Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jiří.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 1, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 172, komentářů celkem: 429673, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 363 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116543060
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Daniel Kvasnička: Smí být církev bohatá? Však z toho složí účty
Vloženo Čtvrtek, 15. květen 2008 @ 22:08:27 CEST Vložil: Bolek

Společnost poslal Newman

Farář Církve bratrské Daniel Kvasnička zřejmě velmi dobře ví, proč se s tímto titulem mediálně zviditelňuje. Je signifikantní, že v souvislosti s tématem svého článku ve středečních Hospodářských novinách o vyrovnání státu s církvemi užívá právě titulu farář a nikoli prostého titulu kazatel či charismatického pastor, které v CB mají alespoň nějakou tradici.

Anebo jsme možná jen svědky vývoje a dalšího směřování Církve bratrské, jehož katalyzátorem jsou dost možná právě ty desítky miliónů (pro CB se počítá se 46 759 508 Kč ročně), které jí v blízké budoucnosti kynou. Za šedesát let to bratru dělá dvě miliardy osm set padesát miliónů, nepočítajíc v to úroky.

Není to málo, pro církev tak titěrnou, že o ní běžný občan nemá ani tušení. Možná, že právě tato suma, která má CB spadnout do klína ze státního nebe, je katalyzátorem posunu hodnot v CB a její nelíčené servilnosti vůči Římskokatolické církvi, jež pro tyto státo-nebeské dary odvedla v parlamentu prostřednictvím "svých" lobbistů a poslanců drtivou většinu práce.

Váha téměř tří kýžených miliard může být až tak nesnesitelně těžká, že může CB dávat takový pocit důležitosti, že se její provinční kazatelé mohou vžívat do rolí farářů Matky Církve, kteří již již spoluspravují v dobách komunistické totality pro ně nepředstavitelné jmění.

Možná, že je i necelé tři miliardy tvrdé české měny mohou oslepit natolik, že jsou schopni stavět neuvěřitelné konstrukce, jen aby jejich přijímání obhájili. A to ne před vlastními ovečkami (ty jsou zřejmě již na státní penězovod dobře připraveny), ale (světe div se!) před nevěřícími občany (světem!), kteří navíc tyto dotace církvím z vlastní kapsy nelibě nesou.

Čeho všeho byl farář CB Daniel Kvasnička ve svém článku Smí být církev bohatá? Však z toho složí účty schopen, posuďte sami:

Daniel Kvasnička: Smí být církev bohatá? Však z toho složí účty

Byl Ježíš Kristus chudý? Nebyl. Chudým se ale pro nás lidi stal. To není naše tvrzení, ale biblické slovo ze druhého dopisu do Korintu. A když se teď politici předhánějí v biblických citacích, neuškodí krátký výcvik ani v novinách.


- Mediální manipulace spočívá v dovednosti posunout význam reálných faktů tak, aby dobře posloužily účelu, který autor sleduje. Rozklíčování tohoto efektního posunutí významu provedeme jednoduše tak, že jej vrátíme (posuneme) zpět tak, aby se příměr přiblížil odpovídající situaci. Co by udělal Ježíš, kdyby se dostal do podobné situace v těle? Přijal by od židovské rady nebo dokonce od mocného Říma majetkové vyrovnání? Dovedeme si to představit? Odpovězme si sami.

Výcvik občanů od faráře CB v Hospodářských novinách však pokračuje dál:


Opatřuj nás chlebem

Kristus dal nakonec i svůj vlastní život, do mrtě zchudl - tak se dá pochopit souvislost apoštolského slova. Když z něj chtěli lidé v davu dělat automat na rozdávání chleba, ztratil se jim, jak píší evangelia. Když si rodáci z Nazaretu dělali nárok na jeho dobročinnost ze sousedských důvodů, odmítl, tvrdí se jinde. Jiné zase Kristus v příběhu chválil za to, že dobře se ziskem hospodařili. A toho, který s penězi ani nepohnul z lenosti, strachu a lakoty, přísně trestal.


Představě, že bohatství je nebezpečím pro člověka, lze rozumět. Vidíme v dějinách mnoho příběhů, které podporují takový názor. Nicméně dost příběhů vypráví o katastrofách z chudoby, na to nezapomínejme. Tedy ani chudoba není všelékem na bolest duše.


