Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 238, komentářů celkem: 429554, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 448 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116478460
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Co je pro křesťany závazné Tora Mojžíšova, nebo Tora Ježíšova?
Vloženo Pondělí, 09. říjen 2006 @ 13:59:27 CEST Vložil: Bolek

Kázání poslal Karels



Co je pro křesťany závazné Tora Mojžíšova, nebo Tora Ježíšova?

Mohl jsem být účastníkem vyučování Karla Orlíka, zda je pro nás křesťany, pro církev závazná Mojžíšova Tora, nebo nikoliv. Se závěry jeho vyučování se nyní s vámi budu sdílet, vážení čtenáři Grano Salis. Křesťané někdy nemají úplně jasno, nakolik je pro ně závazné desatero a zda jsou pro ně závazná některá přikázání ze Starého zákona. Zvláště jsou to dvě skupiny křesťanů, jsou to naši sourozenci v Ježíši Kristu katolíci a adventisté sedmého dne.

Jako první věc, kterou si musíme vysvětlit je rozdíl mezi Starou a Novou smlouvou. Jak se stal člověk, žid účastníkem Staré smlouvy? Osmého dne byl malý židovský klučina obřezán. Novorozence se nikdo neptal, zda chce být, nebo nebýt účastníkem smluvního vztahu s Bohem. Rozhodli za něj jeho rodiče. V průběhu života se vyznávající žid postupně seznamuje se svojí vírou. Neposlušnost se nepromíjí. Kdo by se odmítl podřídit byl vyloučen ze společenství Izraele, ba byl i ukamenován! Moje argumentace směřuje k tomu, že účastník Staré smlouvy se na smlouvě nepodílí svým rozhodnutím, svojí svobodnou vůlí. Je mu účast na smluvním vztahu mezi jím a Bohem přikázána. Jako důsledek, jako odměna je židovskému národu zaslíbena řada výhod oproti ostatním národům. Odměnou za svojí poslušnost smlouvě s Hospodinem je židovskému národu zaslíbena řada požehnání. Nová smlouva je oproti tomu "postavena" na svobodné vůli, na svobodném rozhodnutí jedince. Křesťanská víra je ze slyšení Dobré zprávy, evangelia. [1] Jak je tomu potom s přikázáními ze Starého zákona? Pro nás pro křesťany pozbyly už platnosti. Například tzv. dvojpřikázání lásky: "Miluj Hospodina, Boha svého, celým svým srdcem, celou svou duší a celou svou myslí." a "Miluj svého bližního jako sám sebe." (Matouš 22:37,39) Jsou tato dvě přikázání, přikázání z Mojžíšovy Tory závazná? Nikoliv! Nikde v písmu nenaleznete příkaz k milování svého Boha! Pro nás křesťany neplatí ani tato dvě přikázání, dvojpřikázání lásky. Tato dvě přikázání jsou sice dvě největší přikázání z Tory a vlastně vůbec z celého Starého zákona. Avšak pořád jsou součástí komplexu 613 přikázání, která jsou závazná pro židovské věřící. Znamená to, že nemáme milovat Boha? Znamená to, že nemáme milovat bližního? Podle Ježíše Krista se máme milovat vespolek, jako On miloval nás. "Nové přikázání vám dávám, abyste se navzájem milovali; jako já jsem miloval vás, i vy se milujte navzájem." (Jan 13:34) Víte jaký je rozdíl, vážení čtenáři, mezi Ježíšovým novým přikázáním a přikázáním z Tory: "Miluj svého bližního jako sám sebe."? Měřítkem takového přikázání, přikázání z Mojžíšovy Tory jsem jenom já sám. Natolik, nakolik jsem schopný milovat sám sebe, miluji i ostatní lidi. Naproti tomu, měřítkem lásky, kterou mám projevovat vůči svým bližním, především vůči těm, kteří patří do rodiny víry, je Náš Pán Ježíš Kristus. Dovede si představit, vážení čtenáři, že by se někdo obětoval v údobí Starého zákona za svého bližního? Že by se nějaký Žid obětoval pro jiného Žida? Já si nemyslím, že se tak dělo obecně. Naproti tomu, Ježíš od nás žádá daleko větší odhodlání. Dokonce od nás Pán Ježíš žádá, abychom se obětovali pro svého bratra a sestru, abychom se obětovali i svůj život pro naše sourozence z rodiny víry. Ke svým nepřátelům máme mít takový vztah, že je máme milovat a dokonce jim máme i žehnat. [2] A nemáme nikde v Svatých textech Bible Nového zákona příkaz milovat Boha. Protože jak chcete přesně definovat lásku? Jak přesně chcete naplnit svojí lásku k Bohu? Čteme určitou definici o lásce - Bůh je láska. Boha milujeme ne proto, že to máme nařízeno, přikázáno, ale