Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 238, komentářů celkem: 429554, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 444 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116478026
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Mistr Jan Hus - Naše obrození a naše reformace II.
Vloženo Pátek, 05. červenec 2002 @ 18:49:57 CEST Vložil: Pisnicka

Studijní materiály poslal Nepřihlášený

11 Kollár Tohoto obojího úkolu již naši buditelé podle svých sil dbali, jak stručně chci upozornit. Předně srovnávali různá hlavní vyznání křesťanská a formy církevní. Kollár zakládaje humanitu na náboženství musel se záhadou zabývat, obzvláště když usiloval o vzájemnost Slovanů, církevně nesjednocených. Ve spise o vzájemnosti forma církevní je mu dosti podřízena a vůbec dotýká se věci jakoby mimochodem; více o tom čteme v kázáních. Vcelku přijímá Kollár církevní nesjednocenost, jak historicky je dána, a místy se těší, že je dokonce dobrá, nabádajíc Slovany k pokroku.* Avšak pokládá vyznání evangelické za nejdokonalejší reformace, slyšeli jsme, je obnovením pravého křesťanství a dílo čistě slovanské a českoslovanské; proto očekává, že zejména církev pravoslavná, opozdivší se tak velice ve vzdělanosti, přijme slovanské světlo reformace.** Reformaci českou pokládá ovšem za totožnou s protestantismem. Pokatoličení přijímá jako hotovou událost, ale nepřijímá protireformačního zelotismu,* důrazně vštěpuje náboženskou snášelivost, bez níž si slovanskou vzájemnost nedovede myslit. 12 Náboženská filozofie Palackého: Světodějný význam dualismu katolického a protestantského Palacký katolicismus a protestantismus srovnával velmi pečlivě. Vidí v katolicismu a protestantismu dva světodějné principy duchovní princip autority a svobodného rozumu; uznávaje pro ducha lidského potřebu obou, vidí v jejich vzájemném na sebe působení a v jejich vzájemné snášelivosti prospěch pro člověčenstvo a pro náš národ. S Kollárem uznává však protestantismus za církevní formu vyšší a obzvláště naše bratrství prohlašuje za ideál křesťanství. Toto stanovisko rozvádí ve svých Dějinách.** Litovat musíme, že nedospěl Palacký ve svých Dějinách k výkladu protireformace tu čeká naše historiky ještě veliký úkol historický a filozofický. A hlavně je patrno, že Palackého názor tuto vyložený vyžaduje ještě doplnění: Jestliže totiž katolicismus a protestantismus svými principy odpovídají postulátům lidského ducha a mají-li co možná vzájemně pronikat , běží o to, jaká má být ta jejich syntéze, jak katolicismus a protestantismus mají se spojit v jednotlivém vědomí. Kdyby Palacký byl podrobněji podal historii našeho pokatoličení, byl by musil k této filozofické a historické záhadě odpovědět určitěji, právě proto, že pro náboženské svědomí neběží o to, že jsou vedle sebe dva světodějné principy náboženské a že na sebe působí, nýbrž o to, jak se to mé svědomí k těm principům má postavit. Palacký akceptuje pokatoličení našeho národa jako fakt historicky daný a snaží se s církví katolickou být v míru co největším. Padá ovšem na váhu, že tenkrát duchovenstvo nebylo ještě tak zelotické jako nyní; on jako Kollár hlásá snášelivost a domnívá se podobně jako tento, že vyšším vzděláním snášelivost ta dá se zabezpečit. Podrobněji Palacký na vývoj náboženský pohlíží takto: Člověk od přírody náboženství tak nutně potřebuje jako poznání; ale poznání, vědění podřízeno je víře, a jako ve všech oborech i v náboženství rozhoduje buď autorita, nebo svobodný rozum. Náboženství autoritativní typicky se vyvinulo v katolicismu, v protestantismu máme typ druhý, náboženství rozumové. Protestantismus vyvinul se přirozeně z katolicismu a proti němu. Katolicismus totiž porušil časem čisté učení křesťanské, o němž Palacký je přesvědčen, že samo v sobě stačí člověčenstvu na všech stupních vzdělání a že mu postačí věčně; porušení to stalo se směrem dvojím. Předně hierarchie, uchvátivší časem všecku církevní autoritu, jednostranně se opírala o dogma, zanedbávajíc mravní správu životní; tu Palacký již má podobné názory, jaké nyní slyšíme od Tolstého. Učení Kristovo vykládá zevrubněji i po stránce spekulativní neboli teologické, jako po stránce praktické neboli mravní bylo nadmíru prosté, zároveň však vznešené a populární a obzvláště pregnantní; nebylo v odporu k rozumu naopak, bylo rozumu nejvyšším projevem. Ale protože každé učení, aby se chránilo a podávalo, potřebuje zvláštních orgánů, vznikl přirozeně zvláštní stav náboženských učitelů, kněží; z toho pak vyplývá, že učení se vyvíjí dále, a jak se dá očekávat, bude se vyvíjet směrem antropomorfickým. Antropomorfismus pokazil v středním věku také učení Kristovo. Církevní hierarchie v Římě měla zpočátku svou převahu ve svém učení a učitelství, ale zneužila učení Kristova podle starořímského způsobu k panství světskému. Kristovo přikázání lásky k Bohu a bližnímu ustupovalo pořád více složitému učení dogmatickému; láska k Bohu a bližnímu platila méně nežli pochopení spletitého učení církevního. Kristova touha po království božím v podstatě je to, co nová filozofie zove bažením po nekonečném kánonem dogmatiky to nebylo. Hierarchie takto vládla světu křesťanskému, a papežové již již byli by se stali druhem křesťanských dalajlámů, kdyby v křesťanství samém nebylo léku: svobodného rozumu. Druhé porušení čistého křesťanství stalo se v katolicismu značnou zkažeností mravní. Proti tomuto porušení pravého křesťanství nepostačila opozice v lůně církve samé; část křesťanství musila se postavit