poslal ferda Advent
je očekávání Kristova příchodu. Ale kterého? Podle sv.
Bernarda z Clairvaux (1090-1152) jsou Kristovy příchody tři: Známe
trojí příchod Páně – píše sv. Bernard ( In Adventu
Domini, Sermo V. - De medio adventu, et triplici innovatio): Ty
dva jsou zjevné, ale ten třetí, prostřední, je tajný. Vidí jej
vyvolení sami v sobě a jejich duše budou spaseny. Při prvním
příchodu tedy přišel v slabém těle, při tomto prostředním v
duchu a v pravdě, při posledním ve slávě a velebnosti. Při
prvním byl Kristus naším vykoupením, při posledním se zjeví
jako náš život, při třetím, prostředním, je naším
odpočinkem a naší útěchou.
Říká totiž sám Pán: „Miluje-li mě kdo, bude zachovávat mé slovo, a můj Otec ho bude milovat, a přijdeme k němu." Boží slovo ať tedy přejde do hloubi tvé duše, do tvých citů a do tvých mravů. Zachovávej je a ono zachová tebe. Neboť k tobě přijde Syn s Otcem a udělá vše novým.“ Žijeme mezi prvním a druhým Kristovým příchodem. To není důvod k frustraci nejistoty mezi nostalgickou vzpomínkou na Kristovo narození a výhledem na jeho slavný návrat (parusia). Žít v silovém poli těchto dvou příchodů je právě oním „tajným“ příchodem třetím. Ten je výzvou zniternit náš vztah s Bohem, vstoupit s ním do důvěrného styku (parrhesia), jaký měl člověk s Bohem v ráji před hříchem. Vyžaduje to každodenní zápas o čistotu srdce, které chce být rajskou zahradou, kde pak člověk slyší Boha v ranním vánku. Pán přichází, aby nám přinesl ráj. Musíme Jej však nechat vstoupit k nám, nechat se jím přímo prostoupit. „Tak jako starý Adam panoval v celém člověku a celého zaujímal, tak teď ať celého dostane Kristus“, píše sv. Bernard.......Úvod Richard Čemus Rádio Vatikán ***ferda***