Bydlel jsem před lety dlouho v jednom okresním městě na Slovensku. Udělali jsem jen něco pro svou evangelickou církev a potom tam přišli také katolíci. Bez propagace. V místě je jeden kostel postavený jako evangelický v roce 1648, potom se stal katolický, když v roce 1719 zanikla ev. fara a lid přijal katolickou víru, protože zeměpán byl katolík, podle hesla \"cuius regio, eius religio\".
Manželka vyjednala na MÚ půjčování svatební síně jako mísnosti pro ev. mši, kteru koná jednou za měsíc pan ev. farář přicházející z nedaleka. Chodí tam i pár desítek katolíků. Nerozlišují mši, protože od r. 1719 jinou mši neviděli a na slovenské evangelické liturgii se proměňuje pravé tělo, není to jen připomínka, jako dělají kalvinskou vírou ovlivněné jiné sbory.
Pokud se týká rigidnosti, o které se píše v jiných příspěvcích, lze vzít do úvahy, že má své kořeny. Čím je církev vznikem mladší, tím má méně odporu a je v ní více ochoty ke změnám. Až do trpkého konce u hnutí New Age, které není církví, a dovoluje skoro všechny názory (to už je konec normálnosti).
Porovnejme: za časů kdy vznikli Čeští bratří se mnoho skupin v učení odchylovalo. byli tu novokřtěnci, chiliasté, zmatky v Münsteru, husité nebyli jednotni, později přišel vliv Kalvina atd. Čeští bratři záhy ustanovili, že nikdo nesmí publikovat své učení (slovem ani písmem), dokud nebude posouzeno církevní radou a schvýleno. Také Komenský, který při redakci zpěvníku připojil několik svých písní musel texty předložit Radě ke schválení, ačkoliv byl biskup.
Nedivme se ani starší rkc, že hájí své. Byl by to zmatek, kdyby každý připojil své názory jen tak. Co ale přispívá k rigiditě rk církve je to, že vedení sídlí v Římě a má stále za papeže Italy a nejraději Římany. Období změny v Avignonu bych vítal jako přínosné, ačkoliv problematiku a charakter místa neznám. A možná je škoda, že vliv kardinála Mazarina nebyl tak velký, aby také jednou třeba Galie dala světu svého papeže. Proč ostatně není žádný papež z Palestiny, z místa původního působení Krista? Za několik století potom jsme se dočkali, že papežem je nejen Neříman, ale dokonce Neital.
Římská povaha prosákla za staletí jednání a dnes jednáte nejen s katolickým knězem, ale s osobou, na kterou mají vliv italské dějiny. Mnoho národů staré Italie bylo jednotně uzpůsobeno vlivem Latinů, tedy už nejednáte s Heruly, Volsky, Etrusky, Sabiňany atd., ale s formací zformovanou vlivem Latinů a potomků Aeneovy družiny. A to byl vojenský stát a tak zůstal vliv i v časech pozdějších. I kněží odjinud prošli formací jako u Latinů. Organizace rk církve je jako u vojska. Voják nemá sám slovo, ale jednotně postupují podle generálně schváleného plánu a v jednotlivostech se třeba zeptat. Tam není konciliarizmus jako třeba u Křesťanských sborů nebo uplatnění presbyterního principu jako u baptistů a ČB.
Ale doufám, že časem se všechny církve poučí z trpké minuosti, když teď nejsou pronásledovány jako za antiky, ale spíše čelí lhostejnosti světa.
Doufejme. _________________ miroslav_korinek
Založen: Dec 02, 2002 Příspěvky: 0 Bydliště: Czech_Republic
Zaslal: pá červen 27, 2003 2:09 pm Předmět:
Jsem čerstvou katoličkou. Rozdíly mezi katolíky a evangelíky, rozpory mezi věřícími a laiky se, ač nerada, musím neustále zabývat. Osobně se domnívám, že jedna věc je historie a politika a druhá je osobní duchovní život každého z nás. Já se na svou víru dívám z velice individuálního pohledu. Historická fakta a jednotlivé ekumenické rozdíly jsou pro mne velmi zajímavými informacemi, avšak na můj osobní vztah k Bohu nemají naprosto žádný vliv. Cítím se být každým coulem katolík a nemohu jinak, přes všechno, co je katolické církvi vytýkáno. Mám hodně kamarádů evangelíků (více než katolíků) a naše vyznání není v žádném případě překážkou našemu společnému soužití (pěvecký sbor, koncerty, svatby, narozeniny, brigády, tábor...atd). O katolické církvi si zavtipkují, posléze si o daném tématu velice ohleduplně promluvíme, ale co je daleko důležitější, pokud je potřeba, jeden druhému bez přemýšlení nabídneme pomocnou ruku.