mimo panující církev toť providenciální poslání protestantismu, a především tedy naší české reformace. Proti autoritě církve římské postavila se církev prohlašující svobodu rozumu vázaného pouze Písmem. Křesťanský svět takto byl rozpolcen. Palacký však, jak už řečeno, v tomto dualismu náboženském a církevním (je vidět, že ve svých nejintimnějších myšlenkách na pravoslavnou církev nemyslí) vidí veliký a spasný historický vývoj; vývoj ten, vykládá, odpovídá dualismu ducha lidského. Jedni nadáni jsou duchem více aktivním, druzí více pasivním; jedni jsou samostatnější, druzí následují cizí vedení; jedni dají se autoritou méně určovat, druzí jí potřebují více tomu přirozenému zákonu polarity, jenž ve všech organických útvarech způsobuje protivu principu mužského a ženského, odpovídá církevně a nábožensky protestantismus a katolicismus. Palacký postřehuje v protestantismu 16. věku taktéž vady, přesto že jej pokládá za nutný stupeň dalšího vývoje nadkatolického. Předně vidí v reformaci jednostranný odpor proti autoritativnímu principu; vysvětluje to tím, že proti upřílišenému duchovnímu despotismu římské církve vznikl protest taktéž upřílišený, poněkud anarchický. Proto Palacký se domnívá, že světový historický proces, zahájený protestantismem, dávno není ukončen. Protestantismus totiž svými církvemi, ačkoli prohlašoval svobodu bádání, utkvěl taktéž na autoritě, speciálně na autoritě svých hlavních dvou konfesí (augsburské a švýcarské), avšak podle svého principu protestantismus musí připustit další vývoj rozumové kritiky a zejména musí připustit, aby tato kritika očišťovala pravé učení Kristovo od antropomorfismu,jehož se teologie protestantská, třeba v míře menší, právě tak dopouští jako církev římská. Palacký nevidí podstatného rozdílu, připustíme-li v dějstvu zázrak jeden nebo zázraků sta a tisíce. Proto není protiva katolicismu a protestantismu, jak se ustálila v reformaci 15. a 16. věku tedy v reformaci české a západní úplná, teprve dalším vývojem se dokoná. Zatím, než se člověčenstvo dovine toho konečného stupně, poměrně nedokonalý katolicismus a protestantismus mají se snášet, ne potlačovat; katolicismus protestantismem se polepšil, a naopak zase protestantismus svobodou rozumu náboženství také poškozoval; a právě proto se mají vzájemně doplňovat a pronikat co nejvíce. I kdyby se lidstvo tohoto cíle nedovinulo, Palacký spokojil by se přiblížením k němu. Člověk nikdy nepřestane být směsicí dvou světů: dychtí po nekonečném a povznáší se k tušení Boha, zároveň však je také otrokem hmoty. Mezi těmito dvěma protivami jsou nesčíslné stupně, odpovídající subjektivním potřebám různých individuí. Hovět potřebám těm je úkolem katolicismu jako protestantismu, a proto vzájemná snášelivost, ne válka mělo by být jejich heslem. Měly by závodit svými blahodárnými účinky dokonalým není ani jeden ani druhý. Palacký vidí mezi katolicismem a protestantismem menší protivu nežli mezi vírou a hrozící nevěrou, a proto opět a opět žádá snášelivost. Už teď každý katolíkem není, kdo zapsán je do katolické matriky a na mši chodí, jakož není každý protestantem, kdo neuznává papeže a ho neposlouchá, a protestantští jezuité, nikoli řídcí, v ničem nezadávají učňům Loyolovým. * Podal jsem Palackého filozofii náboženství poněkud obšírněji, drže se přitom zmíněného spisu proti Höflerovi a idejí v Dějinách prováděných. Tuto filozofii Palacký koncipoval v hlavních obrysech již ve svém mládí, jak vidíme z noetického článku o krasovědě.* Je to filozofie Herderova a Kantova. V jádru je to filozofický a náboženský teismus; pokud Palacký přihlíží k historickému vývoji a k církvím konkrétně daným, jak už vzpomenuto, viděl nejlepší církev v české jednotě, k níž se předkové hlásili; nemíní tím obnovenou jednotu herrnhutskou, ale jednotu 15. a 16. věku, a obzvláště přijímá dvojí její zásadu náboženskou; hlásí se totiž k tomu, že více si hleděla křesťanské praxe nežli jeho dogmatických učení, a pokud se těchto týká, souhlasí se zásadou vývoje na křesťanském základě, se zásadou, které svým učením a příkladem tak slavně hájil Hus řkoucí: Od samého počátku svého poznávání učinil jsem si pravidlem, kolikrátkoli bych v kterémkoli oboru postřehl mínění lepší, že rád a skromně upustím od názoru prvého, a to s plným vědomím, neboť to, co poznáme, je nepatrné v srovnání s tím, čeho nepoznáváme. ** 13 Palackého filozofie dějin a zejména dějin českých: české bratrství vrcholem posavadního vývoje historického Myslím, že tímto vyložením Palackého názoru o historickém vývoji českého národa a člověčenstva vůbec nemůže být pochybností o tom, jaký je základ našeho národního programu, zbudovaný otcem národa . Zde máme Palackého filozofii dějin a zejména filozofii dějin národa českého. Tato jeho filozofie našeho historického vývoje dá se shrnout na tyto poslední filozofické formule: Božnost je základ a poslední cíl všeho lidského snažení, moc naše životní usiluje konečně k božnosti ; božnost však je jakoby srodnost a podobnost Boha, čili účastenství přírody boží a obraz bytu božského ve člověku , je obsah jestotný (= věcný, nejen formální) všech konečných oučelů života duchovního .