|
Právě je 577 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116825203 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Slyš Izraeli, Hospodin je náš Bůh
Vloženo Sobota, 19. prosinec 2009 @ 19:35:44 CET Vložil: Stepan |
poslal jaela Slyš Izraeli, Hospodin je náš Bůh, Hospodin jediný
Deuteronomium
6, 4
- 7
- 4Slyš, Izraeli, Hospodin je náš Bůh, Hospodin jediný.
- 5Budeš milovat Hospodina, svého Boha, celým svým srdcem a celou svou duší a celou svou silou.
- 6A tato slova, která ti dnes přikazuji, budeš mít v srdci.
- 7Budeš
je vštěpovat svým synům a budeš o nich rozmlouvat, když budeš sedět
doma nebo půjdeš cestou, když budeš uléhat nebo vstávat.
Zvu Vás k zamyšlení: v Bibli je psáno, že bychom měli mít neustále na mysli tu PRAVDU, že Hospodin je jeden. Tuto PRAVDU máme předávat dál dětem a máme o ní přemýšlet, když budeme sedět doma, když půjdeme cestou, když budeme uléhat nebo vstávat.
Je proto nutné společně a v jednotě se klanět Hospodinu našemu Otci. Je jedna Bible a jeden je Hospodin.
|
Podobná témata
|
|
šema jisroel (Skóre: 1) Vložil: Eleazar v Sobota, 19. prosinec 2009 @ 20:56:45 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | bychom měli mít na mysli tu PRAVDU, že Hospodin je jeden. Tuto PRAVDU máme předávat
Konečně to tu někdo řekl. Hospodin je jeden. Ne tři, ne jeden a půl, ne pět, ale jeden. Tak proto zanechme matení lidí s trojční teologií, která nevěřícího člověka dnešní doby pouze plete a starozákonního věřícího hluboce uráží. Ne, nevolám po popření novozákonní zvěsti. Jen po revizi formální stránky, která nenese dobré ovoce. Nejde o obsah této myšlenky, ale o formu, jakou je kázána a trojční dogmata, v svém praktickém provedení, obvykle dobré nejsou, neboť popírají Šemu. (Šema je vyznání, že Hospodin je jeden).
|
Re: šema jisroel (Skóre: 1) Vložil: Jaela v Neděle, 20. prosinec 2009 @ 07:35:53 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Eleazar Hospodin je v Trojici jeden jak praví Šema:
- Genesis
1:26 -
I řekl Bůh: „Učiňme člověka, aby byl naším obrazem podle naší podoby. Ať lidé panují nad mořskými rybami a nad nebeským ptactvem, nad zvířaty a nad celou zemí i nad každým plazem plazícím se po zemi.“
(Bůh - množné číslo od Eloah)
|
]
Re: Re: šema jisroel (Skóre: 1) Vložil: Jaela v Neděle, 20. prosinec 2009 @ 09:08:34 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Eleazar Mám v sešitě zřejmě nějakou chybu, ale to již někdo napraví.
Eloah (
) - singulární podoba, výskyt v Tenachu celkem 2750 krát.
Elohím (
) - plurálová forma = Bůh, bohové. (2550 krát)
Každopádně však je Hospodin v Trojici jeden.
|
]
Re: Re: Re: šema jisroel (Skóre: 1) Vložil: Eleazar v Neděle, 20. prosinec 2009 @ 11:47:26 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ř 14,5 Každý nechť má jistotu svého přesvědčení.
Jaelo, nic proti Tvým snahám vysvětlit mi, že to, co mě uráží, mě urážet nemá. Nebavíme se o tom, jak to je, v tom jsme zajedno. Bavíme se o tom, jak tuto realitu popsat. Spousta lidí je na "trojce" bytostně alergická a začít s tímto je nejlepší cestou, jak ztratit posluchače. Já respektuji ostatní a nechci zato až tak moc, aby mi nebyla trojční dogmata (jako forma vyjádření čehosi) vnucována.
Problémem ale není, jestli mě to urážet má či nemá. Problémem je, že vůbec tato debata existuje. (když už jsem jí začal)
|
]
Re: Re: Re: Re: šema jisroel (Skóre: 1) Vložil: Jaela v Neděle, 20. prosinec 2009 @ 11:53:23 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Eleazare A ty víš proč se v Bibli používá někde singulár a někde plurál souvislosti se slovem Bůh? Zapomeň na dogma a vysvětli mi proč je někde jednotné a někde to množné číslo. Umíš mi to vysvětlit? Ráda si to přečtu.
|
]
Re: Re: Re: Re: šema jisroel (Skóre: 1) Vložil: oko v Neděle, 20. prosinec 2009 @ 13:19:55 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Eleazare.
Tak koukám, že jsi zastánce unitárního boha, boha pouze v jedné osobě. Na první pohled jednoduché, přijatelné a zdánlivě i přijatelné. Vždyť starozákonní Hospodin je tak izraelem vnímán. Takový bůh je ovšem snadno uchopitelný lidským rozumem - ale to je všechno. Nesmíš nad tím mnoho přemýšlet.