Myslím si, že současný moderní člověk by měl být opravdu současným moderním člověkem. Jsem přesvědčená, že bychom měli (není-li možné jinak - tedy alespoň na chvíli) odhodit všechny předsudky, nechat spát historii a být tolerantní k víře našeho bratra. Jsem přesvědčená, že je potřeba podívat se na to, co nám naše živá víra přináší v tomto našem současném, fyzickém a právě prožívaném životě a co může přinést současné společnosti. V 21 století, je přece sektářství naprosto směšné. Žabomyší války mezi katolíky a evangelíky křesťanské víře škodí, odrazují hledající, znevažují nás v očích laiků (převzato).
Bratři a sestry, máme mnoho společného a na tom je potřeba stavět, to je potřeba vidět na prvním místě. A nesmíme toto jenom konstatovat, ale je nutné podle této myšlenky žít. Každý z nás, ať katolík či evangelík by měl pro vzájemné soužití něco sám ve svém okolí udělat. Nechme nimrání v rozdílech, chce to ČIN!
P.S. Také jste si všimli kolika slovy musí laik obhajovat svou nevíru oproti našemu prostému: \"Věřím.\" ?
Tvůj příspěvek jsem pochopil, jako kritiku katolíků, ale jako vyznání máš uvedeno katolík. Buď jsem špatně pochopil tvůj komentář, nebo si právě konvertoval? V každém případě bych byl vděčnej za upřesnění.
Založen: Mar 22, 2004 Příspěvky: 0 Bydliště: Czech_Republic
Zaslal: st červen 23, 2004 8:58 pm Předmět:
2Janko
Uhodil jsi hrebik na hlavicku. Ja bych jeste neco dodal: bila magie je horsi nez ta cerna, protoze se tvari, jakoze je dobra a odvede na scesti mnohe... _________________ Feed, while you can...
Založen: Aug 25, 2004 Příspěvky: 0 Bydliště: Slovakia
Zaslal: st srpen 25, 2004 8:35 am Předmět:
O akej bielej mágii hovoríte? Čo konkrétne máte na mysli? _________________ Autor je od roku 2001 animátorom a pomocníkom vo farnosti Bratislava-Rača, pracuje v oblasti výpočtovej techniky, zaujíma sa o katolícku teológiu. Je praktizujúcim kresťanom-katolíkom. Príspevky je možné použiť iba v prípade uvedenia prameňa.
Odsudenie, nepochopenie,... . Ako mozes hovorit o viere v ZIVEHO JEZISA a v srdci mat nevrazivost? Ak si bez vinny, hod prvy kamenom...
Katolici nie su magovia, mozno si natrafil na ludi, ktori Ti daki zly priklad, alebo nechapes katolickej viere. Kristus volal po jednote medzi krestanmi. Vies co je jednota?Tolerovanie a pochopenie druheho, prijatie druheho ako brata.Nemusis pochopit vieru evanjelika,katolika,baptistu ak nim nie si, ale su to ludia-slnko svieti rovnako na Teba ako aj na nich-a ak si krestan su to bratia v Panovi... Nemyslis, ze uz bolo dost inkvizicie-z ktorejkolvek strany...?
Maj sa
Založen: Jan 27, 2005 Příspěvky: 0 Bydliště: Slovakia
Zaslal: čt leden 27, 2005 5:54 pm Předmět:
Chcem vás všetkých, ktorí kritizujete matku RKC, ste na tenkom lade. Na kezdeho z vas raz dojde. Budte opatrní, Matka RKC nikomu nic len tak lahko neprepaci.
Je smesne to stale skatulkovani a nalepkovani. Neni dulezita historie, dogmata, ale ziva vira, vtah. Neni receno: poznaji vas podle dogmat, ale podle lasky. A tak je jedno, jestli verime katolicky, protestanstky, pravoslavne... zda jsme baptiste nebo kvakeri nebo mohamedani nebo sataniste, ci ateiste. Dulezita je laska, tolerance a smireni.