*** V této božnosti, Palacký učí dále, a jen v božnosti jakožto v ideji, dochází člověctví ouplného rázu bytnosti své . Tato kantovská formule znamená, že čisté člověctví je vrcholem lidské moudrosti v tom, aby člověk dokonale a úplně v sobě vypracoval všecko, co ušlechtilého mu vlastní přírodou je dáno. Tedy: takový dokonalý člověk, člověk čistě lidský, zdokonaluje se božností, a tudíž podle Palackého vypracujeme své člověctví tím dokonaleji, čím se staneme božnějšími. Návod k pravé božnosti Palacký vidí v čistém učení Kristově, učení to lidem dostačí na věky; tudíž in concreto je hlavní obsah všeho úsilí jednotlivců, národů a celého člověčenstva: pochopit čisté učení Kristovo a podle něho jednat. Vývoj náboženství a zejména náboženství křesťanského je tedy podstata historického vývoje. Posud vývoj náboženství vedl k historickému vypracování dvou hlavních církví a vyznání katolicismu a protestantismu; v obou těchto náboženstvích vyslovilo se úsilí čistého člověctví po božnosti. V těchto formách jeví se náboženství, jež samo v sobě je čistě subjektivní. Tyto dvě formy náboženské nejsou a nemohou být žádná pro sebe sama dokonalou, třeba hoví dvěma základním vlastnostem lidského poznávání i konání, aktivitě a pasivitě. Proto nutná je jejich vzájemnost a pronikání co nejúplnější. Jako každý jednotlivec ustálí se na formě, jeho subjektivním potřebám odpovídající, tak i národové jako celek v těchto dvou formách hledají své náboženské uspokojení. Národ český, Palacký opakuje ve svých Dějinách, je od přírody obzvláště zbožný, jako národ slovanský všecek; zároveň však je od přírody mírumilovnější nežli jeho západní sousedé, je svou národní povahou humánní, je přímo představitelem čistého člověctví. Proto, z těchto dvou příčin, usiloval o reformaci církve katolické. Reformací svou vzpracoval nejčistší posud církev křesťanskou své bratrství, kteréž tudíž tvoří centrum všeho historického vývoje člověčenstva. Bratrství je tedy vrchol a centrum historického národa českého. V bratrství projevila se česká přirozenost, česká člověckost. Bratrství je posud nejčistším národním projevem české člověckosti a ovšem i božnosti. Člověctví, humanita bratrská je projev člověka českého, je vrchol a centrum naší historie. Bratrství je historicky vrchol českého člověctví a božnosti . Avšak ani bratrství není dovršením dalšího vývoje národního a historického. Bratrství samo v sobě má základy dalšího vývoje a tento vývoj musíme uskutečňovat. Dnes Kristovo království boží musí být zakládáno filozofickým bažením po nekonečném. V tom smysle a k tomu účelu bratrství Palackému bylo ideálem náboženského, a tudíž všeduchovního snažení, filozofie dějin stává se mu přirozeně filozofií náboženství náboženství je základ a cíl všeho vývoje individuálního a historického. Sám ve filozofii Kantově nalezl pokračování bratrského úsilí: Bratří zejména nekladli již důraz na dogma, ale na život, a tuto novou myšlenku, tuto novou správu životní Palacký poznal v Kantově filozofii náboženství. Ji tedy přijímá a tu i tam i pozměňuje. Základy této své filozofie Palacký nám podal ve svém noetickém článku: O krasovědě. Je to filozofická práce důležitá a vážná. V práci té Palacký se pokusil Kantův názor vyložit česky. Názorům tam projeveným Palacký zůstal věren a prováděl je pak ve svých Dějinách. Jen filozofická neprohloubenost způsobila, že Palackému, ačkoli jej zoveme otcem národa, tak málo rozumíme. 14 Jak Havlíček soudí o katolicismu a protestantismu. Smetana Havlíček liší se od Kollára a Palackého tím, že, přijímaje českou reformaci stejně jako katolík přijímající pokatoličení taktéž jako hotový fakt, přál si reformy svého vyznání právě podle vzoru reformy české, obzvláště Husovy.* Palacký byl pro bratry. Jsou to rozdíly filozofického nazírání vážné a je na čase, aby se o nich přemýšlelo.** Smetana, vycházeje filozoficky z Hegela a z tzv. hegelovské levice, domnívá se, že náboženství již dovršilo svůj úkol a že se přemění v jakousi tvůrčí činnost uměleckou, spojenou s účinnou láskou. Pojem není docela jasný, ale je vidět, že se Smetanovi vlastně jedná o náboženství mnohem vznešenější, než posud byla. 15 Naši buditelé o pravoslaví O třetí hlavní formě křesťanské, o pravoslaví, naši buditelé neměli dost popudu jednat hloub a podrobněji. Ani jim nebylo dost známo, až na Havlíčka. Všichni: Kollár, Palacký, Havlíček vyslovili se proti pravoslaví; Kollár přesto, že podle staršího názoru, šířeného v jeho době obzvláště od teologů protestantských, viděl v české reformaci dítě východní církve od dob Metodějových v Čechách se držící.*** Jiné stanovisko vůči pravoslaví, jež vlastně a ovšem neprávem úplně ztotožňovali s církví ruskou, zaujímali liberální a liberálnější vlastenci, kteří svému rusofilství podřizovali i přesvědčení, popřípadě nepřesvědčení náboženské; na této půdě vyrostlo nynější liberální učení tzv. cyrilometodějské, jemuž Sladkovský svým přestupem k pravoslaví dával podklad, ovšem opět jen podklad národnostní a politický. 16 Naši buditelé o podstatě a hodnotě náboženství: otázka česká otázkou náboženskou Vidíme tedy, jak naši buditelé obojího vyznání, katolíci (Dobrovský, Havlíček) i evangelíci (Kollár, Palacký), srovnávajíce obě hlavní vyznání západní a určujíce jejich historický úkol v národě českém, zajedno jsou v tom, že reformace česká, již pokládají za počátek protestantismu, je pokus o dokonalejší církev křesťanskou; akceptujíce pokatoličení usilují o reformační obrození v dané formě vyznání a církve, očekávajíce od filozofického osvícení a vzdělání, že tyto formy nebudou překážkou duchovního pokroku a duchovní jednoty. Takto naši buditelé odpovídají zároveň k druhému problému náboženskému, totiž k otázce po podstatě a hodnotě náboženství: všichni pokládají náboženství za podstatný a hlavní projev duchovního života jednotlivcova a národního, všem