Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 237, komentářů celkem: 429572, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 624 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Mikim
oko
rosmano
ivanp

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116496621
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Kdo to byl ( a je ) Satan
Vloženo Pondělí, 22. červenec 2002 @ 05:46:02 CEST Vložil: Bolek

Zamyšlení poslal Pavel

  Kdo to byl a je Satan. Při pseudodialogu s Petrem jsem se opět zarazil u otázky v předchozím řádku. Petr totiž napsal : Každý z nás jsme jedinečná bytost žijící ve světě, který je složitý a v němž se střetávají různé síly. Na Zemi se asi odehrává boj, který je bojem mezi Bohem a jeho nepřáteli. Reagoval jsem v podstatě dotazem : Jak to tedy je doopravdy, je Bůh v tomto světě svrchovaným Pánem, a nebo zde má dokonce nějaké nepřátele a soky? Ten druhý případ zavání polyteismem, který byl naší křesťanskou částí světa odmítnut jako společensky nefunkční a nepragmatický, vyznáváme tedy pragmatický a společensky vhodnější monoteismus, v němž je jediný svrchovaný Pán, byť mu občas někdo z nás lidí či jacísi blíže nespecifikovaní Satani škodí. Jaká byla a je ale skutečnost, to netuším, ale pokládám se za křesťana a proto věřím spíše té monoteistické versi. Přesto - Satani a Lucifeři jsou z mého hlediska příliš vágně specifikováni a jejich hierarchická pozice velmi nejasná. Nicméně, tak jako tak, nejsou nebo nebyli to zřejmě bytosti z naší reality, nýbrž z boží ideality. A jistě si se zájmem přečtu zasvěcenější názory. Polyteistické varianty jsou známi v jádře řady náboženských systémů, nemýlím -li se , např. v parsizmu to byli Ahura Mazda jako dobrý a Ohrimaz jako zlý - oba bohové, svádějící spolu trvalý boj, v jehož závěru nakonec zvítězí ten dobrý ... Ostatně i křesťanství předpokládá vítězství dobrého Boha nad zlými a bezbožnými lidmi ! Podle Petra člověk útočí proti Božímu Desateru a tento útok je výhrou našeho nepřítele, kterým je Satan. K tomu mne napadlo, že prostě - desatero se moc nedodržuje, ale na druhou stranu, nedá se říci, že se vůbec nedodržuje, buďme i spravedliví k spravedlivým. A Satan - tak to že je nejspíš ten pokušitel v nás samých, jsme to tedy tak trochu my sami, to by se dalo vzít jako odpověď na otázku, kdo je to ten Satan náš pokušitel. Chcete odpověď - vezměte si zrcadlo a podívejte se do něj. Přidržíme-li se tedy monoteismu s jediným bohem, snadno zodpovíme otázku, kdo to byli ( a jsou ) satani, lucifeři, čerti a jím podobní netvoři. Jsou to personifikace a jejich pravzorem byl bezpochyby někdo z nás lidí a nebo zvířat. A proč ne, každý z nás musíme denně svádět boj mezi tím naším lepším dobrým a horším zlým "já". A ne vždycky v nás vítězí ten dobrý. To je ostatně i dilema naší existence. Máme tolik svobody, že můžeme být dobří, ale můžeme být i zlí. A čeká se od nás, že budeme dobří, že tuhle , jak si myslím, zkoušku - dokážeme zvládnout a získáme tak odměnou život věčný. Podle Petra Bůh nemůže být tam, kde se toleruje, podporuje a páchá zlo ve všech jeho podobách. S tím souhlasím, i já si myslím, že Bůh není tady mezi námi, je spíš tam, kam bychom rádi směřovali. Tady na Zemi jsme jenom my lidé, kteří občas podporujeme i pácháme zlo, někdy vědomě, někdy nevědomky, (neboť jsme třeba pevně přesvědčeni o tom, že činíme dobro, nebo že malým zlem vítězíme nad zlem nesrovnatelně větším). Jsou ovšem krajní případy, kdy nám ani nic jiného nezbývá. To je Bohem ( ani Satanem ) dosud nezodpovězený problém našeho světa. Pokoj všem, které pokouší jejich "satan", přeje Pavel


"Kdo to byl ( a je ) Satan" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Kdo to byl ( a je ) Satan (Skóre: 1)
Vložil: krestan v Úterý, 23. červenec 2002 @ 22:27:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Pavle,

se zájmem jsem si přečetl tvoje místy až velmi zjednodušené pohledy na biblické pojetí Zla a musím s tebou v některých věcech polemizovat.

Trochu ukvapený závěr z věty "Na Zemi se asi odehrává boj, který je bojem mezi Bohem a jeho nepřáteli. ", ze které vyvozuješ polyteismus ti moc nesluší.

Chápu, že hlubší záběr teologický vyžaduje usilovné dlouholeté studium a nedá se nahradit letmými náhledy do odborné náboženské litratury a jejich kompilací ve vlastní světonázor.

Hlubší studium teologické ukazuje, že biblický pohled, který, jak sám správně rozpoznáváš, je vždy přísně monoteistický, o duchovním boji hovoří a vnímá jej jako boj mezi Dobre (Bohem) a Zlem (padlými anděly), který je od počátku v zásadě rozhodnut a Boží vítezství je neodvratitelné. Člověk se však může přiklonit na jednu z těchto stran, tedy i na stranu Zla a může s ním prohrát.

Bible vidí Zlo jako bytostně osobní a schopné komunikace, ovšem s omezenou mocí, která se nemůže rovnat moci Boží.

Bojuje-li člověk vnitřní zápas, pak je to zápas nikoliv sám se sebou, ale zápas o rozhodnutí, na kterou stranu se přikloní a kterému Pánu bude sloužit. Bohu s perspektivním koncem-začátkem nebo Satanu s neperspektivním koncem-koncem.

Svoboda, darovaná Bohem člověku, působí onen boj o rozhodnutí životního směřování, který se odehrává nepřetržitě po celý život.

Nelze tedy zjednodušovat tuto otázku a personifikovat Zlo námi samými.

Tvoje postesknutí na jiném místě, že se Bůh o nás nezajímá a že jsme sirotci pramení z nepochopení daru svobody, kterou Bůh člověku dal a již plně respektuje. V rámci této svobody je nám dáno, abychom činili vlastní rozhodování a Bůh do něj zpravidla nezasahuje. Svoboda ovšem přináší i odpovědnost a odpovědnost i úděl. Ovšem tvoje tvrzení že se od nás čeká, že sami zvládneme zkoušky a získáme tak život věčný zcela popírá reformační důraz sola gracia (pouhou milostí) a zde stojíš spíše na katolickém skutkaření. Podle Bible však člověk může svobodně zvolit Boží stranu a žádat je o podporu a pomoc ve svém každodenním životě. Předpokládá se nedokonalé činění dobra a život věčný získá pouhou milostí.

Tvůj pohled je na rozdíl od biblického příliš antropocentrický až antroporeligiozní.



Stránka vygenerována za: 0.14 sekundy