|
Právě je 571 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116736902 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Kontrasty: Reakce čtenářů Kostnických jisker na článek Ing. Jana Kvasničky
Vloženo Čtvrtek, 02. květen 2013 @ 20:30:43 CEST Vložil: Olda |
poslal Nepřihlášený AD "STANOVISKO BAPTISTY K EXKLUZIVITĚ BAPTISTY" (ET 10-11/2013)
REAKCE
Jsem baptista prakticky od narození, ale členem baptistického sboru ve
Vikýřovicích od svých 21 roků, kdy jsem byl pokřtěn ponořením a přijat
do sboru (viz vzpomínky Karla Jersáka). Ale jsem také dlouholetým odběratelem a čtenářem "Kostnických
jisker" a zvláště v posledních létech časopis přečtu vždy prakticky
jedním dechem, některé články i 2x až 3x. Ale ne vždycky se úplně se
vším ztotožnuji.
Jsem šťastný, že jsem se narodil baptistickým rodičům a že jsem potomek
těch, kteří proto, aby svého Pána mohli svobodně vyznávat, opustili
všechen svůj majetek a spolehli se úplně na Boží péči a přežili – jak
jeden z členů naší široké rodiny vystopoval náš rod Jersáků až do doby
tragické bitvy na Bíle hoře. Ale k baptistům
se připojili na působení německých baptistů začátkem druhé poloviny 19.
století.
Ale teď k tomu článku: Budu ho adresovat autorovi - doufám, že Kostnické
jiskry čte: Pane inženýre, já jsem totiž také toho názoru, abychom
nepřijímali restituce. Píšete: x procent baptistů přehlasovalo... Nevíte
kolik procent? - Já jsem na setkání zástupců sborů nebyl, ale vím, že
to bylo nad 50 % zástupců sborů, protože všechny sbory dostaly předem
úkol projednat otázku restitucí ve sborech a skrze své zástupce hlasovat
pro, nebo proti. A tito zástupci sborů odhlasovali, jak odhlasovali.
Pro mě je to naprosto spravedlivé. A potom - já si nejsem vůbec vědom
toho, že by komunisté, i když jsem zásadně proti nim, nám zabavili
nějaký majetek. A tím se nás restituce vůbec netýká.
Udivuje mě, že restituce přijímají
i církve, které vznikly až po revoluci, i když mně není neznámé, že
těmto církvím uděluje Římskokatolická církev ze svého limitu.
A nakonec je řeč o penězích. Baptisté v naší zemi začali brát peníze od
státu za komunistů, kteří nám vnutili plat - almužnu kazatelům (1100 Kč
měsíčně), a tím si udělali nárok na kontrolu, což na plné čáře využili a
hlídali nás na každém kroku. My s manželkou jsme už v důchodu skoro 30
roků a máme podprůměr státního důchodu a zvykli jsme si odkládat 10 % na
Boží dílo a humanitární účely, ty peníze odložíme při výplatě - tím už
vlastně nejsou naše a nikdy nám ještě nechyběly - a máme celkem 11 vnuků
a 5 pravnuků a těm taky musí něco zůstat z našeho důchodu.
Jsme v Božích rukou a on říká jasně: "Nepečujte o život svůj“ Mt
6,25-34. To neznamená nepracovat a neusilovat o potřebné věci, ale
vložit své potřeby do Božích rukou a netrápit se. Pán Ježíš u Matouše
končí: "Hledejte nejprve království Božího a spravedlnosti jeho a toto
vše bude vám přidáno" (v. 33). Tím jsme se řídili celý život a nikdy
jsme nedostatek neměli....
Karel Jersák
Vikýřovice 11.dubna 2013
redakčně upraveno a zkráceno
JSEM JEŠTĚ PROTESTANT?
Nad stránkami Evangelického týdeníku rád prožívám chvilky zamyšlení,
uspokojení, sounáležitosti, či nadšení. Co však dělat s tím, když mne
nad četbou přepadne zděšení, jak se mi to stalo s článkem "Stanovisko
baptisty k exkluzivitě baptistů" v ET 10-11/2013, pod nímž je podepsaný
pan ing. Jan Kvasnička. Udělal bych lépe, kdybych si své zděšení nechal
pro sebe? Snad to redakce spravedlivě rozsoudí.
Z médií se dovídáme, že české křesťanství se ocitlo ve zvláštní situaci,
v jaké ještě nikdy nebylo. Dostalo nabídku rozdělit si obrovskou částku
peněz - několik miliard korun. Údajně jako jakési odškodné. A nám
křesťanům je z toho podivně. Je to dar od Pána Boha?