duchovní život zejména národa českého a slovanského je ve svém základě a jádře náboženský. Kollár, Palacký, Havlíček zajedno jsou v tom, že jádro našeho národního charakteru je a musí být náboženské. Všichni naši buditelé zabývali se problémem náboženským více při své konkrétní práci vědecké a literární a jiné, zejména Palacký dal nám svou historií českého národa českou filozofii náboženství. Ale mnozí této filozofie v Dějinách nevidí, mnozí ovšem, a obzvláště gros tzv. vzdělanců, otázce se vůbec vyhýbají. To, kdo rozumí tomu, co čte, vidět může také ve většině naší beletristické i historicko-vědecké tvorby. Je to podívaná odporná, každý i ten poslední Hlavinka, mající odvahu svého přesvědčení, alespoň mně je stokrát milejší. Ale v tom právě tkví zlo a problém, v tom právě tkví jádro našeho domorostlého liberalismu, že se v nejdůležitějších otázkách životních spokojuje pohodlným empirismem a historismem. Český liberál myslit neumí a myslit nechce; český liberál zuby nehty se bude vzpírat filozofii české. Česká filozofie ovšem právě problém náboženský řešit bude. 17 Náš náboženský úkol teoretický: filozofické pokračování na dráze bratrské Problém náboženský je i jinde a musí se řešit od myslících příslušníků církví všech. Musí se řešit nejen teoreticky: ani prakticky dnes už nikomu nestačí křesťanství dle jména, ať už je v církvi té neb oné. Křesťanství naše je přece jen matrikové. Proto, hledíc k naší reformaci, nemůže být naším náboženským úkolem českým hlásat návrat k církvím a učením starým. Nemůžeme se vrátit do století 15., natož do století 9., neboť vývoj několika století nedá se ignorovat. Proto také nemohli bychom se spokojit přijímáním nynějších (oficiálních) církví evangelických, třebaže ideu reformace a zejména bratrství pokládám za dokonalejší nežli ideu protireformačního katolicismu. Havlíček a s ním mnozí domnívali se, že katolická reakce porevoluční způsobí nesmírné přestupování katolíků k protestantům a naopak se naděje, že by se protestanté sjednotili s římskou církví, kdyby se tato v uvedeném smyslu reformovala.* Havlíček se tu mýlil: přestupování katolíků by našeho náboženského problému nerozluštilo, nerozluštily by ho ani reformy katolicismu Havlíčkem žádané. Ve svých Epištolách sám proti svým osočovatelům dovozuje, že jeho námitky proti hierarchii katolické platí také ve stejné míře proti hierarchii (vlastně církvi) protestantské .** Havlíček, stoje na půdě husitismu, sám nepřijímá nynějšího protestantismu a nevidím, jak by protestantismus mohl dnes úplně vyhovět všem. Přestup k protestantismu může prospět jen těm, kdo dovedou přistoupit z pohnutek náboženských, kdo dovedou protestantsky věřit. Protestantismus právě tak jako katolicismus a konečně jako i pravoslaví není rozřešením dnešní otázky náboženské, spíše překážkou, není rozřešením našeho náboženského problému českého. Překlenout prohlubeň zející mezi minulostí a přítomností, navázat na naši minulost neznamená a nemůže znamenat, jako bratr Kabátník a jiní, hledat viditelnou církev ideální, nýbrž běží o to, všecek myšlenkový vývoj, naší reformací a obrozením započatý, vniterně prožít, skutečně prožít, dožít a pak s jinými dále pokračovat. Vniterně prožít to znamená přinejmenším poznat, pochopit pravý dosah tužeb a idejí našich buditelů od Dobrovského počínajíc do Havlíčka a Smetany, neboť oni právě snažili se podat nám, čím bychom v ideách reformních mohli pokračovat. V ideách a práci jejich se nám v hlavních rysech obráží vývoj nového myšlení: z Dobrovského mluví k nám Descartes, otec moderní filozofie německé, ideje Leibnizovy a jeho humanitárních následníků, zejména Herdera ukázal jsem, že z nich zároveň se k nám hlásí naši reformátoři a bratří; Kollár podává nám i Rousseaua a Friesa; Kant a směry jeho zastoupeni jsou Palackým, Schelling a Ocken Amerlingem, Hegel Smetanou, Klácelem; Havlíčkovi známá byla filozofie francouzská a ruská. Vzpomeneme-li k tomu, jak naši básníci čerpali z literatury světové, z Goetha, Schillera, Byrona, Mickiewicze atd. pochopíme, co znamená vniterně prožít myšlenkový pokrok poreformační až na naši dobu: hledat pravdy idejí světových, pravdu tu ztrávit a v duchu národního poslání humanitního organickou syntézí vlastního a cizího dále tvořit ideje české, až konečně bychom měli nejen svou českou filozofii, ale také člověka naskrze českého, a přece světového. To ovšem neznamená syntézi eklektickou, jíž i pro rozum i pro charakter musíme se varovat. To tedy jest úkol každého z nás, kdo žít chce duchovně, kdo pokračovat chce v duchu naší reformace, kdo tudíž překonat chce její nedostatky a ovšem nedostatky naší protireformace. Liberalismus spokojil se s negací protireformace, reformaci akceptoval jednostranně nacionálně a negativně jako spojence proti protireformační reakci; upadal takto v nekritický historismus a slepý eklekticismus. A přece i tento liberalismus alespoň v tezi uznával náboženský problém české otázky konstruoval si svou nacionální církev cyrilometodějskou. Problém český, problém českého člověka myslícího zahrnuje problémem náboženským všecky ostatní úlohy, jež národ náš rozvinul už ve své reformaci: úkol pro toho, kdo žije uvědoměle, je, všecku moderní plnost kulturní v soulad uvést s pravým duchem našeho hnutí reformačního; úkol je vypracovat v sobě za daných dnešních poměrů kulturních člověka skutečně českého, moderního filozofického pokračovatele na dráze našich předků, bratří! Avšak náš problém není pouze teoretický. 