Založen: Jan 11, 2005 Příspěvky: 0 Bydliště: Czech_Republic
Zaslal: so únor 05, 2005 12:06 pm Předmět:
Většina mých nejbližších přátel je z jiné církve. Prostě chápu to, že pro něco mají nějaký odlišný názor, a chápu proč tomu věří a jejich důvody k tomu jsou dobré. Navíc uvnitř církví je mnohdy větší názorová rozdílnost než mezi nimi. Získávám proto poslední dobou stále silnější vědomí toho, jak jsou naše názory a přesvědčení relativní a závislé na mnoha ostatních věcech - na tom, co přichází z vnějšku - od jiné osoby, z rodiny, z televize. A přiznejme si také, že se chováme tak, že si často vybíráme to, co se nám líbí. To co, nazýváme vírou je z velké části souhrn převzatých, nějak odvozených názorů. Ano, je to lidská slabost, a věřím, že náš Pán má pro nás pochopení.
Řekla bych, že se docela často násilně nutíme k nějakému vymezování vůči druhým, abychom si účelově řekli a potvrdili, že jsme ti na te správné straně. Přitom si přiznejme, že příslušnost k té které církvi není nějaká naše zásluha - většinou jsme se do ní narodili nebo se setkali s lidmi, kteří chodí právě do té farnosti či sboru.
Často ani nevíme, v čem je charakteristická právě naše konfese. Většinou se udržuje takové obecné povědomí na úrovni stereotypů jak \"ti se modlí jen k Panně Marii\", atd. Přitom mnozí z těchto, co si libují v takových frázích, moc lidí z \"jiných táborů\" nezná.
A protož se snažme co nejvíce setkávat s \"druhými\", myslím, že pak to sblížení bude o dost jednodušší. Ohledně slbížení protestantů a katolíků jsem tedy optimistka.
Já myslím, že kdyby se ti protestanti konečně přemohli a začali se také modlit k Marii, za chvíli by mohla nastat jednota nejen formální, ale i duchovní, .
Založen: Feb 18, 2005 Příspěvky: 0 Bydliště: Czech_Republic
Zaslal: ne únor 20, 2005 4:13 pm Předmět:
No a co kdyby si katolici precetli prikazani tak jak jsou v Bibli a ne predelane v katechismu a zjistili, ze hned 1. prikazani zni Ja jsem Hospodin, tvuj Buh, nebudes miti jineho Boha mimo mne...copak Marie je Buh aby se k ni nekdo modlil? Nebo snad Jezis, nas vzor, se k ni nekdy modlil? Nemodlil, takze myslim, ze tezko lze protestanty presvedcit, aby delali neco co neni v Bibli. _________________ Stistko
Myslím,že formulace modlit se k Marii není zrovna nejšťastnější, spíše bych řekla modlit se s Marií. Myslím, že její modlitba má sílu, protože je blízko Bohu. A co znamená, že ji budou blahoslavit všechna pokolení? Je fakt, že něktěří katolíci to trochu dost přepískli s tím blahoslavením...
Založen: Feb 18, 2005 Příspěvky: 0 Bydliště: Czech_Republic
Zaslal: st únor 23, 2005 9:58 pm Předmět:
Aha, no, jenze my jako protici verime tomu, ze lidi jsou ve stavu ktery se podoba spanku, a v tomto stavu budou do vzkriseni, a jednim z charakteristickych znaku tohohle stavu je ze nic nevnimas. A myslime si, ze Marie je mrtva, spi, tudiz se nemuze modlit s nami.
Dalsi veci je ze podle meho nazoru neni modlitba zavisla na tom, kdo se modli, na jeho duchovni urovni. (Bible rika jen \"Velkou moc ma modlitba spravedliveho\" a podle me je spravedlivy ten, komu jsou odpusteny hrichy.) A tak myslim, ze chceme-li se modlit, muzeme se modlit sami, anebo s kamarady, kteri jsou zivi. Myslim, ze Marie nema \"vyssi uroven vyslyseni\" modliteb nez kdokoliv jiny. _________________ Stistko
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3Další
Strana 1 z 3
Můžete přidat nové téma do tohoto fóra. Můžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru.