Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 445 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116470395
přístupů od 17. 10. 2001

Život církví: Jedinec a společenství s pohledu ekumeny
Vloženo Pondělí, 04. prosinec 2006 @ 21:33:08 CET Vložil: Bolek

Ekumenismus poslal Nitram

  Fenoménem dnešního křesťanského světa je ekumenické hnutí. Toto hnutí, které touží po jednotě křesťanstva, si dalo název z řeckého slova oikumene, který má český význam  „obydlená Země“. Tento název není náhodou, protože v ekumeně jde o společenství lidí, kteří žijí na Zemi. Jde o jednotu všech věřících  lidí s Bohem. Nemám v plánu zde pojednávat o tomto hnutí či cílech ekumeny nebo o problémech k dosažení těchto cílů, ale chtěl bych se s Vámi zamyslet nad významem jedince ve společenství ostatních lidí s pohledu křesťanské ekumeny.

Každý člověk zastává určitý vztah ke svému okolí. V otázce náboženské to znamená, že každý kdo se nazývá věřící se dostává do vztahu s Bohem. Ovšem tento vztah se promítá i do oblasti lidské, kde můžeme hierarchicky odstupňovat tento vztah ke společenství věřících lidí. Budování určitého vztahu a stanoviska začíná už na úrovní farnosti nebo sboru, a pak pokračuje vztahem k vlastní církvi a dál dochází ke vztahu k jiným křesťanským denominacím. Ale náš náboženský vztah se nezastavuje ani zde, protože jsme nuceni díky sekularizaci a globalizaci vést vztah s nevěřícími a členy jiných náboženství. Ovšem nikdo není stejný a názorově se někdy velmi od sebe lišíme. K názorovým konfliktům může docházet i v nejužším společenství, jako na úrovni jednotlivých far a sborů, kde dochází k roztržkám a nejednotě ve vnímání vztahu k Bohu. Celý problém se odvíjí od toho, že každý člověk vidí Boha trochu jinak. Je to asi tak jako když se člověk dívá v noci na nebe. Představme si, že Bůh je vesmír a že každý člověk se na něj dívá z jiného místa. Jeden bude pozorovat vesmír ze Země, druhý z Měsíce a třetí z planety XY v galaxii XY. Všichni pozorovatelé budou vidět ten samý vesmír, ale každý ho popíše jinak, protože každý uvidí jinou část nekonečného vesmíru. A stejně je to s křesťany, každý věřící vidí Boha s jiné perspektivy, každý dává důrazy na různé aspekty křesťanství a některé body věrouky trochu jinak chápe. Toto vůbec není na škodu, protože vzájemným obohacováním můžeme vidět obraz Boha ve větším celku. Stejně tak jako pozorovatelé vesmíru musí si navzájem sdělit co vidí, aby měli širší pohled na vesmír. Pouze celá Církev má nejúplnější pohled na Pravdu. Ten, kdo však vidí pouze svůj pohled a tvrdí, že poznal celého Boha je sektář a převrací Evangelium, protože za Boha prohlásí jen jednu část z jeho Transcendentnosti a nekonečnosti. Uzavře Ho do nádoby svých představ a takto redukovaný Bůh se stává modlou. Nyní mi určitě někteří z Vás namítnou, že ne všichni křesťané jsou praví následovníci Krista, a že tito falešní křesťané přinášejí blud do celkového pohledu Církve. S takovouto výtkou plně souhlasím, ale musím zdůraznit, že nemůžeme kategoricky odmítnout žádné křesťanské hnutí. Rozhodnu-li se a priori, že některá církev nebo směr je v zásadě špatný a není na něm nic dobrého, pomalu se budu dostávat do pozice soudce, který bude soudit ostatní a pomalu budu vidět svůj pohled jako ten jediný správný. A to je špatně! Osobně vidím jen jediný způsob, jak navázat vztah s ostatními. Touto cestou je ekumena, která se projevuje porozuměním a tolerancí. Porozumění je základ, je to dialog, kde každá strana vystupuje jako sobě rovná a kde je vůle o skutečné porozumění stanoviska toho druhého. Největší chybou a nedostatkem naší vzájemné komunikace je to, že si do diskuse přinášíme apriorní představy o debatovaném tématu a těchto svých představ se nechceme vzdát a vlastně toho druhého neposloucháme, protože my už svůj názor máme. Naopak nejlepším možným způsobem porozumění je jít chvíli stejnou cestou a „prožít“ stanovisko toho druhého. Ze správného porozumění musí nutně postulovat tolerance. Což je vztah, kdy sice nemusím se svým debatním partnerem souhlasit, ale chápu jeho stanovisko a „nekacířují“ ho za to. Uvedu zde modelový příklad, ze kterého snad bude lépe rozumět co jsem se snažil říci. Vezměme si třeba uctívání ikon ve východní církvi. Jestliže jsem správně porozuměl tomuto fenoménu, vím, že pravoslavný neuctívá obraz, ale toho, kdo je na něm zobrazen. Takže to není modloslužba, ale mě je to přesto nesympatické a ze svého přesvědčení bych to nedělal. To však neznamená, že nemáme mnoho společného a můžeme řadu věcí dělat společně. A tolerujeme své rozdíly, protože víme, že jsou možné. Závěr. Mluvíme-li o ekumeně, je třeba, aby začala už od nás – od naších farností a sborů. Je třeba žít náš duchovní život spolu s Církvi, abychom se neuzavřeli do vězení naších představ o Bohu. A hlavně každý vztah s člověkem je nutné vést s porozuměním a tolerancí a to nejen v náboženské perspektivě. Pán s Vámi – Martin Hlouch. Ad HOnore Jesus


