|
Právě je 543 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116887937 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Nevydáš křivé svědectví
Vloženo Úterý, 20. červenec 2010 @ 09:29:45 CEST Vložil: Stepan |
poslal Jaela Článek Ivany Albrechtové v Katolickém týdeníku 29/2010
Řekni jen slovo a můj sluha bude uzdraven Matouš 8,8
Takovou důvěru v moc slova projevil setník v Kafarnau, když prosil Ježíše, aby uzdravil jeho služebníka. Samotného Ježíše tato víra udivila a dal ji za příklad všem, kteří ho následovali. Setníkova prosba by měla dojít naplnění podle jeho důvěry: "Jdi a jak jsi uvěřil, tak se ti staň" (Mt 8,13). Dlužno dodat, že setníkův služebník, se v tu hodinu uzdravil.
No jo, setníkovi se to "věřilo", když se mohl spolehnout na Kristovo slovo, můžeme se alibisticky postavit případným vlastním výtkám. Vždyť pouhé jeho slovo mělo moc proměnit vodu ve víno, nasytit několikatisícový zástup posluchačů pěti chleby, navrátit zrak slepým, postavit na nohy ochrnuté, očistit ze zhoubného malomocenství, utišit větrnou bouři a zklidnit nebezpečně vzedmuté vlny Genezaretského jezera, vyhánět zlé duchy z posedlých, odpouštět hříchy zkroušeným i povolávat k životu mrtvé.
Ale jakou moc má slovo člověka? Jakou moc má mé slovo? Do jaké míry se mohu spolehnout na slovo svého bližního?
Slovem uchopujeme vnější svět. Slovem vyjadřujeme své myšlenky, úmysly, pocity. Slovo je mostem k druhému člověku. Slovo zakládá a rozvíjí vztah. Slovo je mocný prostředek, který buduje i boří, přináší pokoj i rozněcuje bouři, povznáší i deptá, dává zakusit lásku i nenávist, předává pravdu i lež...... Tedy i lidské slovo disponuje obrovskou mocí a možnostmi. Jsme si toho vědomi?
Ježíšova slova byla jednoznačná, a přímá v každé situaci. Ať už rozmlouval se svými učedeníky či učil zástupy posluchačů nebo káral nepoctivé jednání farizeů a zákoníků. Nepřizpůsoboval svá slova vnějším okolnostem, nýbrž jimi otevřeně vyjadřoval pravdu o sobě, o svém vztahu k Otci, pravdu o důstojnosti a křehkosti člověka. "Ježíš.....lidi znal; nepotřeboval, aby mu někdo o někom říkal svůj soud. Sám dobře věděl, co je v člověku" (J 2,25,25)
Jak nakládáme se slovy my - jako mluvčí a jako adresáti? Sdělujeme poctivě a přímo naše myšlenky? Vyjadřujeme upřímně svůj vztah k druhému? Jsou pro nás slova závazná? Přijímáme jejich obsah s veškerou trpělivostí?
Současná doba trpí inflací slov, Jsme jimi zahlcováni z rádia, televize, internetu Všudypřítomné billboardy chrlí slogany a fráze, které se vtíravě snaží upoutat naši pozornost. slova kolem nás plynou, aniž bychom si je uvědomovali, neřku-li bedlivě vnímali. Náš postoj apatie a nedůvěry vyvěrá ze zkušenosti, která velí preventivně pochybovat o obsahu sdělení. Kolikrát jsme vyslechli úmyslně nepravdivé výroky, kolikrát nás slovo ranilo, či zavedlo, kolikrát jsme se ztráceli v záplavě prázdných výrazů? Slovo jsme degradovali na pouhou formu, kterou tříbíme a zdokonalujeme, neboť právě ta se stala naší vizitkou. A co se stalo s obsahem slova? Ten čast s lehkostí a bez výčitek překrucujeme, zamlžujeme, zneužíváme. Už není pro nás tak závazný. formu jsme zaměnili za obsah, ze sluhy se stal pán. Není důležité co říkáme. Síla argumentu spočívá ve způsobu jeho podání, ne v jeho podstatě.
Ježíš však vybízí k jednoznačným a přímým postojům: ˇ"Vaše slovo buď ,ano, ano - ne, ne," (Mt 5,33). A Připomíná "Čím srdce přetéká, to ústa mluví" (Mt 12.34). Lidé Starého zákona se při různých jednáních zavazovali pouhým slovem. Nesepisovali smlouvy o smlouvách budoucích, nesháněli podpisy dalších svědků, nepotřebovali úředně ověřovat své úmluvy, nenechávali za sebe jednat své právní zástupce. Vyřčené slovo bylo dostatečnou zárukou. A my? Jistíme své dohody množstvím oficiálních smluv, razítek, podpisů. Neopomíjíme připojit výčet sankcí v případě jejich nedodržení. Přesto nemáme záruku, že smlouva bude dodržena.Vyhledávání skrytých smluvních vad, nedostatků "děr" v zákoně se stalo pracovní náplní mnoha právních kanceláří. Slova, jimž jsme vzali jejich váhu, jsou planá a tudíž zbytečná. Před nimi nás Ježíš důrazně varuje: Právím vám že z každého planého slova, jež lidé promluví, budou skládat účty v den soudu (Mt 12,36)
Neházejme lehkovážně se slovy, neberme jim závažnost a obsah, vždyť "podle svých slov budeme ospravedlněnu a podle svých slov odsouzeni (M12,37)
|
Podobná témata
|
|
Re: Nevydáš křivé svědectví (Skóre: 1) Vložil: Legulda v Úterý, 20. červenec 2010 @ 09:52:00 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Milá Jaelo,
tento článěk si prosím vztáhni sama k sobě. Zamysli se prosím např. nad těmito větami:
Nevydáš křivé svědectví.
