|
Právě je 577 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116825145 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Kontrasty: Charismatici a církevní restituce
Vloženo Sobota, 23. březen 2013 @ 21:45:47 CET Vložil: Olda |
poslal Nepřihlášený Předesílám, že tento článek píši jako letniční nebo chcete-li „umírněný charismatik“ ve wesleyánském exilu.
Při pohledu na českou církev by se mohlo zdát, že charismatici odmítají
státní dotace a restituce. Vždyť právě odsud zněla a znějí různá
kritická prohlášení, veřejné výzvy a proroctví. Zároveň je z
charismatických kruhů slyšet, že církve, které přijímají finance z
restitucí, na to mají právo. A myslím, že právě pro tento postoj bývají
někteří charismatici vpouštěni do médií, kde ostatní s povděkem kvitují
právě ono „máte na to nárok“. Jsem ovšem přesvědčen, že církve na to
nárok nemají.
Charismatický postoj odluky a finanční soběstačnosti je třeba ocenit,
avšak je to vskutku tak průzračné? Na naší náboženské scéně máme několik
charismatických církví, z nichž jedna byla v minulosti letniční.
Jenom
dvě z nich na restituce „dosáhnou“, a to je Apoštolská církev a Jednota
bratrská. Obě církve jsou zároveň na špičce žebříčku v množství
restituovaných tisíců na jednoho člena. Zbylé charismatické církve,
registrované podle druhého stupně církevního zákona, Církev Křesťanská
společenství, Církev Slovo života, Církev živého Boha a Církev Nová
naděje, na restituce nemají právní nárok.
Způsobem,
jak hodnověrně prokázat své přesvědčení, je skutek. A to mohou učinit
zejména ti, kterých se to týká. Z necharismatických církví to učinily
dvě, a to již dříve Křesťanské sbory, kteří odmítli jakékoliv dotace, a
Bratrská jednota baptistů, která dotace přijala, ale restitucí se
posléze zřekla. Když však zpovzdálí sleduji dohady okolo restitucí v
této nyní více než sympatické denominaci, neubráním se dojmu, že snad
právě skupiny, které jsou alespoň částečně „procharismaticky
orientované“, o restituce stojí nejvíce. Z pohledu kritiky restitucí
jsou tedy nejčistší neprávem opomíjené Křesťanské sbory, které jsou –
podle mého názoru – jedinou programově necharismatickou církví.
Musím ovšem konstatovat, že věřím například představitelům Církve
Křesťanská společenství, že by nikdy restituce nepožadovali, i kdyby na
to měli nárok. Jejich postoj je konzistentní a čitelný již více než dvě
desetiletí. Na druhou stranu jiná charismatická církev, Apoštolská
církev, prohlašovala něco podobného v době, kdy ona sama je získat
mohla. Avšak nedávné pragmatické rozhodnutí zřejmě zvítězilo nad tímto
ideálem.
Co z toho tedy plyne? O tom, že peníze církev odmítne, se dá hodnověrně
mluvit až ve chvíli, kdy je může získat a vzdá se jich. Odmítání něčeho,
co stejně získat nemohu, je sice správné, ale nic to člověka nestojí.
Přiznám se, že pokud bych byl církevním pracovníkem placeným ze státních
dotací, potřeboval bych opravdu velkou dávku Boží milosti, víry a
pokory, abych dokázal říci restitucím „ne“. Proto ani nemohu dost dobře
soudcovsky kárat ty, kteří nemají víru v to, že se Bůh dovede o své
postarat bez sporně nabytých peněz.
Jako farmaceut s dvacetiletou praxí z průmyslu mám zřejmě na trhu práce
vyšší cenu, než bych měl například jako duchovní nebo teolog, pokud bych
chtěl zůstat věrným Písmu a neučinit tu a tam ekumenickou úlitbu.
Přesto Bohem povolaný duchovní má úkol neskonale důležitější. Takže
přiznávám, to se mi to kritizuje… Přesto si myslím, že my, kdo máme
stálejší příjem, můžeme přiložit ruku k dílu a začít anonymně financovat
ty, kteří projevili tak velkou víru, že se dotací a restitucí vzdali
nebo o ně nikdy nepožádali. Pokud jste sami z takových sborů, je to na
vás. Pokud ne, a jste z restitučních církví, můžete si najít způsob, jak
projevit míru solidarity s těmito církvemi nebo s nedotovanými
pracovníky.