Stále ještě se hlásíme k přesvědčení, že jsme potomci a dědicové učení
protestantů minulých století. Ale jak to s tím naším děděním
protestantismu opravdu je? Když protestant patnáctého, šestnáctého,
sedmnáctého století uslyšel z kázání slovní vazbu "velká nevěstka",
nikdo mu nemusel vysvětlovat, co to znamená. Protestantem
byl proto, že se svou vírou upínal ke křesťanství, jaké bylo před
čtvrtým stoletím, než se organizování církve ujal císař římské říše
Konstantin Veliký. Ten se rozhodl, že církev mu pomůže vyřešit problémy,
které má s vládnutím, a on se za to církvi přiměřeně odmění. Právě ta
odměna se stala počátkem všeho toho jmění. Co potřebuje církev, se
neptal, rozhodující bylo, že to potřebovala jeho vláda.
Už v té době se ozývaly hlasy, že stav, kdy je církev donucena pomáhat
vládci vládnout, se podobá znásilnění a pokud je to stav trvalý, je to
podobné cizoložství. A pokud znásilněná církev ve svém stavu, pro
odměny, které tím získala, nalezne dokonce zalíbení, je to nevěstčí
zalíbení. Přestává být nevěstou Kristovou, je nevěstkou vládce, chráněna
jeho zákony.
Nu co, peníze prý nes*****í, řekl jeden náš pan president a pisatel
„Stanoviska“, na které reaguji, se stydí za každého, kdo je na sebe tak
namyšlený, že si troufá nemyslet totéž co on. Zkuste to, přivoňte si k
nim, řekl římský císař Dioklecián, když zdanil používání římských
záchodků. A krása svatopetrského dómu v Římě se nevytratí, když se
dozvíme, že jeho stavbu financovaly římské nevěstince. Kdo by dnes na to
myslel! Přece nám nezkazí naši tak dobrou vůli jedna jediná zapadlá
větička z pentateuchu: "nevneseš mzdu nevěstky do domu Hospodinova" (Dt
23,18). Jen nějaký povýšenec by se tím nechal poplést, míní pisatel.
Můj duchovní učitel mi zanechal nezapomenutelné dědictví, poučení, radu,
která se mi mnohokrát osvědčila a osvědčí se každému. Řekl mi, že
"devadesátiprocentní pravda je stoprocentní lež". Jak vypadá taková
devadesátiprocentní pravda? Ježíš na vrcholu chrámu a ďábel ho vyzývá:
"No tak se nám předveď, ať vidíme, co opravdu jsi, skoč dolů. Je přece
psáno, že andělé tě zachrání, aby se ti nic nestalo" (Mt 4,5.6). Už na
první pohled ďábel říká pravdu, a to dokonce pravdu Písma. Ale
devadesátiprocentní.
A takovými pravdami se hemží nejen onen inkriminovaný článek, ale
vlastně celá ta debata o církevních restitucích. Pokud si to připustíme.
Nakonec tady vyvstává otázka, která sluší být položena: "Budou mít důvod
ty statisíce prostých, mně podobných křesťanů, své zbohacené církve
milovat víc než dnes? Stanou se církve svým obohacením
milováníhodnějšími? Zkusím si také zaprorokovat, ale bez fantazírování.
Loni se církve dověděly ze sčítání lidu, že se za jejich stoupence
pokládá o 20 % méně občanů než před deseti lety. Pokud restituce
církevního majetku
proběhne jak je naplánováno, a já věřím, že bez ohledu na tento dopis
tomu tak bude, potom v příštím sčítání lidu za deset let se k církvím
přihlásí pod vlivem této restituce zase nejméně o dalších 20 % občanů
méně. Ale církve budou bohatší. Protože mi je skoro 90 let (viz rozhovor s Miroslavem Šlechtou), nevím,
jestli se toho dožiji, abych si to ověřil. Jsem
ještě protestant?
Miroslav Šlechta, Pardubice
redakčně upraveno a zkráceno
* * *
Příspěvek, vůči němuž se oba milí bratři ohrazují, nebyl otištěn
zcela bezdůvodně. Ve stejném čísle jsem totiž referoval o konferenci k
„Restitučně odlukovému zákonu“, kde jsem také podával zprávu o
vystoupení představitele Bratrské jednoty baptistů, který zmínil, že i
když se tato církev vzdala účasti na majetkovém
vyrovnání, ozývají se uvnitř této církve opačné hlasy a že diskuse o
probíraném tématu vlastně ještě není zcela uzavřena. Byť si nedokážeme
představit, jak by to vyslovené stanovisko mohlo být zvráceno.
Ale to není naše starost a ani nechceme být soudci – jen můžeme
referovat o protichůdných stanoviscích k této nesnadné otázce. Asi na ni
nebude nikdy nalezena definitivní a jedině správná odpověď. Ale všechny
hlasy, byť by vycházely z hlubokého osobního – a tím i zaujatého
přesvědčení, by měly zaznívat smířlivěji a u vědomí, že je nám zatěžko
prohlédnout všechny podrobnosti a úskalí této skutečnosti.
Dodatek - V sobotu 20. 4. 2013 delegáti sjezdu Bratrské jednoty
baptistů, který se sešel v Chebu, potvrdili ještě přesvědčivěji svými
hlasy dřívější rozhodnutí, že se tato církev nepřipojí ke smlouvě se
státem o finančním odškodnění. Je tím vyjadřovaná snaha zachovat zásady
svobodné, tzn. na státu nezávislé církve. Také mnozí členové této církve
uznávají, že za minulého režimu jim nebyly způsobeny větší majetkové
škody.
