Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 252, komentářů celkem: 429587, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 461 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

oko
rosmano
ivanp
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116499696
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: 1K 14 - Mluvení v jazycích
Vloženo Čtvrtek, 24. září 2009 @ 10:51:48 CEST Vložil: Stepan

Kritika bludů poslal sola-scriptura

1K 14 - Mluvení v jazycích

Pavel nejprve pojmenoval všechny obecné vlastnosti v korintském sboru, vysvětlil podstatu duchovních darů a princip nezištné lásky jako ústřední motiv všeho křesťanského úsilí, a teď přistupuje k tomu, aby jim vytkl zneužívání daru jazyků některými z nich. Tato kapitola je sepsána jako antitetický paralelizmus, což znamená, že téma je zpracováno paralelně ve formě pozitiv a negatic čili protikladných myšlenek. Exegeze čtrnácté kapitoly jak je zde prezentována, stejně jako listu Korintským celkově, byla vypracována P. Gey van Pittiusem, a tato jeho kompletní analýza bude brzy k dispozici v knižní podobě.

Za účelem této diskuze se podíváme pouze na základní strukturu kapitoly. Nemáme k dispozici všechny detaily otázek Korinťanů, na které Pavel reaguje. Rovněž v plnosti neznáme předpoklady a myšlenky, na základě kterých uvažovali. Proto musíme deukovat z dialogu samotného, ve kterém Pavel s vyjádřenými názory buď souhlasí, či nesouhlasí. Pokud budeme mít na paměti, že zde máme tvrzení, po nichž následují protitvrzení, pomůže nám to sledovat Pavlovu polemiku. Pavel často používá spojku "ale" či jinou odporovací spojku, aby dal najevo, že nesouhlasí s předchozím výrokem.

Uspořádání čtrnácté kapitoly prvního listu Korintským

Jak by to mělo být

Držte se lásky a usilujte o duchovní dary, nejvíce o dar prorocké řeči. 1K 14,1

Láska je nejdůležitější hnací silou hlásání evangelia. Ne všichni, kteří obdrželi od Boha vidění, jsou proroci, a protože skutečných Božích proroků je jen málo, termín prorocká řeč je zde použit ve smyslu kázání a hlásání evangelia.

Jak by to nemělo být

Vždyť kdo ve vytržení mluví jazyky, nemluví k lidem, nýbrž k Bohu, a nikdo mu nerozumí. Je puzen Duchem, ale to, co říká, zůstává tajemstvím. 1K 14,2

Pavel cituje domněnky Korinťanů. Bible obsahuje pouzen jednu definici jazyků, a ta je zaznamenána ve Sk. 2, kde je to formulováno jako dar jazyků. Pavel nesouhlasí se stanoviskem Korinťanů, což je zřejmé z jeho následného použití spojky "však".

Jak by to mělo být

Ten však, kdo má prorocký dar, mluví k lidem pro jejich duchovní užitek, napomenutí i povzbuzení. 1K 14,3

Jestliže lidé nerozumí tomu, co je řečeno, pak jejich řeč nemá pro druhé žádnou hodnotu, a to porušuje nezištný princip lásky. Prorokujte a hlásejte evangelium tak, aby bylo mnohým k užitku a k povzbuzení.

Jak by to nemělo být

Kdo ve vytržení mluví jazyky, mluví k svému užitku 1K 14,4a

Ti, kteří mluví v jazycích jen za účelem svého vlastního prospěchu, porušují princip lásky. Láska nevyhledává svůj prospěch. Pavel evidentně nesouhlasí, což dává najevo již zmíněnou odporovací spojkou "ale". Kázání evangelia je k užitku církve a skrze takové kázání mluví Bůh sám.

Jak by to mělo být

Ale
kdo mluví prorocky, mluví k užitku církve. 1K 14,4b

Hovoří snad všichni jazyky? Evidentně nikoli, protože Pavel již před tím vysvětloval, že Bůh uděluje dary dle své vůle a ne podle přání člověka.

Jak by to nemělo být

Chtěl bych, abyste všichni mluvili jazyky 1K 14,5a

Jestliže je to Bůh, kdo rozděluje dary a všichni nedostávají stejné dary, proč by si Pavel přál, aby všichni mluvili v jazycích? Pavel však neříká, že všichni musí mluvit jazyky, jen že by si to on z nějakého důvodu přál. Pravděpodobně Pavel reaguje na korintskou herezi, že lidé bez daru jazyků byli pokládni za méně cenné křesťany.

