lidská duše je podle Órigena (opět pod vlivem platónismu) nejen nesmrtelná, ale i věčná. Že se nachází v hmotném těle, je zaviněno jejím hříchem a pádem. V jistém smyslu Órigenés hovoří o „převtělování“, neboť každá duše může žít v různých světech jdoucích po sobě, neboť je vždy svobodná odmítnout Boha, „padnout“ a dostat se do hmotného světa.

Exegeze
V exegezi zastával Órigenés pod vlivem řecké filosofie a zvláště židovského myslitele Filona Alexandrijského učení o třech smyslech. Každý text Písma má tři smysly (doslovný, duševní a duchovní), podobně jako jsou tři složky člověka (tělo, duše a duch); každý křesťan je vyzván, aby pronikl až k tomu třetímu, duchovnímu smyslu, který teprve dává život a odhaluje pravdu. Aby tohoto smyslu Órigenés dosáhl (neboť tento smysl není odhalen všem, ale jen těm, kdo mají dar Ducha), používá velmi často alegorický výklad, kterým se velmi proslavil. Órigenés zastává nauku o slovní inspiraci Písem.

Další aspekty
Órigenés zastává v plné míře učení o prvotním hříchu a zastává i křest novorozeňat.
Jedině v církvi je Kristova spásná milost a víra, proto „mimo církev není spásy“.
V otázce pokání zastává Órigenés názor, že jedinou příležitostí, jak být očištěn od hříchu, je křest. Po křtu však přesto existuje sedm možností, jak dosáhnout odpuštění hříchů: mučednictví, milosrdenství (dávání almužen), odpouštění těm, kdo se provinili proti nám, obrácení hříšníka, láska a konečně tvrdé pokání a vyznání svých vin knězi. Órigenés tedy zná zpověď knězi, který rozhodne, zdá má být učiněna veřejně, či nikoli.


"ORIGENES - základní fakta o jeho učení" | Přihlásit/Vytvořit účet | 7 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: ORIGENES - základní fakta o jeho učení (Skóre: 1)
Vložil: Seraphim v Pondělí, 04. září 2006 @ 13:56:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416
Daggie pravdivě informoval, že Origenovo učení negativně ovlivnilo celou církev v průběhu 2000 let. Že Origenova eschatologie je známa pro jeho učení o apokatastazi. Že Origenés se domníval, že na konci časů dojde k navrácení všeho k Bohu a k očistě všech vin. Že Origenés nezná věčné tresty pro hříšné; jen tresty časné, tj. očišťující.

Doplňuji: Právě tato Origenova arcilež tzv. vyprázdněného či prázdného Pekla, jakmile se začala tolerovat od 20.století v Církvi (1700 let tolerována nebyla), tak ničí křesťanskou víru a morálku řady katolických a pravoslavných biskupů, kněží a v poslední době i nábožensky aktivních laiků.