Bohumil Kejř
Zdroj: Evangelický týdeník - Kostnické jiskry 14/2013
|
Re: Reakce čtenářů Kostnických jisker na článek Ing. Jana Kvasničky (Skóre: 1) Vložil: Myslivec v Čtvrtek, 02. květen 2013 @ 22:07:31 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Furt jenom peníze, peníze. O ničem jiném není řeč. Víte vůbec co to dá starostí se o peníze starat? Musel jsem si sehnat vidle co mají na konci kuličky místo špiček a těmito speciál vidlemi musím 2x denně doma ve sklepě tu děsně velkou hromadu peněz celou odspodu přehodit, aby pětitisícovky nezatuchly a drobnější bankovky jako jsou dvoutisícovky a tisícovky nezplesnivěly. Hrozná a úmorná dřina. Najal jsem na to jednoho mana. Říkám mu. Vem si peněz kolik chceš, ale každý den tu hromadu přeházej. Koukl na tu ohromnou haldu peněz, lekl se, počapl v kolenách, jedním tahem si pohladil plešu a utřel zpotěné čelo a houkl, že ráno přijde. Neřekl však které ráno. Takového člověka si někdy pošlu pro smrt. Hold nejsou lidi.
|
Re: Re: Reakce čtenářů Kostnických jisker na článek Ing. Jana Kvasničky (Skóre: 1) Vložil: Myslivec v Čtvrtek, 02. květen 2013 @ 22:20:44 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Latinsky mluví doktor, farář a myslivec. :-))) |
]
Re: Re: Re: Reakce čtenářů Kostnických jisker na článek Ing. Jana Kvasničky (Skóre: 1) Vložil: Bylina v Pátek, 03. květen 2013 @ 09:41:01 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Pokud vím, tak myslivci spíš hovoří mysliveckou "latinou". :))) |
]
Re: Re: Re: Re: Reakce čtenářů Kostnických jisker na článek Ing. Jana Kvasničky (Skóre: 1) Vložil: Myslivec v Pátek, 03. květen 2013 @ 10:08:21 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | No, takže hovoří "latinsky". :-)) |
]
|
|
Re: Reakce čtenářů Kostnických jisker na článek Ing. Jana Kvasničky (Skóre: 1) Vložil: call v Pátek, 03. květen 2013 @ 10:24:27 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | No, myslím si, že svědectví těchto obou bratří není tak bezvýznamné, aby bylo omluvitelné, dělat si z nich legraci. Vážím si jejich života a jejich svědectví víry, tak jak je ve svých vzpomínkách popisují. I proto si jejich názor na církevní restituce, potažmo na výpotek inženýra Kvasničky zaslouží patřičné úcty. |
Re: Re: Reakce čtenářů Kostnických jisker na článek Ing. Jana Kvasničky (Skóre: 1) Vložil: Myslivec v Pátek, 03. květen 2013 @ 12:57:57 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Svědectví? A o čem? V článku jsou převážně jen něčí názory na majetek, peníze, restituce. To za svědectví pravdy nepovažuji. Pouze klasická diskusní kategorie: my máme/vy nemáme pravdu, my máme/nemáme peníze. |
]
Re: Re: Re: Reakce čtenářů Kostnických jisker na článek Ing. Jana Kvasničky (Skóre: 1) Vložil: call v Pátek, 03. květen 2013 @ 14:47:11 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jejich svědectvím jsem mínil vzpomínky a rozhovor, které jsou u nich uvedeny v odkazech v závorce.
Ovšem, samozřejmě že máš naprostou svobodu vysmívat se i starým lidem, potažmo křesťanům, kteří za svou víru leccos vytrpěli. O tom žádná... |
]
Re: Re: Re: Re: Reakce čtenářů Kostnických jisker na článek Ing. Jana Kvasničky (Skóre: 1) Vložil: Myslivec v Pátek, 03. květen 2013 @ 19:04:42 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Dej si pozor na svou domýšlivost. Článek jsem nijak nekomentoval. Jen poukazuji na to, že se řeč stále točí jen kolem peněz. Nikdo se zde křesťanům ani starým lidem nevysmívá. Svobodně projevit názor není to samé jako se zlovolně někomu vysmívat. |
]
|
|
Re: Reakce čtenářů Kostnických jisker na článek Ing. Jana Kvasničky (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pondělí, 06. květen 2013 @ 12:01:17 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Bůh žehnej panu kazateli Kvasničkovi i čtenářům Kostnických jisker. Nyní i na věky. |
Re: Re: Reakce čtenářů Kostnických jisker na článek Ing. Jana Kvasničky (Skóre: 1) Vložil: Myslivec v Pondělí, 06. květen 2013 @ 14:48:24 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ty toho požehnání v tom svém magazine ale máš. Mohl by jsi je po koruně prodávat jako štěstíčka po poutních. |
]
|
|
|
|