Jak by to mělo být

...ale ještě více, abyste měli prorocký dar. Neboť ten, kdo mluví prorocky, znamená víc než ten, kdo mluví ve vytržení - ledaže by jeho řeč byla vykládána, aby z toho církev měla užitek. 1K 14,5b

"...ale ještě více" ukazuje skutečný úmysl. Žádný dar není větší než jiný (1K 12,4-26) A záměrem všech darů je šířit evangelium. Slovo - vykládat - může mít rovněž dva významy a oba jsou v Písmu požity. V prvním případě to může znamenat překládat, v druhém objasňovat či vysvětlovat. Za povšimnutí také stojí zdůraznění, že řeč musí být vykládána.(tudíž překládána či vysvětlována)

Jak by to nemělo být

Vždyť kdybych k vám, bratří, přišel a mluvil jazyky... jaký prospěch byste z toho měli? 1K 14,6a

Pavel říká, že by němělo smysl mluvit jazyky, pokud by z toho nikdo neměl prospěch, a proto je jeho následující výrok opět uveden negativní spojkou.

Jak by to mělo být

...a nepřinesl vám žádné zjevení od Boha ani poznání ani prorocké slovo ani naučení... Tak i vy: když tak horlivě usilujete o duchovní dary, snažte se, abyste měli hojnost těch, které slouží růstu celé církve.  A proto ten, kdo mluví jazyky, nechť prosí, aby je dovedl také vykládat. 1K 14,6b.12.13 (ČEP)

...nebudu-liť vám mluviti, buď v zjevení neb v umění, buď v proroctví neb v učení?... Tak i vy, poněvadž jste horliví milovníci duchovních věcí, toho hledejte, abyste se k vzdělání církve rozhojnili. A protož, kdož mluví jazykem cizím, modli se, aby mohl vykládati. 1K 14,6b.12.13 (PBK)

Užitečné informacek růstu církve, to je to, co potřebujeme, a pokud někdo sděluje informace v jazycích, pak by měl mít také schopnost výkladu. Výraz "cizí" se ve verši 13 v originálním textu neobjevuje. V korintském sboru musely být dva problémy, týkající se mluvení v jazycích - v prvním případě to bylo nesprávné použití skutečného daru jazyků (lidé byli "nadutí" a používali tento dar ve špatných situacích) a v druhém případě se jednalo o nesrozumitelné projevy, které nebyly druhým k užitku a tedy ani k žádnému prospěchu církve.

Jak by to nemělo být

Kdybych se modlil ve vytržení, modlil by se můj duch, ale má mysl by toho nebyla účastna. 1K 14,14 (ČEP)

Nebo budu-li se modliti cizím jazykem, duch můj se toliko modlí, ale má mysl má bez užitku jest. 1K 14,14 (PBK)


Pavel nesouhlasí s tímto výrokem, což je patrné z jeho výroku v dalších verších. Cituje filozofii tehdejší doby. "Co tedy" ukazuje jeho nesouhlas s předchozím výrokem. Pavlův názor se shoduje s veršem patnáctým a verš šestnáctý to ještě dále rozvádí.

Jak by to mělo být

Co tedy?
Budu se modlit ve vytržení ducha, ale budu se také modlit s vědomou myslí. Budu zpívat chvalozpěvy ve vytržení ducha, ale budu zpívat také s vědomou myslí.  Kdybys děkoval Bohu ve vytržení, jak by ten, kdo do toho není zasvěcen, mohl říci Amen k tvému díkůvzdání, když nerozumí tomu, co říkáš? 1K 14,15.16

Jak by to nemělo být

Ty sice dobře vzdáváš díky, ale druhý z toho nemá žádný užitek. 1K 14,17

Pokud tedy uctívání a vzdávání díků neslouží k prospěchu i jiným, není k užitku.

Jak by to mělo být

Děkuji Bohu, že mám dar mluvit jazyky více než vy všichni,  ve shromáždění však – abych poučil i druhé – raději řeknu pět slov srozumitelně než tisíce slov ve vytržení. 1K,18.19 (ČEP)

Děkuji Bohu svému, že více než vy všickni jazyky cizími mluvím. Ale ve sboru raději bych chtěl pět slov srozumitelně promluviti, abych také jiných počil, nežli deset tisíců slov jazykem neznámým. 1K 14,18.19 (PBK)

Pavel je vděčný za svůj dar jazyků, ale nerad by ho používal nesprávným způsobem a zneužíval ho (slovo "cizí" v původním textu není).