protože víme, co pro nás vykonal. Boha milujeme zcela dobrovolně a bez podmínek. Jak píše apoštol Pavel: "láska se nedá vydráždit." Celá 13. kapitola listu do Korintu není o tom, co je láska, ale co láska není! Nyní k desateru. Někteří křesťané se domnívají, že desatero je závazné i pro církev. Chci se jich zeptat: "jak se má desatero brát, duchovně, nebo doslova?" Pokud mi odpoví, že: "doslova", potom se jich zeptám druhým dotazem, "co se začátkem desatera?" Je tam řečeno: "Já jsem Hospodin, tvůj Bůh; já jsem tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví." (Exodus 20:2) Tenhle text je ale dost konkrétní. Vždyť ani my, ani naši předkové jsme nepřebývali v egyptské zemi. Pokud bychom tento text chtěli vykládat duchovně, co ty ostatní přikázání? Tento text duchovně a zbytek desatera doslova? To, že zákon, desatero bude zrušeno dokládají nejméně dva texty ze Svatých textů Bible. První text je v knize proroka Jeremiáše: "A stane se, že se v oněch dnech na zemi rozmnožíte a rozplodíte, je výrok Hospodinův. Nebude se už říkat: »Schrána smlouvy Hospodinovy«; ani jim na mysl nepřijde, nebudou ji připomínat, nebudou ji postrádat, nebude už zhotovena." (Jeremiáš 3:16) A co bylo v Schráně smlouvy Hospodinovy, v Truhle? Byly tam desky zákona. Tento text, text z proroka Jeremiáše počítá s tím, že desatero pozbude platnosti. Druhý text je z Nového zákona. "Nestanuli jste jako Izrael před tím, co je hmatatelné: před 'hořícím ohněm, temnotou, mrákotou, bouří, zvukem polnice a před hlasem Božích slov', při němž posluchači prosili, aby toho byli ušetřeni." (Židům 12:18-19) Která je to situace? O které situaci se to v listě Židům hovoří? Přeci o vydání desatera, vydání tzv. deseti slov. (Exodus 20:18-19) [3] Na hoře Sínaji obdržel Izrael pouze desatero, deset slov. Z argumentace ve výše uvedeném textu vyplývá, že i pro křesťany ze Židů (!) není desatero závaznou smlouvou. Ve skutečnosti máme mnohem přísnější "normu". Ve Starém zákoně patřilo 10% zisku Hospodinu Bohu. Kolik patří % z tvého zisku Pánu Bohu v období Nové smlouvy? Ne 10%, ale 100% ! Ve Staré smlouvě platilo oko za oko, zub za zub, což byl na svojí dobu pokrokový zákon. [4] V Nové smlouvě ale platí: "nastav druhou tvář" (Matouš 5:39), a tak dále, a tak dále… Pro uklidnění všech vás, kteří jste se rozhodli dávat například do církevní pokladny desátek. Já myslím, že neděláte špatně. Starý zákon i se svými přikázáními už pro nás křesťany není závazný, ale jak se píše: "Veškeré Písmo pochází z Božího Ducha a je dobré k učení, k usvědčování, k nápravě, k výchově ve spravedlnosti, aby Boží člověk byl náležitě připraven ke každému dobrému činu." (2 Timoteova 3:16-17) Pokud se tedy někdo rozhodl dávat dobrovolně desátek, je to jen a pouze jeho věc, jeho vlastní rozhodnutí, jak bude sloužit Bohu. Ale už to není závazné pro druhého a naprosto to není přikázáno pro novozákonní církev. Přikázání ve Starém zákoně jsou podle mne, podle mého poznání, pokladnicí inspirace k dobrým skutků, které můžeme konat. Na závěr zopakuji pro mnohé z nás nové myšlenky. Ve Svatých textech Bible Nového zákona není jediné přikázání, abychom milovali Boha, co se nám naopak přikazuje je, abychom se milovali vespolek, jako Ježíš Kristus miloval nás. Máme tedy milovat svého křesťanského sourozence tak, že se za něj mám i obětovat svým životem. Tohle všechno vidím jako podstatný rozdíl mezi Starou a Novou smlouvou. Pro nás křesťany už není závazná Tora Mojžíšova, nýbrž Tora Ježíšova. Karels
poznámky: 1. "Tedy víra z slyšení, a slyšení skrze slovo Boží." (Bible kralická, Římanům 10:17) 2. "Ale vám, kteří mě slyšíte, pravím: Milujte své nepřátele. Dobře čiňte těm, kteří vás nenávidí. Žehnejte těm, kteří vás proklínají, modlete se za ty, kteří vám ubližují." (Lukáš 6:27-28) 3. "Všechen lid pozoroval hřmění a blýskání, zvuk polnice a kouřící se horu. Lid to pozoroval, chvěl se a zůstal stát opodál. Řekli Mojžíšovi: Mluv s námi ty a budeme poslouchat. Bůh ať s námi nemluví, abychom nezemřeli." 4. Oko za oko, zub za zub jako zákon milosrdenství


