Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 399 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116461959
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Pán a správce
Vloženo Sobota, 05. září 2009 @ 19:45:08 CEST Vložil: Olda

Přednáška poslal Nepřihlášený

Vztah člověka vůči přírodě – aneb co k tomu říká Bible ve Starém zákoně. „Jak dlouho ještě bude země truchlit a bylina schnout na všech polích? Pro zlobu těch, kdo na ni bydlí jsou vyhlazována zvířata i ptactvo. Ale říkají do naší budoucnosti Bůh nevidí…“ Jeremiáš 12,2-4


Jaké hlavní myšlenky ke vztahu člověk a příroda plynou ze starozákonních  biblických textů? Vazba a vztah k přírodě v židovsko-křesťanském systému se odvozuje od základních tezí v knize Genesis „Ploďte se a množte a naplňte zemi a podmaňte si ji a vládněte nad každým živým tvorem.“ (Gen.1,28) Další teze ve vztahu k zemi zní: „A Hospodin Bůh vzal člověka a umístil ho v zahradě Eden, aby ji obhospodařoval a dával na ni pozor.“ (Gen.2,15)

„Člověk se stal pánem přírody, ale současně dostal na vědomí, že ne on je v centru celého dění a že člověk je jen správcem ostatního stvoření. Obhospodařovat a dávat pozor na zemi znamenalo, že bude podporovat to, co podporuje život a zamezovat tomu, co ho ničí.“ Zpráva o stvoření nám sděluje, že Bůh stvořil člověka jako posledního v dlouhé řadě stvoření. Přitom byl člověk stvořený ne ve zvláštní den, ale spolu s velkými zvířaty v šestý den. A to vše spolu s člověkem bylo velmi dobré. Z toho vyplývá, že stvoření jako každá jednotlivina i celek má vlastní hodnotu, ale ani příroda, ani umělé výtvory netvoří poslední skutečnosti nebo nejvyšší hodnotu. Tím se hned na začátku jakoby udává směr, který dále pokračuje. S člověkem je osud celého stvoření nerozlučně spojený.

Když lidé „padli nebo se probudili“, měla jim zem rodit trní a bodláčí. Dějiny spásy se začínají Abrahamovým povoláním, ale i pro něj bude spasení záležet nejen ve společenství s Bohem, ale i v tom, že dostane krajinu, v níž je hostem. I spása Izraele zahrnuje vždy zaslíbení krajiny, ve které má žít. „Velké řeči o požehnání a zlořečení se vždy týkají i krajiny. Pro jeho hříchy bude raněná i zem, pro jeho poslušnost může být zem uzdravená. I mesiášské zaslíbení obsahují proroctví o nové zemi, kde se obnova dostane nejen člověku, ale i celé přírodě. Konečná naděje spočívá v účasti na Božím obnovení všech věcí. O péči o přírodu hovoří i Žalmy a jiné části, Izraelci se mají starat o zem i zvířata nebo respektovat život ptáků. Všechno stvořené je zde nejen pro užitek člověka, ale současně pro Boží oslavu. Pokud vycházíme z historických poměrů starověku, byla to velká myšlenková výzva. Lidé měli autonomii i vnitřní autentickou schopnost vymanit se z podrobenosti přírodě, záleželo na jejich schopnostech a úsilí jak obstojí. „V tehdejším světě to bylo spíše neobvyklá myšlenka, protože všude v okolních náboženstvích byla příroda bohem a měla rezortní bohy a bohyně pro každou oblast přírody. Člověk jim byl podrobený. Zde byla příroda zbavená své božskosti a měla lide sloužit.“

Co znamená ono dobré správcovství?

„K dobrému správcovství mělo patřit to, že člověk bude užívat přírodu ve svůj prospěch, ale nikdy ji nezneužije tak, aby on žil a příroda umírala, ale postará se o její regeneraci a obnovu.“ Tak se zamezovalo tomu, co se potom v novověkých dějinách stalo. Příroda byla zbavena své posvátnosti a lidé se sami stali centrem. Péče může také znamenat kultivaci, střežení a účast. „Péče znamená to, co dělá chůva a chůva je jeden z prvních významů řeckého slova therapeuta neboli terapie.

Latinské slovo cura, které se původně používalo pro péči o duši, má také několik významů: pozornost, oddanost, hospodárnost, zdobení těla, léčení, vedení, starostlivost a uctívání bohů.“ Samotný význam původního výchozího pojmu kultura colere, souvisí primárně s onou kultivací a péčí, která z přírody učiní místo vhodné k lidskému přebývání. Naznačuje postoj milující péče a ostře se liší od veškerého úsilí podrobit přírodu lidskému panování. Samozvaně dosazeným „pánem a majitelem“ planety Země, lidstvo dnes prostě je – ať k tomu došlo jakkoliv. Příroda se stala součástí lidského světa, protože země je planetou lidí a lidským světem. Odpovědnost za ni máme stále a odpovědno je lidstvo jako celek i každý jednotlivě. Člověk se přestal cítit správcem a vnesl do systému světa zmatek, ze kterého hledá cestu. A východiskem není ani přírodní mystika a podrobení člověka pod přírodu, ani bezohledné panství člověka nad přírodou, ale kráčení s přírodou ve vědomí částečného poznání, úctě, se zodpovědností toho, komu bylo svěřeno něco velmi vzácného. A jestliže jsme schopnost vztahu k tomu, co nás obklopuje ztratili, je třeba to znovu obnovit a rozvinout.

Literatura: 1 Fazenkaš L, Ako žiť, Úvod do křesťanskej aplikovanej etiky, Bánská Bystrica, 2000, srv.17 2 Fazenkaš L, 2000, s.22 3 Moore, T., Kniha o duši, Praha: Portál 1997, s.24-25 4 Arendtová, H., Krize kultury, 1994 s.136, In: Jemelka, P., 1999, s. 32 5 Moldan, B., Ekologie, demokracie, trh, Praha: Informatorium, 1992, srv. 28, 30


"Pán a správce" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.13 sekundy