Bohatý mládenec z evangelií měl svůj majetek prodat, rozdat chudým a následovat Krista. Až v tom následování je tajemství jeho pokoje a úspěchu, protože jemu majetek právě v následování Krista překážel. Zůstává tedy v platnosti moudré slovo z biblické knihy Přísloví: Vzdal ode mne šálení a lživé slovo, nedávej mi chudobu ani bohatství! Opatřuj mě chlebem podle mé potřeby, tak abych přesycen neselhal a neřekl: "Kdo je Hospodin?" ani abych z chudoby nekradl a nezneuctil jméno svého Boha. (Přísloví 30, 8-9)


Církev může mít majetek. Jak to sama říká: Byl jí svěřen nikoli donátory, ale Pánem Bohem. Prostě Pán Bůh dopustil, aby byla bohatá, aby vlastnila majetek. A zase dopustil, aby byla majetku nejednou zbavena, a tak může dopustit, aby jím zase hospodařila, a dostala tak další šanci dělat to moudře a rozumně.


- Bohatství je nebezpečné pro člověka a nikoli pro církev? Chudoba způsobuje církvím katastrofy? Budou státní miliardy všelékem na bolest církevní duše? Je následování Krista možné s miliardami od státu? Bude církev z chudoby krást a zneuctí jméno svého Boha? Přišla (zejména katolická církev) ke svému majetku čestně? Bez násilí, vydírání, nevolnické práce, nespravedlivých soudních procesů? Nedopustil Bůh na církve ztrátu majetků proto, že byl z valné většiny nečestně nabytý a že odváděl církev od jejich Velkého poslání?


Je pravděpodobné, že ti, jejichž předkové majetek církvi násilně odebírali, zavírali kněží a řádové bratry či sestry ponižovali a věznili, nebudou jásat. Je ale komické, když dnes církvi právě tito lidé vykládají Husa, Komenského a čtou apoštoly. Dokonce mají strach, abychom nezkrachovali!

Když se zákon o vyrovnání mezi státem a církví nepovede schválit, svět se pro to nezboří. My to dovedeme i bez miliard. Ale dovedli bychom to i s nimi. O tom se lehko přesvědčíme, stačí se kolem dívat. Jedno lůžko v nemocnici postavíme a provozujeme téměř za poloviční cenu, než to dokáže stát a daleko levněji, než to bude provozovat zdravotnický podnikatel.


Dost textů z evangelií hovoří o tom, jak se má hospodařit s majetkem a penězi, kam peníze patří a kde mají svoje místo. Jejich autorem je Kristus Pán, žádný církevní ideolog. Není třeba se tedy bát o penězích mluvit otevřeně a s bázní před Bohem s nimi hospodařit. Umíme přece mít hojnost i strpět nouzi.


- Farář CB Daniel Kvasnička nám zde podsouvá, že občané této země, kteří nejásají nad miliardami církvím, se zřejmě podíleli na násilném odebírání majetků církví, na ponižování a věznění katolických řádových sester. Má tedy občan vůbec na vybranou? Nechce-li být počítán spolu s hanebnými zloduchy totalitní doby, musí nad státními miliardami církvím jásat? Pan farář se zde dopouští neodpustitelného zjednodušování dělením na černé a bílé. Odkud pak bere tu sebejistotu, že my (církve) dovedeme hospodařit a nezkrachujeme? Je udivující. Je snad církev Páně kvetoucí globální firmou, která dokáže vždy generovat zisk? A není náhodou onen vygenerovaný zisk vykoupen obětinami pracujících věřících? Obětinami, se kterými žádný světský ekonomický subjekt nemůže počítat?


Lze žít bez peněz. I s nimi

Daleko závažnější je, když se v domácím prostředí usídlí představa, že je naše republika tak chudá, že si už vůbec nemůže dovolit vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi, natož investice do vědy vzdělání či péče o zdraví dětí. Obyčejní lidé už to opakují, protože uvěřili, že stát na to nemá. Vítězství politické poučky "stokrát opakovaná lež se stává pravdou" nás zasahuje na velmi citlivém místě. Odnaučíme se dávat a ve vlnách zájmu médií po katastrofách si vždy nad SMS zaléčíme jizvy na duši neosobním darem, "který nás nezabije". Pravidelnost, odpovědnost za nápravu křivd a péče o druhé nám však chybí.