Jak by to nemělo být

Děkuji Bohu, že mám dar mluvit jazyky více než vy všichni,  ve shromáždění však – abych poučil i druhé – raději řeknu pět slov srozumitelně než tisíce slov ve vytržení. 1K,18.19 (ČEP)

Pavel jim připomíná svůj předchozí výklad:

Dokud jsem byl dítě, mluvil jsem jako dítě, smýšlel jsem jako dítě, usuzoval jsem jako dítě; když jsem se stal mužem, překonal jsem to, co je dětinské.
1K 13,11

Jak by to mělo být

V Zákoně je psáno: ‚Jinými jazyky a ústy cizozemců budu mluvit k tomuto lidu, ale ani tak mě nebudou poslouchat,‘ praví Hospodin.  Mluvení jazyky není tedy znamením k víře, nýbrž k nevěře, prorocká řeč však nevede k nevěře, nýbrž k víře. 1K 14,21.22

Schopnost mluvit jazyky je dar, který by měl sloužit k tomu, aby mohli být osloveny věřící všech národů, Dar proroctví má hodnotu pro ty, kteří již věří. Pokud by dar jazyků byl pro věřící, nebyla by splněna podmínka nezištné lásky.

Jak by to nemělo být

Kdyby se celá církev sešla ve shromáždění a všichni by mluvili ve vytržení a přišli by tam lidé nezasvěcení a nevěřící, cožpak neřeknou, že blázníte? 1K 14,23

Zmatení jazyků v jakékoli podobě by bylo evangeliu ke škodě a nevěřící by od pravdy spíš odrazovalo, než pro pravdu získávalo. Nesrozumitelné projevy by nebyli nikomu k užitku. Odporovací spojka "ale" opět zdůrazňuje správný způsob uctívání.

Jak by to mělo být

Budou-li všichni mluvit prorocky a přijde tam člověk nevěřící nebo nezasvěcený, bude vším, co slyší, souzen a usvědčován. 1K 14,24 (ČEP)

Ale kdyby všickni prorokovali, a všel by tam mezi ně někdo nevěřící nebo neučený, přemáhán by byl ode všech a souzen ode všech. 1K 14,24 (PBK)

Srozumitelná smysluplná slova přesvědčí a povedou k opravdovému obrácení.

SHRNUTÍ

Co z toho plyne, bratří? Když se shromažďujete, jeden má žalm, druhý slovo naučení, jiný zjevení od Boha, ještě jiný promluví ve vytržení a další to vyloží. Všecko ať slouží společnému růstu.  Pokud jde o mluvení jazyky, ať promluví dva nebo tři, jeden po druhém, a někdo ať vykládá.  Kdyby neměli vykladače, ať ve shromáždění mlčí, každý ať mluví ve vytržení jen pro sebe a před Bohem.  Z proroků ať promluví dva neb tři a ostatní ať to posuzují. Dostane-li se zjevení jinému ve shromáždění, nechť ten první umlkne. Jeden po druhém můžete všichni prorocky promluvit, aby všichni byli poučeni a všichni také povzbuzeni. Prorok přece ovládá svůj prorocký dar. 1k 26-32

Tady máme návrh, jak vést církevní společenství k řádu. Ve sboru by měly mít místo pouze takové aktivity, které vedou k duchovnímu růstu. Při vícejazyčném setkání je mluvení jazyky přípustné za předpokladu, že se tak děje podle určitého řádu a je zajištěn překlad. Nesrozumitelné projevy jsou v rozporu s Božím Duchem. Fenomén mluvení v jazycích je dnes celosvětovým fenoménem, ale to ještě neznamená, že je to v souladu s principem Bible.

Bůh není Bohem zmatku, nýbrž Bohem pokoje. Jako ve všech obcích Božího lidu 1K 14,33

Pak už nebudeme nedospělí, nebudeme zmítáni a unášeni závanem kdejakého učení – lidskou falší, chytráctvím a lstivým sváděním k bludu.
Ef 4,14

Walter J. Veith (Na pravdě záleží str. 273-280)


Podobná témata

Kritika bludů

"1K 14 - Mluvení v jazycích" | Přihlásit/Vytvořit účet | 66 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: 1K 14 - Mluvení v jazycích (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 24. září 2009 @ 11:55:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Díky za dokonalou ukázku výkladu, domyšlování a totálního zmatení tak jasného kousku bible. Ani jsem netušil, že by mohl někdo ŘKC v tomhle umění předběhnout.



Re: 1K 14 - Mluvení v jazycích (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Čtvrtek, 24. září 2009 @ 15:23:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
lidé bez daru jazyků byli pokládni za méně cenné křesťany.

To v Církvi v ČR není nikterak neobvyklé.



Zmatení jazyků v jakékoli podobě by bylo evangeliu ke škodě a nevěřící by od pravdy spíš odrazovalo, než pro pravdu získávalo. Nesrozumitelné projevy by nebyli nikomu k užitku.