"Co je pro křesťany závazné Tora Mojžíšova, nebo Tora Ježíšova?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 19 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Co je pro křesťany závazné Tora Mojžíšova, nebo Tora Ježíšova? (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Pondělí, 09. říjen 2006 @ 14:40:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Karelsi máš pravdu, NOVÉ přikázání vlastně zní, že máme Boha i bližního MILOVAT VÍCE NEŽ SEBE. Protože máme položit svůj život ( duši ) pro Pána Ježíše i pro bratří. Máme se navzájem milovat tak, jako Pán Ježíš miloval nás. Vydal za nás svou duši i tělo. A to samé přikazuje i nám. Říká se tomu nesení kříže. A není to otázka naší spásy, ale našeho nesení ovoce a získání ODMĚNY a vstupu do tisíciletého Království na zemi. Jan 15: v.10-14 - příkaz k vzetí a nesení kříže v.15-17 - následné nesení OVOCE v.18-25 - z toho vyplývající nenávist a protivenství ze strany těch, co žijí v těle, náboženských lidí, včetně křesťanů pod zákonem, kteří nenesou svůj kříž. v.26-27 - svědectví nevěřícímu i náboženskému světu Jan 16,1 - pronásledování ze strany náboženských lidí, včetně tělesných křesťanů, vypovídání ze sborů a mordování ( i duchovní ), z neznalosti Boha a Krista



Re: Co je pro křesťany závazné Tora Mojžíšova, nebo Tora Ježíšova? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pondělí, 09. říjen 2006 @ 14:44:57 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Asi nejvíc radikální myšlenka, která zazněla v tomto vyučování je, že Bůh nám křesťanům nepřikazuje Ho milovat. A přikázání: "Miluj Hospodina, Boha svého, celým svým srdcem, celou svou duší a celou svou myslí." už pro nás křesťany neplatí...