Nedávno jsem měl tu možnost setkat se s více než třiceti bývalými i
současnými letničními. Někteří jsou stále členy Apoštolské církve.
Obvykle byli velice rozčarovaní nad tím, že jejich církev změnila postoj
v této pro ni dříve zcela zásadně nepřijatelné otázce. Má odpověď byla
jednoznačná. Proč ještě finančně nadmíru přispívat těm, kdo „již mají
svou odměnu“? Nehledě k tomu, že právě v AC se vyžadují desátky a
opomíjí se skutečnost, že jejich příjemci, levité, nesměli mít
alternativní zdroje obživy. Dejme tedy spíše těm, kdo se zcela spolehli
na Boha.
Aleš Franc
www.apologet.cz
|
Re: Charismatici a církevní restituce (Skóre: 1) Vložil: rastan (rastan@quick.cz) v Neděle, 24. březen 2013 @ 16:06:59 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Apoštolská církev je business. Když vezmeme v úvahu, že vlezli komunistům do náruče pár měsíců před převratem, je otázka jaký majetek měli a co jim tak asi mohli komouši zabavit??? Druhá věc je, které nerozumím, jejich biskup "Rudek" Bubik, podle jeho knihy prorok, nedostal zjevení, že komunismus umírá (což normální smrtelníci viděli) a složil slib věrnosti socialistickému zřízení, kdy zdi v Berlíně už padaly. Po jedné návštěvě jejich sboru, kdy kazatel se "chlubil" kolik navštívil zemí s "evangeliem" jsem se zamyslel, kteří dobráci mu to financují. Podle výčtu zemí to stálo pěkné peníze. Obávám se, že jsem byl jedním z těch troubů co mu přispěli, bohužel musím platit daně ze kterých se přiživují i tito novodobí "apoštolové". rastan |
Re: Re: Charismatici a církevní restituce (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Pondělí, 25. březen 2013 @ 15:46:17 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Milý Rastane,
AC rozhodně, pokud vím, si nezadala s bývalým režimem. V době jejího povolení sice tály ledy, ale ona měla o registraci zažádáno již dávno před tím. Dokonce zažalovala komunistický stát. Nelze ji obviňovat za to, že komunisti, když jim teklo do bot, učinili gesto. Osobně jsem dodnes přesvědčen, že ta registrace byla Boží a AC to velmi pomohlo sehrát bezesporu pozitivní úlohu v naší společnosti.
Biskup Rudolf Bubik je jedním z lidí, které si Bůh použil k proměně života mnohých lidí a jsem přesvědčen, že ho za to čeká u Boha, pevně doufám a přeji si, čeká odměna. Dodnes se za něho modlím.
Záměrně nekomentuji druhou stranu mince, která se v současné době v plnosti projevila a zdaleka nejen v AC a zdaleka ne naplno (alespoň zatím). Podotýkám, že nemám jediný důvod se zde AC nějak zastávat. Ale nebuďme nespravedliví k minulosti. Bůh mne chraň si lacino kopnout!
S pozdravem,
Pastýř |
]
Re: Re: Re: Charismatici a církevní restituce (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pondělí, 25. březen 2013 @ 16:07:54 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Amen. |
]
Re: Re: Re: Re: Charismatici a církevní restituce (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Úterý, 26. březen 2013 @ 08:14:43 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Drahý Poutnicku,
přiznám se, že Vaše amen pod mých komentářem mne nutí se velice vážně zamyslet nad tím, co jsem řekl špatně... Snad tedy jen dodám, že důrazně nesouhlasím se současným proekumenickým a často, žel, heretickým směřováním AC.