Něco na tento způsob jsem sám zažil, a když jsem na toto poukazoval a pouze, pouze připomněl slova Písem (Pavla), tak jsem byl hned za nejhoršího z nejhorších



Re: 1K 14 - Mluvení v jazycích (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne v Čtvrtek, 24. září 2009 @ 16:07:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
.......1K 14,2.......Pavel cituje domněnky Korinťanů.........

Nějak mi ta 1Kor 14.2 nepřijde jako citace

.......Kdo ve vytržení mluví jazyky, mluví k svému užitku 1K 14,4a.......
Ti, kteří mluví v jazycích jen za účelem svého vlastního prospěchu, porušují princip lásky..
.........

Mi se libi tento překlad a i takto jsem chápal význam Pavlových slov (i vzhledem k 1 Kor 14.2) "Kdo mluví jazykem, buduje sám sebe". Výklad Veitha mi přijde účelový.

Souhlasím s Cizincem, s tím, že z poměrně velice jasného textu lze udělat pěkný galimatyáš.

P.S. pro sola-scriptura Ty máš dar jazyku, nebo jsi jen teoretik?



Re: 1K 14 - Mluvení v jazycích (Skóre: 1)
Vložil: sola-scriptura v Čtvrtek, 24. září 2009 @ 19:22:14 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Doplněk:

Pochopení Prní epištoly Pavla Korintským

Pavlův prví dopis do Korintu není tak přímočarý, jak se na první pohled zdá. Vyžaduje poctivou a důkladnou exegezi, abychom porozuměli jednotlivým částem. Dopis obsahuje odkazy na různé dokumenty a svědectví, které nejsou čtenáři přístupné, a je tedy nutné, abychom informace sbírali z dostupných pramenů:

a) Pavlův první ztracený dopis do Korintu, který jim připomíná.
b) Dopis Korinťanů Pavlovi, který také čtenáři není dostupný.
c) Ústní svědectví Chloé, která Pavla informuje o stavu tamějšího sboru.
d) Citace z literatury a znalost dobového pozadí.

Zde jsou důležité biblické odkazy k výše uvedenému:

a) Napsal jsem vám v listě, abyste neměli nic společného se smilníky; 1K 5,9
b) Pokud jde o to, co jste psali, vizi: 1K 7,1
c) Dověděl jsem se totiž o vás z domu Chloé, bratří, že jsou mezi vámi spory. 1K 1,11
d) Jídlo je pro žaludek a žaludek pro jídlo; Bůh však jednou učiní konec obojímu. Tělo však není pro smilstvo, nýbrž pro Pána, a Pán pro tělo. 1K 6,13


Pavel byl ve své době seštělý intelektuál a cituje Phila Alexandrejského, Epikura, Menandra a rovněž předgnostické myslitele. Další analýzy myšlení své doby nacházíme v 1K 15,32.33:

Jestliže jsem v Efezu podstoupil zápas se šelmami jen z lidských pohnutek, co mi to prospěje? Jestliže mrtví nevstanou, pak jezme a pijme, neboť zítra zemřeme. Neklamte se: špatná společnost kazí dobré mravy.


Pavlovy argumenty nám budou dávat smysl jedině v kontextu s citacemi - nejprve Epikurovo - jezme a pijme, neboť zítra zemřeme - (to rozhodně není Pavlovo přesvědčení, je to mluva Epikura!), a za druhé slova Menandra - špatná společnost ničí dobrý charakter (s tím by Pavel souhlasil).
Pavel se postupně vypořádává s jednotlivými částmi dopisů, které mu Korinťané psali. Byli ovlivnění myšlením a filozofií své doby, a Pavel musel napravovat jejich mylné představy, nepochopení a špatné názory.Epikurejský výrok, který jsem výše citoval, je typickým příkladem. Jelikož filozofové tehdejší doby věřili na nesmrtelnost duše, tvrdili, že tělo je pouze nádoba pro mnohem důležitější duši, která v něm přebývá, z čehož pro ně vyplývalo přesvědčení, že nezáleží na tom, co jíme a pijeme, či jakkoli zneužíváme své tělo, protože tělo není významné a stejně přijde vniveč.

Korinťané zřejmě Pavlovi v dopise napsali něco v tomto smyslu, a Pavel, poté, co cituje výrok, dává s vyjádřeným míněním najevo ostrý nesouhlas - "Bůh však jednou učiní konec obojímu. Tělo však není pro smilstvo, nýbrž pro Pána, a Pán pro tělo."

