 |
Právě je 191 návštěvník(ů) a 3 uživatel(ů) online: rosmano Willy Laura67
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 126216001 přístupů od 17. 10. 2001
|
|  |
Kontrasty: Státní dotace k růstu církve nevedou
Vloženo Čtvrtek, 17. listopad 2011 @ 16:09:00 CET Vložil: Olda |
poslal Nepřihlášený Krátce po pádu komunistického
režimu se začalo - ještě v Československu - hovořit o odluce církve od
státu. Církve zpočátku chtěly alespoň pětileté přechodné období k tomu,
aby se finančně postavily "na nohy". Od té doby se také začalo mluvit o
vracené církvím zabaveného majetku, aby měly z čeho žít. Než k
majetkovému narovnání dojde, bude stát dotovat platy duchovních a nějaké
dotace poskytne i na stavební údržbu a administrativu církve.
Po
dvaceti letech je situace stále nevyřešená. Zdá se, že církve a
náboženské společnosti si na státní dotace zvykly. Začaly navyšovat
počty svých duchovních (různě definovaných) a stát na jejich platy
poskytoval a poskytuje dotace. Nakonec v roce 2010 došlo ke zmrazení
dotací do roku 2014. Asi s tím také skončí růst počtu duchovních. Vždyť
další nové duchovní by si musely církve v jedné z nejbohatších zemí
světa platit samy.Problém není to, že církve nestojí
ekonomicky na svých nohách ani po jednadvaceti letech, ale v tom, že
jsou stále méně "na kolenou". Jsou závislé na státu místo na Pánu. Líbí
se nám pojem "státem uznané církve" (nejednou jsem ho sám používal a
dosud používám ve styku se sekulární společností), ale nejsme připravení
nést "pohanění Kristovo", nejsme ochotni, a snad ani schopni být svědky
a služebníky (otroky) Ježíše Krista.
Dokážu tolerovat ty, kteří
jsou na státních dotacích závislí. Sám jsem dotace odmítal a mé
stanovisko se nezměnilo. Nevidím, že sbory, které je berou a mají dnes
kromě kazatelů či farářů ještě i misijní pracovníky, jsou o to
misijnější, jak to kdysi slibovaly.
Spíše místo toho, aby
všechny údy těla sboru byly aktivně zapojeny do služby podle obdarování,
dochází "profesionalizací" za státní peníze a "běžní" členové
společenství místo pilné práce duchovně podřimují. Středně velké sbory
se dělí na malé ale s vlastním kazatelem. Proč ne, když ho stát zaplatí a
nový sboreček může žít pohodlněji - a tak zpravidla pokračuje stagnace
nebo vymírání.
Prvotní církev podporovala své pracovníky - a když
to nestačilo, tak fyzicky pracovali, ale přitom nesli evangelium. Kvůli
tomu i trpěli nebo přicházeli o život. Proto se Kristovo evangelium
mocně šířilo.
Ti, kteří kážou evangelium, z něj mají mít o obživu
(viz 1K 9,14; Ga 6,6). Navíc zde má fungovat i mezisborová vpomoc. To
je cesta nastíněná v Novém zákoně. Kam kráčí církev závislá na státu
nebo státní církev, to nám dosvědčují dějiny a evropská (tedy i česká)
současnost.
Zrcadlo nám nastaví i letošní sčítání lidu, až budou zveřejněny výsledky.
Dobroslav Stehlík, kazatel Bratrské jednoty baptistů
Zdroj: časopis Život víry 2011/4
|
Re: Státní dotace k růstu církve nevedou (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Pátek, 18. listopad 2011 @ 08:45:19 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Dnes si církve stěžují, že mládež v ČR chce Krista a církev ne. Ovšem některé církevní kruhy resp. jejich představitelé - mám jistý dojem, kterého se nemohu zbavit - zastávají snad i heslo opačné:
CÍRKEV ANO, KRISTUS NE!
Jednak se některé církve shodly na podpoře Kurzů Alfa, které razí heslo, že do církve je možné patřit, aniž by člověk (zatím) věřil. Tedy církev ano, Kristus (zatím ) ne.
A jednak svým nárokem na "církevní majetek", na které nemají nárok, podle mne opuštějí i Kristova slova. Ten varoval před důsledky toho, když se někdo dopouští nespravedlnosti. Věřím, že je to u mnohých z neznalosti.
|
Re: Re: Státní dotace k růstu církve nevedou (Skóre: 1) Vložil: McMartyn_ v Pátek, 18. listopad 2011 @ 11:47:58 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Ti z protestantských sborů, kteří se staví kladně k podpisu smlouvy ale oponojí, že si nic nanárokují. Uznávají, že žádný právní nárok na peníze nemají. Tvrdí, že jsou v pozici "mrtých brouků" a vyčkávajících toho, jak se stát rozhodne a komu a jak peníze ze své vůle rozdělí.
No a taky jsem slyšel, jako jeden z hlavních biblických argumentů pro přijetí, používat příběh perského krále Kýra (tedy státní moci), který finančně podpořil vyjití židů z Baylonského zajetí. Nejenže vrátil to, co bylo ukradeno, ale hlavně jak se píše v knize Ezdráš 6:8 :
"Vydal jsem rozkaz (Kýros), co máte udělat pro židovské starší, pokud jde o stavbu Božího domu. Z královských prostředků, z daní ze Zaeufratí, buď svědomitě a bez průtahu proplácen těm mužům potřebný obnos."
Tedy daně oblasti Zaeufratí, která s minulostí a s tím, že před 70 lety Nabukadnesar odvlekl do Babylona židovský lid, neměla nic společného a přesto musela na rozkaz krále dávat své daně na stavbu chrámu. No a podle všecho, židé neměli problém tyto peníze, na které neměli nárok, přijmout.
Co si o těchto argumentech myslíte....? |
]
Re: Re: Re: Státní dotace k růstu církve nevedou (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Pátek, 18. listopad 2011 @ 12:29:53 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Pokud se ČR rozhodne darovat církvi nějaký obnos nebo dar v souladu
ze zákony dané země, nechť tak učiní. Zde se ale jedná přeci o restituce, ne o dar. Nikde také
nevidím, že by se Židé svého majetku legislativně domáhali, navíc na základě
nesprávných údajů. A že dělají "mrtvé brouky"? Doporučuji přečíst si tyto
stránky: http://www.cirkevnimajetek.cz/Navíc se zde hraje také o konkordát, který je výše uvedeným podmíněn. Proč dělat katolíkům stafáž? |
]
|
|
Re: Státní dotace k růstu církve nevedou (Skóre: 1) Vložil: Willy v Pátek, 18. listopad 2011 @ 12:26:32 CET (O uživateli | Poslat zprávu | Blog) | Jestli pokladem církve není Kristus s Jeho nevystižitelnými bohatstvími, jimiž buduje svou Církev coby Tělo Kristovo v lásce, jak si může myslet, že její budování zajistí nějaký pozemský majetek, který kradou zloději a ničí rez a mol? Pokud si to přesto myslí, může to být tím, že to není církev, ale jakási podivná lidská organizace/instituce, která si na církev jen hraje, aby mohla připravovat/žádat stát o prostředky na své "potřeby" lépe řečeno pseudopotřeby. Dle mého soudu by měl stát takovému počínání učinit jednoznačnou přítrž úplnou okamžitou odlukou státu od církve s poukazem na to, že církev není z tohoto světa a budována je tudíž jinými než světskými prostředky. Tož tak.
willy |
|
|
|
|