Pastýř |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Charismatici a církevní restituce (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Úterý, 26. březen 2013 @ 08:44:58 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Máte je rád, zastáváte se jich a modlíte se za ně. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Charismatici a církevní restituce (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Úterý, 26. březen 2013 @ 10:20:39 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Upřímně, překvapuje mne, že jste si toho všiml. Je to skutečně tak. Máte pravdu a děkuji. Řekl bych ale, že mnohem bližší vztah mám nyní k těm, které tento systém doslova sešrotoval, vyplivl a odkopl. |
]
Re: Re: Re: Charismatici a církevní restituce (Skóre: 1) Vložil: MilanH v Úterý, 26. březen 2013 @ 11:09:00 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Pastýři, člověk Tvého rozhledu by měl odložit předpojatou stranickost... a být rád, že se Božímu Dílu zde na zemi dostává i hmotné podpory. Pravda - spojené s pokušeními - ale kdy tohle nebylo? Už jáhen Štěpán protestoval proti hmotnému upozaďování heleno-židovských křesťanských vdov za hebreo-židovskými křesťanskými vdovami. Apoštolové se tehdy dohodli, že se nebudou zbytečně zabývat (špinit) majetkem.. ale ustanovili na to příslušné lidi.. Proti restitucím nelze teoreticky nic namítat: "co jednou patřilo Bohu", jedno v jaké církvi.. co mu jednou bylo zasvěceno.. mu má nadále i zůstat.. Citace Žalmu: "Mé zlato a stříbro" !! jiná věc je, že tomu lze oponovat prakticky - provozně.. přece nechceme, aby nás svět považoval za mamonáře. Takže s citem..
Druhá věc "bratře Pastýři" - buď rád, že k sobě KC a Letniční občas nacházejí cestu.. a přestaň už Boží Svaté podezírat ze "spiritizmu" a podobně.. sloka kostelní písně: "Velký je Bůh a velký je ve svých svatých". (tak nějak..) Křesťané se svých "svatých boubelatých" nebáli..dokonce si jejich "kousky" tahali sebou.. Když jim náhodou pohani např. Polykarpa (myslím..) umučili a spálili, a popel vysypali do řeky... (jednak aby popřeli Vskříšení - co chceš křísit na popelu.. tehdejší logika..) , ale jednak aby se nedostal do rukou svých bratří - křesťanů.. nějaký kronikář (Eusebius) myslím zaznamenal ten povzdech...
|
]
Re: Re: Re: Re: Charismatici a církevní restituce (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Úterý, 26. březen 2013 @ 11:32:39 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Milý Milane,
1. Nejsem člověk velkého rozhledu. Obvykle moc nedohlédnu za hranice své rodiny, sboru, zaměstnání, případně národa. To je pak má základna, ze které se - a v jejím zájmu - případně rozhlížím dál.
2. Nemám nic proti tomu, aby křesťané byli hmotně zabezpečeni. Právě naopak, ale nikoliv na úkor ostatních a proti svým dřívějším proklamacím a ještě za to učinili zodpovědným Boha.
3. Jsem rád, když k sobě jacíkoliv křesťané nacházejí cestu, pokud je tou cestou Pán Ježíš Kristus. Pokud chceš, aby si křesťané tahali s sebou kousky svatých, mohlo by to třeba za chvíli skončit takto. Srovnej s tímto.
Srdečně,
Pastýř |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Charismatici a církevní restituce (Skóre: 1) Vložil: MilanH v Úterý, 26. březen 2013 @ 12:14:04 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ad 3) vpohodě... jestli jsou to (byli) křesťané, tak platí ono "nezemřeli, ale spí". Lazar už taky nevoněl...tj. už lovil ve věčných lovištích.. Jde také o kulturní zvyklosti... proč Izraelci vynesli z Egypta Josefovi kosti? (myslím..) - přece aby mohl spočinout v Zaslíbené Zemi.. v naději.. "Racionalista" (i křesťanský...) by asi mohl říct, že to Josefovi a ostatním Patriarchům mohlo být už úplně jedno.. a přesto nebylo.. Jak působil Bůh skrze Elíšovi kosti určitě víš... to že před tím Izraelci Elíšu "pohodili" zřejmě jen tak do nezakryté jámy je spíše znamení duchovního úpadku Severního Izraele, a nic na tom asi nezměnil i obávající se budoucnosti plačící král.. ("můj otče!! Vozataji Izraele").