Kromě této nově používané arcilži, JINÁ ORIGENOVA LEŽ ovlivňovala Církev 1700 let. Nemá tak zhoubný účinek jako arcilež prázdného Pekla, ale jak se domnívám byla jedním z důvodů, proč došlo k protestantské reformaci, k oddělení západo a severoevropských katolíků (nyní protestantů) od katolíků středo a jihoevropských (římských).
Trochu historie:
V době Augustinově (354 - 430) se mezi křesťanskými teology všeobecně rozšířil názor nekřesťana (židovského učence) Filóna Alexandrijského (zesnul r.50), který převzali křesťané Origenes (zesnul r.254) a Řehoř Nysský (zesnul r.395), ŽE V RÁJI SE PLOZENÍ DĚTÍ NEMĚLO DÍT POHLAVNÍ CESTOU JAKO JE TOMU U ZVÍŘAT. [238, str.56-57]
V Sýrii dokonce existovaly křesťanské monašské skupiny, které zakazovaly všem křesťanům se ženit a vdávat, neboť křesťan vykoupený Kristem má žít jako Adam a Eva v ráji před pádem. [352, str.205][80, str.74]
Augustin si připomněl prorocké varování apoštola Pavla z 1Tim 4,1-3:
Duch prohlašuje zcela jasně: „V posledních dobách někteří lidé odpadnou od víry a budou se držet bludařských duchů a ďábelských nauk, prolhaných pokrytců, kteří mají ve svém svědomí vypáleno znamení, protože zakazují manželství a jisté pokrmy, které Bůh stvořil proto, aby je lidé věřící a pravdy znalí s děkováním požívali.“
Proto Augustin odmítl zakazovat křesťanům manželství. Porozuměl však varovnému proroctví jen zčásti. Protože věřil stejně jako další teologové konce 4.století, že v ráji se plození lidí pravděpodobně nemělo dít pohlavní cestou [18, str.106], tak zvolil zdánlivě střední cestu mezi tehdy módní naukou teologů a varováním apoštola Pavla. Hodnotí manželské plození dětí jako dobré (na rozdíl od syrských monachů), neboť svatí praotcové Abraham, Izák, Jákob také plodili děti prostřednictvím sexu, ale SEXUÁLNÍ POTĚŠENÍ VIDÍ JAKO NEDOBRÉ. Učí, že svatí praotcové a jejich manželky nevyhledávali v manželství nic jiného nežli potomstvo [18, str.142].
Augustin svůj postoj objasnil v knize „Manželství a chtíč“, jež katolické učení o sexu ovlivňovala těmito a podobnými větami: „Jednou věcí je nelehat se ženou vyjma stavu, když vůle člověka směřuje výhradně k plození: na tom není nic hříšného. Jinou věcí jest, je-li v obcování hledána rozkoš těla, byť i v mezích manželství: to je lehký hřích.“ [177, str.473][18, str.111,113]
Augustin pokládal za bezhříšný pouze ten manželský pohlavní styk, který je zaměřen výlučně na zplození potomka [18, str.141-143]. Všechny ostatní motivy pokládal minimálně za lehký hřích. Augustinovy myšlenky opakovali následující generace katolických teologů [177, str.473-474]. Tomáš Akvinský (1225-1274) navázal na Augustina těmito slovy:
„Pročež ježto manželský úkon není o sobě špatný, ani nebude vždy smrtelným hříchem hledat potěšení… Jestliže však se hledá potěšení v mezích manželství, že totiž takové potěšení by se nehledalo u jiné než u manželky, tak je všední hřích.“ (Akvinský, Tomáš, Theologická summa – doplněk III. části, Krystal Olomouc 1937, str.283.) [3, str.283]
Historickou výjimkou byl biskup František Salezský (1567-1622), který se na manželskou sexualitu díval mnohem pozitivněji. Jako apoštol Pavel chápal sexuální spojení manželů tak, že pohlavní zdrženlivost uvnitř manželského páru lze praktikovat, pouze když k ní manželský partner (partnerka) rád (ráda) svolí. Biskup Alfons z Liguori (1696-1787) byl pravděpodobně další výjimkou. [292]
AŽ VE 20.STOLETÍ BYLO PÍSEMNĚ VEŘEJNĚ SDĚLENO PŘÍMO ŘÍMSKÝMI PAPEŽI, ŽE V MANŽELSTVÍ NENÍ POTĚŠENÍ ZE SEXUÁLNÍ ROZKOŠE HŘÍCHEM, ANI HŘÍCHEM LEHKÝM. Papežové po r.1950 uznali starou pravdu biblické tradice Písně písní (do té doby byl text Písně písní obvykle vykládán pouze symbolicky, ne doslovně), Přísloví 5, 18-19 a učení apoštola Pavla v 1 Kor 7, 28:
„Budiž požehnaný pramen tvůj, a vesel se z manželky mladosti své, laně milostné a srny utěšené. Prsy její ať tě opojují všelikého času, v milování jejím kochej se ustavičně.“ (Přísloví 5, 18-19)
„Ale i když se oženíš, nezhřešíš. A vdá-li se dívka, nezhřeší.“ (1 Kor 7, 28)
Této změny katolické teologie v postoji k manželskému sexu si povšiml i zakladatel moderní satanistické sekty Anton Szandor La Vey a komentoval ji slovy: „Časy se změnily. Náboženští (tzn. katoličtí) vůdcové již nehlásají, že veškeré naše přirozené konání je hříšné. Již si nemyslíme, že by sex byl odporný.“ (La Vey, Anton, Szandor, Satanská bible, 5.část, Reflex.) [223]
Encyklikou Humanae vitae skrze schválení manželské soulože v době neplodných dní (metoda PPR) papežové uznali, že i takový pohlavní styk v manželství jehož cílem není početí dítěte, není hříchem. V postoji k manželské sexualitě jde o krok směrem k bibličtější a tedy tradičnější a ortodoxnější teologii. Katoličtí teologové po II.Vatikánském koncilu (po r.1965) hlasitě učí, že Augustin vytvořil takovou teologii manželství, která není vždy slučitelná s dnešní katolickou teologií. Připomíná se, že: „Nelze např. tvrdit, že manželské setkání je vždy spojeno s lehkým hříchem.“ (Dolista, Josef, Naděje vložená do manželství, MCM Olomouc 1994, str.79.) [80, str.79] Díky Bohu!
Naneštěstí po 2.vatikánském koncilu nedošlo v manželské teologii jen k pozitivním věcem. Katolickými teology - včetně papeže Jana Pavla II., byl prakticky přijat moderní feministický blud, že manžel už nemá být hlavou rodiny [80, str.59-61,76]. Šířením tohoto omylu současní celibátní katoličtí teologové ničí katolické rodiny, aniž si to uvědomují, neboť sami na sobě tento recept nezkusili. Dochází ke zbytečnému boji o moc v rodině, když se manželka odmítá manželovi podřizovat. Ke vzpouře vůči manželovi ji navádějí nejen nekřesťanská média, ale i její farář. Je to smutné. Konfliktu a nejednoty pravidelně zneužívají děti. Výsledkem jsou rozhádaní manželé a líní a vzpurní potomci. [234, str.61-62]
Současně Encyklikou Humanae vitae skrze schválení antikoncepční manželské soulože v době neplodných dní (metoda PPR) bylo, Bohu žel, katolíkům umožněno bludně si myslet, že když nepoužívají kondom, ale používají výlučně PPR a mají za celý život pouze 2 děti, tak že nehřeší proti Božímu přikázání "Ploďte a množte se a naplňte Zemi".
Co se týče postoje katolické teologie k interrupci, ten je všeobecně znám z masmédií. Katolická teologie interrupce vždy a v každé situaci odmítá a označuje je za vraždu. [63]