Pokud si vzpomenete, to stejné přikázání podle jiného evangelia zní jinak - "Ježíš odpověděl: První je toto: 'Slyš, Izraeli, Hospodin, Bůh náš, jest jediný pán; miluj Hospodina, Boha svého, z celého svého srdce, z celé své mysli a z celé své síly!'" (Marek 12:29-30)

V tomto textu je navíc i Slyš, Izraeli... - může se toto přikázání lásky týkat církve? Tohle (Marek 12:29-30) přeci dokazuje, že nikoliv! Tento biblický text jasně dokazuje, že se týká jenom Izraele...

Karels



Re: Co je pro křesťany závazné Tora Mojžíšova, nebo Tora Ježíšova? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pondělí, 09. říjen 2006 @ 14:58:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ono to má taky praktický rozměr. Já se vždycky modlil, abych jako křesťan naplnil ta dvě přikázání lásky: "Miluj Hospodina, Boha svého, celým svým srdcem, celou svou duší a celou svou myslí." a "Miluj svého bližního jako sám sebe." (Matouš 22:37,39)

Nyní se už takto nebudu modlit, ale spíš, abych dovedl bližního milovat a vidět jako Pán Ježíš a ve svém vztahu k Bohu, abych měl svobodu a v této svobodě jej mohl milovat....

Karels



Re: Co je pro křesťany závazné Tora Mojžíšova, nebo Tora Ježíšova? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pondělí, 09. říjen 2006 @ 15:37:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vyučování Karla Orlíka je o to vzácnější, že sám vyrostl v adventistické rodině. Byl vychováván ve víře už od mala, v úctě k desateru. Na Grano Salis je tento bratr známý jako vendaor...

Karels



Re: Co je pro křesťany závazné Tora Mojžíšova, nebo Tora Ježíšova? (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Pondělí, 09. říjen 2006 @ 16:11:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
"Jezis odpovedel a rekl mu: Jest-li mne nekdo miluje, ten bude ostrihat moje slovo, a muj Otec ho bude milovat, a prijdem k nemu a udelame si u neho pribytek."(Jan 14:23). Pan Jezis prisel naplnit Stary zakon a ne zrusit. Kdybychom neznali zakon, nevedeli bychom co je hrich. A apostol Pavel nas take nabada, abychom vice nehresili. "Tak co tedy? Coz budeme hresit, kdyz nejsme pod zakonem, ale pod milosti? To at se nestane!" (Rim.6:15). A dale:"Tak tedy je zakon svaty, i prikazani je svate i spravedlive i dobre." (Rim.7:12). Ted nehresime nebo lepe nechceme hresit proto, ze Pana milujeme a ne proto, ze chceme neco dodrzovat. Tak to vidim ja.
A co se tyka blizniho, musime dobre rozlisovat a nenutit na ne nasi lasku, kdyz ji odmitaji. "Kotlar Alexandr mi spusobil mnoho zleho. Nech mu odplati Pan dle jeho skutku, ktereho se i ty vystrihej, nebot se velmi protivil nasim slovum." (II.Tim.4:14,15). Tyto verse me velice udivuji, protoze tady jakoby apostol Pavel zapomel na odpousteni.



Re: Co je pro křesťany závazné Tora Mojžíšova, nebo Tora Ježíšova? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pondělí, 09. říjen 2006 @ 17:56:32 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Berte na sebe břemena jedni druhých, tak naplníte zákon Kristův. - Galatským 6:2 - což je Tora Ježíšova (zákon Kristův), který můžeme a máme naplnit, když bereme břemena jedni druhým.

Karels



Re: Co je pro křesťany závazné Tora Mojžíšova, nebo Tora Ježíšova? (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Pondělí, 09. říjen 2006 @ 23:52:57 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je velmi inspirativní slovo pro mne. Nemyslím tím, že se s ním zcela ztotožňuji, ale to, že vyvolává napětí s tím co učíme.