Ježíš však vybízí k jednoznačným a přímým postojům: ˇ"Vaše slovo buď ,ano, ano - ne, ne,"
Proč ty tu na Granu očerňuješ jiné diskutující když mají jiný názor na věc? Proč jiným podsouváš něco, co neřekli? Proč se mnohokrát vyhýbáš odpovědím a tvá slova nejsou ano, ano - ne, ne? Proč útočíš na jiné, když neporozumíš co chtěli říct? Prosím, zamysli se nad tímto tvým článkem!
Radim |
Re: Re: Nevydáš křivé svědectví (Skóre: 1) Vložil: Jaela v Úterý, 20. červenec 2010 @ 10:39:31 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Lequlda Ano, Momonka a spol. mi hodně ubližují. Nejsem tu na GS proto, aby jste mi nadávali. Učím se od římskokatolíků, kteří tady píší kvalitní příspěvky.
|
]
Re: Re: Nevydáš křivé svědectví (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Úterý, 20. červenec 2010 @ 17:08:59 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Odpovídat je právo a ne povinnost a někdo musí mít poslední slovo. Proč bychom ho nemohli přenechat té druhé straně ? Debatu nebo dokonce hádku není technicky možné ani vhodné protahovat do nekonečna. Je to hloupé a ješitné a slova tím ztrácejí na váze a na významu. Pokud jich řekneme příliš mnoho a pokud jsou zbytečná nebo se necháme zavést tam kam jsme nechtěli a svést k tomu abychom řekli něco proti svému přesvědčení. Ano a ne jsou stručná a výstižná slova. Často mi dělá potíže se touhle věcí řídit a nenechat se strhnout v zápalu boje a neříct věci které tak nemyslím a kterých bych pak musel litovat. Mám ale i jeden tajný a osvědčený způsob který pomáhá se tomu vyhnout.
|
]
|
|
Re: Re: Nevydáš křivé svědectví (Skóre: 1) Vložil: Jaela v Úterý, 20. červenec 2010 @ 10:36:18 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Cizinec No, například na předurčení nemám názor jako ty a vesměs máme jiné názory nebo ne?
|
]
Re: Re: Re: Nevydáš křivé svědectví (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 20. červenec 2010 @ 10:56:36 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | No, to máme. Já nějaké názory mám a od těch, co ses naučila, se liší. Jen se ptám na tvoje názory: Máš taky nějaký vlastný názor, nebo umíš jen kopírovat cizí? (to ti jde dobře ;-)
|
]
Re: Re: Re: Re: Nevydáš křivé svědectví (Skóre: 1) Vložil: Jaela v Úterý, 20. červenec 2010 @ 11:00:23 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Cizinec No počkej, ale to se tě mohu zeptat i já. Máš svůj názor? Na něco? A nebo jenom papouškuješ. No vysvětli to předurčení a nepapouškuj. ;O) Píšu jenom své názory.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Nevydáš křivé svědectví (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 20. červenec 2010 @ 15:33:16 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Jnom své názory? Ty jsi Ivana Albrechtová, Richard Čemus a dokonce Svatý Otec? Nejsi tak trochu schyzofrenik, Jaelo?
Můj názor si můžeš přečíst třeba v článku Jak se to dělá, aby člověk
uvěřil? Dole je příběh o Marianovi. Popisuju tam, jak se člověk zbaví útlaku. A poslední dva příběhy vysvětlují to předurčení, jak se to stane, že člověk uvěří a přijme pozvání k věčnému životu, spasení. Ještě v tom příběhu budu pokračovat.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nevydáš křivé svědectví (Skóre: 1) Vložil: Jaela v Úterý, 20. červenec 2010 @ 15:42:18 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Cizinec To myslíš jako že jsem nenapsala - "Včera jsem potkal Martina"........ Tak jsi to myslel.
A už to čtu, že mi radíš, jaké články píšeš ty. No, vždyť říkám, nejsme stejní.
|
]
Re: Re: Nevydáš křivé svědectví (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Úterý, 20. červenec 2010 @ 16:55:34 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Myslím si že Jaela své názory má a těžko jí někdo může vyčítat že jiní lidé mají podobné. Alespoň jednoho byste si nutně musel všimnout kdybyste chtěl. Toho světového. Věří v Boha a v Boha pravděpodobně věříte i Vy. Proč by to mělo znamenat že jste kopírovali jeden druhého nebo že tím pádem vlastně nemáte žádný názor, ani jeden z Vás ? To že nemáme vlastní názor, nepoužíváme vlastní hlavu a že jsme slaboši kteří si potřebují vymýšlet nějaké berličky které nám umožňují přežít a omluvit vlastní neschopnost nám často předhazují ateisti nebo ti kteří se nám snaží vnutit ten svůj a připarvit nás o víru a důvěru v Boha nebo nás nějak ovlivnit. Používá se to často i mimo náboženství jako psychologická zbraň proti lidem kteří mají jiný názor než máme my. Třeba když jde o to že nepreferují tu "správnou" politickou stranu nebo sportovní klub. Možná jste se s tím také někdy setkal. Myslím si že v té všeobecné záplavě nenávistných a rouhavých textů které kolují na internetu a jsou neustále kopírovány neškodí když někdo okopíruje něco z Bible nebo od jiného křesťanského autora. Jsem rád že to Jaela dělá. Pod Vaše texty které sem píšete se jak sám vidíte moc nepletu, poté co jsem zjistil že o to nestojíte a pokud v nich není něco u čeho bych považoval za nutné reagovat. |
]
|
|
|
|