Bůh je však nad všechno lidské poznání, lidský rozum ho nemůže obsáhnout. Vždyť zatím nedokáže pochopit ani některé věci stvořené, třeba jak se může nekonečně velký vesmír rozpínat. A věci stvoření jsou poznatelné, nakonec stejně uchopitelné lidským rozumem. Bůh však nikoli, sám je příliš veliký a vznešený, jinak by nebyl Bohem.
Každý, kdo získá vlastní zkušenost s Bohem, tak zjistí, že Bůh je především Láska.
Pojďme tedy do hloubky co o Bohu víme: 1.) Bůh není závislý na ničem stvořeném, jeho bytí je zcela nezávislé od stvoření. Jinými slovy: Jeho bytí nás tvory k ničemu nepotřebuje, je dokonalé samo o sobě.
2.) Bůh je Láska největší. Jeho láska nás stvořila, abychom se s ním mohli podílet na štěstí jeho bytí. Lásku ovšem nenacpeš do pytle, neuskladníš v regálu. Láska je živý vztah mezi různými osobami, vztah sám k sobě nazýváme sebeláskou, sobectvím. Takový ovšem náš Bůh není.
Zatímco trinitární Bůh, jak jej známe od Pána Ježíše, není v rozporu ani s jedním s předcházejících bodů, unitární bůh by musel buď být sobec (v sebelásce), nebo pokud by byla jeho láska zaměřena pouze na tvory, byl by na nich závislý.
Tedy unitární bůh by buď nemohl být nezávislý od stvoření, nebo by neměl lásku. Mimo stvoření by ji neměl už s kým sdílet.
Zastánci unitárních náboženství (judaismus, islám) tedy mají co vysvětlovat...
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: šema jisroel (Skóre: 1) Vložil: Jaela v Neděle, 20. prosinec 2009 @ 13:26:23 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | oko Děkuji za vysvětlení.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: šema jisroel (Skóre: 1) Vložil: Eleazar v Neděle, 20. prosinec 2009 @ 18:08:13 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ad Oko: Unitární Bůh je nezávislý na svém stvoření a je může být láskou nejvyšší.
ad Jaela: Nepřikládám tvaru "elohím" namísto "eloah" žádný teologický význam. Považuji to za čistě gramaticko-ligvistický fenomen, asi jako např. hromadná jména v češtině (vodstvo, stromoví, ..). Proč si to myslím? V řeckém překladu sepoužívá jednotný tvar theos a co jsem se díval do Nového Zákona, tak rovněž. Řečtina tuto jazykovou anomálii co já vím nepřebírá.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: šema jisroel (Skóre: 1) Vložil: oko v Neděle, 20. prosinec 2009 @ 21:02:55 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Eleazar. ..."Unitární Bůh je nezávislý na svém stvoření a je může být láskou nejvyšší."...
Nepochopil jsi, že je ve tvém tvrzení rozpor? Že první vylučuje druhé?
Unitární bůh nemůže být zdrojem lásky. Láska je vztah, unitární bůh uvnitř sebe vztah mít nemůže, nemá s kým. Nemůže tedy být ani zdrojem lásky pro nás. Nikdo nedá, co sám nemá.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: šema jisroel (Skóre: 1) Vložil: Eleazar v Pondělí, 21. prosinec 2009 @ 08:18:10 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Oko, nejspíš se neshodneme na pojetí lásky. Věřím tomu, že unitární Bůh může mít rád sám sebe. Navíc verše v Bibli ohledně Boží Slávy ukazují, že Bůh "má rád" Svojí Slávu. Prostě unitární Bůh může mít rád......
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: šema jisroel (Skóre: 1) Vložil: Jaela v Neděle, 20. prosinec 2009 @ 21:21:17 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Eleazar No, nejsem lingvista a nevím, jestli Eloah a Elohim je podstané jméno pomnožné či-li hromadné jako vodstvo nebo stromoví. To se musím zeptat odborníka. Nevím. A Theos také nevím. Co vím je, že již ve SZ je náznak Trojice v tom, že Bůh řekl, učiňme člověka, aby byl našim obrazem.
|
]
|
|
Re: Slyš Izraeli, Hospodin je náš Bůh (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 20. prosinec 2009 @ 21:26:32 CET (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/ | Amen, Jaelo.
Moc hezky napsáno.
Ty protestantské kořeny jsou u tebe dobře znát. Nenech si je sebrat.
|
Re: Re: Slyš Izraeli, Hospodin je náš Bůh (Skóre: 1) Vložil: Jaela v Pondělí, 21. prosinec 2009 @ 08:40:51 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Cizinec
Biblí svatá 1890:
1 Kniha Mojžíšova 1,26 Řekl Bůh: Učiňme člověka k obrazu našemu, podlé podobenství našeho, a ať panují nad rybami mořskými, a nad ptactvem nebeským, i nad hovady, a nade vší zemí, i nad všelikým zeměplazem hýbajícím se na zemi.
|
]
|
|
|
|