poslal vendaor Co se stalo s pasážemi o Ježíši?
Kristologické pasáže
Židé odstranili z haftary všechny verše, na kterých křesťané staví svou víru. ( haftara = čtený oddíl Písem v synagoze) Takto zmizely známé verše z proroka Izaiáše. Třeba o tom, že panna počne a porodí syna (7,14); již Septuaginta použila výraz „panna“. Jiný zásadní verš křesťanské doktríny je Iz.52,13, kde je popsán služebník, trpící za hříchy lidstva, a jehož velikost bude rozpoznána všemi. Tato pasáž se v synagogách nečte, stejně jako místo z Iz.42,1-4, které sice není všeobecně citováno, je však dokumentováno v některých ústních podáních. Je vyloučeno pro svou citaci u Mat.12,18-21.
Stejný princip je použit v případě kristologických pasáží i u jiných proroků. Druhý den Nového roku (Roš Hašana) se čte jedna z nejkrásnějších kapitol Jeremiáše. Avšak čtení končí ve 20.verši 31.kapitoly. Ne náhodou končí haftara právě u toho verše, neboť další verše přivedou čtenáře k zaslíbení Nové smlouvy, často citovaném křesťany.
Podobně je vyloučen text proroka Ozeáše 11,1, poněvadž je citován v Novém zákoně. Také Micheáš 5,2 se nečte, stejně jako Zachariáš 9,9, který manifestuje vstup Mesiáše do bran Jeruzaléma. Stejný osud potkal text ze Zach.12,13, vztahující se k Jidášově zradě. Některý text z Malachiáše je vyloučen z Majmonidovy haftary, ale je ponechán v Genize. Např.Mal.3,1 a jeho zmínky u Mat.11,10; Mar.2,2; Luk.7,27; Jan 3,28. V některých synagogách se začíná číst až od Mal.3,4.
( izr.deník Ha´aretz, 12.srpen 2005, napsala Hanynek Mack; podle rabína Josepha Katze to je deník protináboženský)