Už dříve jsem přirovnával církev k mafii.
A nyní, když toto slovo domyslím, vidím že právě toto měl autor na mysli: Církev je jako mafie.
V čem? Veškerý vnější zákon je rozvázán a překryt jediným zákonem, zákonem naprosté solidarity, solidarity s familií až do krve a statků, zákonu, kterému se v mafii říká omerta.

Zdá se mi ale, že se to nesmí vzít tak vážně. Jsou tu problémy:

1/ opravňuje něco autora k tomu, aby mluvil o Tóře Ježíšově?
Domnívám se, že nikoli. Jednak se mi nezdá, že by slovu TÓRA odpovídalo novozákonní DIDACHE, jednak to neodpovídá ani myšlení novozákonních spisů. Ježíš nikomu žádný uzavřený systém zákona nepředal, apoštolové také ne.
Domnívám se, že nejblíže má představa Tóry Ježíšovy k řádům, do kterých vyústilo starověké a středověké extremistické křesťanství. Ti. kteří se proto rozhodli, sloužili Bohu podle řádu /Tóry/ S. Augustina, nebo S. Basileia,S. Benedikta, v novověku pak zejm. podle řádu Societas Jesu. Kde se to vzalo? Bylo to východisko, cesta, jak ochránit extrémistické cesty následování před nejrůznějšími excesy, a zároveň je učinit užitečnými, tj. zavázanými vnější církvi.
Domyšlení tohoto učení K.orlíka může taky znamenat pokus o nový řád - nebo spíše sektu. Ale to jistě autor ani náhodou nemá na mysli.

2/ Co tím autor myslí, že z mého zisku patří Hospodinu 100%? Desátek měl (a má dodnes) praktickou, nekonfliktní podobu: dávám-li desátky, 10% svého příjmu odvzdám církvi.
Avšak toto učení může znamenat prakticky jen dvojí: Buď odevzdám církvi všechno, což však autor jistě na mysli neměl, anebo odevzdám jen tolik, kolik chci, (event. nic), a pak jsem patrně stvořil učení, jehož plodem je pobožné pokrytectví silných slov a svévolných činů. Obávám se, že toto autor na mysli mít mohl! Ačkoli by to takto nenazval.

3/ Co znamená, že v 1 Kor 13 je napsáno, co láska není? Že tam je několikrát (ale jen několikrát) použita předpona ne? já se tam dočítám, co láska jest!
K čemu potřebuje autor definici lásky? Definice lásky je kulatý čtvereček. Blbost.
Není to všechno je důsledkem toho, že Karel Orlík prostě potřebuje definice, zákon, pohybuje se v tomto schématu.

Já jsem taky přesvědčen, že Zákon Mojžíšův pro nás není závazný v tom smyslu, jako pro židy. Pro mne je však Mojžíš, a celá Bible, slovem zavazujícím. Pokud je to nesrozumitelné, dotknu se toho příště.
Na této Orlíkově práci oceňuji zejména to, že položil Desatero na roveň celému Mojžíšovi. Já to dělám už dávno, ale stále je tento přístup vzácný.
Dále oceňuji, že svůj přístup opírá o 2.Tim 3,16n, což je přístup, který používám pro biblický výklad vůbec. ovšem SZ i NZ.
Oceňuji to proto, že mi tento přístup konvenuje.
Nakonec, byť s výhradami, uznávám i jistou míru připodobnění církve k mafii.