Z mé disertační práce - Mgr. Libor Halík PhD., duchovní Pravoslavné církve



Re: ORIGENES - základní fakta o nesnášenlivosti židovství (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Pondělí, 04. září 2006 @ 16:59:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Berme do úvahy, že mnozí píší ze své zkušenosti s Bohem, znají věci ´tak jak jsou´ a ne jak se tradují.
Starozákonně podaný Hospdin je strašný. vedl svůj národ a vítězně obsadil zemi Kanaánu, odkud vyhnal pět národů a dva nechal žít smíšeně.
Je několik podob, jak nám je podává minulost:
* možný, ochraňující a dávající Hospodin praotců , který se dává uctit (Genesis 28, 20 - 22) od dobrovolného ctitele,
* přísný, přikazujcí Bůh vojny,
* Bůh volby mezi dobrem a zlem,
* Bůh nepřítel mých nepřátel, silný v boji,
* milosrdný Bůh podle proroků, který nechce aby hříšník zahynul, ale obrátil se a žil,
* Bůh - láska, viz poselství od Ježíše, Otec .

Když čtu žalmy, mám někdy pocit, že radost ze zaslíbení zkazí verše, kde se hrozí bezbožným trestáním a já mám pocit, že myšlenky modré jako blankyt a zlaté jako zaslíbení se pokazí přimísením černé barvy výhrůžek na trest.

A tak se nedivím, když někdo vyšel z temné a úzké chodby přísného bojovníka za svůj národ, který vyhrožuje a trestá a chce vidět laskavého Boha , který jako Slunce září na spravedlivé i nespravedlivé a jeho požehnání padá jako déšť na chudé i na bohaté stejně (Matouš 5, 45, Luk 11, 13 a dva verše předtím).

Origenes pravděpodobně není starozákonní. To mu vyčítají.



Re: ORIGENES - základní fakta o jeho učení (Skóre: 1)
Vložil: Seraphim v Pondělí, 04. září 2006 @ 20:03:32 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416
mk (miliko(a)atlas.cz) napsal: "Origenes pravděpodobně není starozákonní. To mu vyčítají."

Odpovídám:
Origenes není ani novozákonní, ani evangelijní, on je nekřesťanský, dnes by se řeklo: On je New Age. Origenes je svým bludem prázdného Pekla přímo antikristovský.
Mgr. Libor Halík PhD., duchovní Pravoslavné církve



Stránka vygenerována za: 0.20 sekundy