Píseň o svatých třech králích
( nápěv My tři králové jdeme k vám…)
OSOBY: Kašpar, Melichar, Baltazar, Herodes, + sbor
Zpívají tři králové:
My tři králové jdeme k vám, štěstí, zdraví vinšujem vám.
Štěstí, zdraví, dlouhá léta, my jsme k vám přišli z daleka.
Kašpar:
Král Kašpar já se jmenuji, v dálné Persii panuji.
Mé jméno česky znamená, - že se o poklad starat mám.
Melichar:
Král Melichar jsem zase já, a Sýrie je země má.
Aramejské je jméno mé, - značí, že můj král světlo je.
SBOR:
Co ty černý stojíš vzadu, vystrkuješ za nás bradu?
Baltazar:
Já jsem Baltazar z Východu a za svou barvu nemohu.
Slunce je toho příčina, že má tvář je opálena.
Mé jméno babylonsky zní: - ať Bůh králi život chrání.
SBOR:
Kdybys na slunce nechodil, tak by ses neopálil.
Baltazar:
Slunce je drahé koření, od Pána Boha stvoření.
Slunce je drahé kamení, z něhož nám život pramení.
Slunce je naše znamení od Božího narození.
SBOR:
Král Herodes z okna kouká, vidí tři krále z daleka.
Herodes:
Vy tři králi, kampak jdete, komu své dary nesete?
Tři králi:
Daleká je naše cesta, do Betléma mysl naše.
Herodes:
Co je v Betlémě nového, že pospícháte do něho?
Tři králi:
Narodil se tam Spasitel, všeho světa Vykupitel.
Hvězda, kterou jsme viděli, jest jeho velké znamení.
Herodes:
Jaké jsou to řeči vaše, ty mně obtěžují srdce.
Vždyť já jsem král sám jediný, krom mne není žádný jiný.
Jděte tři králi, pospěšte, zprávu o všem mně doneste.
SBOR:
Když do Betléma přijeli, Ježíška v jeslích viděli.
Král Kašpar zlato daroval, moc jeho tím slavnostně vyznal.
(dá k jesličkám kazetu)
Melichar mu kadidlo dal, jako Bohu mu poctu vzdal.
(dá k jesličkám kadidelnici)
Baltazar myrhu věnoval, smrt a pohřeb oznamoval.
(dá k jesličkám skleněnou nádobku)
Ježíškovi se klaněli, Herodesovi ujeli.
Všichni tři králi si kleknou:
(všichni teď mohou zpívat 4. a 7. sloku písně "Pojďme všichni k jesličkám" kancionál č. 202)
I my se ti klaníme, - Ježíšku náš malý,
zrození tvé slavíme, - neseme ti dary.
Vítej nám, vítej nám, dítě nebes krásy,
světa všem končinám vzešlo světlo spásy.
Zlato jako mudrci - tobě, Králi, dáme,
vše, co mám na srdci - též ti odevzdáme. Vítej nám ...
Kadidlo ti spalujem, - ke tvé poctě, Králi.
Srdce své ti věnujem, - celý svět tě chválí. Vítej nám ...
Myrhu tobě neseme, - odpusť naše viny,
nesuď, co je zkažené, - přijmi lásky činy. Vítej nám ...
Tři králi vstanou:
SBOR:
Vzbudil se Josef ze spaní a vzal Ježíška s Marií.
Odjel s nimi do Egypta, tam přebýval po tři léta.
Když umřel zlý král Herodes, tak je zase zpátky odvez.
Baltazar:
A já černej vystupuju a Nový rok vám vinšuju.
Tři králi:
A my taky vystupujem a Nový rok vám vinšujem.
Bychom přes rok zas k vám přišli a ve zdraví vás tu našli.
Zůstávejte s Pánem Bohem až na věky věků. Amen.
______________________________________________
( Tuto část je možné použít při samostatném provedení – mimo Živý Betlém )
Tři králi píší a říkají při tom:
Teď vám tu napíšem svaté tři krále,
by s vámi zůstali, my půjdem dále.
První se napíše Kašpar, král zlatý ...K
by místo zlata nám nes pokoj svatý.
K němu král Melichar s kadidlem druhý, ...M
by z nás Bůh vždycky měl své věrné sluhy.
S myrhou se za oba Baltazar staví, ...B
by nás Bůh zachoval ve stálém zdraví.
A mezi krále se tři kříže kreslí, ...+++
bychom je oddaně celý rok nesli.
Nakonec číslice nového roku, ...2000
aby nám Bůh požehnal na každém kroku.
Nakonec sbor může zpívat:
Den přeslavný k nám jest přišel, v němž má býti každý vesel.
Dítě se nám narodilo, proroctví se vyplnilo.
Radujme se, veselme se v celém tomto novém roce.
Že přijeli tři králové, přinesli dary veliké.
Strážce pokladu, Můj král je světlo, Bůh ochraňuj život krále a to v několika starověkých jazycích což potvrdilo i soudobé poznání – to jsou prapodivná jména na náhodný výběr. Podle nich by mohl být pan Jasper vysokým hodnostářem a strážcem pokladu perského velkokrále, Baltazar by mohl být velitelem tělesné stráže v Babylonu (mohlo se jednat o čestnou funkci velmože a fyzicky mohl sloužit níž postavený důstojník což platí i o Jasperovi) a Melichar mohl pocházet z části Sýrie ovlivněné aramejským jazykem a židovstvím. Mohl to být právě on kdo dodal podrobné znalosti reálií Vyvoleného národa. Všichni tři mužové se nějak museli dostat k dějinám spásy. Jinak by je král Židů nejspíš tolik nezajímal. Starověké observatoře mohly být klidně v kontaktu a spojení mohla obstarávat královská kurýrní služba nebo kupecké karavany. Popřípadě poštovní holubi které si občas vyměnili. Ostatky těch tří mužů přivezla do Evropy císařovna Helena. Ať už byli kýmkoliv. Bylo by zajímavé znát výsledky testů DNA.
To jestli opravdu vyrazili po páté odpolední hodině sedm let před naším letopočtem do Betléma (což znamená v hebrejském jazyce Dům chleba) aby se Dítěti poklonili nám stejně neříká přesný okamžik zrození Krista. Ani to jestli v ten den byl zrovna slunovrat nebo ne. Podle Caesarova Juliánského kalendáře byl den po svaté Lucii což znamená dřív. Juliánský kalendář vyrovnával předchozí rozdíly stejně jako později Gregoriánský. Zavádějící mohou být i výpočty dle dnešního židovského systému. Možná to opravdu není tak podstatné.
Raději pojďme k Betlému společně. Naši předkové převáděli klanění Kristu do svých reálií. Dávali dary v zastoupení svým chudým ve kterých viděli Krista. Naše vánoční tradice je zasněžená, autentické by byly palmy, déšť, bláto a mrazivých 15° nad nulou. Zachovaly se betlémy s nádhernými kroji. Jak by asi vypadal ekumenický Betlém ? Kdyby se přišel společně poklonit lid kalicha i kříže, ti kteří se snaží prosperovat v Bohu a dělit se s potřebnými by přinesli zlato jako plod svojí práce, jiní by zas dodali chorál a zpívali žalmy. Věřím a doufám že budeme svorni v jednom Duchu dřív než přijde Kristus.