Ale beru - všeho s mírou... pokud by byl Lenin "správný křesťan", tak s jeho mumií bych asi po Řudé náměstí nekorzoval, ale spíše ji pietně uložil.. Mějme ohled na bratry slabší ve víře... :-) (mrknutí)
Kecám.. ale toho Polykarpa zkusím dohledat.. Jinak neviďme ve všem KŘESŤANSKÉM jen "duchy" a "spiritizmus". Viz i slova Pána Ježíše k Apoštolům...
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Charismatici a církevní restituce (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Úterý, 26. březen 2013 @ 13:24:57 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Pohřeb má v křesťanské liturgii, i biblické, jistě dlouhou tradici. Ale nečtu nikde:
"I vložili Josefovy kosti na oltář a každé novoluní se mu celý Izrael chodil klanět."
Jak se jednalo s kostmi vazalů uvádí například 2 Kr 23,16-20. |
]
]
]
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Charismatici a církevní restituce (Skóre: 1) Vložil: rastan (rastander@seznam.cz) v Pátek, 29. březen 2013 @ 18:05:11 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | MilaneH, nedávno jsem viděl v TV jak do Česka dovezli kapku krve papínka Wojtyly a všichni katoličtí "křesťané" byli u vytržení, aby mohli olíznout papínkovu kapičku. Vážený, Mojžíš by vůbec nezůstal chladný, ale dotačný(í) by byli vyvedení za tábor a skončili pod hromadou kamení! Dnes se vám zdá, že Bůh snese všechno, ale přijde čas, kdy všichni budeme před Ním stát a pak poznáme jak jsme poznáni od Něho. (čti 1. Kor.13.kap.). Nejhorší lež je sebeklam a utěšování se, že nějak to dopadne. O modlářství je toho hodně v Písmu a postoj Boha je jednoznačný! rastan |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Charismatici a církevní restituce (Skóre: 1) Vložil: MilanH v Středa, 03. duben 2013 @ 11:46:15 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Re: O modlářství je toho hodně v Písmu a postoj Boha je jednoznačný! rastan
no jo... jenže modlářství je vydávání něčeho či někoho za Boha.. za Hospodina.. a sloužení tomu.. Hele Rasty, ty znáš někoho, kdo bere papeže jako Boha? A není to sám o sobě už protimluv - "bůh"..tedy JPII.. a zemřel.. (zde tělesně..), duch, duše samozřejmě žijí před Bohem..
No, tak líznout bych si nemusel, ale pohladil bych si ji, nebo bych si ji dal na čestné místo mezi "suvenýry". viz pokoje fotbalových či hudebních fanoušků.. modlářem bych se stal, až bych onomu papíru napuštěnému krví JPII začal říkat "můj Bože"..
Prostě Rasty, pleteš se.. to není modlářství.. to je jen úcta jež jako první projevila např. Šunemanka proroku Elizeovi.. spíš je otázka - je jí JPII hoden? - to už asi může být názorově osobní a já si myslím, že je.. cítím, že je hoden být nazýván "Božím služebníkem".
Hele, dej sem papír napuštěný krví nějakého vašeho velkého proroka.. prostuduji jeho spisy a dílo, činy.. a když se mi "bude líbit" (to je bohužel dost subjektivní...) tak si ho pohladím s chutí a láskou taky.. nebo si jeho fotku nechám zarámovat.. Ale abych mu říkal: "můj Bože", to po mě prosím Tě nechtěj... :-)))
|
]
Re: Re: Re: Charismatici a církevní restituce (Skóre: 1) Vložil: rastan (rastander@seznam.cz) v Pátek, 29. březen 2013 @ 17:55:45 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Pastýři pokud považuješ usilování o registraci komunistickým režimem za "Boží" tak jsem na rozpacích, a to velkých! Znáš text přísahy, který museli povinně skládat všichni kazatelé, faráři atd? Pokud ne, rád zveřejním (už po několikáte). Písmo nás vyzývá nespojovat se s pohany, vrchností. "Oddělte se" žádá Pán a ty tady píšeš úplný opak! Jak mám tomu rozumět? rastan |
]
|
|
|
|