"Jedinec a společenství s pohledu ekumeny" | Přihlásit/Vytvořit účet | 15 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jedinec a společenství s pohledu ekumeny (Skóre: 1)
Vložil: vladik v Úterý, 05. prosinec 2006 @ 06:58:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
milý Martine..píšeš
...Pouze celá Církev má nejúplnější pohled na Pravdu. Ten, kdo však vidí pouze svůj pohled a tvrdí, že poznal celého Boha je sektář a převrací Evangelium, protože za Boha prohlásí jen jednu část z jeho Transcendentnosti a nekonečnosti. Uzavře Ho do nádoby svých představ a takto redukovaný Bůh se stává modlou....

to je blud.. slyšel jsem takový příběh podobný o slonu. Přivedou 5 slepých ke slonu. První se dotkne chobota a říká Bůh je jako nějaká hadice, druhý ho chytne za ocas a říká Bůh je jako nějaký smeták, třetí ho chytne za nohu a říká Bůh je jako nějaký sloup...atd.

Tohle se hodně používalo jako "moudré" přirovnání i v křesťanských kruzích. Avšak skutečnost je taková, že tento příběh vychází v východního náboženství, konkrétně z budhismu nebo hinduismu.

Takže pro mě není Bůh ani hadice, ani smeták atd. , ale Bůh je pro mě zjeven v písmu a skrze Ježíše Krista a zde je možný jen jeden pohled, pohled Pána Ježíše Krista.

A je mi úplně jedno jestli budu označen jako sektář. Oni tak byli označeni i první učedníci, sektáři Ježíše Krista.

Přichází čas, kdy se rozevírají nůžky mezi nevěstkou a něvěstou Kristovou. Boha však nemůže nikdo více milovat než Jeho slovo. A jestliže Ježíš řekl, že je jediná cesta k živému Bohu pak máš 2 možnosti buď k tomu řekneš Amen a nebo budeš jako ten pomatený papež tvrdit že křesťané a muslimové uctívají a věří ve stejného Boha.

Sorry, nevěřím v Boha islámu, který tvrdí že když zavraždíš žida mučednickopu smrtí, tak půjdeš do ráje a budeš tam mít 70 panen.

Vladimír




Re: Jedinec a společenství s pohledu ekumeny (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Úterý, 05. prosinec 2006 @ 07:56:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nitram, vy mluvite jako kdyby jste vypadl Satanovi z gati.



Re: Jedinec a společenství s pohledu ekumeny (Skóre: 1)
Vložil: reader v Úterý, 05. prosinec 2006 @ 10:34:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
good textik, v zaplave tech sra-cek co se tu permanentne objevuji, sem ztratil nadeji, ze by tu byl nekdo kdo ma mozek a pouziva ho. TNX :)




Re: Jedinec a společenství s pohledu ekumeny (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Úterý, 05. prosinec 2006 @ 14:47:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Martine, děkuji za pokus.

Na tomto místě, kde si obvykle dávají dostaveníčko odborníci na nevěstky, s tímto přístupem asi nezaboduješ, ale mně se to líbí.

Není tedy divu, že se mě místňáci ptají, zda jsem křesťanem, hehe!

Olin



Re: Jedinec a společenství s pohledu ekumeny (Skóre: 1)
Vložil: noname (cnemo@seznam.cz) v Úterý, 05. prosinec 2006 @ 15:20:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Máme v podstatě dvě možnosti, do konce časů se hádat, čí že víra (poznání) je dokonalejší a čí učení nebo případně koho, je potřeba zavrhnout, pak také nést příslušné následky.
Druhá možnost je, uvědomit si, že přeci jen věříme v jednoho Boha a neseme společnou odpovědnost za Jeho dílo. Myslím si, že se nás nebude ptát v které jsme to byli církvi ale co jsme pro Jeho dílo udělali.
Ekumenické dílo by mělo být o spolupráci a vzájemné toleranci, starosti o sjednocení pod jednu velkou církev,( zda vůbec?) klidně můžeme ponechat času. Až jednou v daleké budoucnosti se děti našich dětí naučí rozlišovat věci podstatné od podružných, pak možná i pokročí v této otázce.

Honza



Stránka vygenerována za: 0.22 sekundy