V této první epištole do Korintu Pavel řeší velmi delikátní záležitosti. Církev se odklonila od původního směru a Pavel se musel zabývat spoustou naléhavých záležitostí. Do společenství se vplížila falešná učení a pochybné praktiky a Pavel dává zřetelně najevo svou nelibost. Je to tedy dopis plný výtek a kárání. A je zajímavé, že někteří používají tuto káravou epištolu k tomu, aby ospravedlnili doktríny, které Pavel vlastně odsuzuje. Pojďme se letmo podívat na některé věci, s kterými byl Pavel nespokojen a za něž Korinťany kárá, dříve než promluví k otázce zacházení s mluvením v jazycích.

...
jsou mezi vámi spory. Myslím tím to, že se mezi vámi říká: Já se hlásím k Pavlovi, já zase k Apollovi, já k Petrovi, já ke Kristu. Je snad Kristus rozdělen? Což byl Pavel za vás ukřižóván? Nebo jste byli pokřtěni ve jméno Pavlovo? 1K 1,11-13

...neboť dosud patříte světu (ještě zajisté tělesní jste). Odkud je mezi vámi závist a svár, ne-li z toho, že patříte světu a žijete jako ostatní lidé?  Když se jeden z vás hlásí k Pavlovi a druhý k Apollovi, neznamená to, že jste lidé světa? 1K 3,3.4

Právě proto jsem k vám poslal Timotea, svého v Pánu milovaného a věrného syna. On vám připomene můj způsob jednání v Kristu, jak učím v každé církvi.  Někteří se začali povyšovat, protože prý už k vám nepřijdu;
1K 4,17.18

Dokonce se proslýchá, že je mezi vámi případ smilstva, a to takový, jaký se nevyskytuje ani mezi pohany, že totiž kdosi žije s ženou svého otce.  A vy jste přitom nadutí, místo abyste se raději zarmoutili; odstraňte ze svého středu toho, kdo to udělal. 1K 5,1.2


Ale bratr se soudí s bratrem, a to před nevěřícími! Již to je vaše prohra, že se vůbec mezi sebou soudíte. Proč raději netrpíte křivdu? Proč raději nenesete škodu?  Vy však křivdíte a škodíte, a to bratřím! 1K 6,6-8

Každý se dá hned do své večeře, a jeden má hlad, druhý se opije.  Což nemáte své domácnosti, kde byste jedli a pili? Či snad pohrdáte církví Boží a chcete zahanbit ty, kteří nic nemají? Co vám mám říci? Mám vás snad pochválit? Za to vás nechválím! 1K 11,21.22

Jedna z klasických mylných představ o Pavlovi je ta, podle níž byl Pavel proti manželstvím a ženám. To je velký omyl. Pavel velmi hezky píše o ženách, které ho v jeho službě podporovaly, a nikdy také neřekl, že pro muže je dobré, aby se ženy ani nedotýkal. To byli Korinťané, kteří mu toto píší v dopise a jednalo se o jednu z falešných představ a šlo tu opět o zmatené filozofie v korintském sboru. Na jedné straně tu stála skupina, která se domnívala, že nezáleží na tom, jakým způsobem se chováme ke svému tělu, a na straně druhé byla skupina, která tvrdila, že odevzdání se Pánu znamená v tomto ohledu totální abstinenci sexuálního života i v rámci manželství. Je to myšlenka, kterou si vypůjčili z celibátní přísahy v pohanských náboženstvích. Poté, co Pavel cituje slova Korinťanů, která mu napsali, si všimněte v jeho odpovědi slůvka "však", což již ukazuje jeho nesoulad s jejich výrokem. Pak pokračuje a vyjadřuje naprosto opačné stanovisko na jejich názor.

Pokud jde o to, co jste psali: Je pro muže lépe, když žije bez ženy.  Abyste se však uvarovali smilstva, ať každý má svou ženu a každá svého muže. Muž ať prokazuje ženě, čím je jí povinen, a podobně i žena muži. Neodpírejte se jeden druhému, leda se vzájemným souhlasem a jen na čas, abyste byli volni pro modlitbu. Potom zase buďte spolu, aby vás satan nepokoušel, když byste se nemohli ovládnout. 1K 7,1-3.5

Walter J. Veith (Na pravdě záleží str. 270-273)




Re: 1K 14 - Mluvení v jazycích (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Čtvrtek, 24. září 2009 @ 20:40:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Prosím tě, Solo, už jsem se ptal Monseka, ale moc jasně mi neodpověděl.

Je pro vás, adventisty, Ježíš Kristus Bůh ? Ano či ne.



