Založen: Mar 07, 2003 Příspěvky: 0 Bydliště: Czech_Republic
Zaslal: čt říjen 30, 2003 4:34 pm Předmět:
OK, katolickou nauku jsem v této oblasti skutečně vůbec neznal.
Jinak s těma miminama si příliš jistý nejsem, jak to přesně je, spíš se přikláním ještě k jinému názoru, který jsem kdesi naznačil, ale jelikož Bible je v této oblasti poměrně neurčitá a není to ani důležité pro naši víru ani spasení, je asi zbytečné se touto myšlenkou hlouběji zabývat. Myslím, že se tedy na tom, co jsi napsal můžeme shodnout.
Založen: May 19, 2003 Příspěvky: 0 Bydliště: Czech_Republic
Zaslal: pá říjen 31, 2003 3:00 pm Předmět:
Vedle odlišností v chápání toho, v jaké formě při přijímání dostáváme tělo a krev Krista, budou předpokládám rozdíly i v chápání významu či přínosu Přijímání pro věřícího. Jak je to tedy u vás - proč VY chodíte k Večeři Páně?
Založen: Mar 07, 2003 Příspěvky: 0 Bydliště: Czech_Republic
Zaslal: pá říjen 31, 2003 3:30 pm Předmět:
Lk 22:19 Pak vzal chléb, vzdal díky, lámal a dával jim se slovy: \"Toto je mé tělo, které se za vás vydává. To čiňte na mou památku.\"
20 A právě tak, když bylo po večeři, vzal kalich a řekl: \"Tento kalich je nová smlouva zpečetěná mou krví, která se za vás prolévá.\"
1 Kor. 11:23 Já jsem přijal od Pána, co jsem vám také odevzdal: Pán Ježíš v tu noc, kdy byl zrazen, vzal chléb,
24 vzdal díky, lámal jej a řekl: \"Toto jest mé tělo, které se za vás vydává; to čiňte na mou památku.\"
25 Stejně vzal po večeři i kalich a řekl: \"Tento kalich je nová smlouva, zpečetěná mou krví; to čiňte, kdykoli budete píti, na mou památku.\"
26 Kdykoli tedy jíte tento chléb a pijete tento kalich, zvěstujete smrt Páně, dokud on nepřijde.
27 Kdo by tedy jedl tento chléb a pil kalich Páně nehodně, proviní se proti tělu a krvi Páně.
28 Nechť každý sám sebe zkoumá, než tento chléb jí a z tohoto kalicha pije.
29 Kdo jí a pije a nerozpoznává, že jde o tělo Páně, jí a pije sám sobě odsouzení.
Nevím, co víc k tomu dodat. Tady je snad řečeno všechno potřebné.
Založen: Feb 18, 2003 Příspěvky: 0 Bydliště: Italy
Zaslal: so listopad 01, 2003 8:50 am Předmět:
Quote:
Jak je to tedy u vás proč VY chodíte k Večeři Páně?
Slavení eucharistie, tedy liturgii, chápu a katolíci obecně chápou jako účast na velikonočním tajemství Ježíšovy smrti a zmrtvýchvstání. Těch významů a odstínů se dá najít samozřejmě víc-tenhle je ale ústřední. Slavící církev se pak jakožto tělo Kristovo zapojuje do tohohle Ježíšova dramatu vykoupení a křesťan na sebe aktuálně vztahuje událost Ježíšovy spásy na sebe.
Založen: Mar 07, 2003 Příspěvky: 0 Bydliště: Czech_Republic
Zaslal: po listopad 03, 2003 1:03 pm Předmět:
luterán: Ačkoliv jsem osobně tímto směrem nepřemýšlel, teoreticky vzato ano. Vyplývá to z veršů 1 Kor 11:
27 Kdo by tedy jedl tento chléb a pil kalich Páně nehodně, proviní se proti tělu a krvi Páně.
28 Nechť každý sám sebe zkoumá, než tento chléb jí a z tohoto kalicha pije.
29 Kdo jí a pije a nerozpoznává, že jde o tělo Páně, jí a pije sám sobě odsouzení.
Pokud však někdo sám sebe nezkoumá a pije z kalicha nehodně, tj. vědomě setrvává v hříchu, Večeře Páně by jej ve víře v odpuštění určitě posílit neměla, ale spíše by měla vypůsobit opačný efekt, tj. pocit viny, odsouzení, a teprve z toho plynoucí touhu po pokání a Božím odpuštění.
Jedna věc je teologická teorie a druhá věc je jak to \'funguje\' a působí v praxi na jednotlivé křesťany. To by ses musel zeptat jich osobně.
Založen: Mar 07, 2003 Příspěvky: 0 Bydliště: Czech_Republic
Zaslal: po listopad 03, 2003 6:05 pm Předmět:
ergo wollku k vyse uvedene otazce: proč VY chodíte k Večeři Páně, resp. proč TY se účastníš Večeře Páně? Co to pro tebe znamená?
