poslal jarda2005 Jednota bratrská zůstává i po pěti stoletích nejstarší původní českou reformační církví. Její učení se sice v mnohém časem proměnilo neboť přijímala ochotně nová učení, ale svou odlišnost zachovala do současné doby a s žádnou reformační církví se plně nesloučila ani se nevrátila do církve katolické.
Článek je zpracován z oficiálních materiálů JB, komentáře a mezititulky kurzivou doplněny. Jeho cílem je seznámit reformované s církví, která se nebála pohlédnout i kriticky do své historie. Kéž by se i ostatní církve přidali a poznali své skutečné základy a jejich postupný vývoj do současnosti. V mnohém by třeba pochopili i současné změny a "převraty".
Zdroj: Rudolf Říčan, Dějiny JB v přehledu, 1956
Část první - před, po a s německou reformací
Ustanovení kněží
aneb jak to bylo na počátku
Rok 1467
Když Bratří nenašli lepšího řádu ani u Valdenských ani v církvích pravoslavných, rozhodli se konečně k zřízení vlastního kněžství na základě volby. Tak vybrali devět Bratří, které podle jejich duchovních darů a podle jejich života pokládali za způsobilé k této funkci a z nich byli losem určeni tři. …
Aby bylo vyhověno pochybnostem méně vyspělých Bratří a očekávaným námitkám zvenčí, byla dodatečně přece jen zjednána souvislost se starším kněžským řádem a potvrzení získáno z pramene římského a valdenského. B. Michal, kněz římsky svěcený, byl vyslán k nejstaršímu valdenskému knězi v Čechách, aby si od něho vyžádal svěcení a aby přenesl toto svěcení spolu se svým svěcením na zvolené tři bratry, především na B. Matěje. Když se tak stalo, vzdal se B. Michal svého římského svěcení a ovšem i valdenského, přijatého jen za daným účelem.
Dalším losováním byl zvolen za bratrského kněze a vyžádal si nové potvrzení od B. Matěje. Došlo tedy i po tomto potvrzení prvních kněží z pramene staršího ke zcela určitému rozchodu s kněžstvím římským a valdenským. Rozdíl mezi kněžským a biskupským úřadem Bratří, podle Písma, neuznávali.
….
Opuštění doslovného učení podle Písma
aneb již povoleno přísahat a dělat jiné dosud zapovězené věci
Rok 1494
Otázka vztahu k světské moci vedla ke vzniku Malé stránky Jednoty. Doba „starých Bratří“ byla výslovně uzavřena usnesením, že se Bratří necítí vázáni nadále spisy B. Řehoře, tlumočícími názory Petra Chelčického.
….
Další přizpůsobení se době
aneb proč se také bratrsky nerozlišovat
Rok 1500
Byly přijaty agendy k ordinování kněží, jáhnů a biskupů z pera Lukášova.
….
Reformace na scéně
aneb nová učení se šíří i do Čech - Luther a Zwingli
Lukáš opravdu neměl pochopení pro potřebu znalosti původních biblických jazyků, ba ani pro obecné vzdělání kněží v latině…. Obojí „novověrci“ měli podle jeho soudu víru „necelou a kusou“, s příliš jednostranným důrazem na spasení z milosti a s nevýstižným učením o svátosti stolu Páně. Při ní kladl Luther podle názoru bratrského přílišný důraz na hmotu svátosti, Zwingli pak vyprazdňoval její obsah učením, že jde o pouhé znamení.
….
Došlo k výměně názorů (1522-24) poselstvími Bratří do Vitemberku, ale potom styk ustal. Přispěl ak tomu snad i selská válka (1525); Bratří sotva mohli zůstat lhostejní k Lutherovu odmítavému stanovisku vůči sedlákům.
….
Podrobení se době
aneb opět změna v bratrském učení
Roku 1528 zemřel B. Lukáš
B . Škoda nestačil však na to aby zachoval učení svého druha … Tentokrát se ukázalo již ve třech čtyřech letech, že luterská orientace převáží.
Roku 1531 prohlášen odklon od spisů B. Lukáše stejně – byť pietněji – jako roku 1495 odstup od knih Řehořových.
Bratři přijali Lutherovo učení o spasení z pouhé milosti a ospravedlnění pouhou věrou. Zasadili tento článek do svého vyznání jako jádro evangelia. Také v učení o svátostech přizpůsobili se Bratří Lutherovi; obmezili jejich počet na dvě (do té doby zachovávali sedm svátostí, byť ne v římském smyslu pojímaných) a nově formulovali vyznání o večeři Páně a o křtu.
R. 1534 – pod vlivem reformace zahraniční, zvláště opět luterské, přestali Bratří roku 1534 znovu křtíti přistupující.
….
Re-reformace
aneb přeci jen nejsou bratři Bratřími kvůli Lutherovi
B. Roh a B. Augusta, dospěli roku 1546 k zásadnímu poznání, že Jednota příliš neopatrně opustila cestu Lukášovu, příliš oslněna světlem luterství.
….
Násilné kroky reformačních
aneb jak jednaly odštěpené církve mezi sebou
Rok 1548 - Bratří donucováni k přestupu do církve pod obojí, stíháni dlouhým vězení, jestliže neposlechli … zrádně zajat sám Augusta se svým pomocníkem, aby pak byli na mučidlech vyslýcháni pro domnělou účast na stavovské vzpouře.
….
Roku 1553 došlo k volbě Starších bez Augustova vědomí a souhlasu. … Nutné kroky k obnovení správy Jednoty hněvaly velice B. Augustu, když se onich s velikým zpožděním dozvěděl, trvaje stále i s B. Bílkem v křivoklátském vězení.
….
Konec první části ze tří.