18 Náboženský úkol mravní a sociální: Humanita. Bratrství Chtít musíme, doopravdy chtít musíme, co chtěli obrodní pokračovatelé Husovi a bratří: Humanitu! V každém člověku ctít musíme sobě rovného to je humanitní ideál našich buditelů, to je to jejich čisté člověčství , jímž dovršit máme, čeho předkové nedokonali, a jímž odčinit máme osudný rok 1487. Obrodní práce, ne pouze teorie, znamená stálou a vytrvalou reformní práci pro lid český všecek a stejně pro lidstvo všecko. Hus zemřel pro nás, ale také pro všecky ostatní: Česká idea bratrství, česká idea humanitní, toť vůdčí idea celému člověčenstvu; Hus také celým světem je ctěn, a Komenský stal se učitelem celého světa. Náš úkol reformační a obrodní, náš úkol národní, naše idea česká je povýtce sociální je právě bratrství. A kde že jsou nám ti naši bratři? S pány a bohatými netěžké je bratříčkování ale neběží dnes o bratříčkování, nýbrž o to, abychom za bratra uznali každého, a zejména také ty, jež od kulturního obcování jsme vydědili. Naše české bratrství, naše obrodní idea humanitní není bratrství sentimentálnosti, ale bratrství práce a opět práce, jest ono náboženství čisté a neposkvrněné , jehož smysl nám apoštol stručně vypsal slovy: Navštěvovati sirotky a vdovy v soužení jejich a ostříhati sebe neposkvrněného od světa. Abychom uskutečnili tuto naši ideu českou, rozmetat musíme hranici kostnickou, hranici předsudků a nelásky, rozmetat musíme hranici, jíž neživí již sancta simplicitas, ale indiferentismus a panovačnost. naše obrození a naše reformace III Doslov 19 Několik slov na vysvětlenou. Česká otázka, Krize, Jan Hus Podávám tu třetí přípěvek k osvětlení české otázky. Zde používám místa, abych o těchto svých publikacích několik slov pověděl na vysvětlenou. Především z hlediska čistě literárního. Česká otázka, Krize i Jan Hus jsou jen třísky z dílny, ve které pracuji na některých úkolech filozofických; míním to doslova a chci tím říci, že jsem si té a oné nesouměrnosti, úryvkovitosti atp. dobře vědom. Řekl jsem to ostatně hned v předmluvě k České otázce. Při rovnání a svazování těchto různých drobtů mám snahu podat materiálu co nejvíce a upozornit na různé otázky, které po soudu mém podrobněji měly být projednány a prostudovány. Zároveň píšu co nejstručněji, ačkoli vím, že tím výklad stává se těžší. Např. hned zde v Janu Husovi podávám Palackého filozofii dějin téměř celou v malém odstavci. Právě tak stručně rektifikuju obvyklé nazírání na Kollára atp. O tyto a takové věci mně v těchto pracích běží, nikoli o spory denní politiky různých stran. 20 Filozofie dějin a náboženství u našich buditelů Touto knížkou ukazuji podrobněji, že osnovní ideje našeho hlavního tzv. obrození jsou ideje naší reformace a hlavně našeho bratrství. Opírám důkaz svůj o spisy a úsilí našich hlavních buditelů. Tím zároveň vyniknou hlavní naši křisitelé ve světle jiném, nežli se nám obyčejně představují. To týká se především Kollára, jehož jsme si posud všímali jen jako pěvce Slávy dcery. Ovšem i v Slávy dceři je více než slovanský nacionalismus. Kollár podal nám ve spise o vzájemnosti úplnou filozofii dějin a podal tím filozofický podklad různým tužbám buditelským. Ve spise tom dává národnostní ideji filozofický základ humanitní. To už jsem ukázal v České otázce a ve studiích o Kollárovi. Zde vynikne ještě důležitost Kollárových Kázní a Řečí. V nich je prvá a dosti úplná filozofie náboženství jsou hlavní životní prací Kollárovou, třeba nejsou formálně tak dokonalé jako jmenované spisy ostatní. Ale v Kázních a Řečích Kollár probírá nejdůležitější problémy člověka a národa; spisy ty musejí se opět číst a studovat, v nich Kollár řeší problém náboženský. Na náboženství Kollárovi založena je humanita, na humanitě národnost Kázně a Řeči, O vzájemnosti literární, Slávy dcera tvoří filozofický celek, prvý promyšlený pokus o nový názor český. Také Havlíček, a právě jako žurnalista, z téhož hlediska musí být postaven výše a hodně výše: Náš nejlepší lidový politik napsal nám v Kutnohorských epištolách také filozofii náboženství. A konečně i Palacký musí být lépe ceněn než posud. Stojí nám vysoko dost je nám otcem národa; ale právě proto musíme v něm hledat více. Palacký to, oč Kollár se pokoušel, prováděl znova a zdařileji. Palacký podává velmi promyšlený a na svou dobu téměř úplný filozofický názor český; protože však o hlavních problémech filozofických nejednal in abstracto, ale při své konkrétní práci historické, mnozí této základní práce filozofické nevidí. Kdo ovšem zná novou filozofii, zejména německou, pozná její vliv ve výkladu našich dějin a zejména reformace; avšak mám od Palackého některé stručné, úryvkovité a neúplné články, které jsou nepoznávaným skvostem naší filozofické literatury. Nedopsaný článek O krasovědě, citovaná kapitola ve spise proti prof. Höflerovi jsou práce znamenité. Netajím se tím, a soudnější čtenář postřehne to v mých pracích, že Havlíčka mám radši; ale tak jako Havlíček si cenil Palackého, utvrzuji se pořád více a více v uctivosti, kterou pociťuji před jeho filozofickou hloubkou a důsledností. Na Smetanu se u nás zapomnělo téměř úplně, velikým neprávem; zde chtěl bych naň alespoň důrazně upozornit. 