- V čem spočívá závažnost toho, že občané mají představu, že stát nemá prostředky na miliardy pro církve? Podle faráře CB Daniela Kvasničky zřejmě v tom, že tomu uvěřili! Že nevěří v to, že církve naopak miliardy potřebují! Potřebují však církve opravdu miliardy od nevěřících, kteří je ke všemu nechtějí dobrovolně dát? Je stokrát opakovaná lež, že stát na miliardy pro církve nemá, zásahem církve Kristovy na velmi citlivém místě? Nedostanou-li církve od státu miliardy, odnaučí to opravdu občany dávat? Jsou neosobní dary občanů na katastrofy formou DMS horší nežli miliardy z jejich kapes církvím? Jsou státní miliardy církvím osobním darem občanů "který je zabije"? Je miliardová péče státu o církve péčí občanů o druhé?


Mí přátelé létají do Čech učit angličtinu pravidelně rok co rok, místo své dovolené. Podivují se nad rychlým nástupem konzumní kultury. Proč ne? Budiž nám to přáno, ale přestaňme s fňukáním a dobře hospodařme! Budeme ze všeho skládat účty. Ne před finančním úředníkem, ale před Pánem Bohem. My nejsme žádní chudáci!

Autor: Daniel Kvasnička


Autor je farářem Církve bratrské. Zodpovídá za kampaň k zákonu o vyrovnání s církvemi www.cirkevnimajetek.cz.

- Američtí přátelé faráře CB Daniela Kvasničky, létající do Čech učit angličtinu, jsou zřejmě většinou dobrovolníci KAMu, kteří si tak zhusta odbudou povinnou zahraniční praxi pro svoji high school. Splní si tak povinnost jak vůči škole tak vůči své církevní komunitě. Jiný kraj, jiný mrav. Vyslanci Říše konzumu zde zřejmě očekávají domorodce, kterým stačí k radosti pár barevných korálků. Jinak si onen podiv nad budováním rozvinuté konzumní kultury ani nelze vysvětlit.

Apel na občany, aby nefňukali nad poloprázdnou státní pokladnou a dobře hospodařili, aby se naplnila miliardami pro církve, je výraznou tečkou agitačního článku faráře CB Daniela Kvasničky. To, že právě on zodpovídá za kampaň Církve bratrské k zákonu o vyrovnání s církvemi nepřekvapuje. Překvapuje však, že nejen Církev bratrská vůbec takovou kampaň v rámci ERC podporuje a k čemu pak že ji asi potřebuje.

Karel Novák


Podobná témata

Společnost

"Daniel Kvasnička: Smí být církev bohatá? Však z toho složí účty" | Přihlásit/Vytvořit účet | 35 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Daniel Kvasnička: Smí být církev bohatá? Však z toho složí účty (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Čtvrtek, 15. květen 2008 @ 22:22:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bude církev z chudoby krást a zneuctí jméno svého Boha?

Toť otázka, ale podle toho, jak ždímou AC a velká část JB ze svejch vobčanů desátky, by mě to zas až tak nepřekvapilo.

A není náhodou onen vygenerovaný zisk vykoupen obětinami pracujících věřících?

Špatná otázka. Lepší otázka: Z jakýho procenta je onen vygenerovanej zisk vykoupenej vobětma pracujících věřících?



Re: Daniel Kvasnička: Smí být církev bohatá? Však z toho složí účty (Skóre: 1)
Vložil: Marobud v Pátek, 16. květen 2008 @ 01:28:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nechápu tohle je katalyzátorem posunu hodnot v CB a její nelíčené servilnosti vůči Římskokatolické církvi. Myslím, že snaha o to nějak církev zajistit není katolická. A je vpodstatě ústupek římské církve, že nechce všechno pro sebe.

Obávám se však jiné věci: Státní renta bude mít za důsledek centralizaci církví, protože peníze budou dostávat ústředí, a budou je rozdělovat podle svého. Lidé nebudou zainteresováni na tom, aby se o svou církev sami starali...



Re: Daniel Kvasnička: Smí být církev bohatá? Však z toho složí účty (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 16. květen 2008 @ 08:23:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Farář CB Daniel Kvasnička nám zde podsouvá, že občané této země, kteří nejásají nad miliardami církvím, se zřejmě podíleli na násilném odebírání majetků církví, na ponižování a věznění katolických řádových sester.

Proč by podsouval? Cožpak občané této země svojí podporou komunistům toto neumožnili?

Potřebují však církve opravdu miliardy od nevěřících, kteří je ke všemu nechtějí dobrovolně dát?

Ale církve přece nechtějí od nevěřících, ani věřících ani korunu. Chtějí jen vrátit alespoň část z toho, co jim bylo ukradeno. Tedy vrátit z jejich majetku, ne od nevěřících. To je třeba si uvědomit.

Proč by měl nevěřící doplácet ze svých daní na platy kněží? Co je mu do nich? Církve chtějí být samostatné, nezávislé na státní správě. Ten, kdo platí, je v pozici toho, kdo může ovládat.

Ne že bych to komukoli přál, ale dostanete - li se na stáří do situace, že zůstanete závislý na jiných a rodina to odmítne, možná s vděčností přijmete pomoc od některého z křesťanských hospiců. Pak možná pochopíte, k čemu je dobré, aby církve disponovaly majetkem.



Re: Daniel Kvasnička: Smí být církev bohatá? Však z toho složí účty (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz) v Sobota, 17. květen 2008 @ 22:01:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Snad by bylo zahodno doplnit par veci:

1) Bratr Kvasnicka se touto zalezitosti "zviditelnuje" proto, ze ho k tomu poverila cirkev. Neni to nic, co by si svevolne vycucal z prstu: Bac, ted se pujdu zviditelnovat na tema restituci.

2) Jednani ohledne vyrovnani statu s cirkvemi se zucastnili VSECHNY cirkve, ktere jsou cleny Ekumenicke rady Cirkvi. Nikde jsem necetl o nejake vyjimce. Vsechny cirkve nalezli v ramci Ekumenicke rady spolecnou rec a odsouhlasili tento zakon. To, ze je cirkev bratrska spolecne s rimskokatolickou rekneme "v prvni linii" je zpusobeno tim, ze predseda Ekumenicke rady cirkvi je zaroven i predsedou Rady Cirkve Bratrské.

3) Příští týden začíná konference CB, kde se tato otazka jiste bude take diskutovat.

4) Jak spravne zde uvedl Oko, nejedna se o to, ze by stat daval cirkvi miliardy, jedna se o to, ze se vyrovnava za kradez, ktera zde byla minulym rezimem spachana. Za tento rezim je zodpovedny Cesky stat, mame zde pravni kontnuitu.

5) Ano, cirkev bratrska ma mnoho spolecnych hodnot s rimsko-katolickou cirkvi. Povazuji za spatne, kdyby se techto hodnot CB vzdala jenom proto, ze je ciste nahodou zastava i Rimsko-Katolicka cirkev. Pripomina mi to situaci z parlamentu, kde se urcite zakony zamitaly jen proto, ze je navrhovala KSCM, kdo hlasoval s KSCM, byl pokladan za komunistu. Tento mytus padl az s prvni volbou Vaclava Klause za prezidenta Ceske republiky.  

Jestlize mi zlodej ukradne auto, projede se s nim, pak se v nem hne svedomi a auto mi sam a dobrovolne chce vratit, mohu si to auto jako krestan vzit zpet?



Re: Daniel Kvasnička: Smí být církev bohatá? Však z toho složí účty (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz) v Sobota, 17. květen 2008 @ 22:20:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Re: Američtí přátelé faráře CB Daniela Kvasničky, létající do Čech učit angličtinu, jsou zřejmě většinou dobrovolníci KAMu, kteří si tak zhusta odbudou povinnou zahraniční praxi pro svoji high school. Splní si tak povinnost jak vůči škole tak vůči své církevní komunitě. Jiný kraj, jiný mrav...

Jezkove zraky... Kolik English campu pan Novak zorganizoval? Anebo, na zaklade jake statistickeho pruzkumu tvrdi to, co tvrdi?

Ano, mnozi americane rok co rok jezdi na EC (ktery spoluorganizuje KAM) slouzit. Chvala Panu za ne. Mnozi jezdi i trikrat ctyrikrat za sebou. Nas bratrsky sbor v USA vyslal jiz v ramci takovychto campu do cech vice lidi, nez ma muj domovsky sbor pocet clenu! Opravdu si pan Novak mysli, ze VSICHNI jezdi KVULI povinosti?

Osobne se domnivam a nechci nikoho manipulovat, ze za tuto poznamku by se mel pan Novak, nebo ten, kdo zde tento clanek vyvesil, omluvit.



Stránka vygenerována za: 0.30 sekundy