Účastním se jí, protože je to přání našeho Pána, on se rozhodl ji takto ustanovit na Jeho památku. Večeře Páně je pro mně připomínka Ježíšovy oběti, skrze níž jsou odpuštěny naše hříchy, a tedy i mé vlastní hříchy. Je to vlastně jeden z mnoha způsobů setkání se s naším Pánem a Božího požehnání.
Jinak nevím, co zvláštního bys ode mne chtěl slyšet. Nikdy jsem necítil potřebu vytvářet si nějakou zvláštní teologii ohledně Večeře Páně, přijímám to prostě tak jednoduše, jak nám ji ustanovil a předal náš Pán. Osobně třeba nechápu, proč vy tomu říkáte Eucharistie, či liturgie a máte kolem toho tak tak složitou nauku.
Založen: Feb 18, 2003 Příspěvky: 0 Bydliště: Italy
Zaslal: so listopad 08, 2003 8:59 am Předmět:
Quote:
Jinak nevím, co zvláštního bys ode mne chtěl slyšet. Nikdy jsem necítil potřebu vytvářet si nějakou zvláštní teologii ohledně Večeře Páně, přijímám to prostě tak jednoduše, jak nám ji ustanovil a předal náš Pán. Osobně třeba nechápu, proč vy tomu říkáte Eucharistie, či liturgie a máte kolem toho tak tak složitou nauku.
Ta potřeba teologicky prohloubit chápání \"lámání chleba\" se objevila jako důsledek postojů vůči tomuto slavení, které nebyly evangelní, neodpovídaly skutečně křesťanskému chápání. Nezapomínej, že církev má za sebou už dva tisíce let, během nichž se přece jen chápání těch či oněch částí víry prohlubovalo. A ta různost pojmenování pro jednu a tutéž věc: proč ne, vždyť i Nový zákon se o tomtéž vyjadřuje mnoha slovy:
večeře Páně (kyriakon deipnon) v 1 Kor 11,20
kalich Páně (poterion kyriú) 1 Kor 11,27;10,21
stůl Páně (trapeza kyriú) 1 Kor 10,21
lámání chleba (klasis tú artú) Sk 2,42
díkůčinění čili eucharistie (eucharistia) srov. Lk 22,17; 1 Kor 11,24
Založen: Mar 07, 2003 Příspěvky: 0 Bydliště: Czech_Republic
Zaslal: so listopad 08, 2003 9:43 pm Předmět:
dodo: Díky za vysvětlení. Asi to celkem chápu, vždyť i v době psaní Nového zákona ji někteří chápali nebo spíš prožívali mylně (viz. 1. Kor. 11:20n - Mimochodem z toho plyne, že od počátku se podávalo alkoholické víno, což někteří zpochybňují a k Večeři Páně dávají šťávu apod.).
Moc se mi líbí Pavlova slova a myslím, že sem se celkem hodí:
1 Kor. 9:19 Jsem svoboden ode všech, ale učinil jsem se otrokem všech, abych mnohé získal.
20 Židům jsem byl židem, abych získal židy. Těm, kteří jsou pod zákonem, byl jsem pod zákonem, abych získal ty, kteří jsou pod zákonem - i když sám pod zákonem nejsem.
21 Těm, kteří jsou bez zákona, byl jsem bez zákona, abych získal ty, kteří jsou bez zákona - i když před Bohem nejsem bez zákona, neboť mým zákonem je Kristus.
22 Těm, kdo jsou slabí, stal jsem se slabým, abych získal slabé. Všem jsem se stal vším, abych získal aspoň některé.
23 Všecko to dělám pro evangelium, abych na něm měl podíl.
Rád bych věřil, že proti mému pojetí Večeře Páně zásadní výhrady nemáte. Jak jsem již zmínil, asi bych neměl problémy jít k příjímání v jakékoliv křesťanské církvi bez ohledu na jejich konkrétní teologický výklad. Důležitější je zde postoj srdce, vztah k Pánu a v tomto případě myslím i ctění zvyklostí konkrétního sboru nebo církve (denominace). Prostě cítím, že zbytečné spory právě v této oblasti musí našeho Pána dosti bolet...
Založen: Oct 10, 2003 Příspěvky: 0 Bydliště: Czech_Republic
Zaslal: pá listopad 14, 2003 7:50 pm Předmět:
U Vecere Pane by mne zajimal nazor krestanu, zda se muze poradat jenom v cirkvich anebo i tam, kde se sejdou verici (z ruznych denominaci)? Ja osobne si myslim, ze to nemusi byt v cirkvi (denominaci), ze tam nemuseji byt zadni starsi a kazatele. Beru cirkve - ecclesia jako soubor vyvolanych - t.j. ne formalni instituci.