21 Bratrství a náboženská otázka dnes. Český program humanitní Očekávám, že uslyším ještě často námitku, která se mi již činila, co prý s tím bratrstvím a náboženským problémem vůbec? Kam s takovými nepraktickými tužbami? My teď máme úkoly hospodářské a politické až budeme mít státní právo , pak snad si ten a onen také bude smět zafilozofovat, třeba i o náboženství. Rozumím takovým námitkám; ale nedám se jimi mýlit ve svém počínání. Myslím, že dost dobře vím, jak důležitá je pro nás politika, a sám se jí účastním, maje své nepraktické přesvědčení. Avšak kdopak tvrdí, že hospodářské, politické a národnostní otázky nemají důležitosti, veliké důležitosti? Sám jsem byl v parlamentě a nenapadlo mne tam mluvit o otázkách náboženských přímo. Chelčického Sítí víry neopraví se přístav holešovický; avšak ani literaturou všech našich liberálních poslanců a voličů neuvaří se korunovační hostina státoprávní. Nemám nic proti politice, nic proti hospodaření atd., ale mám přesvědčení, že všecko to snažení musí mít hlubší a jednotný základ, a že základ ten naši buditelé měli. Tvrdím pouze, že nynější veřejné a namnoze i literární usilování je povrchní, a proto nevydatné; tvrdím, že je také nečeské. Žádný slušný člověk nebude své nejhlubší životní přesvědčení co chvíle při každé maličkosti vykládat, ale každý slušný člověk takové přesvědčení má a o ně usiluje. Občas pravdě musí dát svědectví výslovně, obyčejně však se přesvědčením svým bude řídit a spravovat. A nikdo z nás není v pochybnosti, jak má posuzovat lidi, kteří jednají (i v maličkostech) podle toho přesvědčení a kteří jednají bez něho, dnes tak, zítra onak, jak náhoda dá. Pokud se týká běžné neodkladné politiky, Havlíček dal nám příklad, jak filozofovat dovede žurnalista, jenž přirozeně musí se obírat otázkami denními; Havlíček dal příklad všem praktikům, jak při úsilovné práci praktické nemáme se spouštět cílů vyšších. A ty vyšší cíle naše jsou náš český program humanitní, cíle, tužby a ideály obrozenské a reformační. Jak asi by tento program humanitní lze bylo formulovat opravdu moderně, v mnohém již ukázáno v Otázce sociální. 22 Liberalistický indiferentismus protiví se českým cílům Těm našim českým cílům protiví se liberalistický indiferentismus. Ukázal jsem, jak liberalismus přirozeným vývojem historickým a zejména vlivem západních idejí minulého věku k nám se dostal jako všude jinam; ukázal jsem (na Puchmajerovi, Hankovi a hlavně Jungmannovi), jak u nás záhy byl silný, ale ukazuji také, pokud se nesrovnává s naším humanitním programem českým. Náš český humanitní program je náboženského původu a má svůj poslední základ v bratrství a reformaci liberalismus, liberální humanismus je více politický, a tento liberalismus, jak se také u nás rozšířil, pochází ve své nynější způsobě hlavně z Německa a Vídně, z hnutí roku 1848. Odsud pro český program humanitní poslední otázka taktiky: reformace, nebo revoluce? Odpovídám v duchu buditelů: reformace! Liberalismus dnešní vyhýbá se životním otázkám jako čert kříži. Náboženská otázka je liberálovi sůl v očích. Pochopitelno: liberál věří především v politickou moc a tudíž koneckonců jen v hmotu, třeba by horoval i pro Krista Pána, Pána Boha a všecky ideály ideálů. Neodsuzuji jednotlivce, ale princip, typ. Jsou přece, vím to dobře, různé stupně liberalismu; mluvím proti indiferentismu filozofickému a náboženskému, mluvím proti těm praktikům a teoretikům v různých oborech, jimž poslední věci člověka jsou lhostejny, kteří život lidský nedovedou cenit, leda hmotně, ať už věří pouze v peníze a stroje nebo v parlament, vědu, umění, jazyk a cokoli. Mluvím proti těm, kteří nám duši naši chtějí ubíjet jednotlivostmi a opět jednotlivostmi. Mluvím proti těm, kteří v naší historii nedovedou vidět než ty fyzické boje a obřadní okázalosti našich králů, šlechty a měst. Co pak zbude z té naší minulosti, jestliže nemáme pochopení pro čtyřstoletý vývoj náboženský? Co máme v té minulosti, nerozumíme-li čtyřstoletým bojům reformačním a protireformačním? A co nám zbude svého českého z doby našeho obrození, jestliže nám nemají ceny ideje a tužby obrodní, připínající se k ideálům reformačním, k bratrství? Neváhám ukazovat, jak liberalismus vyskýtá se i v našich nejlepších buditelích. Tak jako reformace naše byla zpočátku nerozhodná a nedůsledná, tak i v reformaci obrodní postřehnout lze cizí liberalismus. Reformace porušila se násilnou revolucí, humanita obrodní porušuje se revolučním liberalismem. Jungmann je typ této strany. Rokycanové vždy byli a budou. A veliký zástup vždy bude se držet jich. Ale jak bratrská reformace dává ráz reformačním stoletím, jsouc podle Palackého centrem netoliko českého, ale světového vývoje, třeba bratří nebylo více než jedna desetina národa, tak ani v době obrodní ideje hýbající českou duší nesmíme vidět v liberálních Rokycanech a zástupech jejich. Avšak i naši liberálové, přes všecek svůj indiferentismus, jaks taks uznávali naši českou ideu humanitní a její náboženský základ. Důkazem tomu je tzv. cyrilometodějství, jehož historii jsem podal v České otázce a jež posud se hlásá od našich lidí podstatně liberálních. Přímo klasický výraz tento náš český liberalismus má v přestoupení Sladkovského k pravoslaví. 23 Vědomí o důležitosti reformace a náboženství v naší literatuře krásné. Rozšíření
tradic reformačních. Protireformační a protiobrodní hnutí klerikální. Ještě Palacký Toto vědomí o důležitosti náboženství a naší reformace ozývá se netoliko ve filozofických a historických pracích našich buditelských vůdců, ale také v krásné literatuře od Puchmajera počínajíc až podnes, a to i u básníků, kteří cele aneb většinou cítí a myslí liberálně. Hned Puchmajer sám, o jehož liberalismu v České otázce jsem už mluvil. Když tento vůdce našich eklektiků zpívá o Žižkovi, oživuje se, ba dokonce dovede se na okamžik svého liberalismu zříkat (Hlas Čecha): Zde mudroň hledí, by jen vtipem svítil a pěkně psal a živě světu cítil. Kdež Bůh a ctnost? Ach osvícení nyní jen světlý mozk a srdce tmavé činí. Veliké váhy ovšem takovým hlasům, jako podobným záchvatům Hanky, Jungmanna (jenž dokonce překládal Miltonův Ztracený ráj) aj., nepřikládám, ale charakterizují právě umělce liberály, že totiž hledají pro svůj liberalismus nějaký silnější prvek český a původní, sic jinak by se byli úplně ztratili v ideách cizích. Vím ovšem, že právě kruhové liberální si udělali svůj literární základ rukopisný; ale právě proto co do obsahu filozofického ovšem opravdovějším umělcům našim skutečně český obsah a ideje poskytovala doba reformační. Vezměte např. Nerudu. Neruda byl co do své filozofie dosti skeptický a neurovnaný, zůstalo mu všelico heinovského ale čtěte jen pozorně a uvidíte, jak právě náboženský problém jej rozčiluje, a jak nejmocnější akordy české u něho zvučí, když vzpomíná na dobu reformační. Vizte např. ze Zpěvů pátečních: V zemi kalicha tak hluboce česky Neruda, kdyby byl na naši reformaci pohlížel jen jako liberál, nebyl by cítil! V té příčině musily by se ovšem i v literatuře rozlišovat různé individuality, jak totiž dovedly v sobě víceméně jednotně zpracovat kulturní prvky liberální a české. Až českost nebudeme vidět pouze ve zvučných heslech vlasteneckých, až si zvykneme ve svých básních a všech lidech vůbec hledat a poznávat tu pravou českou duši, pak se i na svůj vývoj literární budeme dívat neliberalisticky, budeme od své literatury více žádat než zvučné fráze, chvilkové nálady, jednotlivé vlastní nebo cizí ideje a reflexe a mechanickou dovednost slovní a veršovní. Ovšem pro poznání duše skutečně české nestačí ta vlastenecká míra a váha, na které své milosti udělují opět a opět ti různí Rokycanové. Vzpomínky na reformaci a zejména na bratrství byly vždy značné a nebyly pouze negativní, tj. nečelily pouze reakci a církvi katolické. Vzpomínám např. Upomínek (1873) Karoliny Světlé, jak mocně ve svém mládí pociťovala starého ducha českobratrského, jevícího se v příbuzenstvu. Světlá o předmětě vypravuje častěji a je vidět, že jí vzpomínky ty jsou drahé, pozitivně cenné. Uvedu tu z jejích úvah alespoň jednu větu, z níž je vidět, jak ideu bratrskou dovede vidět ve zjevech nám obvyklých; praví totiž o českém bratrství, že prý již není neb raději ještě není na čase, jehož čas ale zajisté přijde a k jehož výši jest jeden z prvních stupňů nynější naše spolčování . Vůbec celé ty vzpomínky jsou zajímavé pro posouzení duchovního ovzduší prvé polovice posavadní doby obrodní a právě po stránce, o které mluvím. Jiný a znamenitý doklad, jak ideje reformační v hlubších umělcích žijí, vidíme z novější doby na Smetanově Vlasti (Tábor a Blaník) jak tam Smetana užil staré písně táborské! Jiní hudebníci za takové příležitosti podali by: Kde domov můj. Ponechávám druhým, aby právě z naší krásné literatury to pozvolné obrozování české duše vyvážili, abychom viděli, jak ideje, které hlásali naši hlavní buditelé, působily a jak samy byly výrazem obecnějšího smýšlení. Jistě české ideje Kollárovy, Palackého, Havlíčka nebyly toliko individuálními, ale zároveň výrazem stejného smýšlení obecného, třebaže výrazem, abych tak řekl, koncentrovanějším a promyšleněji formulovaným. Avšak tak bylo s hybnými ideami vždy a všude a jest úkolem psychologů, sociologů a moderních historiků, ideje ty vystopovat v dějství všedním a v životě ve mnohém od života cizího nerozdílném. Uvedl jsem proto poznámku ze Světlé, že se mi zdá být pěkným příkladem pro to, co zde pravím, jak totiž ideu lze postřehnout i v její proteovské nepodobě. Ideje reformační byly na počátku doby obrodní přes všecku protireformaci valně rozšířeny; historické probádání nové doby ukázalo by, že obrodní program buditelský byl v souhlase s národními sympatiemi. Nebudu se ovšem míchat do úkolů historických, povím pouze některá svá pozorování. Násilí protireformační nemohlo upomínek a ideálů reformačních vyhladit tak, jak někteří (např. Tomek) se domnívají. Proč např. ještě Marie Terezie vydávala tak četná a krutá nařízení proti kacířství v zemích českých? Patrně protireformační násilí neneslo žádaného ovoce, ačkoli trvalo půldruhého sta roků. Jak vyložit četná povstání lidu, zejména ještě značné povstání roku 1775? Není emigrace téže doby, emigrace lidu selského (šlechta odešla ze země dříve) důkazem, jak idejí reformačních se přidržoval? Když po poslední a v protireformaci důsledné Habsburce železa se ujal Josef, původu lotrinského, a když konečně vydán toleranční patent, přihlásilo se přes všecek tlak a přes všecku nedokonalost a cizost protestantské organizace církevní kolem 50 000 evangelíků veřejně. Trvám, že tento počet v poměru k lidnatosti (sotva 2,5 mil.) a protireformačnímu systému je značný. Jakmile v kruzích vládních zavládl josefinismus, uvolnily se vzpomínky náboženské. Ovšem. Od smrti Komenského (1671) přece neuplynulo více než sto let to, co Komenského vypudilo z vlasti, tak rychle se nezapomene, právě proto, že se toho dosahovalo násilím. Církevní politika biskupa Háje je nejlepším toho důkazem. Obrodní činnost literární přirozeně tedy pokračuje v obecném vývoji a hnutí náboženském. Je proto významné, jak jsem už vytkl, že právě duchovní se jí účastní nejhorlivěji. Je významné, že za císaře Josefa nejen, jak jsem také upozornil, vydávají se spisy Komenského, ale máme hned dva spisy o Husovi, Roykův (1782-1785, II. vyd., česky 