Re: 1K 14 - Mluvení v jazycích (Skóre: 1)
Vložil: sola-scriptura v Čtvrtek, 24. září 2009 @ 21:29:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Dodatek 2:

Mluvení jazyky v historii

Extatický jazyk byl běžnou formou uctívání v pohanských chrámech. Začalo to už ve starověkém Byblosu (r. 1100 př. Kr.) a Platon (r. 429-347 př. Kr.) se o tom zmiňuje jako o fenoménu své doby. Platon říká, že člověk, božsky posedlý, obdržel poselství, doprovázené viděními, kterým nerozuměl, a která vyžadovala vykladače. Součástí toho někdy bylo i uzdravování přítomných lidí. Vergilius (70-19 př. Kr.) popisuje, jak kněžka Sibyla, když se modlila, spojila svého ducha s bohem Apollem a mluvila v cizích jazycích.
Glosálie, (modlení se v neznámém jazyce; pozn. překl.), je zaznamenán již v raném období církve. Ireneus (r. 114-220) ve své práci Proti herezím hovoří otevřeně o zneužívání daru proroctví, což často vedlo k divokým emocím a ztrátě zdrženlivosti. V počátečních dobách byl dar jazyků považován za dar mluvit jazyky, jimž bylo předáváno evangelium. Origenes (r. 185-254) píše o Pavlově daru jazyků, zmíněné v 1K 14,18, a zřetelně popisuje tento dar jako schopnost používat cizí existující jazyk za účelem hlásání evangelia. Píše toto:

Od té doby každý, kdo obdržel znalost jazyků, neobdržel tuto znalost pro sebe, nýbrž kvůli těm, jimž mělo být hlásáno evangelium. Byl učiněn dlužníkem všech těch, jejichž jazyk obdržel, dlužil jim pravdu o Bohu.

Ve 4. století již nenacházíme žádný záznam o glosálii v církvi. Reformátoři věřili, že tyto jazyky se vztahují k již známým existujícím jazykům. Luther mluví o schopnosti překládat z jednoho jazyku do druhého. Kalvínova studie na toto téma je rovněž vyčerpávající a ve shodě s pohledem reformátorů. I Wesley věřil, že se jednalo již o známé jazyky.
Moderní glosálie má svůj původ mezi Irvingovci (stoupenci Edwarda Irvinga, r. 1792-1834). V době občanské válkybyla náboženská emocionalita velice silná a tzv. "vnitřní světlo Ducha" bylo požadováno za vrcholné měřítko, což činilo Bibli vzhledem ke svědectví Ducha druhořadou. Nicméně Bible nás jasně učí, že Boží Slovo je jediná norma, podle níž má být pravda měřena a Duch musí být s Božím slovem v souladu. Toto hnutí se domnívalo, že skončila éra zákona a nastala éra Ducha. Víra se stala záležitostí pocitů, síly i potěšenía do církve se vplížily nejrůznější výklady evangelia, jako např. dispenzacionalismus.
Supernaturalismus - tedy víra ve zjevené náboženství - se stal nadřazeným a vytlačil logiku a vůli. Kazatelé popisují ve svých denících, jak zpívali, tancovali a pronášeli slova ve vytržení pod vlivem Ducha. George Tarter píše:

Byl jsem vtažen do velmi příjemného stavu, kdy jsem byl nucen ležet a přitom zpívat a hvízdat. A pak jsem vstal z postele mezi jednou a druhou hodinou ranní a tancoval, pak opět zpíval a zas tancoval, a to asi po dobu dvou hodin... A byl jsem naprosto přemožen štěstím a křičel jsem ha ha tol dero tal arol atol lol lol dero... a toužil jsem po tom, aby si můj bratr, který ležel se mnou, lehl na mě, abych zkusil, jestli se i pak budu třást, a tak to udělal, a já sebou i jím škubal a třásl se tak moc, že mě nedokázal udržet v klidu... houpal jsem ho, jako by byl v kolébce.

V době, kdy Irvingovci prožívali glosálii v Anglii, mormoni ve Spojených Státech pod vedením Josefa Smitha také mluvili v jazycích ve vytržení.

Otec Smith vyzval některé negramotné bratry, aby povstali a začali mluvit jazyky ve jménu Ježíše Krista. Pokyn byl dán následovně - povstaň, začni mluvit, či vydávat zvuky, pokračuj v tom, a Bůh z toho učiní jazyk, či řeč.