Podobne naziram i krest, kazdy znovozrozeny krestan krti stejne kvalitnim krtem jako ti lide co krti v cirkvich / denominacich.
Zaroven se chci zeptat, co rikate sborum, kde se nepodava vecere Pane hostum - t.j. cekatelum na clentsvi ani navstevnikum z jineho sboru teze denominace ci jine denominace? Je to krestanske?
Založen: Mar 07, 2003 Příspěvky: 0 Bydliště: Czech_Republic
Zaslal: pá listopad 14, 2003 8:56 pm Předmět:
novykrestan: Plně s Tebou souhlasím. Věřím, že podávání Večeře Páně ani křest by neměly být vázány výhradně na starší nebo jiné funkcionáře církve.
Sám jsem však byl pokřtěn v církvi a Večeři Páně :z:l asi nikdy nebral mimo oficiální církevní shromáždění. Ale ta myšlenka se mi líbí, slyšel jsem o takových případech, a navíc jsem nenašel v Bibli nic, co by tomu mělo bránit.
Večeře Páně by se měla podávat každému, kdo věří v Ježíše Krista a vyznal Mu své hříchy. Nemá se přijímat nehodně (1. Kor. 11:27). Osobně jsem se setkal s církví, kde příjímání bylo vázáno na členství. Jestli je to křesťanské? Já bych řekl spíš sektářské, ale především je to smutné, protože to znamená, že člověk, který vede svěřené ovečky, sám nerozumí tomu, co se snaží vyučovat.
Založen: Oct 10, 2003 Příspěvky: 0 Bydliště: Czech_Republic
Zaslal: so listopad 15, 2003 12:23 pm Předmět:
to wollek:
Diky za nazor. Vis ja ted cekam na clenstvi v jistem sboru, kde jsem byl pokrten a kdyz jsem tam prisel na Veceri Pane tak mne ji nechteli dat. Hrozne mne to zarazilo. Co maji delat misionari nebo lide na dlouhych cestach? Takze u mne to vypada, ze do onoho sboru nevstoupim. Ja opravdu do jiste miry neverim na denominace, ale zatim to jeste nemam v hlave poradne srovnane. Proti tomu samozrejme pusobi to druhe, ze krestan bez spolecenstvi asi neni moc krestan. Jestli vís o nejakem slusnem sboru v Praze dej mi prosim vedet. Rad bych vyzkousel i dalsi moznosti.
Založen: Mar 07, 2003 Příspěvky: 0 Bydliště: Czech_Republic
Zaslal: so listopad 15, 2003 2:29 pm Předmět:
to novykrestan:
Díky za důvěru. Víš, já sbory v Praze neznám a netuším, jak Ti nejlépe poradit. Je mi líto, že jsi takto narazil. Možná se Ti něco podobného stane vícekrát, jenom Tě prosím, aby Tě to nikdy neodradilo od víry v Ježíše (Ř 8:39n). Já něco podobného zažil také, ale moc si z toho nedělám. Když starší sboru dají křesťanovi večeři Páně bez ohledu na členství, činí dobře (pokud upozorní, aby z kalicha nepil nehodně). Nedají-li, Tebe Pán požehná také, ale oni budou voláni k odpovědnosti (Jakub 3:1), alepsoň tomu tak pevně věřím.
Jistě není na škodu obejít si sborů více, a pak si jeden vybrat. Ne ten, který bude dokonalý, ale spíš ten, kde bys měl pocit, že by Ti mohl nejvíce vyhovovat. Každá denominace má jiné důrazy v učení, a každý věřící také. Nejde o to se s oficiálním učením denominace ztotožnit na 100%, ale myslím, že jde o to, aby se tam člověk cítil dobře a věci, jež jsou činěny odlišným způsobem než v Písmu, nevnímal jako překážku na cestě k Bohu.
Píšeš, že na denominace moc nevěříš. Já také ne. Trochu jsem se o tom rozepsal v komentáři ke článku \"Komu vadí denominace?\", nicméně si však myslím, že svůj význam mají. Jenom by člověk neměl ustrnout v pocitu, že právě jeho církev je ta nejlepší a všechny ostatní jsou sice \'dobré\', ale přeci jen \'trochu mimo\'. Raději doporučuji se držet rady z Tesalonickým 5:21: \"Všecko zkoumejte, dobrého se držte;\". Nepředpokládám totiž, že by dvě denominace byly zcela stejné po teologické stránce a ani nepředpokládám, že by jedna byla 100%-ně správná a ty ostatní se jí \'jenom\' blížily...
Přeji Ti tedy, ať máš při rozhodování moudrost Páně.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4Další
Strana 3 z 4
Můžete přidat nové téma do tohoto fóra. Můžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru.