poslal ferda Zajímavosti
Je Medveděv Žid?
Vůdce ruské národní strany v St.Petersburgu
Nikolaj Bondarik se vyjádřil o novém ruském
prezidentovi: „Jsme kategoricky proti němu, poněvadž to je
etnický Žid a často vystavuje na odiv své sympatie k
židovství.“
Židovský podnikatel Lev Leviev řekl pro tisk: „Medveděv
bude pro Židy dobrý jako byl i Putin.“ Ale jiní Židé
se obávají, aby se to neobrátilo proti nim jako
bumerang a neposílilo to už tak rozšířený
antisemitismus.
(Nachrichten aus Israel, Ch, 5/08, ko)
Muslimové z Beslanu protestují
V lokalitě beslánské školy, kde zůstalo po pokusu
osvobodit rukojmí 330 mrtvých chce ortodoxní
církev postavit památník obětem. Vyvolala tím
nevoli muslimů a předseda ruských islámských
duchovních Rawil Gainutdin podal protest. Obvinil církev,
že si chce oběti tragédie “přivlastnit“ a muslimy z
plánované akce vyloučit.
(Neues Leben, 5/08, ko)
Muamar Kadafí o Bibli
Libyjský diktátor Kadafí označil Bibli v
africké Ugandě za padělek. Prohlásil to při otevření
nové mešity, pojmenované po něm, v rámci
afro-arabské mládežnické konference. Arcibiskup
z Kampaly, Cyprián Vizito Langa, prohlásil, že „kdyby
to řekli křesťané o koránu, tekla by krev.“
Kadafův výrok vyvolal nespokojenost také u některých
ugandských poslanců.
(tamtéž)
Peres obnovil Klub Bible
Izraelský prezident Šimon Peres obnovil po létech
starou tradici. V prezidentském sídle v Jeruzalémě
se opět sešli prominenti k rozhovorům nad Bibli. Tradici založil
David Ben-Gurion v 50.létech 20.století ve svém
domě, kam si zval soudce, profesory, badatelé, zástupce
vlády i prezidenta Jichaka Ben-Zviho. Tehdy měl rozhovor nad
Bibli silně sekulární ráz.
Gurion vnímal Bibli jako historický dokument
národní i univerzální. Peres chce hovořit
se svými hosty také o náboženských
otázkách. Při prvním setkání se
probíral status a rozloha Jeruzaléma v době prvního
a druhého chrámu. Debatu vedl rabín Šmuel
Rabinovič, názorově blízký Straně práce,
a mezi 200 pozvanými byli sekulární i věřící
různého věku.
(tamtéž)
Dvojí arabské křesťanství
Dr.Geršon Nerel: „Arabské církve na území
autonomie přejímají, oživují a revidují
tradiční církevní anti-izraelismus. Arabští
preláti prezentují arabské křesťany jako „M
a t k u jeruzalémské církve.“ Vznik státu
Izrael byl pro mnohé křesťanské teology šokem, neboť
se sami považovali za „pravý Izrael.“ Od 2.poloviny
20.století reprezentují západní
křesťanství v arabských církvích místní
arabští duchovní.“ (Dr.Nerel slouží v
International Messianic Jewish Alliance and the Messianic Jewish
Alliance of Izrael)
Arabské křesťany můžeme hodnotit jako všechny ostatní,
podle řeči a skutků. Ti opravdoví jsou od arabských
muslimů perzekuováni a někdy i zabiti. Ti „podezřelí“
mluví jako muslimové. Buď ze strachu o život, nebo z
vypočítavosti. Prezentují Izrael jako „pohanské
utiskovatelé palestinských mučedníků.“
Někteří přiznávají: „Jsme neoddělitelnou
součástí arabského islámského
světa a vírou křesťané.“
Přitom dobře vědí, že arabský „šahíd“
není totožný s křesťanským mučedníkem.
Šahídem se označuje u Arabů i teroristický sebevrah,
umírající proto, aby zabil ostatní.