Brigham Young rovněž mluvil jazyky ve vytržení a sám si tato poselství vykládal.
Moderní charismatické hnutí vyrostlo z tzv. hnutí svatosti z konce devatenáctého století. Pro tzv. Kentucké duchovní probuzení bylo charakteristické padání, škubání, vlnění se, kvílení, výskání, běhání, svatý smích a šílená cvičení. Tytéž projevy můžeme nalézt ovněž v pohanských nábožentských rituálech a uctívání předků. V rituálech náboženství woodoo a v mnoha jiných afrických rituálech tlučení na bubny navozuje a vyvolává jistý druh hypnotického transu, který uschopňuje "bůžka" ovládat člověka, a tato událost je doprovázena mluvením jazyky ve vytržení. Při některých rituálech jsou dokonce požívany halucinogeny, aby pomohli jednotlivcům dosáhnout změny stavu vědomí, což je vyžadováno k navození těchto projevů. Jak je možné rozlišit, ve světle těchto informací mezi skutečným duchovním darem jazyků a falešným? A navíc i ve světle varování před falešnými projevy "Ducha" v posledním čase je jediným bezpečným východiskem studium Božího Slova. "Boží moc" je téma, kkteré je rovněž zásadní pro charismatické obrození. Ve svých spisech a zprávách se často označují jako "lidé moci" a v knize E. W. Kenyona - In His Presence, můžeme letmo poznat, co to znamená. Píše:

Víme, že tato porážka byla na něm vykonána v náš prospěch, takže v záznamech nejvyššího soudu ve vesmíru jsme pány satana a satan uznává, že ve jménu Ježíše Krista jsme jeho vládci - když to srdce ví, tak jako tělo ví, když je mu chladno či horko, pak víra není nutná... Víme, že Bůh sám položil satana a všechny jeho schopnosti k našim nohám a jsme považováni, jak Otcem, tak i satanem, za pány nad temnou vládou... Jsme na místě Kristově... Přišel, aby zničil práci protivníka. Dokončujeme práci, kterou On započal... Jsi vítěz. On tě učinil vítězem. Zvykni si na to, abys mohl dobře plnit svůj úkol...

To je jen poloviční pravda, protože pouze a výhradně Ježíš může získat toto vítězdtví. Tato moc patří jen Jemu a pouze skrze něho se může projevovat v jeho lidu. V Bibli čteme, že Kristus bude tímto vítězem a potření satana proběhne poté, co Kristus obdrží vítězství.

Musí totiž kralovat, dokud Bůh nepodmaní všechny nepřátele pod jeho nohy. (1K 15,25)

Co je člověk, že ho máš, Bože, na mysli, a Syn člověka, že na něj hledíš?... všecko jsi podrobil pod jeho nohy. Když mu tedy podrobil všecko, znamená to, že nezůstalo nic, co by mu nebylo podmaněno... Ale uvidíme... Ježíše... Žd 2,6-9

Bůh pokoje brzo srazí satana pod vaše nohy. Ř 16,20


Slovo "brzo" se vztahuje na dobu, kdy velký spor bude ukončen při druhém příchodu Ježíše Krista. Kenyon pokračuje ve svém rozboru takto:

On nám umožnil sdílet s ním jeho božskost, jsme posazeni na trůn spolu s ním... Tedy jestli je vyvýšena hlava, je s ní vyvýšeno i tělo... Jestliže on přemohl všechny síly temna a nechal je zlomené a ochromené předtím, než vstal z mrtvých, je to jako bychom i my vykonali toto mocné dílo... Tato moc a schopnost patří věřícímu člověku... Obrácený člověk je nadpřirozený... Je nadčlověk.

Dříve než s ním budeme moci dosednout na trůn, musí být dosaženo vítězství.

Kdo zvítězí, tomu dám usednout se mnou na trůn, tak jako já jsem zvítězil a usedl s Otcem na jeho trůn. Zj 3,21

Je zde naprosto zřetelný postup v důrazu od Krista k věřícím, což může otevírat dveře k větším a větším projevům "Ducha" za účelem uspokojení duše. A to se skutečně stalo. Jednoho večera, 20. ledna 1994, při jednom shromáždění křesťanského společenství "Vinice" na malém letišti v Torontě se 450 lidmi věřící náhle propadli nekontrolovatelnému smíchu. Tento druh bohoslužby se pak během několika měsíců rozšířil do církví na celém světě, dokonce tak daleko jako až do Kambodži, Indonésie či České republiky. Jen v Británii kolem tří tisíc pět set sborů  prožívalo "smích v Pánu". Tento fenomén vedl až do stavu opilosti s viditelnými vnějšími fyzickými projevy. Opilost, chvění, vzlykání, stejně tak jako uzdravování jsou pro tato shromáždění typické. Všechny podobné události byly vítány jako velké vylití Ducha. Nicméně Bible k tomu dodává následující:

Všechno ať se děje slušně a spořádaně. 1K 14,40

Jelikož nás Bible varuje před falešnými znameními a zázraky, pak je třeba nahlížet na charismatické obrození s velkou opatrností, protože toto hnutí je jedním z prostředků, jehož pomocí se boří bariéry mezi římskými katolíky a protestanty - také mezi bludem a pravdou.