1785-1786) a Zitteův (1789, česky 1850); uvedl jsem, jak Dobrovský soudil o Roykově práci, z Zittea ještě Havlíček čerpal. Nastala po Josefovi reakce, ale kněží čeští, jak vidíme z jejich literární činnosti, dlouho se spravovali duchem Roykovým a Zitteovým. Kardinál Schwarzenberg ještě na koncilu vatikánském se bál ducha husitského, a proto byl proti dogmatu o neomylnosti byl však proti němu také jako Güntherian. Bál-li se husitimu, jistě se nebál liberálů světských; ale tenkrát psali ještě i kněží jako Borový (1872, Děje a osudy mistra Jana Husa) o Husovi po husitsku. A hnutí cyrilometodějské (také jsem na to upozornil) mělo své vlastní sloupy v duchovenstvu, a mezi nimi byli mužové tak vzdělaní a hluboce zbožní jako Matěj Procházka. Od let sedmdesátých se zahájením parlamentárního života a zejména pak za aktivní politiky staročeské znamenat obrat. Tou měrou, kterou liberalismus upadá a zevšedňuje, sílí se uvědomělejší klerikální hnutí protireformační. Kněží píšících o Husovi veřejně jako Třebízský dnes už není. Dnes protireformační a protiobrodní úsilí klerikální je literárně velmi slušně organizováno a domáhá se již důsledně i vedení politického, míním vedení přímého nepřímo naše liberály vede a strká již déle. A nejen politicky, nýbrž i literárně. Pokud toto hnutí směřuje k opravdové zbožnosti a mravnosti, neužívajíc ani politického ani literárního násilí, není mně nesympatické. Vím, že právě v tom starším duchovenstvu byl liberální indiferentismus, a rozumí se, že si ho nepřeju, dělám však rozdíl mezi násilnickým zelotismem, jemuž náboženství je jen prostředek, žádám, aby noví protireformátoři k naší reformaci a k programu obrodnímu byli spravedlivi a čestni. Avšak mnozí z nich si tak nevedou, nýbrž snaží se všemožně také prostředky nedovolenými vykořenit z nás ideály reformační. Pokračujíce v násilí protireformačním, soustavně a promyšleně vykořeňují především Palackého a jeho ideje. Na ostatní buditele se již tolik nepamatuje, aby proti nim soustavněji pracovali. Palacký praví nám v památné předmluvě k poslednímu svazku svých Dějin, jak dějstvo české 15. a 16. věku protireformační reakcí prohlašováno za poblouzení, kteréhož litovat a za které se stydět sluší, a jak právě proti tomu duchovnímu násilí sepsal památku těch právě kaceřovaných událostí. Doba naše musí pokračovat v této životní práci Palackého reakce nepřestala, jen se oblékla v jiné roucho a pracuje jinými prostředky. Nejúčinnější pomocník reakce je dnes liberalismus teoretický i praktický liberalismus sám v sobě je již nepokročivý a svým indiferentismem zároveň slouží uvědomělé reakci. Pokračuje na dráze Palackého, pamatuji na to, co řekl o zlu, které u nás vznikalo z dlouhých půtek a rozbrojů věroučných; znaje to zlo jako historik lépe než jiní, snaží prý se již dávno odvodit od nich mysli a navodit více k tomu, co přední jest známkou pravého křesťanství, totiž láska k Bohu a k lidem vůbec. A praví o sobě, že toho nečiní z indiferentismu. (Několik slov o náboženství a víře, zvláštní otisk z Pokroku 21. října 1873.) Beru si z toho poučení to, nevyhledávat sporů a půtek zbytečných a malicherných; ale pravdě musí se dát svědectví, jakmile jde o věci vážné, a o věci vážné teď v nynější krizi jde. Nedejme se mýlit hlasy těch, kteří malátně a chytrácky ukazují na náš prý hrob a úpadek nepadli jsme pro ideje reformační, ale padli jsme, že jsme se jim zpronevěřili, že jsme v nich nepokračovali. Za volnost lidskou v nás kdys rozekvětla! dnes stojí Čech, jak druhdy za ni stál: ta myšlenka, která nás ve hrob smetla, zas k slávě vznese nás jen dál, jen dál! 24 Minulost ukazuje do budoucnosti: probudit se k další práci ve všech oborech. Hloub a dál! Náš veliký úkol národní to je moje realistické přesvědčení a snažení leží před námi; naše minulost slavná, naše minulost veliká je malá v poměru k tomu, kam nám ukazuje. Historie nezjevuje nám pouze našich předností, ale odkrývá i naše vady. Komu jde o pokrok, poznávat musí obojí, aby se těmto vyhýbal, v oněch utužoval. My jsme posud své české ideji nedali výrazu plného; my posud jsme samobytné kultury české ve vší úplnosti nevypracovali. I v nejlepším úsilí svém podléhali jsme posud vlivům cizím. To právě naši buditelé poznali. Šafařík napsal v Rozboru staročeské literatury (1841, str. 111): Literatura česká, jakož již za oné dávní doby, tak i za nynějška, nikdy k oné výšce všestranného, svobodného, podle osvědoměných zákonů k jistému vznešenějšímu, ideálnímu cíli směřujícího působení, v němž obyčejně život velikého, samostatného národu se jevívá, se nepovznesla, nýbrž naopak stísněna jsouc nepříznivými okolnostmi, doma i vně na ni tlačícími, pokaždé byla předmětem lásky a péče jen malého počtu jednotlivých milovníků, zhusta služkou, vněšnímu panovitému vplyvu podrobenou, někdy pouhou hrou náhody, a tudy vždy přirozeně zůstala kusá a zlomkovitá. Co tu Šafařík praví o literatuře, platí obdobně o ostatní kulturní práci v oborech všech a platí to ještě dnes. Je na nás, abychom si tento skutečný stav uvědomili, a uvědomit si to znamená, probudit se k práci další a nehypnotizovat se nehybným upíráním zraku do minulosti; znamená neztrácet se v bohatosti myšlenek a vymožeností cizích, a dokonce neznamená nežíti duchovním životem svým a spokojovat se neorganickým eklekticismem, cizí almužnou, ba dokonce i nečestným cizopasnictvím. Hloub a dál!


"Mistr Jan Hus - Naše obrození a naše reformace II." | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.33 sekundy