Křesťanský mučedník umírá pro svou
víru rukou jiných.
Jeden z arabských duchovních, luterský
biskup Munib Younan, tvrdil v kázání
15.března 2002: „Jsme církví, žijící
v mučednictví.“„Svaté město Jeruzalém
patří Svaté zemi, ne Izraeli.“ „Rád bych
vyzval všechny následovníky Luthera k pokání
a omluvě muslimům za všechny útoky proti nim a jejich
náboženství.“ (8.3.08)
Jiný, Labib Kobti, zase učí: „Křesťanští
sionisté hlásají, že osadníci jsou
oběti. Jejich Bůh je nepřítelem Boha, v kterého
věřím já.“
Biskup Abú El-Assal řekl:
„Palestinští mučedníci obdrží věčný
život“, a přečetl verš koránu.
Další proarabský křesťan, N.S.Ateek učí:
„Ježíš Kristus byl vzkříšen v Jeruzalémě.
První svědkové jeho vzkříšení byli
Palestinci. Církev se zrodila v Palestině a první
učedníci byli Palestinci.“ (špatně si přečetl dějiny,
neboť název „Palestina“ dal římský císař
Hadrián Judské zemi až v roce 135 n.l.)
Řecko-ortodoxní mluvčí v Jeruzalémě
Atallah Hanna: „Izrael je velký satan, proto se s ním
nesmí vyjednávat nebo přestat bojovat. Mír s
Izraelem poškozuje arabskou strategii odporu proti židovskému
státu.“ Nač se přetvařovat, že ano? Mýlil by se
ten, kdo by se domníval, že arabsko-křesťanský
antisemitismus vznikl až po Šestidenní vítězné
válce v roce 1967.
A.C.Martin: „Arabští křesťané se v roce
1921 v Jaffo přidali k muslimům a vraždili Židy.“
Philips
Saad: „Po vzniku Izraele arabští křesťané
Židům v ničem nepomáhali. Kořenem arabsko-židovského
konfliktu je náboženství. Někteří arabští
křesťané se spojují s lidmi, stavějící
se proti Božímu plánu.“ Západ většinou
ignoruje perzekuce opravdových křesťanů z řad Arabů a
arabsko-křesťanský antisemitismus přehlíží.
(10.3.08, ko)
Myšlenky rabína Berela Weina
„Rabín Sadya Gaon : „Náš národ je
národem jen díky síle Tóry“.
Jakmile se jednou popře božský původ Tóry, zmizí
smysl židovské existence a zápas o udržení
judaismu a židovského lidu skončí. Osvícenecká
doba pro německé Židy skončila v18.století neslavně
proto, že narůstal počet konvertitů a smíšených
manželství. To všechno začalo útokem na Bibli.
Pseudovědecká biblická kritika a darwinismus byly
intelektuální elitou přijaty jako pravda a Bible byla
odsunuta jako falešná. Pochopitelně, jestliže je Bible
nepravdivá, pak mají konverze a smíšená
manželství smysl.
David Ben Gurion, který měl daleko k ortodoxnímu
židovství, často opakovaně tvrdil, že „Naším
dokumentem k zemi izraelské je Bible.“ Sionismus byl založen
a prosperoval na biblickém základě a spravedlnosti.
Vnuci původních sionistů již Bibli nevěří. Na
fakultách vysokých škol v Izraeli kvete biblická
kritika.
Zachovávání náboženských
obřadů a víra v Bibli není totéž. Jestliže
Bibli vyučují posměvači a nevěřící, jak to
vidíme v Izraeli, pak Bible nemůže být inspirací.
Ale inspirace, soudržnost a oddanost je právě to, co nám
dnes v Izraeli chybí. Posvátnost plyne z důvěry v
Bibli. Naši vnuci budou žít v jiné společnosti než
jsme žili my. Ale i pro ně zůstane Bible spolehlivou inspirací
a průvodcem.
(Jewish World Review, 23.3.01, ko – rabín
Wein žije v Jeruzalémě)
***Ferda***