A pak se ukáže ten zlý, kterého Pán Ježíš zabije dechem svých úst a zničí svým slavným příchodem. Ten zlý přijde v moci satanově, bude konat kdejaký mocný čin, klamná znamení a zázraky a všemožnou nepravostí bude svádět ty, kdo jdou k záhubě, neboť nepřijali a nemilovali pravdu, která by je zachránila. Proto je Bůh vydává do moci klamu, aby uvěřili lži. 2Te 2,8-11

Znovu musím zopakovat, že Bůh určité lidi vydává do klamu jen v tom smyslu, že tomu nezamezí. Je to jeho shovívavá vůle, protože Bůh nikoho nepokouší a dopřává každému základní svobodu rozhodování.

Kdo prochází zkouškou, ať neříká, že ho pokouší Pán. Bůh nemůže být pokušen ke zlému a sám také nikoho nepokouší. Každý kdo je v pokušení, je sváděn a váben svou vlastní žádostivostí. Žádostivost pak počne a porodí hřích, a dokonalý hřích plodí smrt. Neklamte sami sebe, milovaní bratří!, Každý dobrý dar a každé dokonalé obdarování je shůry, sestupuje od Otce nebeských světel. U něho není proměny ani střídání světla a stínu. Jk 1,13-17

Znamení a zázraky se objevují napříč všemi náboženstvími, od ikon pijících mléko v hiduismu, přes lehké projevy v buddhismu, zjevení a nebeské spisy v islámu, až po eucharistická znamení, zjevení a fyzické projevy v katolicismu. V církvi římskokatolické a jejích řádech dochází k vysokému nárůstu znamení a zázraků. Různé sochy roní krev, olej a slzy. Dějí se eucharistické zázraky, hostie se proměňují na tělo a krev, stále častěji se objevuje zjevování Marie, proroci a stigmatici (lidé se stopamy Ježíšova ukřižování) se stávají pozoruhodným rysem katolické církve. Některé z těchto ohromujících událostí byly nedávno vyzdviženy v knize The Thunder of Justice, jejíž předmluvu napsal význačný katolickýteolog Malachi Martin, čímž knize dodal oficiální podporu. V této publikaci Marie znovu potvrzuje výsadní postavení papežství a ujišťuje nás, že jsme účastníky událostí posledních dnů. Mariino postavení a její role v plánu spasení jsou velmi významné, což je zjevné v jejích rozličných titulech, které jsou jí připisovány:

Tituly Marie v dnešní době

Prorokyně posledních dnů
neposkvrněně početá
Matka církve
Marie jako nová Eva
Královna nebe a země / královna míru
nanebevzatá
Královna posvátného růžence
královna a matka rodin
Marie jako Spoluvykupitelka, Prostřednice a Obhájkyně
Naše Paní všech národů
Archa nové smlouvy
Matka druhého příchodu

Samy tituly Spoluvykupitelka, Prostřednice a Obhájkyně nám ukazují, že tato zjevení nepochází od Boha jak se nám představuje skrze biblické pisatele. V tomto ohledu hovoří Bible zcela jasně, tyto tituly nejsou v souladu s jejím obsahem.

K zákonu a svědectví. Pokud nemluví podle tohoto slova, je to proto, že v nic není žádného světla. Iz 8,20 (překlad anglické verze)

Zjevení Marie se skutečně stává stále častějším a poutavějším jevem, a to po celém světě. Nelze si nevšimnout, že podobná zjevení jsou často doprovázena glosáliemi čili mluvení v jazycích. V této souvislosti se v CNN na News Flash objevila zpráva ( pondělí 19. prosince 1994 v 9 hod. 12 min.), která oznamovala, že na čelním skle jedné budovy na Floridě se zjevila postava Panny Marie. V televizi byla ukázána duhově zbarvená skvrna, na které bylo možné rozeznat Marii držící v náručí miminko Ježíše, tak jak to často bývá znázorňováno v katolických katedrálách. Reportáž to označila za "...zážitek nahánějící hrůzu. Masy lidí se připojily k uctívání tohoto fenoménu před danou budovou, modlíce se růženec, s krucifixem v ruce, zatímco jiní zase upadli do vytržení a mluvili v jazycích."

Walter J. Veith (Na pravdě záleží str. 259-265)



Stránka vygenerována za: 0.86 sekundy