Olin




Re: Co je pro křesťany závazné Tora Mojžíšova, nebo Tora Ježíšova? (Skóre: 1)
Vložil: Viking (racek@racek.cz) v Úterý, 10. říjen 2006 @ 10:29:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud jde o přirovnání Církve k mafii, je to do jisté míry trefené, ale jen potud, že Její hlavou není kmotr, ale Pán Ježíš. Z toho je zřejmé ovšem, že je to sice "piramida", ale stojící na Hlavě. tedy naprosto obráceně než je to v klasické mafii, nebo ve světě "organizací" vůbec.
Tedy On je Hlava i Základ, První i Poslední.
"Silný" slouží slabým.
To je princip Církve.
Pravda ovšem je, že mnozí "náboženští" vůdcové dnešních "křesťanských církví" to mají poletené a skutečně staví Církve jako piramidu s hlavou nahoře. Pak jim to nefunguje, i když se naoko tváří, že přece nad nimi samotnými je Pán Církve.



Re: Milovat Boha celým svým srdcem... (Skóre: 1)
Vložil: Speranza v Úterý, 10. říjen 2006 @ 18:13:40 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milí bratři a milé sestry,

zdá se mi velmi NEBEZPEČNÉ uvažovat o tom,

že Boha ( Otce, Syna i Ducha Svatého) není třeba milovat "celým svým srdcem, celou svou duší a celou svou silou".

Právě skrze tuto lásku budeme Bohem uschopněni ke všemu ostatnímu - tedy ctnostem, i k takové lásce k bližnímu, která bude větší než láska k sobě samému a v níž budeme ochotni položit za své bližní svůj život - ať v duchovním či fyzickém smyslu slova.

Komu se mnoho odpouští, ten mnoho miluje. Jak Boha, tak bližního svého.

Pavlova Velepíseň na lásku mluví současně o tom, jaká láska je i není. Záleží na našem úhlu pohledu.

Osobně ji vnímám jako úžasnou výpověď o tom jaká JE BOŽÍ LÁSKA K NÁM A JAKÁ BY MĚLA BÝT NAŠE LÁSKA K BLIŽNÍMU.
Je místem stálé konfrontace s vlastní ubohostí a nedostatečností, ale zároveň i NADĚJÍ pro každého z nás, protože TAKOVOU LÁSKOU JSME MILOVÁNI SAMOTNÝM BOHEM.

Zdraví Speranza



Re: Co je pro křesťany závazné Tora Mojžíšova, aneb trojí postoj k Bohu (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Čtvrtek, 12. říjen 2006 @ 00:11:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Domnívám se, že na autorův postoj má vliv to, že se vyskytly v dějinácvh nejméně tři postoje k Bohu - viz Abrahám, Mojžíš a proroci.
Za časů Abraháma bylo zaslíbení a dobrovolnost podle Genesis 28,20 : Jákob udělal tento slib: ´jestliže Bůh bude se mnou a bude mne chránit ... a dá mi chleba na jedení a šaty na oblečení.... bude Hospodin mým Bohem,...´.
Tedy dobrovolné přistoupení k Hospodinovi.
Za časů Mojžíše jde o přikázání. Člen národa se nemůže vzpouzet, je osudem určeno, že bude shodný se všemi. I když nejméně na dvou místech se říká ´stavím před tebe cestu života....´ (u Jozue také).
Je to čas přikázání.
Potom proroci říkají , že Hospodin je milosrdný a nechce smrti hříšníka, ale aby ostal živ a odpouští.
Naproti tomu se vyskytuje pojetí Boha bojovníka, (bylo to potřebné v boji) a dokonce přirovnání jeho kroků k peci ohnivé a morovému nakažení.
Ale Ježíš zná Dobrého Boha, viz Lukáš 22, 17 ´...dobrořečil...´a ještě výrazněji. Lukáš 11, 13 ´oč více (je dobrý) Otec nebeský?...´.
Zdá se mi, že nechuť autora ctít nebo milovat starozákonně je daná představou Boha jako strašného, bojovníka, nesmiřitelného a podobně. Tak ho znali od Mojžíše, ne za časů od Abraháma do Josefa a Jákoba.
Lepší jsou opravdu spisy velkých proroků a Ježíše. Ale když někdo má milý dojem z Hospodina a chtěl by ho milovat, může.



Stránka vygenerována za: 0.30 sekundy